Monitor met fostex 206

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Monitor met fostex 206

Bericht door capri »

Hallo

Kort geleden de back loaded horn gemaakt met de fostex FE 206E

Wil deze luidspreker graag proberen in een monitor maar kan geen info of bouwplan vinden.

Wie weet een bestaand ontwerp voor de 206 als monitor.

Gr wim
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: Monitor met fostex 206

Bericht door Tok »

Er zijn twee "aanbevolen behuizingen" voor de 206e, een backloaded hoorn en een basreflex. Die laatste is behoorlijk wat kleiner dan de hoorn, maar nog steeds vrij groot met 45 liter inhoud.
http://www.fostexinternational.com/docs ... nclrev.pdf

Inderdaad, ik zou het geen monitor noemen : )
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Monitor met fostex 206

Bericht door capri »

Je kunt wel foto's vinden maar een bouw tekening dan weer niet.

De bass reflex had ik al gezien.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Monitor met fostex 206

Bericht door Shadow »

Zou eerlijk gezegd voor een fullrange monitor een andere driver kiezen...maar dat was je vraag niet...simuleer hem eens in een 10l kast...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Monitor met fostex 206

Bericht door FR_Aad »

Als je het linkje van Tok volgd lees je dit:

FE206E is designed for use in a back loaded horn type en- closure and it is generally unsuitable for bass reflex because of its over damping sound characteristics. However, it is possible to use the FE206E in a bass reflex enclosure as shown.
• This example is a narrow and tall style bass reflex type en- closure. Internal volume of 45 liters tuned to approximately 50Hz (Fb).
• Low frequency response from around 120Hz is gently damped with a controlled peak at 50 - 60Hz

Dus die tien liter gaat hem niet worden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Monitor met fostex 206

Bericht door Shadow »

FR_Aad schreef:

Dus die tien liter gaat hem niet worden.
Dat bedoelde ik ook, maar sommigen geloven het pas als ze het zelf zien...
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Monitor met fostex 206

Bericht door capri »

Oke een monitor met de 206 gaat het dus niet worden.

Kwam ook de solo tegen met de 206, vind dit ontwerp en beter uitzien dan mijn huidige grote lompe kast, wie heeft de solo wel eens kunnen vergelijken met het originele ontwerp van fostex.

Is er ook een fatsoenlijke bouwtekening te vinden, de afbeeldingen zijn te klein om de maten goed te kunnen lezen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”