Platte subwoofer (<10 cm)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door Thomox »

Beste mensen,

Ik zou graag een subwoofer willen bouwen die onder de stoel past in de auto. Ik heb al een versterker tesamen met de bekabeling.
Ik zou dus graag een driver willen hebben die niet zo hoog is. De belangrijkste eis is de prijs! Driver mag maximaal 50 euro kosten.
Subwoofer hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het geluid wat voller gaat klinken.

Iemand een goed(koop) idee?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door Jag »

Je zal vaak wel correctie nodig hebben, tenzij je de behuizing groot genoeg kan maken maar dat zal vaak niet lukken. Anders krijg je alleen maar bonk ipv sub :)
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door Chocomel »

Voor die prijs wordt het lastig. Ik zou tweedehands kijken.

http://link.marktplaats.nl/m983721821 (108 mm incl. kast)
http://link.marktplaats.nl/m974977974 (85 mm, alleen woofer)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door audiomanics »

misschien ook een optie: een Bass-shaker, een soort luidspreker zonder conus, die de auto aan het trillen brengt.. Geeft een waanzinnige bass-beleving.. hifi? mwah... Zijn wel klein en werken prima tot 50W

Kees
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door Thomox »

Hmm, die bass shaker lijkt leuk voor een thuisbioscoop, maar ik vind het niet zo'n goed plan om dat ding op de bodem van de auto vast te schroeven :D

Die Ampire flat sub lijkt best leuk, zal m even proberen te simuleren
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door ray5150 »

Er staat me bij dat Pioneer een jaar of 20 geleden een subwoofertje had, speciaal gemaakt om onder autostoelen te plaatsen.
Zit in een soort kunststof kastje, en zag er een beetje uit als een platgeslagen schoenendoos.
Geen idee of die nog in de handel zijn.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door Jag »

Daar zijn er een hoop van. Ik heb er ooit één gehad van een cheap merk en die werkte voor geen meter, kwam alleen maar bonk uit. Bouw kwaliteit was best aardig eigenlijk.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door mischa72 »

Mocht je uiteindelijk toch eens een (of meerdere) bass shakers willen proberen, geef je maar een gil. Ik heb er nog een paar ter overname :rock:

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door MarcoSQ »

Under seat subs klinken bijna zonder uitzondering ruk, zeker de varianten met een groot membraan.
Of je moet actief kunnen corrigeren.
Je hebt onder je stoel immers maar 1 of 2 litertjes beschikbaar...niet voldoende voor een enigszins normale afstemming.
En een ondiep subje kan (logisch) ook niet zo veel uitslag maken.

Heb zelf een dure gehad ( deze : http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=34), maar ik vond het helemaal niks.
Bonk, dreun, aarhg :). :boos:, maar diepe laag gaf geen thuis.

Als alternatief : als het niet zo hard hoeft, kun je proberen om met meerdere kleinere drivertjes, onder beide voorstoelen, proberen iets te maken. Dat klonk bij mij stukken beter (maar ging niet hard).

Was met zoiets :
http://www.pollin.de/shop/dt/MzcxOTUzOT ... 66_9A.html
http://www.pollin.de/shop/dt/NDcxOTUzOT ... 31_9A.html
(maar dan een andere fabrikant. lijkt dezelfde driver te zijn.)

(EDIT. bekijk nu de parameterbladen _> nogal hoge Q. Doe maar niet deze ;-), zijn duidelijk andere drivers dan ik bedoelde)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door mischa72 »

Kijk eens of je hier iets leuks kunt vinden :-$
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door vincneus1 »

MarcoSQ schreef:
Under seat subs klinken bijna zonder uitzondering ruk, zeker de varianten met een groot membraan.
Of je moet actief kunnen corrigeren.
Je hebt onder je stoel immers maar 1 of 2 litertjes beschikbaar...niet voldoende voor een enigszins normale afstemming.
En een ondiep subje kan (logisch) ook niet zo veel uitslag maken.

Heb zelf een dure gehad ( deze : http://www.caradio.nl/index.php?page=pr ... ubgroep=34), maar ik vond het helemaal niks.
Bonk, dreun, aarhg :). :boos:, maar diepe laag gaf geen thuis.

Als alternatief : als het niet zo hard hoeft, kun je proberen om met meerdere kleinere drivertjes, onder beide voorstoelen, proberen iets te maken. Dat klonk bij mij stukken beter (maar ging niet hard).

Was met zoiets :
http://www.pollin.de/shop/dt/MzcxOTUzOT ... 66_9A.html
http://www.pollin.de/shop/dt/NDcxOTUzOT ... 31_9A.html
(maar dan een andere fabrikant. lijkt dezelfde driver te zijn.)

(EDIT. bekijk nu de parameterbladen _> nogal hoge Q. Doe maar niet deze ;-), zijn duidelijk andere drivers dan ik bedoelde)
Ik sluit me aan bij het idee van het onder de stoelen plaatsen. Dayton heeft ook eem paar micro subjes (3.5, 4 en 5" diameter" gaan behoorlijk laag in klein volume en hebben een xmax van 4mm, maar de xmech is 20mm!! neo magneten dus ze nemen ook niet veel volume in, en zijn dus ook erg ondiep.
5" variant kost je zo'n 35eu bij soundimports jn emmen. Echt een aanrader!
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door vincneus1 »

Ps. De eerder genoemde 4" driver gebruik ik zelf icm 2 4" passieve radiators. Works like a charm. Voor het geval je wel de output van een bassreflex behuizing wilt, maar geen ruimte wilt verspillen aan de buizen
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door bas focal m180 »

Thomox schreef:
Beste mensen,

Ik zou graag een subwoofer willen bouwen die onder de stoel past in de auto. Ik heb al een versterker tesamen met de bekabeling.
Ik zou dus graag een driver willen hebben die niet zo hoog is. De belangrijkste eis is de prijs! Driver mag maximaal 50 euro kosten.
Subwoofer hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het geluid wat voller gaat klinken.

Iemand een goed(koop) idee?
Deze komen ook onder de voorstoelen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=24193
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door Shadow »

Heb deze wel eens mogen horen, viel niet tegen :sure:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door b_force »

Ken er genoeg, maar niet voor 50 euro.

Een andere oplossing is een aantal 3-5 inch woofertjes/subjes nemen en die in een behuizing proppen.
Wordt 50 euro nog krap.

Wat zijn de maximale afmetingen?
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door Thomox »

Iemand heeft vorige maand dit topic omhoog gekicked.. Ik heb achter 6x9 speakers in de hoedenplank gemonteerd, daarmee is een 'moeilijke' subwoofer overbodig geworden :mrgreen:

Ik dank iedereen voor zijn input.

@shadow, dat is een behoorlijke prijs voor die sub :hide:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Platte subwoofer (<10 cm)

Bericht door Shadow »

Ja da's geen weggevertje, ik zou in zo'n geval ook zelf aan de knutsel gaan...
Plaats reactie