Welke Cross over ???
Moderator: Beheerdersteam
Welke Cross over ???
Wie kan deze leek helpen met het aanschaffen van 2 weg filters
voor een stel monitoren.
Ik kan bij Conrad kant en klaar luidsprekerfilters kopen.
Wat ik wil weten is wat ik nodig heb.
Ze verschillen in Cross/over.
Mijn bas/mid unit gaat van 40 tot 3000 hz.
Mijn Hoog unit van 1800 to 20.000 hz.
Ze zijn beide 8 ohm.
Welke Crossover moet mijn filter dan hebben
om tot het juiste geluidsresultaat te komen ?
voor een stel monitoren.
Ik kan bij Conrad kant en klaar luidsprekerfilters kopen.
Wat ik wil weten is wat ik nodig heb.
Ze verschillen in Cross/over.
Mijn bas/mid unit gaat van 40 tot 3000 hz.
Mijn Hoog unit van 1800 to 20.000 hz.
Ze zijn beide 8 ohm.
Welke Crossover moet mijn filter dan hebben
om tot het juiste geluidsresultaat te komen ?
Re: Welke Cross over ???
Daar kan je geen standaard filter voor gebruiken. Heb je de speakers zelf gemaakt dat er geen wisselfilter inzit?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Welkom hier!
idd, een standaard filter kan je alleen gebruiken in een standaard opzet (en die is er dus niet
)
de gebruikte kast heeft namelijk een grote invloed op het filter, net als de specifieke (merk, type) bas, mid, en hogetoners.
[edit] lees dit topic maar eens, daar staat uitgelegd waarom (en mocht je daar nog vragen over hebben, gewoon stellen)
idd, een standaard filter kan je alleen gebruiken in een standaard opzet (en die is er dus niet
de gebruikte kast heeft namelijk een grote invloed op het filter, net als de specifieke (merk, type) bas, mid, en hogetoners.
[edit] lees dit topic maar eens, daar staat uitgelegd waarom (en mocht je daar nog vragen over hebben, gewoon stellen)
Re: Welke Cross over ???
Bedankt alvast voor jullie reacties.
De bas/mid unit is een Eton 7-372/32 Hex.
En de hoog unit is een Morel MDT 33.
Ik heb deze monitors gekocht via een tweedehands dealer.
Ik merkte al snel dat ze in het midden best wel hard klinken.
Toen ik ze open maakte, zag ik dat er alleen maar een correctie op de Tweeter is aangebracht.
Het plus signaal dat binnenkomt gaat eerst een Condensator in van 4,7 Uf met daar overeen een 1k weerstand.
Dan gaat het door een weerstand van 4,7 ohm naar de plus van de Tweeter.
Het signaal van de min. dat binnen komt hangt direct aan de Tweeter.
De bas/mid unit is niet gefilterd.....deze hangt direct aan de ingang.
De kasten zijn 30 cm diep....25 cm breed en 50 cm hoog.
De wanden zijn erg dik om het boeltje dood te maken.
Dat is ook wel gelukt, want het klinkt erg massief als ik er tegenaan klop.
De kasten hebben een baspoort aan de voorkant.
Ze zijn wel erg mooi gebouwd.
De bas/mid unit is een Eton 7-372/32 Hex.
En de hoog unit is een Morel MDT 33.
Ik heb deze monitors gekocht via een tweedehands dealer.
Ik merkte al snel dat ze in het midden best wel hard klinken.
Toen ik ze open maakte, zag ik dat er alleen maar een correctie op de Tweeter is aangebracht.
Het plus signaal dat binnenkomt gaat eerst een Condensator in van 4,7 Uf met daar overeen een 1k weerstand.
Dan gaat het door een weerstand van 4,7 ohm naar de plus van de Tweeter.
Het signaal van de min. dat binnen komt hangt direct aan de Tweeter.
De bas/mid unit is niet gefilterd.....deze hangt direct aan de ingang.
De kasten zijn 30 cm diep....25 cm breed en 50 cm hoog.
De wanden zijn erg dik om het boeltje dood te maken.
Dat is ook wel gelukt, want het klinkt erg massief als ik er tegenaan klop.
De kasten hebben een baspoort aan de voorkant.
Ze zijn wel erg mooi gebouwd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Dat is we héél minimaal. Het zijn trouwens vrij behoorlijke units, en dan druk ik me zacht uit. Die verdienen wel een goed ontworpen filter.
Re: Welke Cross over ???
Iemand moet je gewoon helpen met het ontwerpen van een filter.
Meetsessie, modelleren in simulatieprogramma, filter opbouwen en spelen maar!
Meetsessie, modelleren in simulatieprogramma, filter opbouwen en spelen maar!
Re: Welke Cross over ???
En vooral niet je woonplaats invullen...
Er zou eens iemand in de buurt kunnen wonen die je kan helpen.
Er zou eens iemand in de buurt kunnen wonen die je kan helpen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Ik dacht al: Als hij maar in Arnhem woont.... Als hij maar in Arnhem woont......


- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Maar zonder dollen: Ik heb door omstandigheden vrij weinig tijd. Maar als je geen superhaast hebt, maar wel interesse, dan wil ik je wel helpen.
Laat maar weten.
Laat maar weten.
Re: Welke Cross over ???
Zo hee, maar liefst twéé componenten ! Kans is heul klein, dat dat iets fatsoenlijks gaat geven. Heeeel soms zou het misschien wel kunnen...maar hier...
Leukste is nog : die 1000 ohmer, die kan je gewoon losknippen. Doet quasi niets. Dat verschil ga je niet horen. Maakt 1 component.
Géén standaard filtertjes gaan gebruiken. Dit is duur spul (geen uitspraken over of dat het waard is.... Volg ajb de adviezen of aanbiedingen van degenenen hier.
Leo : beejte doorwerken he
! Ben blij dat ik niet in Den Haag woon inmiddels
.
Leukste is nog : die 1000 ohmer, die kan je gewoon losknippen. Doet quasi niets. Dat verschil ga je niet horen. Maakt 1 component.
Géén standaard filtertjes gaan gebruiken. Dit is duur spul (geen uitspraken over of dat het waard is.... Volg ajb de adviezen of aanbiedingen van degenenen hier.
Leo : beejte doorwerken he
Re: Welke Cross over ???
Haast heb zeker ik niet en ik stel je hulp zeer op prijs.
Ik zou je graag een keer willen uitnodigen, om naar de set te komen luisteren.
Ik zou je graag een keer willen uitnodigen, om naar de set te komen luisteren.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Dat is goed. We wisselen wel adresgegevens uit per PB. Komende week zit al tamelijk vol, maar de week daarop zal vast wel kunnen. Voor hetzelfde geld woon je in dezelfde straat als ik, dan wordt alles wat makkelijker.RobertJan schreef:Haast heb zeker ik niet en ik stel je hulp zeer op prijs.
Ik zou je graag een keer willen uitnodigen, om naar de set te komen luisteren.
Re: Welke Cross over ???
Ooit, als de zeespiegel flink is gestegen wordt het wel de beurt voor Arnhemmers
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Je bedoelt als Den Haag dezelfde legendarische status heeft als Atlantis en ik al lang en breed verzopen ben? 
Fijne vent
Fijne vent
- stessaja
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
- Locatie: Almere
Re: Welke Cross over ???
Toch merkwaardig
Zo te zien prima/nette gebouwde boxen met kwalitatief hoogwaardige units.....
En dan zo'n filter? Ben toch benieuwd wat daar de gedachte achter is geweest.
Zo te zien prima/nette gebouwde boxen met kwalitatief hoogwaardige units.....
En dan zo'n filter? Ben toch benieuwd wat daar de gedachte achter is geweest.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Houtbewerking is best nog wel een ander vak dan filtertechniek. Het kan natuurlijk zijn dat de bouwer over dat laatste te makkelijk gedacht heeft, het resultaat tegen vond vallen en tenslotte zijn project in de wilgen heeft gehangen.
Ook kan het zijn dat er ooit een goed filter in gezeten heeft, dat er om obscure redenen is uitgehaald. Het restant is vervolgens verkocht. Moeilijk te achterhalen wat de drijfveer geweest is.
Ook kan het zijn dat er ooit een goed filter in gezeten heeft, dat er om obscure redenen is uitgehaald. Het restant is vervolgens verkocht. Moeilijk te achterhalen wat de drijfveer geweest is.
Re: Welke Cross over ???
Wat je kunt zien als de bas unit eruit is,
is dat de bedrading die van de terminals komen zijn afgeknipt geweest en er weer
andere aan vast zijn gemaakt.
Iemand heeft dus het originele filter eruit geknipt, en dit hoopje
ellende ervoor in de plaats gezet.
Deze set is door "Sublow Frequentie" te Amersfoort verkocht in deze staat, aan een meneer
in Amsterdam, met daarbij het verhaal dat ze zouden zijn gebouwd door OLS te Breda.
Ook werd door Sublow verteld, dat het een z.g....."Reference 3A" filterconcept zou zijn.
Qua gedachtegang klopt dat ook wel, want ook Reference 3A maakt monitoren
met alleen een correctie op de Tweeter.....en bij hun komt dit concept wel goed uit de verf.
Maar goed....Bij Reference 3A weten ze wat ze doen.
Er heeft dus waarschijnlijk een hoogwaardig filter in gezeten.
????

is dat de bedrading die van de terminals komen zijn afgeknipt geweest en er weer
andere aan vast zijn gemaakt.
Iemand heeft dus het originele filter eruit geknipt, en dit hoopje
ellende ervoor in de plaats gezet.
Deze set is door "Sublow Frequentie" te Amersfoort verkocht in deze staat, aan een meneer
in Amsterdam, met daarbij het verhaal dat ze zouden zijn gebouwd door OLS te Breda.
Ook werd door Sublow verteld, dat het een z.g....."Reference 3A" filterconcept zou zijn.
Qua gedachtegang klopt dat ook wel, want ook Reference 3A maakt monitoren
met alleen een correctie op de Tweeter.....en bij hun komt dit concept wel goed uit de verf.
Maar goed....Bij Reference 3A weten ze wat ze doen.
Er heeft dus waarschijnlijk een hoogwaardig filter in gezeten.
????
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Nou, dan kan het er na wat gepruts van mij nooit slechter van worden. 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Welke Cross over ???
Ik dacht exact hetzelfde ...stessaja schreef:Toch merkwaardig![]()
Zo te zien prima/nette gebouwde boxen met kwalitatief hoogwaardige units.....
En dan zo'n filter? Ben toch benieuwd wat daar de gedachte achter is geweest.
