Mengtafel 24 kanaals
Moderator: Beheerdersteam
Mengtafel 24 kanaals
Vandaag heb ik hem opgehaald want de 16 sporen recorder is nutteloos zonder mengtafel, dus op zoek op MP en Ebay en gevonden... een Mackie 24-8-2 mengtafel. Zeker nog in goede staat en de faders zijn allemaal al schoongemaakt maar wat kleine reparaties zijn nog nodig en wellicht ook wat mods. Ik heb wat twijfels over de NJM4560 opamps.... verder wil eens kritisch naar de condensatoren kijken.
De mengtafel op een iets hoger pijl tillen is nu de uitdaging.
En nog een detail van de aansluitingen
Algemene indruk is dat het een zeer degelijke tafel is (merk je ook aan het gewicht) maar op een aantal punten merk je ook dat er toch eentje is uit de budget klasse, bijvoorbeeld het feit dat 8 kanalen op een print zitten. Geen SMD componenten voor zover ik kan zien maar wel opamps in SIP uitvoering (8 of 9 pins op een rij), dat nodigt uit om een verloop printje te maken met een DIL IC om zo andere Opamps te kunnen plaatsen.
De voeding is extern, in een 19 inch rack met een vermogen van 220W, dat is behoorlijk voor een mengtafel!
De voeding heeft ook wat reserve vanwege de extra opties zoals meterbrug en de 32 kanaals versie
Helaas heb ik geen schema van deze mengtafel maar wel van een ander model waarvan ik het idee heb dat het ongeveer hetzelfde is kwa opzet, daarin zie ik dat met name de Opamp achter de fader best wel hard moet werken (veel stroom leveren). Het gevolg is dat de vervorming sterk toeneemt bij flinke uitsturing, zou een opamp als de OPA2604 hier niet beter op zijn plaats zijn?
Ik heb ook zelfbouw overwogen en er ligt al best veel materiaal klaar voor een eigen mengtafel project maar het gaat toch iets teveel centjes kosten, daarom liever een oude tafel opkopen en die opknappen en modificeren. Ik wil ook snel aan de gang met de 16 sporen opnames, anders zou het te lang duren.
De mengtafel op een iets hoger pijl tillen is nu de uitdaging.
En nog een detail van de aansluitingen
Algemene indruk is dat het een zeer degelijke tafel is (merk je ook aan het gewicht) maar op een aantal punten merk je ook dat er toch eentje is uit de budget klasse, bijvoorbeeld het feit dat 8 kanalen op een print zitten. Geen SMD componenten voor zover ik kan zien maar wel opamps in SIP uitvoering (8 of 9 pins op een rij), dat nodigt uit om een verloop printje te maken met een DIL IC om zo andere Opamps te kunnen plaatsen.
De voeding is extern, in een 19 inch rack met een vermogen van 220W, dat is behoorlijk voor een mengtafel!
De voeding heeft ook wat reserve vanwege de extra opties zoals meterbrug en de 32 kanaals versie
Helaas heb ik geen schema van deze mengtafel maar wel van een ander model waarvan ik het idee heb dat het ongeveer hetzelfde is kwa opzet, daarin zie ik dat met name de Opamp achter de fader best wel hard moet werken (veel stroom leveren). Het gevolg is dat de vervorming sterk toeneemt bij flinke uitsturing, zou een opamp als de OPA2604 hier niet beter op zijn plaats zijn?
Ik heb ook zelfbouw overwogen en er ligt al best veel materiaal klaar voor een eigen mengtafel project maar het gaat toch iets teveel centjes kosten, daarom liever een oude tafel opkopen en die opknappen en modificeren. Ik wil ook snel aan de gang met de 16 sporen opnames, anders zou het te lang duren.
Re: Mengtafel 24 kanaals
Zo te zien ga je wel naar de knoppen
.
Die 4560 is wel een oudje.Of dat veel uitmaakt
.
Je zou ze door de NE5532 kunnen vervangen.
Voor wat meer fut zal de 2604 niet helpen zo te zien.Een AD844 trekt wel meer maar is geen dubbele.Met verloop printjes lijkt me dat niet zo onoverkomelijk
.
Anne
Die 4560 is wel een oudje.Of dat veel uitmaakt
Je zou ze door de NE5532 kunnen vervangen.
Voor wat meer fut zal de 2604 niet helpen zo te zien.Een AD844 trekt wel meer maar is geen dubbele.Met verloop printjes lijkt me dat niet zo onoverkomelijk
Anne
Re: Mengtafel 24 kanaals
Mooie tafel. maar ik had eerlijk gezegd een wat oudere en grotere verwacht.
Met ingangstrafo's en analoge VU meters op ieder kanaal.
Met ingangstrafo's en analoge VU meters op ieder kanaal.
Re: Mengtafel 24 kanaals
Groter? daar helaas geen plek voor... deze kan nog net.ray5150 schreef:Mooie tafel. maar ik had eerlijk gezegd een wat oudere en grotere verwacht.
Met ingangstrafo's en analoge VU meters op ieder kanaal.
bovendien wil het nog enigszins mobiel houden om op locatie op te kunnen nemen.
een meterbridge zou wel leuk zijn, bestaat wel voor deze tafel.
Re: Mengtafel 24 kanaals
Oh, ik dacht dat het voor een in keuken was, lekker deeg uitrollen.Kappa7 schreef:Mooi hoor.
Wil je je eigen studio gaan beginnen?
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 12 okt 2014, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mengtafel 24 kanaals
Eerder van vermenigvuldigingen , 24x of zoray5150 schreef:Oh, ik dacht dat het voor een in keuken was, lekker deeg uitrollen.
Anne
Re: Mengtafel 24 kanaals
Bedankt voor het zoeken, op de een of andere manier heb ik alleen de gebruiksaanwijzing gevonden.ds23man schreef:
Nu nog even op die ene opamp of liever 24 stuks.. terug te komen.
gelukkig hebben ze de sub en L-R groep gebufferd met een paar extra opamps.
De opamp achter de fader wordt in elk geval belast met zijn eigen tegenkoppel netwerk en dat is 1,6K
Daarna 4x 5K1 voor de Aus sends dat is dan ook bij elkaar 1K2 oftewel we naderen aardig de 600 Ohm belasting.
De OPA2604 is wel geschikt om 600 Ohm te sturen en doet dat ook met een lage vervorming, versterking is trouwens 10dB welke door de panorama regeling alweer om zeep wordt geholpen. Mogelijk min punt is wellicht de signaal en ruis verhouding 10nV is niet slecht maar er zijn betere, blijft wel het voordeel van een FET ingang waardoor je de ingangscondensator weg kan laten.
De AD844 is een leuke maar wel current feedback uitvoering, dat vraagt om aanpassing van de schakeling en is ook duur.
Re: Mengtafel 24 kanaals
Dat is inderdaad de bedoeling, eigenlijk bestond die al, alleen meer gebaseerd op Cubase en via de PC.Kappa7 schreef:Mooi hoor.
Wil je je eigen studio gaan beginnen?
In het verleden gewerkt met 8 sporen recorder en een D&R900 tafel, nu wil ik wat meer...
heb al microfoons en effect apparatuur in huis dus na het opknappen van de tafel en de 16 sporen recorder kan ik aan de slag ermee.
er wordt ook een opname ruimte gebouwd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mengtafel 24 kanaals
Zou wel oppassen met verwisselen van opamps, zie hier en daar wat C's in de tegenkoppeling zitten.
Persoonlijk denk ik niet dat er veel winst te behalen valt, die Mackie dingen zijn helemaal niet slecht en aangezien je er een analoge machine aanhangt zonder ruisonderdrukking al helemaal niet.
Had zelf een Tac Matchless in combinatie met een Tascam 1" 16 sporen machine met dbx ruisonderdrukking, mooie combinatie. Pas na de overgang naar Tascam DA-88 kwamen de tekortkomingen van de tafel tevoorschijn, dat werd de beperkende factor. De beste verbetering was het verbeteren van het aardingsplan binnen de tafel, het swappen van ic's ( zaten ne5532 en tl072 in) gaf maar een marginale verbetering, de routing van ongebruikte kanalen uitzetten had meer effect!
Persoonlijk denk ik niet dat er veel winst te behalen valt, die Mackie dingen zijn helemaal niet slecht en aangezien je er een analoge machine aanhangt zonder ruisonderdrukking al helemaal niet.
Had zelf een Tac Matchless in combinatie met een Tascam 1" 16 sporen machine met dbx ruisonderdrukking, mooie combinatie. Pas na de overgang naar Tascam DA-88 kwamen de tekortkomingen van de tafel tevoorschijn, dat werd de beperkende factor. De beste verbetering was het verbeteren van het aardingsplan binnen de tafel, het swappen van ic's ( zaten ne5532 en tl072 in) gaf maar een marginale verbetering, de routing van ongebruikte kanalen uitzetten had meer effect!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mengtafel 24 kanaals
Als je overstapt van een Dreun&Ruis naar deze tafel, zou ik me helemaal geen zorgen maken!
Re: Mengtafel 24 kanaals
Zou je kunnen uitleggen hoe je dat praktisch hebt aangepakt ?ds23man schreef:De beste verbetering was het verbeteren van het aardingsplan binnen de tafel
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mengtafel 24 kanaals
Dikke vette aardingstrip aan de nul van de voeding door de mengtafel en vanaf daar naar elke broodje een vette draad naar elke broodje, flatcable en busbars via print geven nogal wat overgang.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mengtafel 24 kanaals
Las ergens dat die Mackie nogal eens last wil hebben van slechte Flatcables........
Re: Mengtafel 24 kanaals
Dan misschien de TLE2062 (2€65) , belastbaar tot 100 ohmMr Tube schreef:De AD844 is een leuke maar wel current feedback uitvoering, dat vraagt om aanpassing van de schakeling en is ook duur.
Anne
Re: Mengtafel 24 kanaals
niet echt een topper kwa prestaties...Ah!buis schreef:Dan misschien de TLE2062 (2€65) , belastbaar tot 100 ohmMr Tube schreef:De AD844 is een leuke maar wel current feedback uitvoering, dat vraagt om aanpassing van de schakeling en is ook duur.![]()
Anne
na wat vergelijken van verschillende opties komt de OPA2604 als beste uit de bus, vervorming is laag (om en nabij de 0,001% bij 10dB gain )
hij is in staat om 600 Ohm aan te sturen en het ruis level ligt ook prettig laag.
samen daarmee kan de ingangscondensator welke achter de fader zit vervallen, ook kunnen de uitgangs condensatoren van de buffers verdwijnen zodat ik al lekker met koppelelco mepper aan de gang kan gaan. Dat laatste zal wellicht een klein tikje kunnen geven bij het schakelen van subgroepen maar ik weet dat ik dat zelf weinig zal gebruiken, tikje zal ergens rond de -60dB liggen dus daar lig ik niet wakker van.
Dan blijft er nog een Elco over welke ik het liefst wat bias geef, dit kan door de opamp een kleine offset te laten geven dmv een dc stroom injectie aan de ingang, 0,5V vind ik genoeg.
Ik denk dat op deze manier de weak points in dit gedeelte wel aardig aangepakt zijn.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mengtafel 24 kanaals
Zou je niet eerst eens een tijdje met die tafel gaan werken, dan kom je precies achter de probleempunten.
Ik heb in mijn leven al met heel veel verschillende mengtafels gewerkt, je leert ze pas kennen door er mee te werken. Niet door het turen naar het schema. Als je dat bij een SSL doet, ga je je echt afvragen hoe het mogelijk is dat er zoveel goede albums mee zijn gemaakt.
Kleine tip van een zeer ervaren geluidstechneut......
Ik heb in mijn leven al met heel veel verschillende mengtafels gewerkt, je leert ze pas kennen door er mee te werken. Niet door het turen naar het schema. Als je dat bij een SSL doet, ga je je echt afvragen hoe het mogelijk is dat er zoveel goede albums mee zijn gemaakt.
Kleine tip van een zeer ervaren geluidstechneut......
Re: Mengtafel 24 kanaals
Daar heb je wel een punt.... ik wil soms maar al te graag naar de soldeerbout grijpen.ds23man schreef:Zou je niet eerst eens een tijdje met die tafel gaan werken, dan kom je precies achter de probleempunten.
Ik heb in mijn leven al met heel veel verschillende mengtafels gewerkt, je leert ze pas kennen door er mee te werken. Niet door het turen naar het schema. Als je dat bij een SSL doet, ga je je echt afvragen hoe het mogelijk is dat er zoveel goede albums mee zijn gemaakt.
Kleine tip van een zeer ervaren geluidstechneut......
Ik loop misschien ook wel een beetje vooruit op een aantal zaken want ik ben nu druk bezig om de 16 sporen recorder klaar te krijgen.
toch zijn er wel een paar verbeteringen waarvan ik bij de eerste producties met deze tafel al van wil profiteren, ze zullen marginaal zijn maar voor mij hoorbaar.
