Ubuntu ofzo...

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Ubuntu ofzo...

Bericht door MickRS »

Nu ik met een nieuwe dac in de weer ben, is het misschien ook tijd om een te kijken naar de software. Nu draait windows7 met foobar2000 en een onkeymote op mn ipad. Daar ben ik qua gebruiksvriendelijkheid blij mee, maar ik heb van mensen die er verstand van hebben begrepen dat windows qua audio niet geweldig is.

Dus denk ik aan ubuntu... De vraag is dan wel met welk stukkie software ik mijn audiofiles kan streamen en of ik dan ook weer de ipad als remote kan gebruiken? Ik heb ook begrepen dat ik ubuntu naast windows op mijn computer kan installeren...

Nou ja, eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar de beste manier om mijn audiofiles af te spelen, met remote vanaf de ipad.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door Olaf Analogue »

Het ligt er ook aan hoe je het geluid naar je audio set krijgt. Ik zelf gebruik uitsluitend Windows met jriver media center met de ipad remote en een goede dac aan de htpc.
De weergave is daarmee bitperfect via asio of kernel streaming.
De remote van jriver op de ipad is absoluut geweldig.
Dit alles bij elkaar is een waanzinnig gelikt en uitermate goed klinkend geheel, daar gaat Ubuntu in mijn geval niets aan toevoegen.
Ik zou dan al mijn gemakken kwijt zijn, hopen dat ik alles opnieuw zo gelikt krijg en qua geluidsweergave zou ik er niets mee winnen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door FR_Aad »

Er zijn hier ook Daphile gebruikers volgens mij

http://www.daphile.com

Een stabiele oplossing is Vortexbox. Die draait op de Logitech Media Server, dus is te bedienen met de apps die er voor Lochitech zijn.

http://vortexbox.org
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door Kappa7 »

De vraag is dan eigenlijk hoe gaat foobar2000 met de audio drivers om.
Als je zelf je drivers kan kiezen bvb asio dan is de invloed van Windows niet zo groot.
Zelf geef ik de voorkeur aan daphile wat op een Linux kernel draait.
Het kan ook naast Windows draaien maar daar heb ik nog niet mee ge experimenteert.
Ubuntu zelf zou ik niet snel aanraden.
Je kunt dan beter naar aplinux kijken.
http://www.ap-linux.com/
Dat is helemaal geoptimaliseerd voor audio en je kunt het ook nog gewoon als os gebruiken om je normale werkzaamheden op de PC uit te voeren.
Met daphile kan dat niet.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door knuisje »

Als je bij foobar de wsapi plugin installeert omzeil je windows audio en heb je bitperfecte uitvoer.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door ToTo »

Advies van bijvoorbeeld Amanero: Foobar 2000 met de instellingen zoals Knuisje aangeeft.

Heb (met hulp van verschillend mensen :rock: ) verschillende opties getest.
Niet allemaal even vlekkeloos.

Foobar met de juiste plugin (heb ik zelf voor elkaar gekregen :beer: ) en het werkt vlekkeloos.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door MickRS »

Nice! Ik vond door jullie replies deze link. Daar ga ik vanmiddag eerst eens mee stoeien.

Zoals Olaf aangeeft, ben ik ook zeer tevreden met het gemak van de ipad remote. Ik gebruik dan foobar ipv jriver. Beide fijne systemen. En dat wil ik eigenlijk ook niet meer kwijt...

Opvallend detail van de foobar website over asio:

"Please note that this component is meant for systems where ASIO is the only available output method. It is highly recommended to use the default output modes instead of ASIO. Contrary to popular "audiophile" claims, there are NO benefits from using ASIO as far as music playback quality is concerned, while bugs in ASIO drivers may severely degrade the performance."
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door MickRS »

Goed WASAPI in foobar. Zie nu bij de volumemixer ook WASAPI host64 staan. Daarvan doe het volumelevel niets, maar wel nog altijd de volumecontrol van de SPDIF-interface. De meest linker dus. Klopt dat wel?
image.jpg
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door ToTo »

Ik heb windows 10, dus iets anders.
En ik heb dus blijkbaar geen WASAPI.
Ik zie als uitvoer: digitale Uitvoer (Amanero Technologies USB Driver)

Volgens de volgende link ingesteld:
https://hifiduino.wordpress.com/2012/11 ... n-for-dsd/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door hannesie »

Tja, ik doe eigenlijk alles wat met muziek te maken heeft met Linux varianten, van Ubuntu (Odroid U3)en Fedora (Vortexbox alle x86,x64 boardjes) , en een variant van Debian Cubian) op het Cubie board.
En dan ook nog de versie Tiny Core Linux (piCorePlayer) met de Raspberry's.

Voor de bediening via tablet's e.d. mag het allemaal variëren, maar de stabiliteit is voortreffelijk, en dan uiteraard de klank is neutraal.
Zonder probleem alle formaten in de huidige situatie.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door MickRS »

Welnu, inmiddels ook de asio variant aan het draaien.

Verschil tussen wasapi en asio kan ik nog niet echt aangeven, maar het gebruik van beide is toch echt wel een verbetering met hoe ik foobar tot nu toe gebruikte... :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: :lol: Krijg ik een melding dat iemand heeft gereageerd op het topic van de DIYAUDIO Amanero bazaar, blijkt het een of andere MickRS te zijn uit Holland. :mrgreen:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door ToTo »

hannesie schreef:
:lol: :lol: :lol: Krijg ik een melding dat iemand heeft gereageerd op het topic van de DIYAUDIO Amanero bazaar, blijkt het een of andere MickRS te zijn uit Holland. :mrgreen:

Ze zitten ook overal, die zelfbouwers :D
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door ToTo »

MickRS schreef:
Welnu, inmiddels ook de asio variant aan het draaien.

Verschil tussen wasapi en asio kan ik nog niet echt aangeven, maar het gebruik van beide is toch echt wel een verbetering met hoe ik foobar tot nu toe gebruikte... :goedzo:

Ben benieuwd naar de verschillen.

Nu nog High-Res bestanden (DSD speelt bij mij probleemloos af).
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Ubuntu ofzo...

Bericht door MickRS »

ToTo schreef:
hannesie schreef:
:lol: :lol: :lol: Krijg ik een melding dat iemand heeft gereageerd op het topic van de DIYAUDIO Amanero bazaar, blijkt het een of andere MickRS te zijn uit Holland. :mrgreen:

Ze zitten ook overal, die zelfbouwers :D
Nu moet die vogel nog wel reageren. Had hem vrijdag een pb gestuurd...

Wat betreft de verschillen: de eerste indruk is dat het laag iets minder aanwezig is en het mid en hoog nog wat meer gedefinieerd en 'forward' lijkt te zijn. Ik zal nog wat meer tijd moeten luisteren om het te bevestigen. Maar als ik op een gegeven moment er wat meer laag indraai, weet ik iig zeker dat mijn indruk mbt het laag klopt.

Wordt vervolgd...
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”