Kan/mag ik een 8 ohm tweeter en een 4 ohm woofer combineren in een speaker/crossover ontwerp?
Wat zijn de voor en nadelen van een combinatie van het gebruik van een tweeter en woofer met verschillende impedantie?
8 ohm tweeter in cobinatie met een 4 ohm woofer
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Contacteer:
Re: 8 ohm tweeter in cobinatie met een 4 ohm woofer
Ja hoor, geen probleem. Zolang je in je filter maar rekening houdt met de impedanties van de afzonderlijke units.
De belasting voor de versterker zal in het geval van een 4 ohm woofer 4 ohm zijn en naarmate de frequentie hoger wordt oplopen naar 8 ohm of nog meer.
Een impedantiekarakteristiek is sowieso geen rechte lijn.
De belasting voor de versterker zal in het geval van een 4 ohm woofer 4 ohm zijn en naarmate de frequentie hoger wordt oplopen naar 8 ohm of nog meer.
Een impedantiekarakteristiek is sowieso geen rechte lijn.
Heb ik het juist als ik zeg dat een 4 Ohm's woofer in combinatie met een 8 Ohm's tweeter een rendement winst van 6 dB geeft voor de woofer?
Nee, geen rendement winst. Er wordt door de halve impedantie een dubbele stroom gevraagd bij dezelfde spanning.Zweitse schreef:Heb ik het juist als ik zeg dat een 4 Ohm's woofer in combinatie met een 8 Ohm's tweeter een rendement winst van 6 dB geeft voor de woofer?
Dus er komt bij dezelfde spanning wel zo'n 3 dB meer uit dan bij een 8 Ohm exemplaar. Wil je 6 dB meer neem je twee 8 Ohm woofers parallel.
Dus goed opletten hoe de gevoeligheid is gespecificeerd, bij 1 Watt of bij 2,83 Volt. Beide mogelijkheden komen voor. Hierbij is 2,83 Volt 1 Watt bij een 8 Ohm unit, maar 2 Watt bij een 4 Ohm unit.