Mooie voeding
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Mooie voeding
Laatst een paar vrienden op bezoek gehad om te luisteren naar mijn setje.
Paar kabeltjes en tweakjes proberen.
Wat opviel:
Een leuke "schone" voeding doet toch wel wat.
In de audio keten heb ik nu twee onderdelen welke een soort telefoonlader hebben.
De Asus MiniPC en de switch.
Dat moet beter kunnen.
Zoeken dus maar.
Kom ik uit bij HD-plex bijvoorbeeld.
Nu heeft deze 4 uitgangen en ik heb er maar twee nodig.
19v 3,42A voor de Asus en 5v 1A (geloof ik).
Hier moet toch iets moois voor te maken zijn?
Echter mijn kennis is niet toereikend, dus heren schiet eens.
Zo dacht ik bijvoorbeeld een voeding zoals in de Afdac2 in een leuk kastje.
Of kan het nog mooier?
Paar kabeltjes en tweakjes proberen.
Wat opviel:
Een leuke "schone" voeding doet toch wel wat.
In de audio keten heb ik nu twee onderdelen welke een soort telefoonlader hebben.
De Asus MiniPC en de switch.
Dat moet beter kunnen.
Zoeken dus maar.
Kom ik uit bij HD-plex bijvoorbeeld.
Nu heeft deze 4 uitgangen en ik heb er maar twee nodig.
19v 3,42A voor de Asus en 5v 1A (geloof ik).
Hier moet toch iets moois voor te maken zijn?
Echter mijn kennis is niet toereikend, dus heren schiet eens.
Zo dacht ik bijvoorbeeld een voeding zoals in de Afdac2 in een leuk kastje.
Of kan het nog mooier?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Mooie voeding
Als er apparaten die van zich zelf al een bron van storing zijn (computermeuk), denk je dat een schone voeding dan helpt?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Geen kerstdinee gehad?FR_Aad schreef:Ik hoop wel dat jullie nog even doorgaan. Ik heb net bier en chips gepakt.
Is wel de verkeerde voedingds23man schreef:Geen kerstdinee gehad?FR_Aad schreef:Ik hoop wel dat jullie nog even doorgaan. Ik heb net bier en chips gepakt.
Anne
Effe brainstormen dan...
- Een lekkere vette trafo van een Volt of 20 bij een Ampere of 5. minimaal 100 VA dus.
- Zo'n metalen brugcel met faston's.
- Roep eens wat; minimaal 50.000 uF aan afvlakking. met RCRC filter ertussen.
- Een spanningsregelaar die een Ampere of 5 kan slikken, LT1084 ? http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=16068
of een 317 met een zware bypass tor. of een LM338K in TO3 behuizing, mogelijkheden zat.
-Zo'n geile Italiaanse kast, custom gemaakte PCB, aansluit spul, meiertje of 3 alles bij elkaar.
- Een lekkere vette trafo van een Volt of 20 bij een Ampere of 5. minimaal 100 VA dus.
- Zo'n metalen brugcel met faston's.
- Roep eens wat; minimaal 50.000 uF aan afvlakking. met RCRC filter ertussen.
- Een spanningsregelaar die een Ampere of 5 kan slikken, LT1084 ? http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=16068
of een 317 met een zware bypass tor. of een LM338K in TO3 behuizing, mogelijkheden zat.
-Zo'n geile Italiaanse kast, custom gemaakte PCB, aansluit spul, meiertje of 3 alles bij elkaar.
Een goed gevoel is onbetaalbaar !ds23man schreef:En dat voor het oog......
Ik vraag mij af of je dan ook een andere voeding hebt geprobeerd voor die Asus, heb hier ook The Piper aan een 19V laptop voedingsdoosje hangen, kan mij ook niet zo voorstellen dat er zo een groot hoorbaar verschil bestaat.
Wat mogelijk nog wel eens zou kunnen verschillen, is dan eens de kabel tussen switch en Netwerkspeler te vervangen/wisselen, kan dan wel wat schelen als ik het goed begrepen heb of je CAT6 of 7 gebruikt, maar zelf dan nog geen ervaring.
Wat mogelijk nog wel eens zou kunnen verschillen, is dan eens de kabel tussen switch en Netwerkspeler te vervangen/wisselen, kan dan wel wat schelen als ik het goed begrepen heb of je CAT6 of 7 gebruikt, maar zelf dan nog geen ervaring.
We hebben onder andere een andere voeding aan de switch gehangen en dit gaf een hoorbaar verschil.
Andere voeding voor de Asus hadden we niet, maar kan me voorstellen dat dat ook verschil maakt.
Verder:
- Voedingskabel voor de eindversterker - grootste verschil.
- Cat 700 kabels - ook mooier.
- Audioquest Vodka Cat 7 tussen switch en Asus was het best
- Interlink, tussen Afdac2 en EV, XLR en RCA van hetzelfde merk en type en lengte - XLR klonk het mooiste.
Serieus bezig geweest dus.
Andere voeding voor de Asus hadden we niet, maar kan me voorstellen dat dat ook verschil maakt.
Verder:
- Voedingskabel voor de eindversterker - grootste verschil.
- Cat 700 kabels - ook mooier.
- Audioquest Vodka Cat 7 tussen switch en Asus was het best
- Interlink, tussen Afdac2 en EV, XLR en RCA van hetzelfde merk en type en lengte - XLR klonk het mooiste.
Serieus bezig geweest dus.
Je zegt het verkeerd, het moet zijn:ds23man schreef:moet toch eens afleren om op dit soort onzindraadjes te reageren.![]()
Moet toch eens afleren met onzin in dit soort draadjes te reageren.
Aad
Ja je kunt er wel om lachen maar goed als iemand dat zo ervaart dan is dat mooi.ray5150 schreef:Bestaan er nu ook al serieus audiofiele netwerk kabels ?![]()
Al moet ik wel zeggen dat als de bitjes zo slecht door komen dat zelfs een relatief kleine data stroom al verschillen laat horen er iets met de originele kabel mis was.
Voeding zelfde verhaal de originele voeding moet wel erg brak geweest zijn om een switch die het relatief rustig heeft slecht te laten functioneren.
Dat je verschil ervaart bij de voeding kabels en de interlink kan ik wel in mee gaan.
In het digitale domein vind ik het wat ongeloofwaardig.
Een bit komt namelijk door of niet en in het geval van het TCP/IP protocol wordt het niet ontvangen bitje gewoon nog een keer verstuurd en alsnog in de rij op de juiste plaats gezet zo dat het geen er uit komt op de juiste tijd en in de juiste volgorde je PC verlaat naar je DAC toe.
-
Henk&audio
De TS vraagt m.i. niet om een discussie over kabels en al helemaal niet over het al dan niet goed aankomen van nullen en enen. Zijn vraag is of er ideeën en suggesties zijn voor een voeding van 19V en een van circa 5 Volt. Voor de 5 V en een bescheiden A lijkt mij iets met de Texas Instruments tps7a4700 (http://www.diyaudio.com/forums/vendors- ... ost4239877) prima geschikt.
Voor de 19V 4A is al de suggestie gedaan om daar bijvoorbeeld de LT1084 voor te gebruiken.
Los van verloren te raken in de discussie of dit voor een computer voor audio-doeleinden iets bijdraagt aan een betere kwaliteit van de output, is hier toch veel kennis en ervaring aanwezig om de TS aan wat alternatieven te helpen?
Gr,
Henk
Voor de 19V 4A is al de suggestie gedaan om daar bijvoorbeeld de LT1084 voor te gebruiken.
Los van verloren te raken in de discussie of dit voor een computer voor audio-doeleinden iets bijdraagt aan een betere kwaliteit van de output, is hier toch veel kennis en ervaring aanwezig om de TS aan wat alternatieven te helpen?
Gr,
Henk
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als ik je openingspost eens even terug lees zeg je dat je verschil hoort met verschillende kabels, dat extrapoleer je even verder op naar schone voeding en je pc en switch. Heb je daadwerkelijk andere voedingen gebruikt of is het een aanname van je dat een schone voeding beter MOET klinken? Ik zou eerst maar eens een scoop op je voedingslijnen in je PC en switch zetten, dan ga je echt schrikken. Maar dat maakt niet uit, in digitale elektronica zijn 1en en nullen ruim gedimensioneerd t.o.v. de voedingsspanning. Als voor beeld: een nul is een spanning tussen de 0 en 1 volt en een 1 tussen de 2 en 3 volt. Als dat niet zo zou wezen, zou geen enkele computer nog werken vanwege spikes en verontreinigingen op de voedingslijnen. Het enige dat van belang is dat de voeding een beetje stabiel is onder verschillende belastingen. En als je voeding niet stabiel is dan zal de zaak gewoon crashen.ToTo schreef:Een wijs man leerde mij ooit:
Als je niets te vertellen hebt, zeg dan niets
ToTo schreef:We hebben onder andere een andere voeding aan de switch gehangen en dit gaf een hoorbaar verschil.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als dat verschil maakt dan is of je voeding brak/kapot of er is iets aan de hand met je switch waardoor hij gevoelig is voor de voedingspanning. Ik heb hier zelf in huis een heel uitgebreid 1 gig bekabeld netwerk liggen met Netgear switches ( die metalen), na verloop van tijd had ik regelmatig stabiliteitsproblemen en na enig speurwerk op internet bleek dat er in Chinese fabriek dubieuze elco's in de switch zelf waren gebruikt die na een aantal jaren geen capaciteit meer hadden. Na vervanging van deze elco's draait de handel hier al weer jaren zonder enige storing.ToTo schreef:ToTo schreef:We hebben onder andere een andere voeding aan de switch gehangen en dit gaf een hoorbaar verschil.
In je PC en switch zitten spanningsregelaars die de binnenkomende spanning reguleren, de voedingsadaptor hoeft dan ook niet meer te zijn dan een brugcel en elco.
Switch en PC zijn 6 maanden oudds23man schreef:Als dat verschil maakt dan is of je voeding brak/kapot of er is iets aan de hand met je switch waardoor hij gevoelig is voor de voedingspanning. Ik heb hier zelf in huis een heel uitgebreid 1 gig bekabeld netwerk liggen met Netgear switches ( die metalen), na verloop van tijd had ik regelmatig stabiliteitsproblemen en na enig speurwerk op internet bleek dat er in Chinese fabriek dubieuze elco's in de switch zelf waren gebruikt die na een aantal jaren geen capaciteit meer hadden. Na vervanging van deze elco's draait de handel hier al weer jaren zonder enige storing.ToTo schreef:ToTo schreef:We hebben onder andere een andere voeding aan de switch gehangen en dit gaf een hoorbaar verschil.
In je PC en switch zitten spanningsregelaars die de binnenkomende spanning reguleren, de voedingsadaptor hoeft dan ook niet meer te zijn dan een brugcel en elco.
Je mag er in lezen wat je wilt.ToTo schreef:Sorry, maar daar las ik toch ook een bepaalde ondertoon.ray5150 schreef:Je bent nog niet ingegaan op mijn suggesties....
Veel andere mogelijkheden in deze dan een trafo, brugcel, elco, en zware spanningsregelaar zijn er niet, of je komt weer bij de schakelende voedingen uit.
Die kunnen best wel goed ontworpen zijn voor audio gerelateerde schakelingen, zie de Hypex voedingen.
Toevallig ben ik momenteel bezig met een voeding voor een Toekomstige Raspberry geval.
Niet omdat ik er in geloof, maar ik heb geen zin om er een adapter voor aan te schaffen. alle spulletjes op voorraad, dus kosten nihil.
Het ding bestaat uit een ringkern trafo, 4 stuks BYW29 diodes, 1 x 10.000 uf elco, en een Fairchild UA78H05SC regelaar.
(en nog wat klein standaard grut eromheen.)
Dat is een opgevoerde 7805 in TO3 huis die maximaal 5 Ampere kan leveren. (bedankt nog, Paul
Ik had namelijk geen 7805 of 78S05 in huis.
Die ondertoon zal er vast mee te maken hebben dat ik bij voorbaat het gevoel dat het een kansloze missie zou gaan worden.
Hier kunnen we wat mee, toch?ray5150 schreef:Je mag er in lezen wat je wilt.ToTo schreef:Sorry, maar daar las ik toch ook een bepaalde ondertoon.ray5150 schreef:Je bent nog niet ingegaan op mijn suggesties....
Veel andere mogelijkheden in deze dan een trafo, brugcel, elco, en zware spanningsregelaar zijn er niet, of je komt weer bij de schakelende voedingen uit.
Die kunnen best wel goed ontworpen zijn voor audio gerelateerde schakelingen, zie de Hypex voedingen.
Toevallig ben ik momenteel bezig met een voeding voor een Toekomstige Raspberry geval.
Niet omdat ik er in geloof, maar ik heb geen zin om er een adapter voor aan te schaffen. alle spulletjes op voorraad, dus kosten nihil.
Het ding bestaat uit een ringkern trafo, 4 stuks BYW29 diodes, 1 x 10.000 uf elco, en een Fairchild UA78H05SC regelaar.
(en nog wat klein standaard grut eromheen.)
Dat is een opgevoerde 7805 in TO3 huis die maximaal 5 Ampere kan leveren. (bedankt nog, Paul)
Ik had namelijk geen 7805 of 78S05 in huis.
Die ondertoon zal er vast mee te maken hebben dat ik bij voorbaat het gevoel dat het een kansloze missie zou gaan worden.
Als je hem klaar hebt wil ik wel langskomen met mijn RPI (standaard) voeding.
Wie weet hoor je dan ook verschil