LM3886 doorgefikt

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Konings
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 10:39
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

LM3886 doorgefikt

Bericht door Konings »

Als eerste zelfbouwversterker het advies gekregen om met een gainclone te beginnen dus wat printen op ebay gevonden en zodoende alles besteld en gesoldeerd. Had nog wel wat recycled spul zoals een oude trafo, 220v 21v uit maar nu met 230v uit stopcontact 23,8v gemeten dus ok denk ik.

Stekker erin (zonder zekering ertussen wat ik volgende keer wel ga doen) en hoorde het relais klikken en na enkele seconden een knal met rook. Meteen stekker eruit en na wat onderzoek zag ik dat de chip doorgebrand was.

Nu mijn vraag iemand idee waar ik het probleem moet gaan zoeken?

Ik heb nog wel een extra vraag. Tijdens het solderen stoot ik tegen een paar kleine vraagtekens. Het solderen van de led kwam de cathode niet overeen met de print, ik heb nu de cathode naar beneden gesoldeerd richting de weerstand, is dit correct?

Bij het solderen heb ik elke weerstand vantevoren gemeten en de draadgewonden R3 0,47 5W gaf een afwijkende meting, R47 staat er op de weerstand zelf dus prima dacht ik. Is dit normaal bij dit soort weerstanden?

Ik heb al nieuwe vervangers liggen de lm3886 versie (ipv lm3886T) en ook CL60 thermistor die soldeer ik nu ook mee. Maar los graag het probleem op voordat ik er weer een kapot knal of het andere kanaal erbij.

Bijgevoegd een hoop foto's, misschien helpt dat.

Groet Dennis
Bijlagen
_MG_6948.jpg
_MG_6950.jpg
_MG_6952.jpg
_MG_6953.jpg
_MG_6954.jpg
_MG_6955.jpg
_MG_6957.jpg
_MG_6958.jpg
_MG_6961.jpg
_MG_6962.jpg
1.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door ray5150 »

Vreemde zaak, schema en layout zien er toch vrij helder uit.
Ik heb de indruk dat het soldeerwerk ietsje netter kan, ook zie ik hier en daar nog wat pootjes van componenten uitsteken.
Ergens zit een forse kortsluiting, kan een spatje soldeer zijn, of een verkeerd om gemonteerd component.
maar voorzover ik kan zien zit alles op de juiste plek. eigenlijk eerst meten op een aantal punten zonder het 3886 IC.
Zou ook 2 secundaire zekeringen toevoegen. (tussen trafo en PCB.)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door Barry2001 »

Wat je eigenlijk eerst even moet doen is, als de chip er toch uit gaat, de spanningen meten voor je er een nieuwe in zet. Klopt dit met wat je verwacht.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door cve »

Wat was de afwijkende meting van R3? Zal toch niet zoveel hebben afgeweken van 0,47Ohm?

Co
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door Ah!buis »

Raar ontwerp, lijkt me niet echt een gainclone.Niet dat dat de oorzaak van het probleem is.
Eindversterker staat als spanningsgestuurde stroombron geschakeld met als steilheid 1A/V oftewel 1 Siemens.
Zou wel 's onstabiel kunnen zijn zonder belasting (geen LS eraan).
Geen waardeoordeel, nooit zoiets gedaan dus geen ervaring mee.Kan mee of tegenvallen, denk nogal LS-afhangkelijk.
Anne
Die afwijkende R3 zal wel de meetmethode zijn, weerstand aansluiting meegeteld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door ray5150 »

cve schreef:
Wat was de afwijkende meting van R3? Zal toch niet zoveel hebben afgeweken van 0,47Ohm?
Die heeft normaal gesproken een tolerantie van zo'n 5%.
En dan moet je de inwendige weerstand van de meetpennen en snoeren er nog aftrekken...(wat Anne ook aangeeft hierboven)
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door cve »

ray5150 schreef:
cve schreef:
Wat was de afwijkende meting van R3? Zal toch niet zoveel hebben afgeweken van 0,47Ohm?
Die heeft normaal gesproken een tolerantie van zo'n 5%.
En dan moet je de inwendige weerstand van de meetpennen en snoeren er nog aftrekken...(wat Anne ook aangeeft hierboven)
Op de weerstand lees ik 47 en niet 0,47. :think:

Co
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door ray5150 »

R47, Co.

waar R staat voor nul komma.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door cve »

ray5150 schreef:
R47, Co.

waar R staat voor nul komma.
Ik koop een nieuwe bril. :oops:

Co
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door Ah!buis »

cve schreef:
Op de weerstand lees ik 47 en niet 0,47. :think:

Co
AirCo :o = 0,Co :lol:
Anne
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door cve »

Ah!buis schreef:
cve schreef:
Op de weerstand lees ik 47 en niet 0,47. :think:

Co
AirCo :o = 0,Co :lol:
Anne
Je leert het al aardig. :lol:

Colder
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door Ah!buis »

cve schreef:
Je leert het al aardig. :lol:

Colder
Ach, goed voordoen doet goed Copiëren :lol:
Anne
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door FR_Aad »

Hahaha
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door cve »

FR_Aad schreef:
Hahaha
Niet zo lachen. Sommige dingen kunnen zich beter niet vermenigvuldigen. :mrgreen:

Copulatie
Gebruikersavatar
Konings
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 10:39
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door Konings »

Ray ik kan het soldeerwerk nog eens nalopen maar ik denk dat het meevalt. Sommige pootjes inderdaad niet afgeknipt want wilde condensators eventueel in de toekomst vervangen met fkp2 want dat stond weer ergens in een BOM dat dat beter zo zijn??

Ook de trafo gemeten met de twee 21v bij elkaar en dat geeft 46,7 dus daar ligt het niet aan denk ik.

De LM3886 lijkt te fikken bij pootje 4/5 de v+ v- dus kan eens meten of de polariteit klopt.

Nu wel iets nieuws ontdekt. Nu lijkt die R3 te zijn doorgebrand. Ik zie iets zwarts op de print en kleine puntjes in het cement. Ik heb hem eraf gesoldeerd en gemeten, leest 0.7 ohm. Nu die van het andere kanaal er ook maar af gehaald maar die leest dus ook 0.7.

Iemand een idee?
Bijlagen
_MG_6965.jpg
_MG_6966.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door Ah!buis »

Omdat de eindversterker als stroombron werkt zou er, zelfs bij sluiting, geen stroom door R3 gaan zolang er geen ingangssignaal is.
Welk type gelijkrichter zit er eigenlijk in ? Nr. met achtervoegsel graag. Er zijn er sommige met een R erachter die omgekeerd zijn.Wordt + een - e.o. :shock:
Anne
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door ief »

Is dat schroefje ook geisoleerd wat in de lm zit?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LM3886 doorgefikt

Bericht door ray5150 »

Konings schreef:
Ik heb hem eraf gesoldeerd en gemeten, leest 0.7 ohm. Nu die van het andere kanaal er ook maar af gehaald maar die leest dus ook 0.7.
Zoals ik al eerder zei, je meet ook de weerstand van je meetkabels-en-pennen mee, niet zo vreemd dat hij een tikje hoger is.

Op de foto's is te zien dat er een zwart kunststof ringetje om de schroef van de LM zit.
Ook hier het devies, altijd nameten na de montage.
Plaats reactie