usb dac

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

usb dac

Bericht door aaronboumans »

dag allemaal
Misschien 'blonde' vraag maar kan iemand mij kort vertellen hoe ik een usb dac moet aansturen?
Ik heb net een es9018 usb dac overgenomen met een xmos-usb ingang. Alleen krijg ik er geen geluid uit. Hoe moet je zo een ding aansturen? Volgens vorige eigenaar heb je géén drivers nodig.

Ik heb van alles geprobeerd op mijn W8.1 laptop maar of hij doet niets of alleen het interne geluid van de laptop gaat spelen. Heb Jriver en Foobar geprobeerd. Diverse uitgangen proberen aan te geven en verschillende uitsturingen maar het lukt me niet.
Als ik het apparaat op de laptop aansluit vraag hij niet om drivers ofzo maar de laptop ziet hem wel (ploink-geluid).
Iemand wat ervaring hiermee?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: usb dac

Bericht door Olaf Analogue »

Je moet eerst de xmos drivers installeren en daarna het juiste afspeel apparaat selecteren
http://www.xmos.com/support/usb-audio-driver-support
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

Dank Olaf
Die xmos driver heb ik als eens geprobeerd. Zal hem nog een keer proberen, misschien heb ik hem niet(goed) gekoppeld aan de DAC. Maar begrijp er tot nu toe maar weinig van.... Wat ASIO nou eigenlijk en heb ik dat nodig? Daar lees ik ook steeds wat over?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb dac

Bericht door hannesie »

Olaf Markus schreef:
Je moet eerst de xmos drivers installeren en daarna het juiste afspeel apparaat selecteren
http://www.xmos.com/support/usb-audio-driver-support
Tja, en dan heb je inderdaad een driver, en de rest moet dan nog wel even in de juiste richting gezet worden zodat dan de muziek via de Asio driver ook werkelijk naar de DAC gaat.

Werken met Windows en muziek, daar zijn de meningen over verdeeld, maar dat maakt het ook wel grappig, b.v. hoeveel je moet uitschakelen om een bit-perfecte aansturing te krijgen.

Windows heeft daar nog al eens een wel wat moeilijke taak, het kan ook met een Raspberry en dan de usb uitgang daarvan, alleen een RPI is dan genoeg. en geen problemen met moeilijke drivers, en de muziek op een Laptop met de LMS server.

Dan heb je een schonere opzet.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

Ik heb het apparaat gekoppeld aan de xmos driver maar;

Dit apparaat start niet. (Code 10)

Hiermee wordt aangegeven dat twee revisieniveaus niet compatibel zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb dac

Bericht door hannesie »

Ik weet niet hoe je het hebt gedaan, maar het is meestal gebruikelijk bij de USB die dan wat minder makkelijk is, het beter draait als je eerst de drivers installeert, en daarna pas een verbinding maakt met de USB > Windows, het is nog al eens dat dat helpt.

Anders de PC opnieuw opstarten, en dan daarna als die dan draait de stekker van het USB apparaat erin.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

alle combi's al geprobeerd
Ik denk dat het probleem met die code10 te maken heeft.
Dit apparaat start niet. (Code 10)
Hiermee wordt aangegeven dat twee revisieniveaus niet compatibel zijn.

Ik moet het vanavond maar eens op een win7 machine proberen want wat ik ook doe; deze melding wil niet weg.
Alle andere soorten drivers proberen te koppelen maar dat gaat ook helemaal niet....
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: usb dac

Bericht door Leeuwarden »

Even voor de zekerhuid: heb je de dac wel aan staan?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb dac

Bericht door hannesie »

Standaard heeft de USB ingang van de DAC de 5V voeding van de PC.

Als er al aan gesleuteld is kan het zijn dat hij de voeding van de "andere" kant krijgt.

Ik krijg hier ook de XMOS niet altijd aan de proat, is nogal eens lastig die chipbakker.
Ik gebruik hem ook niet, de nieuwere types schijnen het wel wat beter te doen.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

@ Leeuwarden.... :shock: :think:
@hannesie; klopt helemaal. Als de dac niet aanstaat dan doet de usb module het toch (voeding van PC)
Er is niet aan geknoeid; alles is fabrieksnieuw
Nee, eerst moet die xmos driver werken; daar moet ik op focussen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb dac

Bericht door hannesie »

Is het deze?
http://luckit.biz/


Of anders gezegd, welke dac hebben we het over, word dan wel een stukje makkelijker.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

http://www.ebay.de/itm/141088296880?_trksid=p2060353
of als dat niet werkt; ebay item 141088296880 (gewoon in zoekbalk invoeren)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: usb dac

Bericht door Leeuwarden »

Het kan best zijn dat de xmos spanning van de pc gebruikt als handshake om vervolgens over te schakelen naar spanning vanaf de dac kant. Dan moet je dac dus echt wel aan staan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: usb dac

Bericht door ds23man »

Sambal bij? :lol:

Wat een taalfouten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb dac

Bericht door hannesie »

usb.JPG
Ik vind het een beetje onduidelijk, je kunt er dus 2 types voor de USB bij krijgen.

De chip zit op het ingestoken kaartje wat rechtop acter in de kast zit, dan weet je wat je hebt, misschien wel de CM6631, en dat hoeft zeker geen verkeerde te zijn.
Maar als je dan de drivers van de XMOS er in sleutelt, gaat het wel verkeerd.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

Zit xmos in. Gecheckt
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb dac

Bericht door hannesie »

Misschien dan slim om de verkoper de driver te vragen voor deze XMOS?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

Heb ik al gedaan. Ik denk ook niet dat ik de verkeerde driver heb. Ik krijg alleen een rare foutmelding
Laatst gewijzigd door aaronboumans op vr 19 feb 2016, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb dac

Bericht door hannesie »

aaronboumans schreef:
Heb ik al gedaan. Ik denk ook niet dat ik de verkeerde driver. Ik heb alleen een rare foutmelding
Met een andere PC al geprobeert?

Ik zou er hier wel een Linux bak aan willen proberen te hangen, maar de Xmos van MiniDsp maakt ook problemen, oftewel niet aan de praat te krijgen.
Het type nummer wat er op de XMOS chip staat, welke is dat?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

Ik kom er strak op terug!
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

heb op twee andere pc's geprobeerd (win7 en win8.1) en daar installeerd hij direct "xmos usb audio 2.0" maar wel met code 10
Heb ondertussen van alles geprobeerd maar niets werkt. Onder andere; opstarten met optie 7 (ignore driver hardware signature) ; diverse andere xmos drivers voor allerlei versies van windows
Bijlagen
20160220_123004.jpg
20160220_122942.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: usb dac

Bericht door Olaf Analogue »

Begint wel vreemd te worden dan, ik heb zelf ook een xmos schip, dat was inpluggen en de driver via apparaat beheer installeren en gaan met die toeter.
Het ding functioneert feilloos.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: usb dac

Bericht door hannesie »

Een ander Xmos boardje onder garantie laten vervangen/opsturen door de leverancier.

Daar bij vermelden dat er ook op een prof. forum geen oplossing gevonden is?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: usb dac

Bericht door Leeuwarden »

Doet de spdif het wel?
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: usb dac

Bericht door aaronboumans »

Alle drivers geprobeerd die ik maar kon vinden (stuks of 12) in alle combinaties met en zonder windows-opstartoptie 7
Op Diyaudio hadden sommige anderen ook een vergelijkbaar probleem en 1 van hen was zo aardig de driver te mailen. Van de fabrikant heb ik niets gehoord na herhaaldelijk mailen.

Maar om een lang verhaal nog langer te maken; het werkt!! Wel met de windows opstartoptie7. Meteen raak en alle andere software (foobar,jriver, asio,direct,wasapi,kernel blablabla etcetc)
Bedankt voor het meedenken!!
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”