usb dac
Moderator: Beheerdersteam
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
usb dac
dag allemaal
Misschien 'blonde' vraag maar kan iemand mij kort vertellen hoe ik een usb dac moet aansturen?
Ik heb net een es9018 usb dac overgenomen met een xmos-usb ingang. Alleen krijg ik er geen geluid uit. Hoe moet je zo een ding aansturen? Volgens vorige eigenaar heb je géén drivers nodig.
Ik heb van alles geprobeerd op mijn W8.1 laptop maar of hij doet niets of alleen het interne geluid van de laptop gaat spelen. Heb Jriver en Foobar geprobeerd. Diverse uitgangen proberen aan te geven en verschillende uitsturingen maar het lukt me niet.
Als ik het apparaat op de laptop aansluit vraag hij niet om drivers ofzo maar de laptop ziet hem wel (ploink-geluid).
Iemand wat ervaring hiermee?
Alvast bedankt
Misschien 'blonde' vraag maar kan iemand mij kort vertellen hoe ik een usb dac moet aansturen?
Ik heb net een es9018 usb dac overgenomen met een xmos-usb ingang. Alleen krijg ik er geen geluid uit. Hoe moet je zo een ding aansturen? Volgens vorige eigenaar heb je géén drivers nodig.
Ik heb van alles geprobeerd op mijn W8.1 laptop maar of hij doet niets of alleen het interne geluid van de laptop gaat spelen. Heb Jriver en Foobar geprobeerd. Diverse uitgangen proberen aan te geven en verschillende uitsturingen maar het lukt me niet.
Als ik het apparaat op de laptop aansluit vraag hij niet om drivers ofzo maar de laptop ziet hem wel (ploink-geluid).
Iemand wat ervaring hiermee?
Alvast bedankt
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: usb dac
Je moet eerst de xmos drivers installeren en daarna het juiste afspeel apparaat selecteren
http://www.xmos.com/support/usb-audio-driver-support
http://www.xmos.com/support/usb-audio-driver-support
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: usb dac
Dank Olaf
Die xmos driver heb ik als eens geprobeerd. Zal hem nog een keer proberen, misschien heb ik hem niet(goed) gekoppeld aan de DAC. Maar begrijp er tot nu toe maar weinig van.... Wat ASIO nou eigenlijk en heb ik dat nodig? Daar lees ik ook steeds wat over?
Die xmos driver heb ik als eens geprobeerd. Zal hem nog een keer proberen, misschien heb ik hem niet(goed) gekoppeld aan de DAC. Maar begrijp er tot nu toe maar weinig van.... Wat ASIO nou eigenlijk en heb ik dat nodig? Daar lees ik ook steeds wat over?
Re: usb dac
Tja, en dan heb je inderdaad een driver, en de rest moet dan nog wel even in de juiste richting gezet worden zodat dan de muziek via de Asio driver ook werkelijk naar de DAC gaat.Olaf Markus schreef:Je moet eerst de xmos drivers installeren en daarna het juiste afspeel apparaat selecteren
http://www.xmos.com/support/usb-audio-driver-support
Werken met Windows en muziek, daar zijn de meningen over verdeeld, maar dat maakt het ook wel grappig, b.v. hoeveel je moet uitschakelen om een bit-perfecte aansturing te krijgen.
Windows heeft daar nog al eens een wel wat moeilijke taak, het kan ook met een Raspberry en dan de usb uitgang daarvan, alleen een RPI is dan genoeg. en geen problemen met moeilijke drivers, en de muziek op een Laptop met de LMS server.
Dan heb je een schonere opzet.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: usb dac
Ik heb het apparaat gekoppeld aan de xmos driver maar;
Dit apparaat start niet. (Code 10)
Hiermee wordt aangegeven dat twee revisieniveaus niet compatibel zijn.
Dit apparaat start niet. (Code 10)
Hiermee wordt aangegeven dat twee revisieniveaus niet compatibel zijn.
Re: usb dac
Ik weet niet hoe je het hebt gedaan, maar het is meestal gebruikelijk bij de USB die dan wat minder makkelijk is, het beter draait als je eerst de drivers installeert, en daarna pas een verbinding maakt met de USB > Windows, het is nog al eens dat dat helpt.
Anders de PC opnieuw opstarten, en dan daarna als die dan draait de stekker van het USB apparaat erin.
Anders de PC opnieuw opstarten, en dan daarna als die dan draait de stekker van het USB apparaat erin.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: usb dac
alle combi's al geprobeerd
Ik denk dat het probleem met die code10 te maken heeft.
Dit apparaat start niet. (Code 10)
Hiermee wordt aangegeven dat twee revisieniveaus niet compatibel zijn.
Ik moet het vanavond maar eens op een win7 machine proberen want wat ik ook doe; deze melding wil niet weg.
Alle andere soorten drivers proberen te koppelen maar dat gaat ook helemaal niet....
Ik denk dat het probleem met die code10 te maken heeft.
Dit apparaat start niet. (Code 10)
Hiermee wordt aangegeven dat twee revisieniveaus niet compatibel zijn.
Ik moet het vanavond maar eens op een win7 machine proberen want wat ik ook doe; deze melding wil niet weg.
Alle andere soorten drivers proberen te koppelen maar dat gaat ook helemaal niet....
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: usb dac
Standaard heeft de USB ingang van de DAC de 5V voeding van de PC.
Als er al aan gesleuteld is kan het zijn dat hij de voeding van de "andere" kant krijgt.
Ik krijg hier ook de XMOS niet altijd aan de proat, is nogal eens lastig die chipbakker.
Ik gebruik hem ook niet, de nieuwere types schijnen het wel wat beter te doen.
Als er al aan gesleuteld is kan het zijn dat hij de voeding van de "andere" kant krijgt.
Ik krijg hier ook de XMOS niet altijd aan de proat, is nogal eens lastig die chipbakker.
Ik gebruik hem ook niet, de nieuwere types schijnen het wel wat beter te doen.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: usb dac
@ Leeuwarden....

@hannesie; klopt helemaal. Als de dac niet aanstaat dan doet de usb module het toch (voeding van PC)
Er is niet aan geknoeid; alles is fabrieksnieuw
Nee, eerst moet die xmos driver werken; daar moet ik op focussen
@hannesie; klopt helemaal. Als de dac niet aanstaat dan doet de usb module het toch (voeding van PC)
Er is niet aan geknoeid; alles is fabrieksnieuw
Nee, eerst moet die xmos driver werken; daar moet ik op focussen
Re: usb dac
Is het deze?
http://luckit.biz/
Of anders gezegd, welke dac hebben we het over, word dan wel een stukje makkelijker.
http://luckit.biz/
Of anders gezegd, welke dac hebben we het over, word dan wel een stukje makkelijker.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: usb dac
http://www.ebay.de/itm/141088296880?_trksid=p2060353
of als dat niet werkt; ebay item 141088296880 (gewoon in zoekbalk invoeren)
of als dat niet werkt; ebay item 141088296880 (gewoon in zoekbalk invoeren)
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: usb dac
Het kan best zijn dat de xmos spanning van de pc gebruikt als handshake om vervolgens over te schakelen naar spanning vanaf de dac kant. Dan moet je dac dus echt wel aan staan.
Re: usb dac
Ik vind het een beetje onduidelijk, je kunt er dus 2 types voor de USB bij krijgen.
De chip zit op het ingestoken kaartje wat rechtop acter in de kast zit, dan weet je wat je hebt, misschien wel de CM6631, en dat hoeft zeker geen verkeerde te zijn.
Maar als je dan de drivers van de XMOS er in sleutelt, gaat het wel verkeerd.
De chip zit op het ingestoken kaartje wat rechtop acter in de kast zit, dan weet je wat je hebt, misschien wel de CM6631, en dat hoeft zeker geen verkeerde te zijn.
Maar als je dan de drivers van de XMOS er in sleutelt, gaat het wel verkeerd.
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: usb dac
Heb ik al gedaan. Ik denk ook niet dat ik de verkeerde driver heb. Ik krijg alleen een rare foutmelding
Laatst gewijzigd door aaronboumans op vr 19 feb 2016, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: usb dac
Met een andere PC al geprobeert?aaronboumans schreef:Heb ik al gedaan. Ik denk ook niet dat ik de verkeerde driver. Ik heb alleen een rare foutmelding
Ik zou er hier wel een Linux bak aan willen proberen te hangen, maar de Xmos van MiniDsp maakt ook problemen, oftewel niet aan de praat te krijgen.
Het type nummer wat er op de XMOS chip staat, welke is dat?
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: usb dac
heb op twee andere pc's geprobeerd (win7 en win8.1) en daar installeerd hij direct "xmos usb audio 2.0" maar wel met code 10
Heb ondertussen van alles geprobeerd maar niets werkt. Onder andere; opstarten met optie 7 (ignore driver hardware signature) ; diverse andere xmos drivers voor allerlei versies van windows
Heb ondertussen van alles geprobeerd maar niets werkt. Onder andere; opstarten met optie 7 (ignore driver hardware signature) ; diverse andere xmos drivers voor allerlei versies van windows
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4779
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: usb dac
Begint wel vreemd te worden dan, ik heb zelf ook een xmos schip, dat was inpluggen en de driver via apparaat beheer installeren en gaan met die toeter.
Het ding functioneert feilloos.
Het ding functioneert feilloos.
Re: usb dac
Een ander Xmos boardje onder garantie laten vervangen/opsturen door de leverancier.
Daar bij vermelden dat er ook op een prof. forum geen oplossing gevonden is?
Daar bij vermelden dat er ook op een prof. forum geen oplossing gevonden is?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: usb dac
Alle drivers geprobeerd die ik maar kon vinden (stuks of 12) in alle combinaties met en zonder windows-opstartoptie 7
Op Diyaudio hadden sommige anderen ook een vergelijkbaar probleem en 1 van hen was zo aardig de driver te mailen. Van de fabrikant heb ik niets gehoord na herhaaldelijk mailen.
Maar om een lang verhaal nog langer te maken; het werkt!! Wel met de windows opstartoptie7. Meteen raak en alle andere software (foobar,jriver, asio,direct,wasapi,kernel blablabla etcetc)
Bedankt voor het meedenken!!
Op Diyaudio hadden sommige anderen ook een vergelijkbaar probleem en 1 van hen was zo aardig de driver te mailen. Van de fabrikant heb ik niets gehoord na herhaaldelijk mailen.
Maar om een lang verhaal nog langer te maken; het werkt!! Wel met de windows opstartoptie7. Meteen raak en alle andere software (foobar,jriver, asio,direct,wasapi,kernel blablabla etcetc)
Bedankt voor het meedenken!!
