Welke Cross over ???

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

RobertJan
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 17:38
Locatie: Den Haag

Welke Cross over ???

Bericht door RobertJan »

Wie kan deze leek helpen met het aanschaffen van 2 weg filters
voor een stel monitoren.
Ik kan bij Conrad kant en klaar luidsprekerfilters kopen.
Wat ik wil weten is wat ik nodig heb.
Ze verschillen in Cross/over.
Mijn bas/mid unit gaat van 40 tot 3000 hz.
Mijn Hoog unit van 1800 to 20.000 hz.
Ze zijn beide 8 ohm.
Welke Crossover moet mijn filter dan hebben
om tot het juiste geluidsresultaat te komen ?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Welke Cross over ???

Bericht door Jag »

Daar kan je geen standaard filter voor gebruiken. Heb je de speakers zelf gemaakt dat er geen wisselfilter inzit?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door Henkjan »

Welkom hier!

idd, een standaard filter kan je alleen gebruiken in een standaard opzet (en die is er dus niet :bakkie: )

de gebruikte kast heeft namelijk een grote invloed op het filter, net als de specifieke (merk, type) bas, mid, en hogetoners.

[edit] lees dit topic maar eens, daar staat uitgelegd waarom (en mocht je daar nog vragen over hebben, gewoon stellen)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke Cross over ???

Bericht door ray5150 »

Wat voor units gaat het hierom ?
RobertJan
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 17:38
Locatie: Den Haag

Re: Welke Cross over ???

Bericht door RobertJan »

Bedankt alvast voor jullie reacties.

De bas/mid unit is een Eton 7-372/32 Hex.
En de hoog unit is een Morel MDT 33.
Ik heb deze monitors gekocht via een tweedehands dealer.
Ik merkte al snel dat ze in het midden best wel hard klinken.
Toen ik ze open maakte, zag ik dat er alleen maar een correctie op de Tweeter is aangebracht.
Het plus signaal dat binnenkomt gaat eerst een Condensator in van 4,7 Uf met daar overeen een 1k weerstand.
Dan gaat het door een weerstand van 4,7 ohm naar de plus van de Tweeter.
Het signaal van de min. dat binnen komt hangt direct aan de Tweeter.
De bas/mid unit is niet gefilterd.....deze hangt direct aan de ingang.
De kasten zijn 30 cm diep....25 cm breed en 50 cm hoog.
De wanden zijn erg dik om het boeltje dood te maken.
Dat is ook wel gelukt, want het klinkt erg massief als ik er tegenaan klop.
De kasten hebben een baspoort aan de voorkant.
Ze zijn wel erg mooi gebouwd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door pappaleo »

Dat is we héél minimaal. Het zijn trouwens vrij behoorlijke units, en dan druk ik me zacht uit. Die verdienen wel een goed ontworpen filter.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Welke Cross over ???

Bericht door markbakk »

Iemand moet je gewoon helpen met het ontwerpen van een filter. :hide:
Meetsessie, modelleren in simulatieprogramma, filter opbouwen en spelen maar!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke Cross over ???

Bericht door ray5150 »

En vooral niet je woonplaats invullen... :(
Er zou eens iemand in de buurt kunnen wonen die je kan helpen. :shock:
RobertJan
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 17:38
Locatie: Den Haag

Re: Welke Cross over ???

Bericht door RobertJan »

Voor een indruk 2 foto's toegevoegd.
Filter  .~png.jpg
Bijlagen
Eton Morel 2.~png.jpg
RobertJan
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 17:38
Locatie: Den Haag

Re: Welke Cross over ???

Bericht door RobertJan »

Ik woon in Den Haag.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke Cross over ???

Bericht door ray5150 »

Dat word achter in de rij aansluiten, Leo. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door pappaleo »

Ik dacht al: Als hij maar in Arnhem woont.... Als hij maar in Arnhem woont...... :hide: :hide:

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke Cross over ???

Bericht door ray5150 »

:rofl: :rofl: :rofl:

welke zaak komen ze vandaan, Studio 107 misschien ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door pappaleo »

Maar zonder dollen: Ik heb door omstandigheden vrij weinig tijd. Maar als je geen superhaast hebt, maar wel interesse, dan wil ik je wel helpen.

Laat maar weten.
RobertJan
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 17:38
Locatie: Den Haag

Re: Welke Cross over ???

Bericht door RobertJan »

Ze komen niet van Studio 107.
Maar van Sublow in Amersfoort.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Welke Cross over ???

Bericht door MarcoSQ »

Zo hee, maar liefst twéé componenten ! Kans is heul klein, dat dat iets fatsoenlijks gaat geven. Heeeel soms zou het misschien wel kunnen...maar hier... :think:

Leukste is nog : die 1000 ohmer, die kan je gewoon losknippen. Doet quasi niets. Dat verschil ga je niet horen. Maakt 1 component.

Géén standaard filtertjes gaan gebruiken. Dit is duur spul (geen uitspraken over of dat het waard is.... Volg ajb de adviezen of aanbiedingen van degenenen hier.

Leo : beejte doorwerken he :rofl: ! Ben blij dat ik niet in Den Haag woon inmiddels :rofl: .
RobertJan
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 17:38
Locatie: Den Haag

Re: Welke Cross over ???

Bericht door RobertJan »

Haast heb zeker ik niet en ik stel je hulp zeer op prijs.
Ik zou je graag een keer willen uitnodigen, om naar de set te komen luisteren.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door pappaleo »

RobertJan schreef:
Haast heb zeker ik niet en ik stel je hulp zeer op prijs.
Ik zou je graag een keer willen uitnodigen, om naar de set te komen luisteren.
Dat is goed. We wisselen wel adresgegevens uit per PB. Komende week zit al tamelijk vol, maar de week daarop zal vast wel kunnen. Voor hetzelfde geld woon je in dezelfde straat als ik, dan wordt alles wat makkelijker. :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Welke Cross over ???

Bericht door markbakk »

:goedzo: Leo, respect mán!
Ooit, als de zeespiegel flink is gestegen wordt het wel de beurt voor Arnhemmers :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door pappaleo »

Je bedoelt als Den Haag dezelfde legendarische status heeft als Atlantis en ik al lang en breed verzopen ben? :shock:

Fijne vent :mrgreen:
Gebruikersavatar
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 111
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
Locatie: Almere

Re: Welke Cross over ???

Bericht door stessaja »

Toch merkwaardig :hide:

Zo te zien prima/nette gebouwde boxen met kwalitatief hoogwaardige units.....
En dan zo'n filter? Ben toch benieuwd wat daar de gedachte achter is geweest.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door pappaleo »

Houtbewerking is best nog wel een ander vak dan filtertechniek. Het kan natuurlijk zijn dat de bouwer over dat laatste te makkelijk gedacht heeft, het resultaat tegen vond vallen en tenslotte zijn project in de wilgen heeft gehangen.

Ook kan het zijn dat er ooit een goed filter in gezeten heeft, dat er om obscure redenen is uitgehaald. Het restant is vervolgens verkocht. Moeilijk te achterhalen wat de drijfveer geweest is.
RobertJan
Berichten: 8
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 17:38
Locatie: Den Haag

Re: Welke Cross over ???

Bericht door RobertJan »

Wat je kunt zien als de bas unit eruit is,
is dat de bedrading die van de terminals komen zijn afgeknipt geweest en er weer
andere aan vast zijn gemaakt.
Iemand heeft dus het originele filter eruit geknipt, en dit hoopje
ellende ervoor in de plaats gezet.
Deze set is door "Sublow Frequentie" te Amersfoort verkocht in deze staat, aan een meneer
in Amsterdam, met daarbij het verhaal dat ze zouden zijn gebouwd door OLS te Breda.
Ook werd door Sublow verteld, dat het een z.g....."Reference 3A" filterconcept zou zijn.
Qua gedachtegang klopt dat ook wel, want ook Reference 3A maakt monitoren
met alleen een correctie op de Tweeter.....en bij hun komt dit concept wel goed uit de verf.
Maar goed....Bij Reference 3A weten ze wat ze doen.
Er heeft dus waarschijnlijk een hoogwaardig filter in gezeten.
????
:think:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door pappaleo »

Nou, dan kan het er na wat gepruts van mij nooit slechter van worden. 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Welke Cross over ???

Bericht door SSassen »

stessaja schreef:
Toch merkwaardig :hide:

Zo te zien prima/nette gebouwde boxen met kwalitatief hoogwaardige units.....
En dan zo'n filter? Ben toch benieuwd wat daar de gedachte achter is geweest.
Ik dacht exact hetzelfde ...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”