Discrete Composite versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Discrete Composite versterker

Bericht door SSassen »

afgesplitst van http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=22898
Ik ben toch meer gecharmeerd van de discrete variant, omdat hogere vermogens, c.q. moeilijk aan te sturen luidsprekers, daarvoor geen probleem zijn.

De LM3886 is voor mij geen onbekende en zondermeer leuk voor de aansturing van een kleine tweeweg luidspreker die niet teveel vraagt van een versterker, ga je richting een wat meer serieuze driver bezetting dan is dat echt te krap in mijn optiek. Pakweg 100W/8R c.q. 180W/4R is dan toch wel een vereiste voor een eindversterker.

Ik heb hier een set Modulus-86 liggen van Tom Christiansen, die kwam als eerste met een composite LM3886 ontwerp op DIYaudio. Dit is inderdaad een leuk, klein versterkertje, maar hij komt echt vermogen tekort in mijn optiek.

http://www.neurochrome.com/modulus-86-rev-2-0/
metabaron

Re: Composite versterker "De brainstorm"

Bericht door metabaron »

SSassen schreef:
Ik heb hier een set Modulus-86 liggen van Tom Christiansen, die kwam als eerste met een composite LM3886 ontwerp op DIYaudio. Dit is inderdaad een leuk, klein versterkertje, maar hij komt echt vermogen tekort in mijn optiek.

Maar hoe is de kwaliteit van het geluid hiervan?
En hoe verhoudt zich dit me de voorstellen die jij doet?

Dennis
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Ik ben toch meer gecharmeerd van de discrete variant, omdat hogere vermogens, c.q. moeilijk aan te sturen luidsprekers, daarvoor geen probleem zijn.

De LM3886 is voor mij geen onbekende en zondermeer leuk voor de aansturing van een kleine tweeweg luidspreker die niet teveel vraagt van een versterker, ga je richting een wat meer serieuze driver bezetting dan is dat echt te krap in mijn optiek. Pakweg 100W/8R c.q. 180W/4R is dan toch wel een vereiste voor een eindversterker.

Als je een powerhouse wil dan maak jij dat toch? Dat is hier helemaal de insteek niet.

De insteek is een chipampje wat op zich al redelijk goed presteert nog een stuk beter te laten presteren door extra loopgain toe te voegen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 24 okt 2015, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
knuisje

Bericht door knuisje »

Mee eens, bovendien is de zeer hoge PSRR een groot voordeel.
Sander, wat let je om dit concept uit te werken in een discrete variant?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Mee eens, bovendien is de zeer hoge PSRR een groot voordeel.
Sander, wat let je om dit concept uit te werken in een discrete variant?
Die hoge PSRR is inherent aan het concept, immers de PSRR komt volledig (nou ja, bijna) voor rekening van de gebruikte opamp. Ik wil overigens niemand ontmoedigen, met de LM3886 is best wat leuks te bouwen, maar bij een 35 a 40W is de rek er wel een beetje uit. De TDA7294 doet een factor twee en is daarmee mijns inziens een geschiktere kandidaat.

De reden dat ik ook de discrete variant naar voren schuif is simpelweg omdat ik van mening ben dat als je toch zoiets wilt bouwen je beter een paar euro's extra kunt uitgeven en dan iets bouwt met meer dan voldoende reserve en schaalbaarheid. Maar goed, da's hoe ik zaken benader en dus geheel persoonlijk.

Niets ten nadele van Peter overigens, ik vind 't een leuk idee om weer eens een ZBA project te starten en waardeer de moeite en de tijd die hij erin heeft gestoken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dank je Sander. Ik heb zelf al heel wat TDA's en LM's verwerkt in de loop der jaren, zowel 3886's als 3875's. De TDA7294 en de LM3886 ontlopen elkaar niet echt qua vermogen. De LM3886 vind ik zelf wat verfijnder klinken, laat wat meer detail horen. Al ontloopt dat elkaar ook niet veel.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Maar maakt de bouw een tikje moeilijker, en je loopt het risico dat er moeilijk verkrijgbare (voor de particulier) onderdelen gebruikt gaan worden.
Nee joh, je kent me, ik heb een hekel aan exotische onderdelen, e.e.a. moet gewoon goed verkrijgbaar zijn bij de reguliere aanbieders en anders via b.v. Farnell/Mouser/Digikey/RS/etc.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Maar even concreet, is er belangstelling voor een discrete variant? Zo ja dan wil ik daar best wat tijd en moeite in steken.

Misschien is het dan handig om dit in een apart topic te doen? Als er belangstelling is wilde ik er feitelijk een soort van tutorial van maken waarbij ik van A tot Z zaken belicht, uitleg en uitwerk, dat lijkt mij namelijk voor iedereen veel interessanter en zodoende hoop ik dat de lezer er ook wat van opsteekt en ook begrijpt waarom sommige keuzes tot stand komen etc.
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

Die uitleg van A tot Z zie ik wel zitten \:D/
cve

Bericht door cve »

SSassen schreef:
Maar even concreet, is er belangstelling voor een discrete variant? Zo ja dan wil ik daar best wat tijd en moeite in steken.

Misschien is het dan handig om dit in een apart topic te doen? Als er belangstelling is wilde ik er feitelijk een soort van tutorial van maken waarbij ik van A tot Z zaken belicht, uitleg en uitwerk, dat lijkt mij namelijk voor iedereen veel interessanter en zodoende hoop ik dat de lezer er ook wat van opsteekt en ook begrijpt waarom sommige keuzes tot stand komen etc.
Beetje open deur natuurlijk Sander. Het laat zich raden dat daar, al was het alleen om de uitleg, belangstelling voor is.
Om daar een apart topic voor te beginnen is een prima idee! :goedzo:

Co
matjans
Contacteer:

Bericht door matjans »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Denk dat ik morgenvroeg maar een beschuitje ga nuttigen.
Je nCores opeten? :shock:
Da's behoorlijk kauwen op die alu beschuitjes!

@Sander, zonder gekheid, een goede uitleg en "design keuze walkthrough" of hoe je zoiets wil noemen, dat zou geweldig zijn. Ik ben geen goeie elektrotechneut, veel verder dan (power)opamps aan elkaar klussen of gitaareffectjes bouwen ben ik nooit gekomen, maar vind het wel altijd bere interessant!
Rudy

Bericht door Rudy »

Ik weet niet wat je bedoelingen zijn kwa opzet, maar laat gewoon de suggestie eventjes vallen.

Wat denk je van een SMPS300RE op 28V en dan 2 eindtrappen op 1 print inclusief dc beveiliging via relais in de voeding.
Dit kan een gigantische compacte en behoorlijk goedkope opzet zijn, en dan heb je zeker geen nood aan differentiële ingangen.

mvg Rudy
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Rudy schreef:
Wat denk je van een SMPS300RE op 28V en dan 2 eindtrappen op 1 print inclusief dc beveiliging via relais in de voeding.
Dit kan een gigantische compacte en behoorlijk goedkope opzet zijn, en dan heb je zeker geen nood aan differentiële ingangen.

mvg Rudy
Leuk idee, alleen weet ik niet of deze SMPS een geschikte kandidaat is:
This power supply is suitable for both class AB and class D/T amplifiers, which have the PSRR greater or at least 57dB.
Dat komt op mij over alsof d'r een aardige rimpel op de voedingspanning zit, misschien is een standaard recept met een nette ringkerntrafo, burgcel en twee bufferelco's dan een beter idee?
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Los van de specs heb ik die SMPS300RE op een 80watt versterker gehad en klankmatig was dat uitstekend...
cve

Bericht door cve »

De berichten over die SMPS300RE zijn zo slecht nog niet. En anders misschien een andere geschakelde voeding overwegen. Of de keuze aan de gebruiker laten.

Co
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Of je nou een rimpel hebt gerelateerd aan de netfrequentie of aan de schakelfrequentie blijft lood om oud ijzer. We hebben het niet over gestabiliseerde voedingen.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Of je nou een rimpel hebt gerelateerd aan de netfrequentie of aan de schakelfrequentie blijft lood om oud ijzer. We hebben het niet over gestabiliseerde voedingen.
Die rimpel heb ik liever daar waar de PSRR hoog is, da's normaliter eerder laag in frequentie dan hoog in frequentie. Zowieso vind ik een ouderwets recept met trafo/brugcel/elco's te prefereren boven een SMPS, niet in de laatste plaats omdat mits er kwaliteitsonderdelen gebruikt zijn je een trafo/brugcel/elco's niet verslijt, een SMPS zal toch veel minder lang meegaan. Zelfs de SMPS-en van onze hoop in bange dagen, de firma Hypex, geven er volgens berichten op diverse fora na een aantal jaar de brui aan, en dat zijn toch de krenten uit de spreekwoordelijke pap.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

SSassen schreef:
Ah!buis schreef:
Nu Sander nog, die kan ook z'n lol niet op :lol:
Ik ben na het aandraaien van de duimschroeven in de simulator best content met m'n eerste optimalisatie (zie vorige pagina), wat rest is feitelijk een gebalanceerde ingang, maar da's met een instrumentatieversterker zo op te lossen, alleen komen d'r dan weer twee opamps bij (één dubbele en een enkele).
P.s. een optie zou zijn om een THAT1200 in te zetten, maar ik was juist van plan om alleen standaard onderdelen toe te gaan passen.
cve

Bericht door cve »

Die THAT1200 is toch niet zo bijzonder?
Misschien toch maar een eigen draadje openen en deze Peter&Peter brainstorm sessie laten waar hij voor bedoelt is? Je plannen zijn er levensvatbaar genoeg voor.

Co
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Als Sander iets werkend heeft kan ie daarvoor een mooi eigen draadje maken :sure:
Ha! Dat kan nog wel even duren, ik heb nog wat klusjes op en rond het huis af te ronden.
cve

Bericht door cve »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Als Sander iets werkend heeft kan ie daarvoor een mooi eigen draadje maken :sure:
Ha! Dat kan nog wel even duren, ik heb nog wat klusjes op en rond het huis af te ronden.
Als ik het niet dacht............ :sure: :relax:

2020? :mrgreen:

Co
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Eerst die buizenbakmaar even. Lekker warm in de winter...
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Neuh, daar moet ik nog wat langer op broeden en eerlijk gezegd vind ik dit veel leuker, hier kan ik namelijk in de simulator aan schaven, schuren en polijsten totdat ie glimt als een spiegel en dan pas ga ik een prototype opbouwen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beroepssimulant :lol:

Aan buizen kun je toch ook naar hartenlust simuleren......... :roll:
cve

Bericht door cve »

SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Neuh, daar moet ik nog wat langer op broeden en eerlijk gezegd vind ik dit veel leuker, hier kan ik namelijk in de simulator aan schaven, schuren en polijsten totdat ie glimt als een spiegel en dan pas ga ik een prototype opbouwen.
Nou vort dan jongen! Aan de slag met simuleren. Ik verwacht voor het eind van het jaar een werkend prototype te zien. :mrgreen:
Beetje gelijke tred met P&P houden.

Co
Plaats reactie