RD 40 Allegra
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: RD 40 Allegra
http://www.armonialoudspeakers.com/gall ... index.html
Ik neem aan dat het tweede deel van je krabbel een center moet voorstellen. Persoonlijk denk ik dat die luidsprekerconfiguratie vergelijkbaar moet zijn aan links en rechts, een horizontale opstelling van de units is voor de afstraling niet optimaal.
Ik neem aan dat het tweede deel van je krabbel een center moet voorstellen. Persoonlijk denk ik dat die luidsprekerconfiguratie vergelijkbaar moet zijn aan links en rechts, een horizontale opstelling van de units is voor de afstraling niet optimaal.
Re: RD 40 Allegra
Die B&G is toch maar zo'n 12 cm breed? Als je 'm als dipool gebruikt zou je het geheel zo smal mogelijk moeten houden, in theorie in elk geval.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: RD 40 Allegra
Piet, ik hoop dat je nog lang van de RD40 mag genieten. Zoals het er nu uit ziet zal je nl nooit meer vervangende exemplaren kunnen krijgen. BG is gewoon opgekocht door Christie Digital om de productielijnen van de Neo serie in handen te krijgen, de RD serie hebben ze gewoon de prullenbak in gemieterd. Ben trouwens benieuwd wat Genesis loudspeakers gaat doen......
Re: RD 40 Allegra
Leuk dat iedereen er meteen weer een dipool van wil maken.
Zeker in overweging gehad maar moeilijke kamer hier , L met ook nog eens een trapportaal voor de open trap naar boven.
Die Italiaan, Armonia, is idd erg mooi.
Die andere is idd de center, heb nu een vergelijkbare configuratie met een Seas 18cm woofer.
Dat klinkt best wel goed, zelfs als je er niet echt recht voor zit.
De Neo 8S doet ook onder hoeken van meer dan 10 graden goed mee tot zeker 10kHz.
Ik ben gelukkig heel zuinig op mijn RD's vandaar al snel van 2 weg naar 3 weg gegaan.
Luister ook graag op flink volume

Zeker in overweging gehad maar moeilijke kamer hier , L met ook nog eens een trapportaal voor de open trap naar boven.
Die Italiaan, Armonia, is idd erg mooi.
Die andere is idd de center, heb nu een vergelijkbare configuratie met een Seas 18cm woofer.
Dat klinkt best wel goed, zelfs als je er niet echt recht voor zit.
De Neo 8S doet ook onder hoeken van meer dan 10 graden goed mee tot zeker 10kHz.
Ik ben gelukkig heel zuinig op mijn RD's vandaar al snel van 2 weg naar 3 weg gegaan.
Luister ook graag op flink volume
Re: RD 40 Allegra
Voor degene die het wel interessant lijkt om de Armonia TICCS units te gebruiken, ze zijn gewoon te koop.
The price for two TICCS80 shipped to Holland is 700€ + vat 22%, the delivery time is 4 weeks.
The construction of the TICCS100 is different, 48 Neodimium magnets each driver and big surface of kapton sheet, and also the costs are different.
The panel can be customized with different finishing, anodized or painted, and the price for a pair of drivers is 2140€ + vat (22%).
It's possible also customize the dimensions of the aluminium panel if is necessary.
http://www.armonialoudspeakers.com/ticcs.html
Mailtje naar Nicola is genoeg.
The price for two TICCS80 shipped to Holland is 700€ + vat 22%, the delivery time is 4 weeks.
The construction of the TICCS100 is different, 48 Neodimium magnets each driver and big surface of kapton sheet, and also the costs are different.
The panel can be customized with different finishing, anodized or painted, and the price for a pair of drivers is 2140€ + vat (22%).
It's possible also customize the dimensions of the aluminium panel if is necessary.
http://www.armonialoudspeakers.com/ticcs.html
Mailtje naar Nicola is genoeg.
Re: RD 40 Allegra
[quote="piet1955"]Leuk dat iedereen er meteen weer een dipool van wil maken.
Zeker in overweging gehad maar moeilijke kamer hier , L met ook nog eens een trapportaal voor de open trap naar boven.
Grappig dat het vooroordeel over dipools ook meteen weer boven komt. Mits je geen totaal ongedempte "modernde" woonkamer hebt (waar overigens echt helemaal niks in klinkt, kun je net zo goed stoppen met de hele hobby) dan heeft een dipool meer voordelen dan nadelen en spreekt het de ruimte juist veel minder aan dan een monopool. Constant afstraalgedrag is het geheim. Stap over het totaal overgesimplificeerde beeld van een dipool dat het niet zou kunnen in jou kamer omdat er ook geluid aan de achterkant uit komt. Een monopool is vaak vele malen erger in te passen in een ruimte. Ik gebruik al bijna twintig jaar alleen maar dipool luidsprekers (lang voor de hype, ik doe niet aan hypes) en wil never nooit niet meer terug naar een kast. Ook de B&G magnetostaen klinken echt veeeeeeeel beter zonder kast.
Zeker in overweging gehad maar moeilijke kamer hier , L met ook nog eens een trapportaal voor de open trap naar boven.
Grappig dat het vooroordeel over dipools ook meteen weer boven komt. Mits je geen totaal ongedempte "modernde" woonkamer hebt (waar overigens echt helemaal niks in klinkt, kun je net zo goed stoppen met de hele hobby) dan heeft een dipool meer voordelen dan nadelen en spreekt het de ruimte juist veel minder aan dan een monopool. Constant afstraalgedrag is het geheim. Stap over het totaal overgesimplificeerde beeld van een dipool dat het niet zou kunnen in jou kamer omdat er ook geluid aan de achterkant uit komt. Een monopool is vaak vele malen erger in te passen in een ruimte. Ik gebruik al bijna twintig jaar alleen maar dipool luidsprekers (lang voor de hype, ik doe niet aan hypes) en wil never nooit niet meer terug naar een kast. Ook de B&G magnetostaen klinken echt veeeeeeeel beter zonder kast.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: RD 40 Allegra
Phoe, wat zou deze center onder een hoek slecht meten.
Gelukkig heb je meer verstand van je hoofd speakers.
Die worden mooi.
Gelukkig heb je meer verstand van je hoofd speakers.
Die worden mooi.
Re: RD 40 Allegra
En hoe ver off-axis denk je dat je gemiddeld zit als je een filmpje kijkt en die center gebruikt?bas focal m180 schreef:Phoe, wat zou deze center onder een hoek slecht meten.
Gelukkig heb je meer verstand van je hoofd speakers.
Die worden mooi.
Re: RD 40 Allegra
Zelfs met een bank waar 4 personen op zitten zal het nog wel meevallen hoor.
Of je moet heel erg dicht bij je TV/projectie-scherm zitten.
Of je moet heel erg dicht bij je TV/projectie-scherm zitten.
Re: RD 40 Allegra
Zitten op ~3 meter van de TV, zal dus wel meevallen.
Zal wel eens een paar meetinkjes doen met ATB Pro om inzicht te krijgen hoe erg het niet is
Zal wel eens een paar meetinkjes doen met ATB Pro om inzicht te krijgen hoe erg het niet is
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: RD 40 Allegra
Ja heel interessant.piet1955 schreef:Zitten op ~3 meter van de TV, zal dus wel meevallen.
Zal wel eens een paar meetinkjes doen met ATB Pro om inzicht te krijgen hoe erg het niet is
Re: RD 40 Allegra
Als je 0,9m off-axis zit dan is dat nog lang geen 20 graden (17graden).
Dat is als er 4 mensen naast elkaar zitten met een pitch van 60cm!
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
Dat is als er 4 mensen naast elkaar zitten met een pitch van 60cm!
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
Re: RD 40 Allegra
Zo meet hij dus op luisterhoogte en dan helemaal links en rechts in de kamer.
Zit je wel naast de bank........
Rood is op midden bank.
Zit je wel naast de bank........
Rood is op midden bank.
Re: RD 40 Allegra
Da's bijna -10dB bij 10kHz, 'k vindt het nogal wat om zomaar naast je neer te leggen. Door de horizontale plaatsing van de Neo 8 zal de afstraling van de center enorm afwijken van het hoofd systeem en dat lijkt me geen goed idee.piet1955 schreef:Zo meet hij dus op luisterhoogte en dan helemaal links en rechts in de kamer.
Zit je wel naast de bank........
Rood is op midden bank.
Gerrit
Re: RD 40 Allegra
Sunfire lost het probleem op door wat verticale vaantjes voor de tweeter te plaatsen. Misschien zou je zoiets ook zelf kunnen maken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: RD 40 Allegra
Ik hier zelf 2 b&g Neo8s liggen, heb ze aan de kant gegooid omdat ze me teveel bundelen voor normaal huiskamergebruik. Je moet echt op de luisteras zitten en zeker op kortere afstanden komt het toch wel heel nauw.
Re: RD 40 Allegra
Is er ook een directivity diagram wat aantoont dat dit ook inderdaad werkt en niet een bron is van allerlei diffractie ellende?Chocomel schreef:Sunfire lost het probleem op door wat verticale vaantjes voor de tweeter te plaatsen. Misschien zou je zoiets ook zelf kunnen maken.
Gerrit
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: RD 40 Allegra
Alcons past het toe:
http://www.alconsaudio.com/line-array-technology/
Maar het is niet zo simpel als het lijkt.
http://www.alconsaudio.com/line-array-technology/
Maar het is niet zo simpel als het lijkt.
