Platte subwoofer (<10 cm)
Moderator: Beheerdersteam
Platte subwoofer (<10 cm)
Beste mensen,
Ik zou graag een subwoofer willen bouwen die onder de stoel past in de auto. Ik heb al een versterker tesamen met de bekabeling.
Ik zou dus graag een driver willen hebben die niet zo hoog is. De belangrijkste eis is de prijs! Driver mag maximaal 50 euro kosten.
Subwoofer hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het geluid wat voller gaat klinken.
Iemand een goed(koop) idee?
Ik zou graag een subwoofer willen bouwen die onder de stoel past in de auto. Ik heb al een versterker tesamen met de bekabeling.
Ik zou dus graag een driver willen hebben die niet zo hoog is. De belangrijkste eis is de prijs! Driver mag maximaal 50 euro kosten.
Subwoofer hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het geluid wat voller gaat klinken.
Iemand een goed(koop) idee?
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Je zal vaak wel correctie nodig hebben, tenzij je de behuizing groot genoeg kan maken maar dat zal vaak niet lukken. Anders krijg je alleen maar bonk ipv sub 
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Voor die prijs wordt het lastig. Ik zou tweedehands kijken.
http://link.marktplaats.nl/m983721821 (108 mm incl. kast)
http://link.marktplaats.nl/m974977974 (85 mm, alleen woofer)
http://link.marktplaats.nl/m983721821 (108 mm incl. kast)
http://link.marktplaats.nl/m974977974 (85 mm, alleen woofer)
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
misschien ook een optie: een Bass-shaker, een soort luidspreker zonder conus, die de auto aan het trillen brengt.. Geeft een waanzinnige bass-beleving.. hifi? mwah... Zijn wel klein en werken prima tot 50W
Kees
Kees
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Hmm, die bass shaker lijkt leuk voor een thuisbioscoop, maar ik vind het niet zo'n goed plan om dat ding op de bodem van de auto vast te schroeven 
Die Ampire flat sub lijkt best leuk, zal m even proberen te simuleren
Die Ampire flat sub lijkt best leuk, zal m even proberen te simuleren
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Er staat me bij dat Pioneer een jaar of 20 geleden een subwoofertje had, speciaal gemaakt om onder autostoelen te plaatsen.
Zit in een soort kunststof kastje, en zag er een beetje uit als een platgeslagen schoenendoos.
Geen idee of die nog in de handel zijn.
Zit in een soort kunststof kastje, en zag er een beetje uit als een platgeslagen schoenendoos.
Geen idee of die nog in de handel zijn.
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Daar zijn er een hoop van. Ik heb er ooit één gehad van een cheap merk en die werkte voor geen meter, kwam alleen maar bonk uit. Bouw kwaliteit was best aardig eigenlijk.
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Mocht je uiteindelijk toch eens een (of meerdere) bass shakers willen proberen, geef je maar een gil. Ik heb er nog een paar ter overname
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Under seat subs klinken bijna zonder uitzondering ruk, zeker de varianten met een groot membraan.
Of je moet actief kunnen corrigeren.
Je hebt onder je stoel immers maar 1 of 2 litertjes beschikbaar...niet voldoende voor een enigszins normale afstemming.
En een ondiep subje kan (logisch) ook niet zo veel uitslag maken.
Heb zelf een dure gehad ( deze : http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=34), maar ik vond het helemaal niks.
Bonk, dreun, aarhg
.
, maar diepe laag gaf geen thuis.
Als alternatief : als het niet zo hard hoeft, kun je proberen om met meerdere kleinere drivertjes, onder beide voorstoelen, proberen iets te maken. Dat klonk bij mij stukken beter (maar ging niet hard).
Was met zoiets :
http://www.pollin.de/shop/dt/MzcxOTUzOT ... 66_9A.html
http://www.pollin.de/shop/dt/NDcxOTUzOT ... 31_9A.html
(maar dan een andere fabrikant. lijkt dezelfde driver te zijn.)
(EDIT. bekijk nu de parameterbladen _> nogal hoge Q. Doe maar niet deze
, zijn duidelijk andere drivers dan ik bedoelde)
Of je moet actief kunnen corrigeren.
Je hebt onder je stoel immers maar 1 of 2 litertjes beschikbaar...niet voldoende voor een enigszins normale afstemming.
En een ondiep subje kan (logisch) ook niet zo veel uitslag maken.
Heb zelf een dure gehad ( deze : http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=34), maar ik vond het helemaal niks.
Bonk, dreun, aarhg
Als alternatief : als het niet zo hard hoeft, kun je proberen om met meerdere kleinere drivertjes, onder beide voorstoelen, proberen iets te maken. Dat klonk bij mij stukken beter (maar ging niet hard).
Was met zoiets :
http://www.pollin.de/shop/dt/MzcxOTUzOT ... 66_9A.html
http://www.pollin.de/shop/dt/NDcxOTUzOT ... 31_9A.html
(maar dan een andere fabrikant. lijkt dezelfde driver te zijn.)
(EDIT. bekijk nu de parameterbladen _> nogal hoge Q. Doe maar niet deze
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Ik sluit me aan bij het idee van het onder de stoelen plaatsen. Dayton heeft ook eem paar micro subjes (3.5, 4 en 5" diameter" gaan behoorlijk laag in klein volume en hebben een xmax van 4mm, maar de xmech is 20mm!! neo magneten dus ze nemen ook niet veel volume in, en zijn dus ook erg ondiep.MarcoSQ schreef:Under seat subs klinken bijna zonder uitzondering ruk, zeker de varianten met een groot membraan.
Of je moet actief kunnen corrigeren.
Je hebt onder je stoel immers maar 1 of 2 litertjes beschikbaar...niet voldoende voor een enigszins normale afstemming.
En een ondiep subje kan (logisch) ook niet zo veel uitslag maken.
Heb zelf een dure gehad ( deze : http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=34), maar ik vond het helemaal niks.
Bonk, dreun, aarhg.
, maar diepe laag gaf geen thuis.
Als alternatief : als het niet zo hard hoeft, kun je proberen om met meerdere kleinere drivertjes, onder beide voorstoelen, proberen iets te maken. Dat klonk bij mij stukken beter (maar ging niet hard).
Was met zoiets :
http://www.pollin.de/shop/dt/MzcxOTUzOT ... 66_9A.html
http://www.pollin.de/shop/dt/NDcxOTUzOT ... 31_9A.html
(maar dan een andere fabrikant. lijkt dezelfde driver te zijn.)
(EDIT. bekijk nu de parameterbladen _> nogal hoge Q. Doe maar niet deze, zijn duidelijk andere drivers dan ik bedoelde)
5" variant kost je zo'n 35eu bij soundimports jn emmen. Echt een aanrader!
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Ps. De eerder genoemde 4" driver gebruik ik zelf icm 2 4" passieve radiators. Works like a charm. Voor het geval je wel de output van een bassreflex behuizing wilt, maar geen ruimte wilt verspillen aan de buizen
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Deze komen ook onder de voorstoelen.Thomox schreef:Beste mensen,
Ik zou graag een subwoofer willen bouwen die onder de stoel past in de auto. Ik heb al een versterker tesamen met de bekabeling.
Ik zou dus graag een driver willen hebben die niet zo hoog is. De belangrijkste eis is de prijs! Driver mag maximaal 50 euro kosten.
Subwoofer hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het geluid wat voller gaat klinken.
Iemand een goed(koop) idee?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=24193
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Ken er genoeg, maar niet voor 50 euro.
Een andere oplossing is een aantal 3-5 inch woofertjes/subjes nemen en die in een behuizing proppen.
Wordt 50 euro nog krap.
Wat zijn de maximale afmetingen?
Een andere oplossing is een aantal 3-5 inch woofertjes/subjes nemen en die in een behuizing proppen.
Wordt 50 euro nog krap.
Wat zijn de maximale afmetingen?
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Iemand heeft vorige maand dit topic omhoog gekicked.. Ik heb achter 6x9 speakers in de hoedenplank gemonteerd, daarmee is een 'moeilijke' subwoofer overbodig geworden
Ik dank iedereen voor zijn input.
@shadow, dat is een behoorlijke prijs voor die sub
Ik dank iedereen voor zijn input.
@shadow, dat is een behoorlijke prijs voor die sub
Re: Platte subwoofer (<10 cm)
Ja da's geen weggevertje, ik zou in zo'n geval ook zelf aan de knutsel gaan...
