RD 40 Allegra

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

RD 40 Allegra

Bericht door piet1955 »

Krabbels................... O:)
Bijlagen
IMG.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: RD 40 Allegra

Bericht door bas focal m180 »

Dit lijkt me erg mooi kunnen worden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: RD 40 Allegra

Bericht door richard »

http://www.armonialoudspeakers.com/gall ... index.html

Ik neem aan dat het tweede deel van je krabbel een center moet voorstellen. Persoonlijk denk ik dat die luidsprekerconfiguratie vergelijkbaar moet zijn aan links en rechts, een horizontale opstelling van de units is voor de afstraling niet optimaal.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: RD 40 Allegra

Bericht door markbakk »

Die B&G is toch maar zo'n 12 cm breed? Als je 'm als dipool gebruikt zou je het geheel zo smal mogelijk moeten houden, in theorie in elk geval.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RD 40 Allegra

Bericht door ds23man »

Piet, ik hoop dat je nog lang van de RD40 mag genieten. Zoals het er nu uit ziet zal je nl nooit meer vervangende exemplaren kunnen krijgen. BG is gewoon opgekocht door Christie Digital om de productielijnen van de Neo serie in handen te krijgen, de RD serie hebben ze gewoon de prullenbak in gemieterd. Ben trouwens benieuwd wat Genesis loudspeakers gaat doen......
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: RD 40 Allegra

Bericht door piet1955 »

Leuk dat iedereen er meteen weer een dipool van wil maken.
Zeker in overweging gehad maar moeilijke kamer hier , L met ook nog eens een trapportaal voor de open trap naar boven.

Die Italiaan, Armonia, is idd erg mooi.

Die andere is idd de center, heb nu een vergelijkbare configuratie met een Seas 18cm woofer.
Dat klinkt best wel goed, zelfs als je er niet echt recht voor zit.
De Neo 8S doet ook onder hoeken van meer dan 10 graden goed mee tot zeker 10kHz.

Ik ben gelukkig heel zuinig op mijn RD's vandaar al snel van 2 weg naar 3 weg gegaan.
Luister ook graag op flink volume :rock: :sure:
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: RD 40 Allegra

Bericht door piet1955 »

Voor degene die het wel interessant lijkt om de Armonia TICCS units te gebruiken, ze zijn gewoon te koop.

The price for two TICCS80 shipped to Holland is 700€ + vat 22%, the delivery time is 4 weeks.

The construction of the TICCS100 is different, 48 Neodimium magnets each driver and big surface of kapton sheet, and also the costs are different.
The panel can be customized with different finishing, anodized or painted, and the price for a pair of drivers is 2140€ + vat (22%).
It's possible also customize the dimensions of the aluminium panel if is necessary.

http://www.armonialoudspeakers.com/ticcs.html
Mailtje naar Nicola is genoeg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RD 40 Allegra

Bericht door ds23man »

Hier wat meer over die Ticcs drivers:

http://www.6moons.com/industryfeatures/ ... uta/6.html
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: RD 40 Allegra

Bericht door markbakk »

Wat doe jij nou op die site? :twisted:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RD 40 Allegra

Bericht door ds23man »

Google?
Sjef
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 1:04

Re: RD 40 Allegra

Bericht door Sjef »

[quote="piet1955"]Leuk dat iedereen er meteen weer een dipool van wil maken.
Zeker in overweging gehad maar moeilijke kamer hier , L met ook nog eens een trapportaal voor de open trap naar boven.

Grappig dat het vooroordeel over dipools ook meteen weer boven komt. Mits je geen totaal ongedempte "modernde" woonkamer hebt (waar overigens echt helemaal niks in klinkt, kun je net zo goed stoppen met de hele hobby) dan heeft een dipool meer voordelen dan nadelen en spreekt het de ruimte juist veel minder aan dan een monopool. Constant afstraalgedrag is het geheim. Stap over het totaal overgesimplificeerde beeld van een dipool dat het niet zou kunnen in jou kamer omdat er ook geluid aan de achterkant uit komt. Een monopool is vaak vele malen erger in te passen in een ruimte. Ik gebruik al bijna twintig jaar alleen maar dipool luidsprekers (lang voor de hype, ik doe niet aan hypes) en wil never nooit niet meer terug naar een kast. Ook de B&G magnetostaen klinken echt veeeeeeeel beter zonder kast.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: RD 40 Allegra

Bericht door piet1955 »

We hebben een start.
Bijlagen
_MG_7311_DxO_800x533.jpg
_MG_7370_DxO_800x533.jpg
_MG_7374_DxO_800x533.jpg
_MG_7377_DxO_800x533.jpg
_MG_7868_DxO_512x768.jpg
_MG_7875_DxO_1024x683.jpg
_MG_7911_DxO_512x768.jpg
_MG_7923_DxO_512x768.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: RD 40 Allegra

Bericht door bas focal m180 »

Phoe, wat zou deze center onder een hoek slecht meten.
_MG_7374_DxO_800x533.jpg

Gelukkig heb je meer verstand van je hoofd speakers.

Die worden mooi.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: RD 40 Allegra

Bericht door rho »

bas focal m180 schreef:
Phoe, wat zou deze center onder een hoek slecht meten.
_MG_7374_DxO_800x533.jpg

Gelukkig heb je meer verstand van je hoofd speakers.

Die worden mooi.
En hoe ver off-axis denk je dat je gemiddeld zit als je een filmpje kijkt en die center gebruikt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RD 40 Allegra

Bericht door ds23man »

Dat is geheel afhankelijk van de hoeveelheid mensen die op de bank zitten.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: RD 40 Allegra

Bericht door rho »

Zelfs met een bank waar 4 personen op zitten zal het nog wel meevallen hoor.
Of je moet heel erg dicht bij je TV/projectie-scherm zitten.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: RD 40 Allegra

Bericht door piet1955 »

Zitten op ~3 meter van de TV, zal dus wel meevallen.
Zal wel eens een paar meetinkjes doen met ATB Pro om inzicht te krijgen hoe erg het niet is :dank:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: RD 40 Allegra

Bericht door bas focal m180 »

piet1955 schreef:
Zitten op ~3 meter van de TV, zal dus wel meevallen.
Zal wel eens een paar meetinkjes doen met ATB Pro om inzicht te krijgen hoe erg het niet is :dank:
Ja heel interessant.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: RD 40 Allegra

Bericht door rho »

Als je 0,9m off-axis zit dan is dat nog lang geen 20 graden (17graden).
Dat is als er 4 mensen naast elkaar zitten met een pitch van 60cm!
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: RD 40 Allegra

Bericht door piet1955 »

Zo meet hij dus op luisterhoogte en dan helemaal links en rechts in de kamer.

Zit je wel naast de bank........
Rood is op midden bank.
Bijlagen
center in kamer op 3 meter links rechts en midden..PNG
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: RD 40 Allegra

Bericht door Gerrit »

piet1955 schreef:
Zo meet hij dus op luisterhoogte en dan helemaal links en rechts in de kamer.

Zit je wel naast de bank........
Rood is op midden bank.
Da's bijna -10dB bij 10kHz, 'k vindt het nogal wat om zomaar naast je neer te leggen. Door de horizontale plaatsing van de Neo 8 zal de afstraling van de center enorm afwijken van het hoofd systeem en dat lijkt me geen goed idee.

Gerrit
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: RD 40 Allegra

Bericht door Chocomel »

Sunfire lost het probleem op door wat verticale vaantjes voor de tweeter te plaatsen. Misschien zou je zoiets ook zelf kunnen maken.
Sunfire_CRW2C_01[1].jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RD 40 Allegra

Bericht door ds23man »

Ik hier zelf 2 b&g Neo8s liggen, heb ze aan de kant gegooid omdat ze me teveel bundelen voor normaal huiskamergebruik. Je moet echt op de luisteras zitten en zeker op kortere afstanden komt het toch wel heel nauw.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: RD 40 Allegra

Bericht door Gerrit »

Chocomel schreef:
Sunfire lost het probleem op door wat verticale vaantjes voor de tweeter te plaatsen. Misschien zou je zoiets ook zelf kunnen maken.
Sunfire_CRW2C_01[1].jpg
Is er ook een directivity diagram wat aantoont dat dit ook inderdaad werkt en niet een bron is van allerlei diffractie ellende?

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RD 40 Allegra

Bericht door ds23man »

Alcons past het toe:

http://www.alconsaudio.com/line-array-technology/

Maar het is niet zo simpel als het lijkt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”