Spoel met een andere R(DC)?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jan Geert

Spoel met een andere R(DC)?

Bericht door Jan Geert »

Hoe erg is dit?

Ik heb een paar Cabasse Pacific luidsprekers waarvan ik weet dat er een productiefout in zit, door verkeerd kopiëren van het productiedossier bij uitbesteding van de productie aan een fabriek in Troncais (Allier).
Ik heb het dossier van Troncais in mijn bezit, me gegeven door degene die bij het faillissement van die fabriek alle Cabasse-gerelateerde spullen op de veiling heeft gekocht. (Dat is een verhaal op zich... :D )
Ik weet dus dat de spoel die daarin hoort een 3.8nH trafokern is (EP230), 173 windingen met 63/100 draad (niks over te vinden, wat is dat, vlakdraad?), en een DC weerstand van 0.78 ohm. Dat laatste is nogal hoog. Aan de originele spoel is natuurlijk niet meer te komen. Wat erin zit is een 5.1mH, op dezelfde kern, met 200 windingen.
De spoel die ik hier heb liggen is een Intertechnik 3.9hmH met een RDC van 0.15 ohm. Als ik nog een beetje meer el cheapo ga dan kom ik misschien naar de 0.4 ohm, maar hoger gaat het niet worden. Waarom zou je ook, als fabrikant.
Ik weet dat het invloed zal hebben op de Q van het filter (toch?), maar wat kan ik verwachten bij de toepassing van een spoel waarvan de RDC zoveel lager is?
Ik kan ook de Cabasse trafospoel 27 wikkelingen afwikkelen, maar voorlopig wil ik het ding origineel houden. Voor het geval dat. Je krijgt het namelijk nooit meer netjes terug erop.
pappaleo
Contacteer:

Re: Spoel met een andere R(DC)?

Bericht door pappaleo »

Is niet zo heel erg. Als je denkt dat je het verschil hoort gebruik je een 0R47 serieweerstand, maar ik vermoed dat dat niet nodig is.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Bedankt Pappa!

Intussen draait het nu naar behoren. Oude en nieuwe spoel:
DSCF4837.jpg
En het past maar net. De vier gaten waarin de clips van de cabasse spoel mee aan de print vast zaten dienen mooi voor bevestiging van de tie wraps van de intertechnk spoel.
DSCF4838.jpg
gebied tussen 200 en 300 hz is weer terug :goedzo:
Laatst gewijzigd door Jan Geert op zo 28 sep 2014, 22:54, 2 keer totaal gewijzigd.
markbakk

Bericht door markbakk »

Hang er gewoon een I-core van 3,9mH in, Rdc van ,52 is vrijwel gelijk aan wat je moet hebben.

Edit, zie dat je al klaar bent. Niet zo handig van Cabasse om al die spoelen zo dicht op elkaar te zetten. Ook al zijn het kernspoelen, dat beïnvloedt elkaar toch wel wat zo.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Tsja, ergens snap ik het wel....

Het filter is enorm. Er zitten 10 spoelen in, waarvan er 3 een middenaftakking hebben.
Als je dit met 'audiofiele' componenten gaat bouwen heb je een groter huis nodig 8-[
image.jpg
De hoog- en midhoog secties links zijn intussen wel voorzien van goede mkps (jantzen superior z)
Walt

Bericht door Walt »

Zeer forse filters zijn dat zeg, ik ben wel benieuwd naar het schema!

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hee, zie ik daar een Speakon? :rofl: :rofl:
Walt

Bericht door Walt »

Ik vermoed dat deze speaker redelijk nieuw is. De vele 15uF condensators (MKT blokken?) staan waarschijnlijk deels parallel om een grotere waarde te bereiken. Die speakon is wel vreemd, het lijkt net of deze aangesloten is op de ingang (terminals) van de kast. Dat lijkt dan beetje een onnodige extra overgang.

Groetjes Walter
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

De speakon zit er niet voor niets. Deze luidspreker is voorzien van de TC21 'oogbol' unit wat in feite een drieweg speaker op 1 chassis is. Die spaekon dient als aansluiting voor hoog en mid-hoog midden achterop. Voor het mid-laag zit er nog een conventionele aansluiting op het chassis met 2 fastons.
Cabasse-coax-tc21cut.jpg
Cabasse-coax-tc21cut.jpg (13.91 KiB) 800 keer bekeken
In de laagsectie staan inderdaad 10 maal 15uF parallel. In de mid-laag sectie zijn het er ook nogal wat.
De spreaker dateert overigens uit 1994. De TC21 dateert uit 1993, waar hij in de Atlantis zat (prijs: hilariteitsklasse) en de bekende Baltic (oogbol op paal.

Ik heb het schema wel, kan ik ook wel posten. Ik heb het productiedossier van de fabriek.
Walt

Bericht door Walt »

Ik kan me nogal moeilijk voorstellen waar het filter in de kast zit t.o.v. de oogbol, heb je misschien een afbeelding van de gehele kast waarop je kan duidelijk maken waar het filter zit?

Door 10 stuks 15uF parallel te zetten voorkomen ze het toepassen van een 150uF Elko, netto oplossing zo zou ik zeggen. Waarschijnlijk hebben ze toendertijd een enorme partij van die 15uF blokken voor een goede lage prijs ingekocht.

Groetjes Walter
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Even het hele monster:
cabasse pacific.jpg
Op de eerdere foto zie je die grijze opzet baffle gedemonteerd en op z'n kant. het filter zit achter de TC21, die in het midden zit. Hier met de bovenste woofer eruit:
pacific woofer eruit.jpg
En nog een plaatje van de TC21 met de speakon. Geen gek idee dit, met al die magneten in elkaar:
TC21 speakon.jpg
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het blijven rare jongens, die Galliërs :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

pappaleo schreef:
Het blijven rare jongens, die Galliërs :mrgreen:
Ik mag ze wel............ :lol: :lol: :kwijl:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Tja, smaken verschillen.

Ik kan je verzekeren dat het niet verkeerd klinkt....
mag ook wel voor die (nieuw) prijs.

het tegenwoordige model als opvolger van mijn Pacifics is de Kara, nog wat uitgesprokener:
pd_cabasse_kara_200706.jpg
en om het nog wat wilder te maken de Adriatis van 1 van mijn vrienden uit frankrijk:
Na13.jpg
Maar goed, hij heeft een aparte luisterkamer. En een bioscoopzaaltje....
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik bedoel alleen maar dat het wat eigenwijs in elkaar zit. Komt vaker voor met spullen uit Frankrijk. :mrgreen:
Ik heb vroeger eens zo'n getrapt model gehoord van Cabasse. Klonk niet verkeerd.
Walt

Bericht door Walt »

Mooi spul hoor! Bedankt voor de extra foto's. Het filterschema lijkt me ook interessant, ik ben wel benieuwd hoe zo'n coax oogbol nou ongeveer is gefilterd.

Groetjes Walter
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

pappaleo schreef:
Ik bedoel alleen maar dat het wat eigenwijs in elkaar zit. Komt vaker voor met spullen uit Frankrijk. :mrgreen:
Ik heb vroeger eens zo'n getrapt model gehoord van Cabasse. Klonk niet verkeerd.
Ik heb ook nog een paar van zulke staan. Sloop :mrgreen: M4
SloopM4.jpg
8ohm, 94db/w/m. Werkt echt heel fijn met een 300B versterker of iets dergelijks en jazz en aanverwant

Ben in frankrijk vaak in de gelegenheid een paar Albatrossen te horen, 4-weg actief met de onderste 2 kanalen in 'motional feedback'. 36cm woofertje. :kwijl:

@Walt,

Ik heb hier niet alles qua dossier paraat. Maar wat ik op deze computer heb staan zou je een aardig beeld moeten geven vwb het filter:
filterschema Pacific.~png.jpg
samen met dit document voor de waardes:
DSCF4836.jpg
Missen alleen C9 en 10. Uit mijn hoofd zijn die iets van 2.2 en 3.3.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”