geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik ga binnenkort een streamer/mediaplayer "bouwen" met een Raspberry PI (2) en Digi+-bordje van Hifiberry (met SP-DIF uitgang).
Nu lees ik ergens het onderstaande:
"Werkt feilloos in combinatie met bv piCorePlayer, ook op 24bit 192kHZ. Helaas is de geluidskwaliteit mager, zelfs in combinatie met een hoogwaardige DAC als de Tentlabs b-DAC klinkt het midden/hoog scherp en hard en klinkt het gewoon plat. Ik ben overgestapt op een M2Tech Hiface2 (USB --> SPDIF), klinkt aanzienlijk beter."
Is er iemand die dit herkent?
Ik kan mij zelf haast niet voorstellen dat de simpele I2S/SPDIF-converter op het Digi+-bordje de geluidskwaliteit negatief kan beïnvloeden.
Ter info: mijn streamer gaat gevolgd worden door een Hypex DLCP (die een ingangsbuffer heeft)...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door FR_Aad »

Hans Nootdorp schreef:
Ik ga binnenkort een streamer/mediaplayer "bouwen" met een Raspberry PI (2) en Digi+-bordje van Hifiberry (met SP-DIF uitgang).
Nu lees ik ergens het onderstaande:
"Werkt feilloos in combinatie met bv piCorePlayer, ook op 24bit 192kHZ. Helaas is de geluidskwaliteit mager, zelfs in combinatie met een hoogwaardige DAC als de Tentlabs b-DAC klinkt het midden/hoog scherp en hard en klinkt het gewoon plat. Ik ben overgestapt op een M2Tech Hiface2 (USB --> SPDIF), klinkt aanzienlijk beter."
Is er iemand die dit herkent?
Ik kan mij zelf haast niet voorstellen dat de simpele I2S/SPDIF-converter op het Digi+-bordje de geluidskwaliteit negatief kan beïnvloeden.
Ter info: mijn streamer gaat gevolgd worden door een Hypex DLCP (die een ingangsbuffer heeft)...
Het is misschien handiger om bij quotes te vermelden wie en waar dat heeft gedaan.
Niets is lastiger om met een "onzichtbare in discussie te gaan".

Overigens als ik toch aan het zeuren ben.
Het is voor het nageslacht handiger als je vragen over je projecten in een draadje houd. Ik heb de indruk dat jij voor iedere vraag een nieuw draadje begint. Als later iemand met een zelfde projectje begint kan hij in een keer alle antwoorden vinden.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door Hans Nootdorp »

De door mij geciteerde tekst is van een review van een koper op de website van Kiwi Electronics.
FR_Aad schreef:
...Overigens als ik toch aan het zeuren ben.
Het is voor het nageslacht handiger als je vragen over je projecten in een draadje houd. Ik heb de indruk dat jij voor iedere vraag een nieuw draadje begint. Als later iemand met een zelfde projectje begint kan hij in een keer alle antwoorden vinden.
Ik ben steeds een nieuw draadje begonnen als ik denk dat mijn nieuwe vraag te ver van mijn 1e vraag in mijn topic staat. Blijft natuurlijk subjectief. En soms haak ik met een vraag in op een lopend topic. Om met een andere vraag geen topicvervuiling te creëren open ik dan soms inderdaad maar een nieuw topic. Het is van mijn kant meer ervaringen en kennis verzamelen voordat ik een project ga starten. Zo ver is het bij mij nog niet. Wel bijna...... :wink:
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 09 feb 2016, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door Kappa7 »

Hans Nootdorp schreef:
Ik ga binnenkort een streamer/mediaplayer "bouwen" met een Raspberry PI (2) en Digi+-bordje van Hifiberry (met SP-DIF uitgang).
Nu lees ik ergens het onderstaande:
"Werkt feilloos in combinatie met bv piCorePlayer, ook op 24bit 192kHZ. Helaas is de geluidskwaliteit mager, zelfs in combinatie met een hoogwaardige DAC als de Tentlabs b-DAC klinkt het midden/hoog scherp en hard en klinkt het gewoon plat. Ik ben overgestapt op een M2Tech Hiface2 (USB --> SPDIF), klinkt aanzienlijk beter."
Is er iemand die dit herkent?
Ik kan mij zelf haast niet voorstellen dat de simpele I2S/SPDIF-converter op het Digi+-bordje de geluidskwaliteit negatief kan beïnvloeden.
Ter info: mijn streamer gaat gevolgd worden door een Hypex DLCP (die een ingangsbuffer heeft)...
Tja de B-dac heeft ook een buffer net als jou Hypex DLCP dus.
De reden waarom het met een M2Tech beter gaat zal dan waarschijnlijk nog een andere oorzaak hebben als alleen een mindere klok.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door ray5150 »

De betreffende quote is hier te vinden :
https://www.kiwi-electronics.nl/raspber ... et-spacers

Overigens zit die zaak bij jou bijna om de hoek, zou er een langsfietsen om de verschillende mogelijkheden te bekijken.
(en misschien te beluisteren, maar ik weet niet of dat daar kan, ben er zelf nog niet geweest. wel van plan.)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door FR_Aad »

Ik ken die Peter niet. Dus dan is het erg lastig om zijn review in te schatten.
Gezien de lage kosten zou ik zeggen koop zo'n ding en vorm je eigen mening.

Wel jammer dat een Hypex DLCP geen I2S in heeft.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door ovni »

Draai hier met de Pi2 en Dac+pro.

Tja, wat wil je? Ik vind de kwaliteit top voor deze prijs. Zeker als je het signaal door de lucht naar de Pi stuurt. Een memorystick klinkt idd wat plat. Maar weer niet zo plat als zo'n sticky in het systeem van mijn auto.
Vergelijken met een draaitafel met buizen pre is het appels en peren verhaal.

Binnenkort ga ik over naar een lineaire voeding, zonodig dac en pi een eigen lineaire supply. Dat zou het systeempje nog wat meer lucht moeten geven.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door Hans Nootdorp »

Dus hoor ik jullie zeggen dat een PI niet zo audiofiel is? Mijn luisterervaring is dermate gering dat ik graag af op ervaringen van anderen. En chronisch tijdgebrek speelt een rol....
Dat vind ik juist de meerwaarde van dit forum.....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 05 feb 2016, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door FR_Aad »

Ik heb een PI met een simpel Sabre dacje draaien en heb geen klachten.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door Hans Nootdorp »

Dank je Fr_Aad. Wie volgt?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door hannesie »

:rofl: Ik krijg de indruk tussen mijn oren dat iemand die bij Kiwi een HifiBerry heeft gekocht heel erg de "goedkope oplossing niet kan rijmen tussen de oren" .

Net zo goed als de Audioquest DragonFly een usb dacje is met dezelfde chip als Fr Aad in zijn DAC.

Men is er erg over te spreken.
De Audioquest DragonFly kost dan nu nog maar € 149,--, en de chip met boardje kost met een I²S aansluiting dan € 16,50, ook via eBay te krijgen.

Tja de verpakking is leuker en er word wel veel reclame voor gemaakt, en dat kost geld. :)
Bijlagen
re.JPG
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door ovni »

Hans Nootdorp schreef:
Dus hoor ik jullie zeggen dat een PI niet zo audiofiel is? Mijn luiterervaring is dermate gering dat ik graag af op ervaringen van anderen. En chronisch tijdgebrek speelt een rol....
Dat vind ik juist de meerwaarde van dit forum.....
Dat heb je mij niet horen zeggen.
Ik geef alleen aan dat een memorystick een zwakke schakel is in dit voortreffelijke systeempje. Ik verwacht, dus nog niet uitgeprobeerd, dat een harddisk via de usb hetzelfde probleem heeft. Zou mooi zijn als dat kon worden opgelost.

Een draaitafel met buizenpré kost tientallen keren zoveel, het verschil tussen deze en de Pi hoor je echt niet als je in de keuken aan het knutselen bent en er een muziekje op de achtergrond draait. Als je ervoor gaat zitten en je hoort niet direct het verschil dan is er of iets mis met je oren of de rest van de keten is van matige kwaliteit.

Ik schat de Pi in als een prima vervanger voor een CD speler (heb zelf een Marantz SA 7001). De extra mogelijkheden van de Pi, maken hem bruikbaarder voor het hele gezin. Denk aan de radio zenders of via ipad's airplay en spotify een nummertje uitzoeken en dan op je gitaar mee rammen. (Dat jongste ettertje van mij heeft zijn akoestische ingeruild voor een elektriek geval)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door John P »

ovni schreef:
..... (Dat jongste ettertje van mij heeft zijn akoestische ingeruild voor een elektriek geval)
Ieder nadeel heeft zijn voordeel, ik weet nog een leuk verjaardagscadeautje.
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door dwijtsma »

Sinds 14 januari is er een update van de picoreplayer. Nu ook Shairport (airplay) :yeah: en daarnaast is er 1 image voor alle verschillende modellen frambozentaart. :kwijl:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door FR_Aad »

Hoe probeer ik een discussie dood te slaan :mrgreen:

Als je ervoor gaat zitten en je hoort niet direct het verschil dan is er of iets mis met je oren of de rest van de keten is van matige kwaliteit.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door Leeuwarden »

Over en sluiten! :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door FR_Aad »

Een draaitafel met buizenpré kost tientallen keren zoveel, het verschil tussen deze en de Pi hoor je echt niet als je in de keuken aan het knutselen bent en er een muziekje op de achtergrond draait.

"Maar je hoort mij niet zeggen dat het ruk is hoor" :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door Hans Nootdorp »

ovni schreef:
.......het verschil tussen deze en de Pi hoor je echt niet als je in de keuken aan het knutselen bent en er een muziekje op de achtergrond draait. Als je ervoor gaat zitten en je hoort niet direct het verschil dan is er of iets mis met je oren of de rest van de keten is van matige kwaliteit. .....
Voor alle duidelijkheid: mijn spulletje is niet bedoeld voor bij het pannenkoeken-bakken, maar voor het meer serieuze luisterwerk.


En...: vergelijkingen van dacjes zijn voor mij ook niet relevant. Die zitten straks in mijn Hypex DLCP.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door ray5150 »

Dan moet je ook niet met zo'n knutseldingetje aan de slag gaan, maar de knip trekken en iets van een Linn ofzo gaan halen.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door Hans Nootdorp »

ray5150 schreef:
Dan moet je ook niet met zo'n knutseldingetje aan de slag gaan, maar de knip trekken en iets van een Linn ofzo gaan halen.
O, is dat zo? Nogal een baude uitspraak, vind ik....
Dan zou de PI met Digi+ toch niet zo geschikt zijn als vervanger voor een "gemiddelde" CDspeler?
Ben dan wel benieuwd naar meer meningen...
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door firsttimer »

Ik zal wel poep in m'n oren hebben maar mijn PI2 + Digi bordje dat digitaal m'n hypex as2.100 ingaat, klinkt uitstekend.
Gewoon zelf proberen, klinkt het goed in jouw oren dan = het goed!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: geluidskwaliteit Hifiberry Digi+bordje

Bericht door OpaBert »

Mijn raspberry met hifi DAC vind ik weergaloos
Niks mis mee :D
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”