Niewe versterker, klasse A-B

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Niewe versterker, klasse A-B

Bericht door Jan-Willem »

Ik zoek een nieuwe (tweedehands) versterker, zodat ik eindelijk een keer m'n zelfgemaakte zuil(en) eens fullrange op een hoger vermogen kan beluisteren. En niet gelijk m'n versterker d'r mee ophoud :evil:
Ik ben eigenlijk nog niet toe aan een Classe-D versterker, daarom eerst nog ff een 'gewone' versterker. Er is aleen zoveeeeeel keus, ik word er niet echt wijs uit wat nou een goede versterker voor mij is. Ik zit te denken aan een prijs onder de 600 euro. Ik wil nu een goede verster hebben, zodat ik niet over een jaar zeg (als ik meer heb gehoord) dat ik een andere versterker wil. Ik zit te denken aan een 5.1 versterker, zodat ik ook m'n toekomstige sub kan aansturen, en een 5.1 set kan bouwen. :lol:
Nog een vraag: is voor een normale cd een gewone versterker beter dan een 5.1 versterker?
Een paar voorbeelden waar ik aan zit te denken:

De denon van Sietse: http://www.kieskeurig.nl/product/4D0DFA ... 40683B.htm

Deze versterker voor 150 euro's:
erg lange url

De versterkers die ik als voorbeeld heb genomen zijn misschien niet helemaal wat ik zoek, de Denon is dus geen 5.1 en daarnaast heeft de Pioneer niet heel veel power, wat ik wel wil 8)

Nu mijn eigenlijke vraag: Zouden jullie mij adviezen kunnen geven over versterkers, met hun prijzen. Het liefst:
- 5.1 versterker
- moet hoog vermogen kunnen leveren (4 ohm)
- ook het liefst een versterker die wel wat opties en aansluitingen heeft.
(Ik heb een grote neiging naar Marantz)

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest, over wat ik wil.
Groeten Jan-Willem
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wil je nou wat kant&klaars gaan kopen of zelf gaan bouwen :?:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Henkjan schreef:
wil je nou wat kant&klaars gaan kopen of zelf gaan bouwen :?:
Kant&klaar voor nu
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jan-Willem schreef:
Henkjan schreef:
wil je nou wat kant&klaars gaan kopen of zelf gaan bouwen :?:
Kant&klaar voor nu
ff verplaatst dan maar
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Henkjan schreef:
Jan-Willem schreef:
Henkjan schreef:
wil je nou wat kant&klaars gaan kopen of zelf gaan bouwen :?:
Kant&klaar voor nu
ff verplaatst dan maar
Sorry :oops:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik zou eens kijken bij Hobo hifi, die hebben nu opruiming:

www.hobohifi.nl
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is (in elk geval in Rotterdam) een fijne zaak waar ze ook moeite voor je doen als je geen groot budget hebt
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ja ik ga nu eerst maar eens luisteren, dan hoor ik de verschillen tussen de merken (of niet).
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik ben vandaag weer een hele poos aan het luisteren geweest. Ik heb de Denon PMA 1500 geluisterd, hij klinkt goed, er zijn alleen een aantal dingen die me opvielen: Hij kleurde de muziek wat, vooral in het laag, en het hoog vond ik iets tegenvallen. Toch was ik er bijna cker van dat ik die versterker wou, ook omdat hij er zo goed uitziet 8) Op het laatst nog een Cambridge Audio versterker: de 640A V2 beluisterd. Ik had wat vooroordelen, maar die zijn zeker weg! Hij beviel mij beter dan de Denon, veel minder kleuring. Ook bij Norah Jones was nu de sis wel te horen. Daarnaast is hij ook nog eens een stukje goedkoper! Kunnen jullie mij meer vertellen over deze versterker? En hebben jullie nog meer versterkers waar ik eens naar moet luisteren etc. ?
Ik heb nog niks besloten, ga nog meer luisteren.
Owja bijna vergeten: Ik ga toch voor een stereo versterker, dus geen 5.1 amp.

Ik zal nog even zoeken over welke Rotel ik ook zat te denken.
Gebruikersavatar
Paul Jenner
Berichten: 532
Lid geworden op: za 20 nov 2004, 0:36
Contacteer:

Bericht door Paul Jenner »

Als je 600 in ieder geval wél wilt uitgeven en je wilt eigenlijk een UCD, dan is voor E200.00 meer dit misschien de betere oplossing:

de minimono kit van Speakerworld: Gaat je voor stereo dus E 800.00 kosten en dan heb je wél wat je wilt. Voor dat prijsverschil zou ik geen tussenstappen gaan maken. Waarmee ik niet de UCD wil promoten, ik ga er alleen van uit dat jij daar je zinnen op gezet hebt !

Afbeelding


Paul.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Jan Willem, je zit die versterkers toch wel op je eigen boxen en cd speler te beluisteren hoop ik?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Jan-Willem schreef:
Ik ben vandaag weer een hele poos aan het luisteren geweest. Ik heb de Denon PMA 1500 geluisterd, hij klinkt goed, er zijn alleen een aantal dingen die me opvielen: Hij kleurde de muziek wat, vooral in het laag, en het hoog vond ik iets tegenvallen. Toch was ik er bijna cker van dat ik die versterker wou, ook omdat hij er zo goed uitziet 8) Op het laatst nog een Cambridge Audio versterker: de 640A V2 beluisterd. Ik had wat vooroordelen, maar die zijn zeker weg! Hij beviel mij beter dan de Denon, veel minder kleuring. Ook bij Norah Jones was nu de sis wel te horen. Daarnaast is hij ook nog eens een stukje goedkoper! Kunnen jullie mij meer vertellen over deze versterker? En hebben jullie nog meer versterkers waar ik eens naar moet luisteren etc. ?
Ik heb nog niks besloten, ga nog meer luisteren.
Owja bijna vergeten: Ik ga toch voor een stereo versterker, dus geen 5.1 amp..
Jan Willem heb je ook naar Rotel geluisterd... ???
Vecteur versterkers schijnen ook heel muzikaal te klinken ??
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Whoei

Beetje off topic: die proac klonen zijn echt stervens goedkoop op die site. Zouden er serieus scan speak units inzitten?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Cambridge maakt erg leuke versterkers inderdaad. In m'n zoektocht naar een acceptabele versterker ben ik de Azur 820A tegengekomen. Klonk erg prettig. Zag het onbeluisterd totaal niet als optie maar ik was aangenaam verrast!

Daarvoor een NAD C273 beluisterd, maar dat was het toch niet helemaal (helemaal niet) Uiteindelijk is het een Rotel voor+eind combo geworden, maar das gelijk een prijzig geheel.

Denk dat je met de Azur 640A niet heel erg verkeerd zit m.b.t. prijs/kwaliteit. Maar smaken verschillen ofc. ;)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Een beetje late reactie (druk met werk):
@ Paul:
Ik wil eigenlijk nog geen UCD, misschien niet helemaal duidelijk, maar ik ga dus voor Classe A-B
@ Sietse:
Ik heb de versterkers idd op mijn eigen boxen beluisterd, maar mijn speakers zijn niet je van het, en daar kan ik dus beter niet op luisteren. Ik heb ze alleen ff geluisterd, om te kijken of die versterker het kon 'trekken' en ff kijken of er nog een beetje volume in zit.
@ Weidok: Ik heb geen Rotel beluisterd, tot nu toe. Ook vecteur versterkers heb ik (nog) niet gehoord.
@ Geenius: daar zitten idd leuke versterkers tussen
@ DualdudE:
Denk dat je met de Azur 640A niet heel erg verkeerd zit m.b.t. prijs/kwaliteit. Maar smaken verschillen ofc.
Ik ga volgende week vrijdag weer luisteren.. En ik denk dat ik de Azur 640A V2 ga kopen... Over een paar jaar weer een stapje hoger :wink:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik heb nu nog een versterker waar ik aan twijfel (dankzij Jasper Joppe Geers) Ik denk alleen dat hij kwa geluid niet aan de Cambridge kan tippen. Dit zijn de specificaties:
Cambridge Audio: Azur 640A (Version 2)
Power Output: 75 watts into 8 Ohms
100 watts into 4 Ohms
Input Impedance: 47k Ohms
Loudspeaker Impedance: 4 to 8 Ohms
Line: 330mV
Phono (using optional phono stage): 1.75mV
Total Harmonic Distortion (into 8 Ohms 80% rated power): 0.008% THD (No weighting) @ 1kHz
0.005% THD (A weighted) @ 1kHz
0.02% THD (No weighting) @ 20Hz - 20kHz
Frequency Response: 5Hz to 50kHz +/- 1dB
Bass: +/- 10dB @100Hz
Treble: +/- 10dB @10kHz
Signal to Noise Ratio (No weighting): 92dB
Slew Rate (into 8ohms): 30V/uS
Max. Power Consumption: 515 Watts
Dimensions (mm): 430 x 320 x 100
Weight: 7 kg/15.4 lbs
En de Advance Acoustic: MAP 305
Output power / 8 Ohms : Classe AB - 2 x 100 W - classe A - 2 x 50 W
Output power / 4 Ohms : Classe AB : 2 x 200 W - classe A - 2 x 90 W
Frequency response : 10Hz - 60kHz (+1/-3dB)
Distorsion : < 0,05%
S/N Ratio : > 100dB
Channel separation : > 70dB
Input impedance : 20K
Phono input impedance : 47k-100
Input level (CD-Aux): < 300mV
Phono input level MM/MC: 2,5mV & 0,2mV
4 Input : CD, Tuner, AUX, et Phono MM ou Phono MC
Pre-Out
Amp IN
IR Remote control
Dimension (L x D x H): 44 cm x 45 cm x 15,5 cm
Weight : 19 kg
Een nadeel van de Cambridge is het uiterlijk, deze ziet er minder goed uit. Dit is natuurlijk niet het belangrijkste! Daarnaast heeft deze versterker geen Amp in (Ik weet niet of ik dat wel ooit zal gebruiken, maar toch). Ook kan deze amp alleen in classe A spelen, en heeft daarbij een vermogen van 100 watt.

Een nadeel van de MAP is het aantal ingangen: 4 terwijl dat bij de Cambridge 7 is. (Bij de Cambridge zit er nog een DVD, een AV/MD ingang en een tape ingang op.) Daarnaast kan ik weinig info over deze amp op internet vinden.

Zo zijn er nog een aantal verschillen, maar die zijn alleen maar in het voordeel van de Cambridge.

Volgens mij kan ik beter de Cambridge kopen, want naast het grotere vermogen, en een beter uiterlijk heeft de MAP weinig voordelen. Daarnaast is de MAP 250 euro duurder.

Wat zijn jullie ervaringen en meningen?
Bedankt
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Als jou bruintje het kan trekken zou ik, denk ik, voor de MAP gaan. Het aantal ingangen kun je altijd nog uitbreiden met zo'n schakelkastje. Maar ik weet niet welke jij het best vindt spelen. Want dat is eigenlijk wel het belangrijkste.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Een Advance heb ik ook beluisterd, alleen dan de voorloper van de 305 die , zonder de VU meters op de voorkant. Vond ik ook een hele mooie versterker, kan alleen de vergelijking niet objectief maken tussen de Azur A840A en de MAP. Deze is duurder, en heb met andere speakers geluisterd. Wel beide ASW's, maar niet het zelfde type. Maar als ik m'n gevoel moet volgen zeg ik ook dat de Cambridge naar mijn smaak een mooier geluid produceerd. Nou is de 640A ook nog weer anders dan de 840A (Class XD) maar ben absoluut onder de indruk van Cambridge!

Tzt komt er hier nog een 'kleintje' van Cambridge bij, de 340A of de 540A, voor m'n zelfbouwprojectjes.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik heb een cambridge azur 640 1e versie, ben er niet zo tevreden mee, hij wordt schel als de volume knop boven de 12 uur komt en op wonderbaarlijke wijze speelt mijn 15 jaar oude marantz pm44se die 2*40 watt (+-) levert een stuk harder. Hij speelt mij niet hard genoeg.

De afstandsbediening is ook nog eens stuk gegaan na twee maand. ](*,) Ik vraag me af of cambridge is wat je zoekt.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Roland schreef:
Hoi

Ik heb een cambridge azur 640 1e versie, ben er niet zo tevreden mee, hij wordt schel als de volume knop boven de 12 uur komt en op wonderbaarlijke wijze speelt mijn 15 jaar oude marantz pm44se die 2*40 watt (+-) levert een stuk harder. Hij speelt mij niet hard genoeg.

De afstandsbediening is ook nog eens stuk gegaan na twee maand. ](*,) Ik vraag me af of cambridge is wat je zoekt.

Groeten Roland
Bedankt allebij, ik ga morgen, ehm of eigenlijk straks naar een MAP 305 luisteren, bedankt voor je antwoord, hier heb ik wat aan :).
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

En? ;)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

DualdudE schreef:
En? ;)
Ik mocht de Advance Audio MAP 3 dagen beluisteren, dus nu staat hij hier te glunderen. Hij klinkt echt goed ... ook bij een hoger vermogen. Maandag breng ik hem terug, en dan zal ik vertellen hoe het verder gaat.
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Was er ook behoorlijk tevreden over :) Maar de Cambridge 840A beviel me net wat beter (ben uiteindelijk voor nog wat duurders gegaan), maar zoals al gezegt kun je die niet vergelijken met de 640A. Plus, ik heb de oudere versie gehoord en d'r zitten een aantal leuke verbeteringen in het nieuwe model MAP. (o.a. betere buffer elco's) Dus kans is groot dat de 640A het niet haalt bij de Advance :)
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

DualdudE schreef:
Dus kans is groot dat de 640A het niet haalt bij de Advance :)
Ik weet het wel cker :wink: De MAP is vooral in het laag veel gecontroleerder. Hij houd de speaker precies waar de amp wil. Voor de rest zal ik zo geen verdere verschillen kunnen opmerken, omdat ik ze niet direct na elkaar heb gehoord. Het vermogen zou voor die controle zorgen, wat wel logisch is.
Dit is wat Jasper Joppe Geers erover zei:
Daarom zeg ik ook altijd, je hebt het vermogen niet nodig om hard te kunnen, maar om die zuiverheid qua klank naar voor te kunnen drukken. Met meer vermogen maak je meer dingen hoorbaar..
Plaats reactie