Ik heb een paar Cabasse Pacific luidsprekers waarvan ik weet dat er een productiefout in zit, door verkeerd kopiëren van het productiedossier bij uitbesteding van de productie aan een fabriek in Troncais (Allier).
Ik heb het dossier van Troncais in mijn bezit, me gegeven door degene die bij het faillissement van die fabriek alle Cabasse-gerelateerde spullen op de veiling heeft gekocht. (Dat is een verhaal op zich...
Ik weet dus dat de spoel die daarin hoort een 3.8nH trafokern is (EP230), 173 windingen met 63/100 draad (niks over te vinden, wat is dat, vlakdraad?), en een DC weerstand van 0.78 ohm. Dat laatste is nogal hoog. Aan de originele spoel is natuurlijk niet meer te komen. Wat erin zit is een 5.1mH, op dezelfde kern, met 200 windingen.
De spoel die ik hier heb liggen is een Intertechnik 3.9hmH met een RDC van 0.15 ohm. Als ik nog een beetje meer el cheapo ga dan kom ik misschien naar de 0.4 ohm, maar hoger gaat het niet worden. Waarom zou je ook, als fabrikant.
Ik weet dat het invloed zal hebben op de Q van het filter (toch?), maar wat kan ik verwachten bij de toepassing van een spoel waarvan de RDC zoveel lager is?
Ik kan ook de Cabasse trafospoel 27 wikkelingen afwikkelen, maar voorlopig wil ik het ding origineel houden. Voor het geval dat. Je krijgt het namelijk nooit meer netjes terug erop.