Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Olaf Analogue »

* update: Het wordt geen all in one, ik ga eerst proefondervindelijk een eind versterker bouwen, klein beginnen zeg maar









Op de één of andere manier speel ik al zo lang met de gedachte om een All in one toestel te bouwen gebaseerd op een good old TDA1541A dac welke door middel van een goede volumeregeling (stappenschakelaar) direct met een eenvoudige maar zeer goed klinkende eindtrap is verbonden.
Dit alles dus in één modusshop behuizing me een coaxiale Spdif ingang.
Ik wil hier in de eerste instantie eerst mee experimenteren om ervaringen op te doen en hopelijk gaandeweg het traject van jullie ook input te ontvangen over het hoe en waarom met betrekking tot de keuzes die hierin mogelijk zijn.
Uiteindelijk zou ik dus moeten eindigen met twee apparaten, namelijk een media pc en de All in one dac/versterker.
De bedoeling is dat de eindtrap een zelfbouw type word, ik twijfel nog tussen een goede transistor eindtrap of een Ncore versie, ook hierin hoop ik dat jullie je meningen willen geven.

Op dit ogenblik begint het experiment met een bestaande eindtrap welke onderdeel is van een geïntegreerde versterker, echter is het dus mijn bedoeling om de schakeling welke de voorversterking en de toonregeling en volume vormt weg te nemen en het signaal vanuit de stappenschakelaar direct de eindtrap in te brengen.

Allereerst zorg ik voor een goede Spdif uitgang in de mediapc, ik heb gekozen voor de ESI maya 44 stereo geluidskaart.
Bijlagen
IMG_0126.JPG
IMG_0127.JPG
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 11 feb 2015, 18:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door Olaf Analogue »

Foto's van de onderdelen welke deel gaan uitmaken van het eerste experiment.
van boven naar onder : de DAC, de versterker en de stappenschakelaar. (laatste is overgenomen van een forumgenoot)
Bijlagen
TDA1541A DAC
TDA1541A DAC
Geïntegreerde versterker
Geïntegreerde versterker
34.jpg~original.jpg (10.96 KiB) 1360 keer bekeken
Stappemschakelaar
Stappemschakelaar
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door Olaf Analogue »

In de eerste instantie kan de geïntegreerde versterker ontdaan worden van alle "overbodige" onderdelen zodat ik uiteindelijk alleen een eindtrap over houd, ook de koppel condensatoren welke de geïntegreerde voortrap met de eindtrap koppelde laat ik weg, daar de Dac koppelcondensatoren in de uitgang heeft kan dit gewoon, anders wordt het dubbelop.

Voorlopig soldeer ik twee tulp kabels direct op de printbanen waar het signaal de eindtrap in moet.
Bijlagen
IMG_0121.JPG
IMG_0124.JPG
IMG_0125.JPG
IMG_0120.JPG
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op ma 01 dec 2014, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door Olaf Analogue »

Uiteindelijk eindig ik met deze tijdelijke opstelling, Media pc, Dac, Stappenschakelaar, Eindtrap.

Oempf, geloof het of niet maar dit klinkt reeds ERRUG goed!
Bijlagen
IMG_0142.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door SSassen »

Ik zou even een schema bemachtigen van de versterker, da's nogal een oud beestje en zou zomaar een harmonischen generator kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is een beetje de pest Sander, ik kan juist van dit type geen schema verkrijgen, wel van de types die er aan vooraf gingen maar dan kom ik weer niet aan het toestel zelf.
Maar al met al is het ook maar een tijdelijke oplossing omdat ik de eindtrappen wel wil gaan bouwen zodra ik de voor mijn gevoel juiste keuze hier in heb gemaakt, dus mocht je tips hebben dan houd ik mij aanbevolen.
In ieder geval heeft deze opstelling er al weer wat luister uurtjes op zitten.
Tot nu toe is de weergave erg makkelijk, transparant, warm en met veel detail, ik gebruik de set in mijn onderschrift als referentie.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door Olaf Analogue »

SSassen schreef:
Ik zou even een schema bemachtigen van de versterker, da's nogal een oud beestje en zou zomaar een harmonischen generator kunnen zijn?

Even voor mijn eigen leer proces, wat houdt dit precies in? is het iets wat ik zou kunnen horen of op een andere manier zou kunnen bepalen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door SSassen »

Olaf Markus schreef:
SSassen schreef:
Ik zou even een schema bemachtigen van de versterker, da's nogal een oud beestje en zou zomaar een harmonischen generator kunnen zijn?

Even voor mijn eigen leer proces, wat houdt dit precies in? is het iets wat ik zou kunnen horen of op een andere manier zou kunnen bepalen?
Dat zie je gelijk aan 't schema, welk merk/type versterker is dit? Onze Ray is handig met het vinden van schema's e.d.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door Olaf Analogue »

Dit is een Sherwood AD260B
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door ray5150 »

Vrij weinig over te vinden...
Wel een apart ding, van buiten een plastic jaren '80 stijl, van binnen van die grote Sanken's. :shock:
Je zou eerder verwachten dat er een STK plakje inzit, soort wolf in schaapskleren. :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen experiment TDA1541A DAC all in one.

Bericht door Olaf Analogue »

Hij is ook aardig aan het gewicht en heeft power zat.
Zijn er bezwaren om deze opstelling te bouwen maar dan met Ncore 400 eindtrappen? of zie ik hierin iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb inmiddels het idee van een all in one laten varen, ik weet ten eerste niet of dat wel zo functioneel is.
Je kunt dan immers niet zomaar even een andere eindversterker of juist een andere dac proberen, ook denk ik dat dat voor een eerste keer misschien wat te veel hooi op de vork is.
Ik kan prima met elektronica werken alleen heb ik het 20 jaar niet gedaan en dan moet je het in mijn ogen dus ook niet te gek willen maken voor een eerste projectje.
Ik heb dan ook bewust gekozen voor een redelijk simpel ontwerp, misschien ook wel niet het beste op versterkers gebied, maar wel een bouwsel wat niet veel kost en waarmee ik dus de valkuilen tijdens het proces kan leren ontdekken.
Ook hoop ik dat jullie mij zullen bijstaan tijdens het bouwproces want er zullen wel enige vragen gaan komen, en ik ben altijd erg geholpen met jullie adviezen.
Ik heb gekozen voor de Naim Nap 140 clone, de onderdelen druppelen binnen en dat terwijl mijn nieuwe werkplaats nog niet opgebouwd is dus het gaat nog niet gelijk van start maar er is ook geen haast bij.
Ik heb alvast wat onderdelen op de foto gezet.
Bijlagen
IMG_20150211_121759.jpg
IMG_20150211_121806.jpg
IMG_20150211_163830.jpg
IMG_20150211_163841.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door dre »

Leuk project!
Waar heb je dat vandaan?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Olaf Analogue »

De trafo en de softstart modules heb ik van een forumgenoot overgenomen, de buffer elco's komen bij mouser vandaan, de behuizing en de naim printen heb ik op ebay besteld.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Ah!buis »

Da's wel weer heel wat anders :( .Als je de verschillende onderdelen achterop de kast van in- en uit-gangen voorziet (VV-uit en EV-in en zo) kun je vanbuiten de verbindingen veranderen en evt een andere dac of voor/eindversterker ertussen hangen.
Die Nap140 is wel een antiek ontwerp met twee NPN eindtransistoren ipv een PNP/NPN paar.Werd gedaan toen er geen goeie complementaire paren waren, of te duur.
Anne
Bijlagen
NaimNap140.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Olaf Analogue »

Ah!buis schreef:
Die Nap140 is wel een antiek ontwerp met twee NPN eindtransistoren ipv een PNP/NPN paar.Werd gedaan toen er geen goeie complementaire paren waren, of te duur.
Anne
Is dit heel nadelig qua weergave? of maakt dat verder niet uit ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Ah!buis »

Olaf Markus schreef:
Ah!buis schreef:
Die Nap140 is wel een antiek ontwerp met twee NPN eindtransistoren ipv een PNP/NPN paar.Werd gedaan toen er geen goeie complementaire paren waren, of te duur.
Anne
Is dit heel nadelig qua weergave? of maakt dat verder niet uit ?
Ach die dingen klonken vroeger best wel aardig :sure: .Met een IC-versterker ala-Knuisje heb je waarschijnlijk beter.
Anne
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Olaf Analogue »

eerst dit maar eens naar een goed einde brengen en dan eventueel iets mooiers bouwen.
Het gaat er ook om dat ik een stukje ervaring op doe.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door ray5150 »

Wat zijn die printjes met die twee grote rode Wima's achterop de foto. Olaf ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Barry2001 »

Softstart. Denk ik.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Wat zijn die printjes met die twee grote rode Wima's achterop de foto. Olaf ?
Even lezen wat 'r boven 't fototje staat? :think:
Anne
Met m'n neus gekeken :shock:
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 11 feb 2015, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door ray5150 »

2 softstart modules voor 1 transformator ? :-k

Ik mis trouwens ook nog 4 van deze dingen :
Elco-Klem.jpg
Elco-Klem.jpg (18.33 KiB) 1046 keer bekeken
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Eerste stappen in een zelfbouw versterker (naim nap 140)

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Ray, dat klopt, maar ik gaf al aan dat de onderdelen binnen druppelen, nog niet alles is er :)
Plaats reactie