x over pro vraag

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

x over pro vraag

Bericht door audioholic »

Ik zit wat te stoeien met x-over pro,

Ik heb 2 visaton w300 gesimuleerd met
2x jamo 20154 en 1 scanspeak d2604

de woofers hebben dus een rendement van 91db
de jamo mids zeg maar 85db ik meende dat als je 2 woofers en 2 mids gaat gebruiken ze de identieke db opgave moeten hebben om zo te voorkomen dat de middentoon zachter gaat spelen.
een mid en hoog kun je natuurlijk altijd nog dempen.
Maar als ik simuleer op 2e orde dan lijkt de gele lijn aardig vlak te zijn?
Hoe kan dit aangezien de mids een duidelijk lager rendement hebben?Als je kijkt naar de netto opgave qua db's vind ik dit ietwat verwarrend. Of is het gewoon een progamma fout?
Als ik het zo zie op het plaatje dan ziet dit er nog redelijk uit en zou je het zo na kunnen bouwen correct?
b.v.d voor jullie advies.
Bijlagen
jamo mids.jpg
woofers.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: x over pro vraag

Bericht door Olaf Analogue »

De gele lijn van de totaal weergave is een optelsom van de individuele weergave lijnen van de losse drivers, zoals je kunt zien spelen zowel de woofers alsook de tweeters door in het mid gebied. Dus ook al zou je bij wijze van voorbeeld de mid weg halen dan hou je daar nog steeds weergave over, het zij veel te zacht. De mid units vullen dus eigenlijk het gebied aan waar de weergave van de woofers en tweeters gezamenlijk te zacht zijn. Maar omdat er dus al rendement in dat gebied aanwezig is hoeven de mid units niet persee het zelfde hoge rendement te hebben als de woofers en de tweeters.
Eigenlijk zorgt de mid Driver voor opvulling van het geen wat de woofers en tweeters al zacht weergeven in het mid gebied.
Als je de paarse lijn van de mid Unit even weg denkt dan zie je dat je nog steeds weergave hebt op het overname punt tussen de woofers en tweeters van -12 DB. Dit zou dan in je gele totaal grafiek en dal van -9 DB ofzo opleveren. Het enige wat de mid Unit hoeft te doen is dit dal aan te vullen.
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: x over pro vraag

Bericht door audioholic »

Nou dat noem ik nogeens een duidelijke uitleg! Bedankt olaf
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: x over pro vraag

Bericht door Jag »

Wat gaan er nou precies voor gegevens in? Alleen TS parameters? Of ook een gemeten response?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: x over pro vraag

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Jag.
Dit is puur een simulatie gebaseerd op de TS parameers.
Je kunt dit dus hanteren als uitgangspunt maar dan begint met meten, luisteren en fijn afstemmen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: x over pro vraag

Bericht door Hans Nootdorp »

Olaf Markus schreef:
De gele lijn van de totaal weergave is een optelsom van de individuele weergave lijnen van de losse drivers, zoals je kunt zien spelen zowel de woofers alsook de tweeters door in het mid gebied. Dus ook al zou je bij wijze van voorbeeld de mid weg halen dan hou je daar nog steeds weergave over, het zij veel te zacht. De mid units vullen dus eigenlijk het gebied aan waar de weergave van de woofers en tweeters gezamenlijk te zacht zijn. Maar omdat er dus al rendement in dat gebied aanwezig is hoeven de mid units niet persee het zelfde hoge rendement te hebben als de woofers en de tweeters.
Eigenlijk zorgt de mid-driver voor opvulling van het geen wat de woofers en tweeters al zacht weergeven in het middengebied.
Als je de paarse lijn van de mid-unit even weg denkt dan zie je dat je nog steeds weergave hebt op het overname punt tussen de woofers en tweeters van -12 DB. Dit zou dan in je gele totaal grafiek en dal van -9 DB ofzo opleveren. Het enige wat de mid Unit hoeft te doen is dit dal aan te vullen.
Olaf, natuurlijk lopen de woofer en tweeter qua weergave wel verder door maar die hebben natuurlijk een low-pass resp. high pass filter. Die filters helpen die doorlopende weergave dus om zeep. En dat wil je ook vanwege de mindere geluidskwaliteit in het gebied waar de units niet optimaal werken.
Het is natuurlijk wel zo dat er 2 mids een sensitivity-winst van 6 db geven. Dat is volgens mij de reden dat de SPL van woofer (91 dB) en van 2 mids (ieder 85 dB) precies gelijk worden.
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: x over pro vraag

Bericht door audioholic »

Het gaat hier zowel om 2 mids en 2 woofers. Zie hiervoor de netto opgave in het plaatje
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: x over pro vraag

Bericht door audioholic »

Jag schreef:
Wat gaan er nou precies voor gegevens in? Alleen TS parameters? Of ook een gemeten response?
Je kunt echter een response meting er wel in meenemen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: x over pro vraag

Bericht door Hans Nootdorp »

audioholic schreef:
Het gaat hier zowel om 2 mids en 2 woofers. Zie hiervoor de netto opgave in het plaatje
O, die 2e woofer even over het hoofd gezien. Dan gaat dat 6 dB-verhaal niet op.
Maar toch is voor mij de verklaring van Olaf niet toereikend. De mid moet door de werking van de Xover-filter in het middengebied wel degelijk het totale volume maken, En ook als woofer/tweeter in middengebied op -10 dB (10% vermogen t.o.v. 0 dB) zou zitten, moet de mid-unit 90% van het vermogen van woofer-SPL kunnen maken. En 90% is wel ca. -0,5 dB t.o.v. woofer-SPL.

Maar..... er is ook nog zoiets als bafflestep. En die is 6 dB, waardoor de woofer 6 dB lager speelt dan het hogere middengebied. En mogelijk ligt de bafflestep-frequentie rond de Xoverfreq. woofer/mid.
audioholic
Berichten: 158
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37

Re: x over pro vraag

Bericht door audioholic »

Daar zeg je me wat over bafflestep.
De bedoeling is idd een stepped baffle om het zo te zeggen zoals duntech en dunlavy bijvoorbeeld doet.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: x over pro vraag

Bericht door Hans Nootdorp »

:( Een stepped baffle is toch iets heel anders dan de baffle step. 8-[
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: x over pro vraag

Bericht door SARK »

Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”