In room metinkje
Geplaatst: di 06 jan 2015, 20:20
Heb eindelijk ook eens een metinkje verricht, na jaren van klooien en pielen met van allerlij speakers, soorten/ opstelling etc. begint er zich eindelijk een beetje lijn in te komen geloof ik. Liep laatst tegen een setje speakers op voor een bedrag waar je niet tegenaan kunt bouwen en waar ik erg blij van werd. Dus, microfoon er is bijgepakt om te zien hoe dat er op de luisterplek uit ziet. 1 meting, niets gecalibreerd, microfoon a la behringer.
Ik was eigenlijk wel blij verrast! Of dat terrecht is, is vraag 2
Met name de bas viel me ontzettend mee.
Wel vraag ik me wat dingen af, dingen die ik natuurlijk zelf zou kunnen uitzoeken en nameten maar beetje brainstormen is ook leuk.
Het gaat om een set d'appolito speakers, basreflex, poort achterzijde. Wat me opvalt is dat de tweeter behoorlijk recht is (wordt op 2 k of 2.5 k gelitelrd, is me niet duidelijk) en dat ie 5 db zachter lijkt te spelen. Stukje vanaf 12 k lijkt me te zitten in niet gecallibreerde microfoon, dat zou me niets verbazen.
Nu heb ik, om difractie te voorkomen, een stuk vilt om de tweeter heen geplaatst en ik bedacht me later, dat dempt natuurlijk, dat zou die 5 db kunnen verklaren (?) Verder vind ik het vreemd dat ik onder de 2 k best wat bulten en dalen zie en bij de tweet nauwelijks. Kombinatie vilt en d'appolito wellicht (?) En als er difractie optreed in de mid/woofers, dan verwacht je dat lager toch (6,5 inchers)
Ik heb op de eerste reflectie hoogpolig tapijt zitten, misschien reflecteerd dat nog te veel onder de 2 k al blijft het vreemd dat het precies 2 k is.
Anyway, ter lering en vermaak en zo, jullie een mening?
ps: valt er nog iets te zeggen over de impulse respons, zie ik daar 2 woofers en dan de tweet en wat is die piek naar beneden?
Ik was eigenlijk wel blij verrast! Of dat terrecht is, is vraag 2
Wel vraag ik me wat dingen af, dingen die ik natuurlijk zelf zou kunnen uitzoeken en nameten maar beetje brainstormen is ook leuk.
Het gaat om een set d'appolito speakers, basreflex, poort achterzijde. Wat me opvalt is dat de tweeter behoorlijk recht is (wordt op 2 k of 2.5 k gelitelrd, is me niet duidelijk) en dat ie 5 db zachter lijkt te spelen. Stukje vanaf 12 k lijkt me te zitten in niet gecallibreerde microfoon, dat zou me niets verbazen.
Nu heb ik, om difractie te voorkomen, een stuk vilt om de tweeter heen geplaatst en ik bedacht me later, dat dempt natuurlijk, dat zou die 5 db kunnen verklaren (?) Verder vind ik het vreemd dat ik onder de 2 k best wat bulten en dalen zie en bij de tweet nauwelijks. Kombinatie vilt en d'appolito wellicht (?) En als er difractie optreed in de mid/woofers, dan verwacht je dat lager toch (6,5 inchers)
Ik heb op de eerste reflectie hoogpolig tapijt zitten, misschien reflecteerd dat nog te veel onder de 2 k al blijft het vreemd dat het precies 2 k is.
Anyway, ter lering en vermaak en zo, jullie een mening?
ps: valt er nog iets te zeggen over de impulse respons, zie ik daar 2 woofers en dan de tweet en wat is die piek naar beneden?