Hulp nodig, basis Afdac2

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

Beste mensen,
Allereerst ik ben geen techneut en solderen doe ik ook liever niet (tenzij het de waterleiding is).

Door Tinitus lange tijd niet van muziek kunnen genieten en mijn mooie stereospul verkocht (met uitzondering van mij Galactica's gelukkig).

Maar het moet er nu maar weer van komen.

Vooral stereo moet weer op een hoog niveau komen.

Ik wil de Afdac2 van Knuisje als basis nemen.

Als bron: een minipc en een cd loopwerk (Shigaclone).

Eindversterking dmv Klasse D versterker.

Graag schieten en ideeën voor oplossingen.

Mijn eerste vragen:
- Afdac2 meer kanaals maken zodat ik mijn surroundreceiver kan verkopen of de surround receiver behouden en de Afdac2 2 kanaals houden?
- Minipc en Afdac2 in 1 behuizing, Shigaclone in 1 behuizing, eindversterking in 1 behuizing?
- Minipc, Afdac2 en Shigaclone in 1 behuizing en alleen de eindversterking in een eigen behuizing?
- Alles in 1 behuizing?
- En niet geheel onbelangrijk, wie wil en kan me helpen met solderen?

Grt R
Laatst gewijzigd door ToTo op za 29 nov 2014, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

Oh, nog vergeten:
Eenvoudige bediening van alles heeft een sterke voorkeur.
Ook kwa vormgeving zo simpel en strak mogelijk.
Wel een goed leesbaar display met wat informatie.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door Muug »

Tinnutus joh
Da's klote.
Wat was de oorzaak? En is het gebeterd?
Zelf heb ik al zo'n twintig jaar een héél hoge piep in mijn oRen, te vergelijken met de piep van de ouwe beeldbuis-TV's, niet al te luid gelukkig. Was veroorzaakt door een lang WE met sléchte oordopjes te rijden, die de hele tijd een resonantie verooraakten met het motorgeluid. Zoiets merk je natuurlijk maar achteraf...
Afin, ik hoop dat het je niet zal storen bij je muziekbeleving !


Oja, en solderen leer je al doende hoor, 't is geen hersenchirurgie. :D
Paul

edit : g door R vervangen na subtiele hint. :D
Laatst gewijzigd door Muug op za 29 nov 2014, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door FR_Aad »

Muug schreef:
Tinnutus joh
Da's klote.
Wat was de oorzaak? En is het gebeterd?
Zelf heb ik al zo'n twintig jaar een héél hoge piep in mijn ogen, te vergelijken met de piep van de ouwe beeldbuis-TV's, niet al te luid gelukkig. Was veroorzaakt door een lang WE met sléchte oordopjes te rijden, die de hele tijd een resonantie verooraakten met het motorgeluid. Zoiets merk je natuurlijk maar achteraf...
Afin, ik hoop dat het je niet zal storen bij je muziekbeleving !


Oja, en solderen leer je al doende hoor, 't is geen hersenchirurgie. :D
Paul
Die 24/7 fluittoon in je oren is bijhoorlijk kut (ervaring hier) maar in je ogen lijkt mij ook niet fijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door Muug »

FR_Aad schreef:
Die 24/7 fluittoon in je oren is bijhoorlijk kut (ervaring hier) maar in je ogen lijkt mij ook niet fijn. :mrgreen:
Wees blij dat jij geen last hebt van een verblindend geluid ! ('t is aangepast hoor :wink: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ray5150 »

Bij mijn weten kan Knuisje ook compleet gesoldeerde AFdac's leveren.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

Is gekomen tijdens een behoorlijke burnout.
Uiteindelijk moet je er gewoon mee leren leven.

En nu ilijkt het de eene keer erger dan de andere keer, maar dat is niet zo.
Je leert er dus blijkbaar mee leven (spreek ik dus alleen voor mijzelf).

Ik kan weer naar muziek luisteren en er soms van genieten.
Maar hoor en weet nog wel wat ik mis in de weergave. :?
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

Oja, en solderen leer je al doende hoor, 't is geen hersenchirurgie. :D
Paul

Nee bedankt, ik heb al teveel verkl**t met proberen :hide:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door Muug »

ToTo schreef:
Nee bedankt, ik heb al teveel verkl**t met proberen :hide:
Dan valt dat onder de categorie "wijsheid" :D

tijdens een burn-out zeg je, da's verdomd klote....tja, elk draagt zijn eigen kruis....ik heb al een bore out achter de rug, da's ook eens iets anders...
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door knuisje »

Wat bedoel je met minipc, een raspberry pi? Misschien moet je wat meer info geven wat je precies wil.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door FR_Aad »

Hoeveel kanalen wil je in de dac hebben?
Hoe wil je van pc naar dac. (bv via i2s of usb ...)
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

knuisje schreef:
Wat bedoel je met minipc, een raspberry pi? Misschien moet je wat meer info geven wat je precies wil.
Zoiets, ik heb een Odroid U3 liggen.
Deze ga ik wellicht gebruiken, maar sta open voor alternatieven.

Trouwens bedacht ik nog een optie: Voeding voor alle onerdelen in een aparte kast???/
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

FR_Aad schreef:
Hoeveel kanalen wil je in de dac hebben?
Hoe wil je van pc naar dac. (bv via i2s of usb ...)
In ieder geval stereo, maar dat is ook onderdeel van mijn vragen.
Surround receiver houden of meer kanalen in de Afdac2?
Dan zou er op de Afdac2 meer aansluitingen moeten komen (2x HDMI in, 2x HDMI out, 2x optical in, 2x usb in enzovoort.

PC naar dac: de mooiste optie.
Ook onderdeel van mijn vragen, Afdak2 en minipc in 1 behuizing?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door knuisje »

Het is een beetje hetzelfde als vragen of je een VW Golf of een Landrover moet kopen. Het hangt er van af wat je ermee wil doen. :think:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

knuisje schreef:
Het is een beetje hetzelfde als vragen of je een VW Golf of een Landrover moet kopen. Het hangt er van af wat je ermee wil doen. :think:
Muziek weergeven op een zo hoog mogelijk niveau :)
Ik wil er niet het terrein mee in, daar heb ik al een Range rover voor :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door hannesie »

Ik snap het wel een beetje. :lol:

Om zijn muziekverzameling op zijn Nas goed te kunnen benaderen is Toto hier een aantal keren geweest, en was enigszins verbaast over het gemak/snelheid en het totaal van het gebeuren.
Nu heeft hij dus wel een set luidsprekers staan, maar wat en hoe nu verder.

Zoals ik het begrijp kan hij met zijn set, dan goede versterkers, b.v. een nCore mono blokjes, en een AFDAC 2 DSD 2 kanaals Pre met volumeregeling gebalanceerd uit, en dan met de Odroid U3 van USB naar een Amanero of Xmos receiver de koppeling van de NAS naar de DAC.
Dan dus de DAC en Odroid en Amanero in 1 kast en monoblokken bij de luidsprekers

Dan zou het volgens mij compleet zijn. :kwijl:
En als ik het verkeerd heb hoor ik het wel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Het is een beetje hetzelfde als vragen of je een VW Golf of een Landrover moet kopen. Het hangt er van af wat je ermee wil doen. :think:
U riep??? :mrgreen: :mrgreen:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

ds23man schreef:
knuisje schreef:
Het is een beetje hetzelfde als vragen of je een VW Golf of een Landrover moet kopen. Het hangt er van af wat je ermee wil doen. :think:
U riep??? :mrgreen: :mrgreen:

DSstaat ook op mn verlanglijstje :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door FR_Aad »

Dus in het kort is de vraag, kan een AFDAC2 aangepast worden zodat er 2x HDMI in, 2x HDMI out, 2x optical in en 2x usb in op kan? En wie wil dat voor Toto bouwen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door hannesie »

Ik weet niet of er dan in is gewijzigd bij de eerste vraag, maar volgens mij is het heel goed mogelijk het geluid van de TV dan digitaal in de DAC te krijgen en is er geen sprake meer van 5.1 kanaal behoefte?

Je hebt toch maar 2 van die zwarte luidsprekers? :lol:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

hannesie schreef:
Ik snap het wel een beetje. :lol:

Om zijn muziekverzameling op zijn Nas goed te kunnen benaderen is Toto hier een aantal keren geweest, en was enigszins verbaast over het gemak/snelheid en het totaal van het gebeuren.
Nu heeft hij dus wel een set luidsprekers staan, maar wat en hoe nu verder.

Zoals ik het begrijp kan hij met zijn set, dan goede versterkers, b.v. een nCore mono blokjes, en een AFDAC 2 DSD 2 kanaals Pre met volumeregeling gebalanceerd uit, en dan met de Odroid U3 van USB naar een Amanero of Xmos receiver de koppeling van de NAS naar de DAC.
Dan dus de DAC en Odroid en Amanero in 1 kast en monoblokken bij de luidsprekers

Dan zou het volgens mij compleet zijn. :kwijl:
En als ik het verkeerd heb hoor ik het wel.
Helemaal goed begrepen Hans :rock:
Die Odroid is natuurlijk niet heilig, als er een mooiere oplossing is om het signaal uit de bron (ik blijf het dus maar een minipc noemen) in de Afdac2 te krijgen hoor ik dat graag.
Ook ben ik nu met een oudere PC bezig om hier een server van te maken, want ik heb het idee dat de NAS toch een vertragende factor is.
Die oude PC/server en de Odroid zijn een test om te kijken of het helemaal naar mijn zin werkt.
Zo ja, ga ik een nieuwe server aankopen.

Dus: pro en cons voor de verschillende opties.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

hannesie schreef:
Ik weet niet of er dan in is gewijzigd bij de eerste vraag, maar volgens mij is het heel goed mogelijk het geluid van de TV dan digitaal in de DAC te krijgen en is er geen sprake meer van 5.1 kanaal behoefte?

Je hebt toch maar 2 van die zwarte luidsprekers? :lol:
Ik heb er 5 :D
2 groooote voor, 1 center en 2 kleintjes achter.
Voor surround voldoet mijn Surround receiver, maar.......
- moet ik veel meer uitgeven om de functies hiervan in de Afdac2 te krijgen?
- maakt het dit veel lastiger om te bouwen?
- Is het allemaal mogelijk?

Voordeel is dan weer wel dat ik 1 apparaat minder in de kast heb staan.
Nadeel??? eindversterking voor 3 extra kanalen.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

FR_Aad schreef:
Dus in het kort is de vraag, kan een AFDAC2 aangepast worden zodat er 2x HDMI in, 2x HDMI out, 2x optical in en 2x usb in op kan? En wie wil dat voor Toto bouwen?
Een beetje kort door de bocht. Ik denk dat alles kan, maar heeft het zin, wat zijn de voordelen en wat de nadelen?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door FR_Aad »

Ik denk dat mijn rapportcijfer voor begrijpend lezen vandaag niet zo hoog is. :hide:
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Hulp nodig, basis Afdac2

Bericht door ToTo »

FR_Aad schreef:
Ik denk dat mijn rapportcijfer voor begrijpend lezen vandaag niet zo hoog is. :hide:
Nee, ligt niet aan jou, ik ben dyslecties :(
Plaats reactie