Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
* update: Het wordt geen all in one, ik ga eerst proefondervindelijk een eind versterker bouwen, klein beginnen zeg maar
Op de één of andere manier speel ik al zo lang met de gedachte om een All in one toestel te bouwen gebaseerd op een good old TDA1541A dac welke door middel van een goede volumeregeling (stappenschakelaar) direct met een eenvoudige maar zeer goed klinkende eindtrap is verbonden.
Dit alles dus in één modusshop behuizing me een coaxiale Spdif ingang.
Ik wil hier in de eerste instantie eerst mee experimenteren om ervaringen op te doen en hopelijk gaandeweg het traject van jullie ook input te ontvangen over het hoe en waarom met betrekking tot de keuzes die hierin mogelijk zijn.
Uiteindelijk zou ik dus moeten eindigen met twee apparaten, namelijk een media pc en de All in one dac/versterker.
De bedoeling is dat de eindtrap een zelfbouw type word, ik twijfel nog tussen een goede transistor eindtrap of een Ncore versie, ook hierin hoop ik dat jullie je meningen willen geven.
Op dit ogenblik begint het experiment met een bestaande eindtrap welke onderdeel is van een geïntegreerde versterker, echter is het dus mijn bedoeling om de schakeling welke de voorversterking en de toonregeling en volume vormt weg te nemen en het signaal vanuit de stappenschakelaar direct de eindtrap in te brengen.
Allereerst zorg ik voor een goede Spdif uitgang in de mediapc, ik heb gekozen voor de ESI maya 44 stereo geluidskaart.
Op de één of andere manier speel ik al zo lang met de gedachte om een All in one toestel te bouwen gebaseerd op een good old TDA1541A dac welke door middel van een goede volumeregeling (stappenschakelaar) direct met een eenvoudige maar zeer goed klinkende eindtrap is verbonden.
Dit alles dus in één modusshop behuizing me een coaxiale Spdif ingang.
Ik wil hier in de eerste instantie eerst mee experimenteren om ervaringen op te doen en hopelijk gaandeweg het traject van jullie ook input te ontvangen over het hoe en waarom met betrekking tot de keuzes die hierin mogelijk zijn.
Uiteindelijk zou ik dus moeten eindigen met twee apparaten, namelijk een media pc en de All in one dac/versterker.
De bedoeling is dat de eindtrap een zelfbouw type word, ik twijfel nog tussen een goede transistor eindtrap of een Ncore versie, ook hierin hoop ik dat jullie je meningen willen geven.
Op dit ogenblik begint het experiment met een bestaande eindtrap welke onderdeel is van een geïntegreerde versterker, echter is het dus mijn bedoeling om de schakeling welke de voorversterking en de toonregeling en volume vormt weg te nemen en het signaal vanuit de stappenschakelaar direct de eindtrap in te brengen.
Allereerst zorg ik voor een goede Spdif uitgang in de mediapc, ik heb gekozen voor de ESI maya 44 stereo geluidskaart.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 11 feb 2015, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
Foto's van de onderdelen welke deel gaan uitmaken van het eerste experiment.
van boven naar onder : de DAC, de versterker en de stappenschakelaar. (laatste is overgenomen van een forumgenoot)
van boven naar onder : de DAC, de versterker en de stappenschakelaar. (laatste is overgenomen van een forumgenoot)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
In de eerste instantie kan de geïntegreerde versterker ontdaan worden van alle "overbodige" onderdelen zodat ik uiteindelijk alleen een eindtrap over houd, ook de koppel condensatoren welke de geïntegreerde voortrap met de eindtrap koppelde laat ik weg, daar de Dac koppelcondensatoren in de uitgang heeft kan dit gewoon, anders wordt het dubbelop.
Voorlopig soldeer ik twee tulp kabels direct op de printbanen waar het signaal de eindtrap in moet.
Voorlopig soldeer ik twee tulp kabels direct op de printbanen waar het signaal de eindtrap in moet.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 01 dec 2014, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
Uiteindelijk eindig ik met deze tijdelijke opstelling, Media pc, Dac, Stappenschakelaar, Eindtrap.
Oempf, geloof het of niet maar dit klinkt reeds ERRUG goed!
Oempf, geloof het of niet maar dit klinkt reeds ERRUG goed!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
Ik zou even een schema bemachtigen van de versterker, da's nogal een oud beestje en zou zomaar een harmonischen generator kunnen zijn?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
Dat is een beetje de pest Sander, ik kan juist van dit type geen schema verkrijgen, wel van de types die er aan vooraf gingen maar dan kom ik weer niet aan het toestel zelf.
Maar al met al is het ook maar een tijdelijke oplossing omdat ik de eindtrappen wel wil gaan bouwen zodra ik de voor mijn gevoel juiste keuze hier in heb gemaakt, dus mocht je tips hebben dan houd ik mij aanbevolen.
In ieder geval heeft deze opstelling er al weer wat luister uurtjes op zitten.
Tot nu toe is de weergave erg makkelijk, transparant, warm en met veel detail, ik gebruik de set in mijn onderschrift als referentie.
Maar al met al is het ook maar een tijdelijke oplossing omdat ik de eindtrappen wel wil gaan bouwen zodra ik de voor mijn gevoel juiste keuze hier in heb gemaakt, dus mocht je tips hebben dan houd ik mij aanbevolen.
In ieder geval heeft deze opstelling er al weer wat luister uurtjes op zitten.
Tot nu toe is de weergave erg makkelijk, transparant, warm en met veel detail, ik gebruik de set in mijn onderschrift als referentie.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
SSassen schreef:Ik zou even een schema bemachtigen van de versterker, da's nogal een oud beestje en zou zomaar een harmonischen generator kunnen zijn?
Even voor mijn eigen leer proces, wat houdt dit precies in? is het iets wat ik zou kunnen horen of op een andere manier zou kunnen bepalen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
Dat zie je gelijk aan 't schema, welk merk/type versterker is dit? Onze Ray is handig met het vinden van schema's e.d.Olaf Markus schreef:SSassen schreef:Ik zou even een schema bemachtigen van de versterker, da's nogal een oud beestje en zou zomaar een harmonischen generator kunnen zijn?
Even voor mijn eigen leer proces, wat houdt dit precies in? is het iets wat ik zou kunnen horen of op een andere manier zou kunnen bepalen?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
Vrij weinig over te vinden...
Wel een apart ding, van buiten een plastic jaren '80 stijl, van binnen van die grote Sanken's.
Je zou eerder verwachten dat er een STK plakje inzit, soort wolf in schaapskleren.
Wel een apart ding, van buiten een plastic jaren '80 stijl, van binnen van die grote Sanken's.
Je zou eerder verwachten dat er een STK plakje inzit, soort wolf in schaapskleren.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.
Hij is ook aardig aan het gewicht en heeft power zat.
Zijn er bezwaren om deze opstelling te bouwen maar dan met Ncore 400 eindtrappen? of zie ik hierin iets over het hoofd?
Zijn er bezwaren om deze opstelling te bouwen maar dan met Ncore 400 eindtrappen? of zie ik hierin iets over het hoofd?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
Ik heb inmiddels het idee van een all in one laten varen, ik weet ten eerste niet of dat wel zo functioneel is.
Je kunt dan immers niet zomaar even een andere eindversterker of juist een andere dac proberen, ook denk ik dat dat voor een eerste keer misschien wat te veel hooi op de vork is.
Ik kan prima met elektronica werken alleen heb ik het 20 jaar niet gedaan en dan moet je het in mijn ogen dus ook niet te gek willen maken voor een eerste projectje.
Ik heb dan ook bewust gekozen voor een redelijk simpel ontwerp, misschien ook wel niet het beste op versterkers gebied, maar wel een bouwsel wat niet veel kost en waarmee ik dus de valkuilen tijdens het proces kan leren ontdekken.
Ook hoop ik dat jullie mij zullen bijstaan tijdens het bouwproces want er zullen wel enige vragen gaan komen, en ik ben altijd erg geholpen met jullie adviezen.
Ik heb gekozen voor de Naim Nap 140 clone, de onderdelen druppelen binnen en dat terwijl mijn nieuwe werkplaats nog niet opgebouwd is dus het gaat nog niet gelijk van start maar er is ook geen haast bij.
Ik heb alvast wat onderdelen op de foto gezet.
Je kunt dan immers niet zomaar even een andere eindversterker of juist een andere dac proberen, ook denk ik dat dat voor een eerste keer misschien wat te veel hooi op de vork is.
Ik kan prima met elektronica werken alleen heb ik het 20 jaar niet gedaan en dan moet je het in mijn ogen dus ook niet te gek willen maken voor een eerste projectje.
Ik heb dan ook bewust gekozen voor een redelijk simpel ontwerp, misschien ook wel niet het beste op versterkers gebied, maar wel een bouwsel wat niet veel kost en waarmee ik dus de valkuilen tijdens het proces kan leren ontdekken.
Ook hoop ik dat jullie mij zullen bijstaan tijdens het bouwproces want er zullen wel enige vragen gaan komen, en ik ben altijd erg geholpen met jullie adviezen.
Ik heb gekozen voor de Naim Nap 140 clone, de onderdelen druppelen binnen en dat terwijl mijn nieuwe werkplaats nog niet opgebouwd is dus het gaat nog niet gelijk van start maar er is ook geen haast bij.
Ik heb alvast wat onderdelen op de foto gezet.
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
Leuk project!
Waar heb je dat vandaan?
Waar heb je dat vandaan?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
De trafo en de softstart modules heb ik van een forumgenoot overgenomen, de buffer elco's komen bij mouser vandaan, de behuizing en de naim printen heb ik op ebay besteld.
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
Da's wel weer heel wat anders
.Als je de verschillende onderdelen achterop de kast van in- en uit-gangen voorziet (VV-uit en EV-in en zo) kun je vanbuiten de verbindingen veranderen en evt een andere dac of voor/eindversterker ertussen hangen.
Die Nap140 is wel een antiek ontwerp met twee NPN eindtransistoren ipv een PNP/NPN paar.Werd gedaan toen er geen goeie complementaire paren waren, of te duur.
Anne
Die Nap140 is wel een antiek ontwerp met twee NPN eindtransistoren ipv een PNP/NPN paar.Werd gedaan toen er geen goeie complementaire paren waren, of te duur.
Anne
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
Is dit heel nadelig qua weergave? of maakt dat verder niet uit ?Ah!buis schreef:Die Nap140 is wel een antiek ontwerp met twee NPN eindtransistoren ipv een PNP/NPN paar.Werd gedaan toen er geen goeie complementaire paren waren, of te duur.
Anne
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
Ach die dingen klonken vroeger best wel aardigOlaf Markus schreef:Is dit heel nadelig qua weergave? of maakt dat verder niet uit ?Ah!buis schreef:Die Nap140 is wel een antiek ontwerp met twee NPN eindtransistoren ipv een PNP/NPN paar.Werd gedaan toen er geen goeie complementaire paren waren, of te duur.
Anne
Anne
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
eerst dit maar eens naar een goed einde brengen en dan eventueel iets mooiers bouwen.
Het gaat er ook om dat ik een stukje ervaring op doe.
Het gaat er ook om dat ik een stukje ervaring op doe.
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
Wat zijn die printjes met die twee grote rode Wima's achterop de foto. Olaf ?
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
ray5150 schreef:Wat zijn die printjes met die twee grote rode Wima's achterop de foto. Olaf ?
Anne
Met m'n neus gekeken
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 11 feb 2015, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
2 softstart modules voor 1 transformator ?
Ik mis trouwens ook nog 4 van deze dingen :
Ik mis trouwens ook nog 4 van deze dingen :
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)
Hoi Ray, dat klopt, maar ik gaf al aan dat de onderdelen binnen druppelen, nog niet alles is er 
