Versterkers meten met Arta
Moderator: Beheerdersteam
Versterkers meten met Arta
Om dat ik nog al eens wat mensen hier zie stoeien met versterkers denk ik dat het eens tijd werd om een handleiding te maken voor het meten van versterkers met Arta.
Staan er fouten in laat dat dan even weten dan pas ik deze aan.
Mocht je aanvullingen hebben dan zet ik die er ook bij.
Eigenlijk denk ik dat dit prima in een WiKi past maar dan loop ik te veel te klooien met de opmaak.
Voel je je geroepen om dit om te zetten be my guest. Groetjes George
Staan er fouten in laat dat dan even weten dan pas ik deze aan.
Mocht je aanvullingen hebben dan zet ik die er ook bij.
Eigenlijk denk ik dat dit prima in een WiKi past maar dan loop ik te veel te klooien met de opmaak.
Voel je je geroepen om dit om te zetten be my guest. Groetjes George
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: Versterkers meten met Arta
Heel mooi samengesteld george. Ik ga er zeker een keer aandacht aan besteden
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Versterkers meten met Arta
Bijzonder interessant George, ik zou dit graag zelf in huis willen kunnen meten.
Als ik op de website kijk van Arta volstaat een eenmalige licentie kopen van EUR 79,- ?
Als ik op de website kijk van Arta volstaat een eenmalige licentie kopen van EUR 79,- ?
Re: Versterkers meten met Arta
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf geen licentie heb.
De delen die we gebruiken voor het meten zelf kunnen gewoon in de demo mode.
Er zijn wat beperkingen voor het opslaan van metingen geloof ik maar ben daar nog nooit tegen aan gelopen.
De delen die we gebruiken voor het meten zelf kunnen gewoon in de demo mode.
Er zijn wat beperkingen voor het opslaan van metingen geloof ik maar ben daar nog nooit tegen aan gelopen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Versterkers meten met Arta
Duidelijk geschreven George, al ontgaat mij het nut van de spanningskalibratie bij gebruik van een externe geluidskaart. Deze hebben een volumeregeling op de in en uitgangen en als je die verdraait klopt er geen jota meer van de kalibratie. Laat staan dat die een gekalibreerde schaalverdeling hebben.
Re: Versterkers meten met Arta
Klopt daarom moet arta weten waar deze knop staat.ds23man schreef:Duidelijk geschreven George, al ontgaat mij het nut van de spanningskalibratie bij gebruik van een externe geluidskaart. Deze hebben een volumeregeling op de in en uitgangen en als je die verdraait klopt er geen jota meer van de kalibratie. Laat staan dat die een gekalibreerde schaalverdeling hebben.
Met de Kalibratie vertel je waar de knop staat en daarna afblijven.
Het is verder ook belangrijk dat je voor dat je gaat meten je set ook controleert of deze niet is gewijzigd.
Daarnaast hou ik ook de DMM er op om te zien of het geen op het scherm staat klopt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Versterkers meten met Arta
Overigens is die spanningskalibratie van Arta alleen van belang als je echte fysieke waardes wil meten ( spanning, ruisvloer). Bij de vervormingsmetingen en frequentiemeting is alleen van belang dat je genoeg instuurt.
Re: Versterkers meten met Arta
Mooi stukje werk, George.
Ik denk dat ik ook eens in de toekomst hiermee ga stoeien.
Ik denk dat ik ook eens in de toekomst hiermee ga stoeien.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Versterkers meten met Arta
Duidelijk. Zijn er eisen aan de geluidskaart? Ik zou een usb kaart willen gebruiken om 'm bv ook aan de laptop te kunnen hangen.
Re: Versterkers meten met Arta
Dank Ray graag gedaan.
@Barry ja maar dat is afhankelijk van hoe diep je wil meten.
Zelf gebruik ik een USB kaart namelijk de E-mu 0404 en die heeft en voldoende lage vervorming dat het zeker lager ligt als het geen ik wil meten.
Wil je een ss voorversterker meten dan wordt het al een ander verhaal.
Daarvan liggen de vervorming cijfers al dermate laag dat deze niet. Zichtbaar worden.
Voor het meten van buizen apparatuur zal het vaak geen enkel probleem zijn om een mindere kaart te gebruiken.
Overigens de E-mu valt onder de betere kaarten.
Verder is het handig om een kaart te gebruiken die ook op 24 bit werkt of hoger dan kan je namelijk wat dieper meten.
Net als een hogere samlerate dat geeft gewoon meer info
@Barry ja maar dat is afhankelijk van hoe diep je wil meten.
Zelf gebruik ik een USB kaart namelijk de E-mu 0404 en die heeft en voldoende lage vervorming dat het zeker lager ligt als het geen ik wil meten.
Wil je een ss voorversterker meten dan wordt het al een ander verhaal.
Daarvan liggen de vervorming cijfers al dermate laag dat deze niet. Zichtbaar worden.
Voor het meten van buizen apparatuur zal het vaak geen enkel probleem zijn om een mindere kaart te gebruiken.
Overigens de E-mu valt onder de betere kaarten.
Verder is het handig om een kaart te gebruiken die ook op 24 bit werkt of hoger dan kan je namelijk wat dieper meten.
Net als een hogere samlerate dat geeft gewoon meer info
Re: Versterkers meten met Arta
ds23man schreef:Duidelijk geschreven George, al ontgaat mij het nut van de spanningskalibratie bij gebruik van een externe geluidskaart. Deze hebben een volumeregeling op de in en uitgangen en als je die verdraait klopt er geen jota meer van de kalibratie. Laat staan dat die een gekalibreerde schaalverdeling hebben.
De MOTU Microbook II heeft een microfoon ingang met digitaal geregelde ingangsgevoeligheid, dan is de setting wel altijd reproduceerbaar en kalibratie dus ook zinvol. Zie ook dit artikel. Er zullen zeker ook nog andere interfaces zijn die die eigenschap hebben.Barry2001 schreef:Duidelijk. Zijn er eisen aan de geluidskaart? Ik zou een usb kaart willen gebruiken om 'm bv ook aan de laptop te kunnen hangen.
Gerrit
Re: Versterkers meten met Arta
Even zitten kijken.
Deze lijkt me ook prima te gebruiken.
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
Is niet digitaal in te regelen maar zie daar eigenlijk niet de meerwaarde van.
En potmeter om wat bij te regelen als dat nodig is vind ik dan wel weer prettig.
Deze lijkt me ook prima te gebruiken.
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
Is niet digitaal in te regelen maar zie daar eigenlijk niet de meerwaarde van.
En potmeter om wat bij te regelen als dat nodig is vind ik dan wel weer prettig.
Re: Versterkers meten met Arta
Waar gebruik je zo'n kaart voor? Frequentie meting en vervorming meting! Calibratie op zich slaat nergens op behalve met LIMP.
Wil je de vervorming van je kaart zelf zo laag mogelijk houden? Blijf dan onder de -10 dB digitaal, zowel voor de AD als de DA kant. daarboven loopt de vervorming op. Is nou eenmaal een eigenschap van oversampelende 1-bitters.
Mbt de E-MU kaarten, daarvan loopt de ruisvloer boven de 30 kHz flink op. vervorming meten boven de zeg 5 kHz zegt niks daarmee. Op 1 kHz gaat dat wel prima.
Wil je de vervorming van je kaart zelf zo laag mogelijk houden? Blijf dan onder de -10 dB digitaal, zowel voor de AD als de DA kant. daarboven loopt de vervorming op. Is nou eenmaal een eigenschap van oversampelende 1-bitters.
Mbt de E-MU kaarten, daarvan loopt de ruisvloer boven de 30 kHz flink op. vervorming meten boven de zeg 5 kHz zegt niks daarmee. Op 1 kHz gaat dat wel prima.
Re: Versterkers meten met Arta
Ja! Oorspronkelijk was Arta gratis, het is universiteitswerk. Maar het is zo goed dat er veel gedoe kwam met commerciële aanbieders (waarvan sommige wel 2K$ vroegen voor vergelijkbare software). Om daar vanaf te zijn vraagt men nu een kleine licentiebijdrage. Geeft Ivo Mateljan ook meer ruimte om meer studenten er op te zetten en hen daar een vergoeding voor te geven en de serverkosten te betalen.Barry2001 schreef:Bijzonder interessant George, ik zou dit graag zelf in huis willen kunnen meten.
Als ik op de website kijk van Arta volstaat een eenmalige licentie kopen van EUR 79,- ?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Versterkers meten met Arta
Ok. De E-MU 0404 die jij gebruikt is niet meer leverbaar (staat bij E-MU ook niet meer op de website), wel de E-MU 0204. is hier bv te koop, prijs is ongeveer gelijk aan die Steinberg: http://www.infomusic.nl/emu-0204-usb-ge ... wwodmTEAKwKappa7 schreef:Even zitten kijken.
Deze lijkt me ook prima te gebruiken.
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
Is niet digitaal in te regelen maar zie daar eigenlijk niet de meerwaarde van.
En potmeter om wat bij te regelen als dat nodig is vind ik dan wel weer prettig.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Versterkers meten met Arta
Mee eens. Geen enkel probleem om licentiekosten te betalen hiervoor.Pjotr schreef:Ja! Oorspronkelijk was Arta gratis, het is universiteitswerk. Maar het is zo goed dat er veel gedoe kwam met commerciële aanbieders (waarvan sommige wel 2K$ vroegen voor vergelijkbare software). Om daar vanaf te zijn vraagt men nu een kleine licentiebijdrage. Geeft Ivo Mateljan ook meer ruimte om meer studenten er op te zetten en hen daar een vergoeding voor te geven en de serverkosten te betalen.Barry2001 schreef:Bijzonder interessant George, ik zou dit graag zelf in huis willen kunnen meten.
Als ik op de website kijk van Arta volstaat een eenmalige licentie kopen van EUR 79,- ?
Re: Versterkers meten met Arta
Wat denken jullie hiervan als Geluidskaart om mee te meten en uiteraard te gebruiken om te luisteren\
http://nl.creative.com/p/sound-blaster/ ... rround-5-1
is dat slechter dan die Steinberg
Hij is wel 30 euro goedkoper inclusief afstandsbediening
Algemeen
SBX Pro StudioJa
Max. afspeelkwaliteitUSB 2.0:
Stereo/surround: tot 24-bits/96 kHz
USB 1.1:
Stereo: 24-bits/96 kHz
Surround: 16-bits/48 kHz
Max. opnamekwaliteit24-bits/96 kHz
Uitvoer5.1-kanaals
Belangrijkste kenmerken
Signaal-naar-Geluid'-verhouding (SNR)100 dB
Upmix van stereo naar meerdere kanalenJa
Aansluitopties (netvoeding)Hoofdtelefoon uit:
1 x 3,5 mm aansluiting
Line Out :
2 x RCA jacks (Front Out)
1 x 3.5mm ( Rear L/R )
1 x 3.5mm (C / Sub)
Lijn in:
1 x 3,5 mm aansluiting
Microfoon in:
1 x 3,5 mm aansluiting
Optisch uit:
1 x TOSLINK
CrystalVoiceJa
Scout ModeJa
HoofdtelefoonversterkerTot 600 ohm
DTS Connect / Dolby Digital TechnologyDolby Digital Live-codering
AudiogetrouwheidTot 24-bits/96 kHz
Software en compatibiliteit
Ondersteunde besturingssystemenMac OS 10.6 en hoger
Windows® 8
Windows® 7
Windows Vista® SP1 of hoger
Compatibel platformUSB 2.0
Microfoon
Type microfoonBeamforming
StraalvormendeIngebouwde microfoonmodule
Aanbevolen gebruik
Home EntertainmentJa
http://nl.creative.com/p/sound-blaster/ ... rround-5-1
is dat slechter dan die Steinberg
Hij is wel 30 euro goedkoper inclusief afstandsbediening
Algemeen
SBX Pro StudioJa
Max. afspeelkwaliteitUSB 2.0:
Stereo/surround: tot 24-bits/96 kHz
USB 1.1:
Stereo: 24-bits/96 kHz
Surround: 16-bits/48 kHz
Max. opnamekwaliteit24-bits/96 kHz
Uitvoer5.1-kanaals
Belangrijkste kenmerken
Signaal-naar-Geluid'-verhouding (SNR)100 dB
Upmix van stereo naar meerdere kanalenJa
Aansluitopties (netvoeding)Hoofdtelefoon uit:
1 x 3,5 mm aansluiting
Line Out :
2 x RCA jacks (Front Out)
1 x 3.5mm ( Rear L/R )
1 x 3.5mm (C / Sub)
Lijn in:
1 x 3,5 mm aansluiting
Microfoon in:
1 x 3,5 mm aansluiting
Optisch uit:
1 x TOSLINK
CrystalVoiceJa
Scout ModeJa
HoofdtelefoonversterkerTot 600 ohm
DTS Connect / Dolby Digital TechnologyDolby Digital Live-codering
AudiogetrouwheidTot 24-bits/96 kHz
Software en compatibiliteit
Ondersteunde besturingssystemenMac OS 10.6 en hoger
Windows® 8
Windows® 7
Windows Vista® SP1 of hoger
Compatibel platformUSB 2.0
Microfoon
Type microfoonBeamforming
StraalvormendeIngebouwde microfoonmodule
Aanbevolen gebruik
Home EntertainmentJa
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Versterkers meten met Arta
Je moet gewoon een geluidskaart hebben zonder toeters en bellen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Versterkers meten met Arta
Deze kan ook leuk zijn, alleen nog niet leverbaar:
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... -interface
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... -interface
Re: Versterkers meten met Arta
Heel mooi gedaan, komt goed van pas.
Maar ik denk dat er op pagina 4 onderaan nog een typfout staat : 2.828 Vrms = 3.999 V ptp en niet 7.999 V toch ?
Maar ik denk dat er op pagina 4 onderaan nog een typfout staat : 2.828 Vrms = 3.999 V ptp en niet 7.999 V toch ?
Re: Versterkers meten met Arta
Dankjewel.wdd schreef:Heel mooi gedaan, komt goed van pas.
Maar ik denk dat er op pagina 4 onderaan nog een typfout staat : 2.828 Vrms = 3.999 V ptp en niet 7.999 V toch ?
Eh nee is geen fout.
2.828V RMS is 8V ptp
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Versterkers meten met Arta
Dat is een mooie beschrijving George. Ga ik zeker eens mee aan de slag.
Ik moet eerst mijn USB soundcard voor de laptop terugvinden na de verhuizing. Die zit nog ergens in een doos...
Ik moet eerst mijn USB soundcard voor de laptop terugvinden na de verhuizing. Die zit nog ergens in een doos...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Versterkers meten met Arta
De E-MU 0404 USB opgehaald en aangesloten, lijkt te werken op deze tablet pc(W8).
Kan nu even niet veel, moet even wat stekkermateriaal e.d. bestellen. Wordt vervolgd.
Kan nu even niet veel, moet even wat stekkermateriaal e.d. bestellen. Wordt vervolgd.
