LM3886 doorgefikt
Moderator: Beheerdersteam
LM3886 doorgefikt
Als eerste zelfbouwversterker het advies gekregen om met een gainclone te beginnen dus wat printen op ebay gevonden en zodoende alles besteld en gesoldeerd. Had nog wel wat recycled spul zoals een oude trafo, 220v 21v uit maar nu met 230v uit stopcontact 23,8v gemeten dus ok denk ik.
Stekker erin (zonder zekering ertussen wat ik volgende keer wel ga doen) en hoorde het relais klikken en na enkele seconden een knal met rook. Meteen stekker eruit en na wat onderzoek zag ik dat de chip doorgebrand was.
Nu mijn vraag iemand idee waar ik het probleem moet gaan zoeken?
Ik heb nog wel een extra vraag. Tijdens het solderen stoot ik tegen een paar kleine vraagtekens. Het solderen van de led kwam de cathode niet overeen met de print, ik heb nu de cathode naar beneden gesoldeerd richting de weerstand, is dit correct?
Bij het solderen heb ik elke weerstand vantevoren gemeten en de draadgewonden R3 0,47 5W gaf een afwijkende meting, R47 staat er op de weerstand zelf dus prima dacht ik. Is dit normaal bij dit soort weerstanden?
Ik heb al nieuwe vervangers liggen de lm3886 versie (ipv lm3886T) en ook CL60 thermistor die soldeer ik nu ook mee. Maar los graag het probleem op voordat ik er weer een kapot knal of het andere kanaal erbij.
Bijgevoegd een hoop foto's, misschien helpt dat.
Groet Dennis
Stekker erin (zonder zekering ertussen wat ik volgende keer wel ga doen) en hoorde het relais klikken en na enkele seconden een knal met rook. Meteen stekker eruit en na wat onderzoek zag ik dat de chip doorgebrand was.
Nu mijn vraag iemand idee waar ik het probleem moet gaan zoeken?
Ik heb nog wel een extra vraag. Tijdens het solderen stoot ik tegen een paar kleine vraagtekens. Het solderen van de led kwam de cathode niet overeen met de print, ik heb nu de cathode naar beneden gesoldeerd richting de weerstand, is dit correct?
Bij het solderen heb ik elke weerstand vantevoren gemeten en de draadgewonden R3 0,47 5W gaf een afwijkende meting, R47 staat er op de weerstand zelf dus prima dacht ik. Is dit normaal bij dit soort weerstanden?
Ik heb al nieuwe vervangers liggen de lm3886 versie (ipv lm3886T) en ook CL60 thermistor die soldeer ik nu ook mee. Maar los graag het probleem op voordat ik er weer een kapot knal of het andere kanaal erbij.
Bijgevoegd een hoop foto's, misschien helpt dat.
Groet Dennis
Re: LM3886 doorgefikt
Vreemde zaak, schema en layout zien er toch vrij helder uit.
Ik heb de indruk dat het soldeerwerk ietsje netter kan, ook zie ik hier en daar nog wat pootjes van componenten uitsteken.
Ergens zit een forse kortsluiting, kan een spatje soldeer zijn, of een verkeerd om gemonteerd component.
maar voorzover ik kan zien zit alles op de juiste plek. eigenlijk eerst meten op een aantal punten zonder het 3886 IC.
Zou ook 2 secundaire zekeringen toevoegen. (tussen trafo en PCB.)
Ik heb de indruk dat het soldeerwerk ietsje netter kan, ook zie ik hier en daar nog wat pootjes van componenten uitsteken.
Ergens zit een forse kortsluiting, kan een spatje soldeer zijn, of een verkeerd om gemonteerd component.
maar voorzover ik kan zien zit alles op de juiste plek. eigenlijk eerst meten op een aantal punten zonder het 3886 IC.
Zou ook 2 secundaire zekeringen toevoegen. (tussen trafo en PCB.)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: LM3886 doorgefikt
Wat je eigenlijk eerst even moet doen is, als de chip er toch uit gaat, de spanningen meten voor je er een nieuwe in zet. Klopt dit met wat je verwacht.
Re: LM3886 doorgefikt
Wat was de afwijkende meting van R3? Zal toch niet zoveel hebben afgeweken van 0,47Ohm?
Co
Co
Re: LM3886 doorgefikt
Raar ontwerp, lijkt me niet echt een gainclone.Niet dat dat de oorzaak van het probleem is.
Eindversterker staat als spanningsgestuurde stroombron geschakeld met als steilheid 1A/V oftewel 1 Siemens.
Zou wel 's onstabiel kunnen zijn zonder belasting (geen LS eraan).
Geen waardeoordeel, nooit zoiets gedaan dus geen ervaring mee.Kan mee of tegenvallen, denk nogal LS-afhangkelijk.
Anne
Die afwijkende R3 zal wel de meetmethode zijn, weerstand aansluiting meegeteld.
Eindversterker staat als spanningsgestuurde stroombron geschakeld met als steilheid 1A/V oftewel 1 Siemens.
Zou wel 's onstabiel kunnen zijn zonder belasting (geen LS eraan).
Geen waardeoordeel, nooit zoiets gedaan dus geen ervaring mee.Kan mee of tegenvallen, denk nogal LS-afhangkelijk.
Anne
Die afwijkende R3 zal wel de meetmethode zijn, weerstand aansluiting meegeteld.
Re: LM3886 doorgefikt
Die heeft normaal gesproken een tolerantie van zo'n 5%.cve schreef:Wat was de afwijkende meting van R3? Zal toch niet zoveel hebben afgeweken van 0,47Ohm?
En dan moet je de inwendige weerstand van de meetpennen en snoeren er nog aftrekken...(wat Anne ook aangeeft hierboven)
Re: LM3886 doorgefikt
Op de weerstand lees ik 47 en niet 0,47.ray5150 schreef:Die heeft normaal gesproken een tolerantie van zo'n 5%.cve schreef:Wat was de afwijkende meting van R3? Zal toch niet zoveel hebben afgeweken van 0,47Ohm?
En dan moet je de inwendige weerstand van de meetpennen en snoeren er nog aftrekken...(wat Anne ook aangeeft hierboven)
Co
Re: LM3886 doorgefikt
Ik koop een nieuwe bril.ray5150 schreef:R47, Co.
waar R staat voor nul komma.
Co
Re: LM3886 doorgefikt
AirCocve schreef:Op de weerstand lees ik 47 en niet 0,47.![]()
Co
Anne
Re: LM3886 doorgefikt
Je leert het al aardig.Ah!buis schreef:AirCocve schreef:Op de weerstand lees ik 47 en niet 0,47.![]()
Co= 0,Co
![]()
Anne
Colder
Re: LM3886 doorgefikt
Ach, goed voordoen doet goed Copiërencve schreef:Je leert het al aardig.![]()
Colder
Anne
Re: LM3886 doorgefikt
Niet zo lachen. Sommige dingen kunnen zich beter niet vermenigvuldigen.FR_Aad schreef:Hahaha
Copulatie
Re: LM3886 doorgefikt
Ray ik kan het soldeerwerk nog eens nalopen maar ik denk dat het meevalt. Sommige pootjes inderdaad niet afgeknipt want wilde condensators eventueel in de toekomst vervangen met fkp2 want dat stond weer ergens in een BOM dat dat beter zo zijn??
Ook de trafo gemeten met de twee 21v bij elkaar en dat geeft 46,7 dus daar ligt het niet aan denk ik.
De LM3886 lijkt te fikken bij pootje 4/5 de v+ v- dus kan eens meten of de polariteit klopt.
Nu wel iets nieuws ontdekt. Nu lijkt die R3 te zijn doorgebrand. Ik zie iets zwarts op de print en kleine puntjes in het cement. Ik heb hem eraf gesoldeerd en gemeten, leest 0.7 ohm. Nu die van het andere kanaal er ook maar af gehaald maar die leest dus ook 0.7.
Iemand een idee?
Ook de trafo gemeten met de twee 21v bij elkaar en dat geeft 46,7 dus daar ligt het niet aan denk ik.
De LM3886 lijkt te fikken bij pootje 4/5 de v+ v- dus kan eens meten of de polariteit klopt.
Nu wel iets nieuws ontdekt. Nu lijkt die R3 te zijn doorgebrand. Ik zie iets zwarts op de print en kleine puntjes in het cement. Ik heb hem eraf gesoldeerd en gemeten, leest 0.7 ohm. Nu die van het andere kanaal er ook maar af gehaald maar die leest dus ook 0.7.
Iemand een idee?
Re: LM3886 doorgefikt
Omdat de eindversterker als stroombron werkt zou er, zelfs bij sluiting, geen stroom door R3 gaan zolang er geen ingangssignaal is.
Welk type gelijkrichter zit er eigenlijk in ? Nr. met achtervoegsel graag. Er zijn er sommige met een R erachter die omgekeerd zijn.Wordt + een - e.o.
Anne
Welk type gelijkrichter zit er eigenlijk in ? Nr. met achtervoegsel graag. Er zijn er sommige met een R erachter die omgekeerd zijn.Wordt + een - e.o.
Anne
Re: LM3886 doorgefikt
Zoals ik al eerder zei, je meet ook de weerstand van je meetkabels-en-pennen mee, niet zo vreemd dat hij een tikje hoger is.Konings schreef:Ik heb hem eraf gesoldeerd en gemeten, leest 0.7 ohm. Nu die van het andere kanaal er ook maar af gehaald maar die leest dus ook 0.7.
Op de foto's is te zien dat er een zwart kunststof ringetje om de schroef van de LM zit.
Ook hier het devies, altijd nameten na de montage.
