Discrete Composite versterker
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Discrete Composite versterker
afgesplitst van http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
Ik ben toch meer gecharmeerd van de discrete variant, omdat hogere vermogens, c.q. moeilijk aan te sturen luidsprekers, daarvoor geen probleem zijn.
De LM3886 is voor mij geen onbekende en zondermeer leuk voor de aansturing van een kleine tweeweg luidspreker die niet teveel vraagt van een versterker, ga je richting een wat meer serieuze driver bezetting dan is dat echt te krap in mijn optiek. Pakweg 100W/8R c.q. 180W/4R is dan toch wel een vereiste voor een eindversterker.
Ik heb hier een set Modulus-86 liggen van Tom Christiansen, die kwam als eerste met een composite LM3886 ontwerp op DIYaudio. Dit is inderdaad een leuk, klein versterkertje, maar hij komt echt vermogen tekort in mijn optiek.
http://www.neurochrome.com/modulus-86-rev-2-0/
Ik ben toch meer gecharmeerd van de discrete variant, omdat hogere vermogens, c.q. moeilijk aan te sturen luidsprekers, daarvoor geen probleem zijn.
De LM3886 is voor mij geen onbekende en zondermeer leuk voor de aansturing van een kleine tweeweg luidspreker die niet teveel vraagt van een versterker, ga je richting een wat meer serieuze driver bezetting dan is dat echt te krap in mijn optiek. Pakweg 100W/8R c.q. 180W/4R is dan toch wel een vereiste voor een eindversterker.
Ik heb hier een set Modulus-86 liggen van Tom Christiansen, die kwam als eerste met een composite LM3886 ontwerp op DIYaudio. Dit is inderdaad een leuk, klein versterkertje, maar hij komt echt vermogen tekort in mijn optiek.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Maar hoe is de kwaliteit van het geluid hiervan?SSassen schreef:Ik heb hier een set Modulus-86 liggen van Tom Christiansen, die kwam als eerste met een composite LM3886 ontwerp op DIYaudio. Dit is inderdaad een leuk, klein versterkertje, maar hij komt echt vermogen tekort in mijn optiek.
En hoe verhoudt zich dit me de voorstellen die jij doet?
Dennis
Als je een powerhouse wil dan maak jij dat toch? Dat is hier helemaal de insteek niet.SSassen schreef:Ik ben toch meer gecharmeerd van de discrete variant, omdat hogere vermogens, c.q. moeilijk aan te sturen luidsprekers, daarvoor geen probleem zijn.
De insteek is een chipampje wat op zich al redelijk goed presteert nog een stuk beter te laten presteren door extra loopgain toe te voegen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 24 okt 2015, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mee eens, bovendien is de zeer hoge PSRR een groot voordeel.
Sander, wat let je om dit concept uit te werken in een discrete variant?
- SSassen
- Contacteer:
Die hoge PSRR is inherent aan het concept, immers de PSRR komt volledig (nou ja, bijna) voor rekening van de gebruikte opamp. Ik wil overigens niemand ontmoedigen, met de LM3886 is best wat leuks te bouwen, maar bij een 35 a 40W is de rek er wel een beetje uit. De TDA7294 doet een factor twee en is daarmee mijns inziens een geschiktere kandidaat.knuisje schreef:Mee eens, bovendien is de zeer hoge PSRR een groot voordeel.
De reden dat ik ook de discrete variant naar voren schuif is simpelweg omdat ik van mening ben dat als je toch zoiets wilt bouwen je beter een paar euro's extra kunt uitgeven en dan iets bouwt met meer dan voldoende reserve en schaalbaarheid. Maar goed, da's hoe ik zaken benader en dus geheel persoonlijk.
Niets ten nadele van Peter overigens, ik vind 't een leuk idee om weer eens een ZBA project te starten en waardeer de moeite en de tijd die hij erin heeft gestoken.
Dank je Sander. Ik heb zelf al heel wat TDA's en LM's verwerkt in de loop der jaren, zowel 3886's als 3875's. De TDA7294 en de LM3886 ontlopen elkaar niet echt qua vermogen. De LM3886 vind ik zelf wat verfijnder klinken, laat wat meer detail horen. Al ontloopt dat elkaar ook niet veel.
- SSassen
- Contacteer:
Nee joh, je kent me, ik heb een hekel aan exotische onderdelen, e.e.a. moet gewoon goed verkrijgbaar zijn bij de reguliere aanbieders en anders via b.v. Farnell/Mouser/Digikey/RS/etc.ray5150 schreef:Maar maakt de bouw een tikje moeilijker, en je loopt het risico dat er moeilijk verkrijgbare (voor de particulier) onderdelen gebruikt gaan worden.
- SSassen
- Contacteer:
Maar even concreet, is er belangstelling voor een discrete variant? Zo ja dan wil ik daar best wat tijd en moeite in steken.
Misschien is het dan handig om dit in een apart topic te doen? Als er belangstelling is wilde ik er feitelijk een soort van tutorial van maken waarbij ik van A tot Z zaken belicht, uitleg en uitwerk, dat lijkt mij namelijk voor iedereen veel interessanter en zodoende hoop ik dat de lezer er ook wat van opsteekt en ook begrijpt waarom sommige keuzes tot stand komen etc.
Misschien is het dan handig om dit in een apart topic te doen? Als er belangstelling is wilde ik er feitelijk een soort van tutorial van maken waarbij ik van A tot Z zaken belicht, uitleg en uitwerk, dat lijkt mij namelijk voor iedereen veel interessanter en zodoende hoop ik dat de lezer er ook wat van opsteekt en ook begrijpt waarom sommige keuzes tot stand komen etc.
- ronnydepony
Beetje open deur natuurlijk Sander. Het laat zich raden dat daar, al was het alleen om de uitleg, belangstelling voor is.SSassen schreef:Maar even concreet, is er belangstelling voor een discrete variant? Zo ja dan wil ik daar best wat tijd en moeite in steken.
Om daar een apart topic voor te beginnen is een prima idee!
Co
Da's behoorlijk kauwen op die alu beschuitjes!pappaleo schreef:Je nCores opeten?ds23man schreef:Denk dat ik morgenvroeg maar een beschuitje ga nuttigen.
@Sander, zonder gekheid, een goede uitleg en "design keuze walkthrough" of hoe je zoiets wil noemen, dat zou geweldig zijn. Ik ben geen goeie elektrotechneut, veel verder dan (power)opamps aan elkaar klussen of gitaareffectjes bouwen ben ik nooit gekomen, maar vind het wel altijd bere interessant!
Ik weet niet wat je bedoelingen zijn kwa opzet, maar laat gewoon de suggestie eventjes vallen.
Wat denk je van een SMPS300RE op 28V en dan 2 eindtrappen op 1 print inclusief dc beveiliging via relais in de voeding.
Dit kan een gigantische compacte en behoorlijk goedkope opzet zijn, en dan heb je zeker geen nood aan differentiële ingangen.
mvg Rudy
Wat denk je van een SMPS300RE op 28V en dan 2 eindtrappen op 1 print inclusief dc beveiliging via relais in de voeding.
Dit kan een gigantische compacte en behoorlijk goedkope opzet zijn, en dan heb je zeker geen nood aan differentiële ingangen.
mvg Rudy
- SSassen
- Contacteer:
Leuk idee, alleen weet ik niet of deze SMPS een geschikte kandidaat is:Rudy schreef:Wat denk je van een SMPS300RE op 28V en dan 2 eindtrappen op 1 print inclusief dc beveiliging via relais in de voeding.
mvg Rudy
Dat komt op mij over alsof d'r een aardige rimpel op de voedingspanning zit, misschien is een standaard recept met een nette ringkerntrafo, burgcel en twee bufferelco's dan een beter idee?This power supply is suitable for both class AB and class D/T amplifiers, which have the PSRR greater or at least 57dB.
- Leeuwarden
Los van de specs heb ik die SMPS300RE op een 80watt versterker gehad en klankmatig was dat uitstekend...
De berichten over die SMPS300RE zijn zo slecht nog niet. En anders misschien een andere geschakelde voeding overwegen. Of de keuze aan de gebruiker laten.
Co
Co
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Of je nou een rimpel hebt gerelateerd aan de netfrequentie of aan de schakelfrequentie blijft lood om oud ijzer. We hebben het niet over gestabiliseerde voedingen.
- SSassen
- Contacteer:
Die rimpel heb ik liever daar waar de PSRR hoog is, da's normaliter eerder laag in frequentie dan hoog in frequentie. Zowieso vind ik een ouderwets recept met trafo/brugcel/elco's te prefereren boven een SMPS, niet in de laatste plaats omdat mits er kwaliteitsonderdelen gebruikt zijn je een trafo/brugcel/elco's niet verslijt, een SMPS zal toch veel minder lang meegaan. Zelfs de SMPS-en van onze hoop in bange dagen, de firma Hypex, geven er volgens berichten op diverse fora na een aantal jaar de brui aan, en dat zijn toch de krenten uit de spreekwoordelijke pap.ds23man schreef:Of je nou een rimpel hebt gerelateerd aan de netfrequentie of aan de schakelfrequentie blijft lood om oud ijzer. We hebben het niet over gestabiliseerde voedingen.
- SSassen
- Contacteer:
P.s. een optie zou zijn om een THAT1200 in te zetten, maar ik was juist van plan om alleen standaard onderdelen toe te gaan passen.SSassen schreef:Ik ben na het aandraaien van de duimschroeven in de simulator best content met m'n eerste optimalisatie (zie vorige pagina), wat rest is feitelijk een gebalanceerde ingang, maar da's met een instrumentatieversterker zo op te lossen, alleen komen d'r dan weer twee opamps bij (één dubbele en een enkele).Ah!buis schreef:Nu Sander nog, die kan ook z'n lol niet op
Die THAT1200 is toch niet zo bijzonder?
Misschien toch maar een eigen draadje openen en deze Peter&Peter brainstorm sessie laten waar hij voor bedoelt is? Je plannen zijn er levensvatbaar genoeg voor.
Co
Misschien toch maar een eigen draadje openen en deze Peter&Peter brainstorm sessie laten waar hij voor bedoelt is? Je plannen zijn er levensvatbaar genoeg voor.
Co
- SSassen
- Contacteer:
Ha! Dat kan nog wel even duren, ik heb nog wat klusjes op en rond het huis af te ronden.Pjotr schreef:Als Sander iets werkend heeft kan ie daarvoor een mooi eigen draadje maken
Als ik het niet dacht............SSassen schreef:Ha! Dat kan nog wel even duren, ik heb nog wat klusjes op en rond het huis af te ronden.Pjotr schreef:Als Sander iets werkend heeft kan ie daarvoor een mooi eigen draadje maken
2020?
Co
- Leeuwarden
Eerst die buizenbakmaar even. Lekker warm in de winter...
- SSassen
- Contacteer:
Neuh, daar moet ik nog wat langer op broeden en eerlijk gezegd vind ik dit veel leuker, hier kan ik namelijk in de simulator aan schaven, schuren en polijsten totdat ie glimt als een spiegel en dan pas ga ik een prototype opbouwen.Leeuwarden schreef:Eerst die buizenbakmaar even. Lekker warm in de winter...
Beroepssimulant
Aan buizen kun je toch ook naar hartenlust simuleren.........
Aan buizen kun je toch ook naar hartenlust simuleren.........
Nou vort dan jongen! Aan de slag met simuleren. Ik verwacht voor het eind van het jaar een werkend prototype te zien.SSassen schreef:Neuh, daar moet ik nog wat langer op broeden en eerlijk gezegd vind ik dit veel leuker, hier kan ik namelijk in de simulator aan schaven, schuren en polijsten totdat ie glimt als een spiegel en dan pas ga ik een prototype opbouwen.Leeuwarden schreef:Eerst die buizenbakmaar even. Lekker warm in de winter...
Beetje gelijke tred met P&P houden.
Co