8 ohm tweeter in cobinatie met een 4 ohm woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Zweitse

8 ohm tweeter in cobinatie met een 4 ohm woofer

Bericht door Zweitse »

Kan/mag ik een 8 ohm tweeter en een 4 ohm woofer combineren in een speaker/crossover ontwerp?
Wat zijn de voor en nadelen van een combinatie van het gebruik van een tweeter en woofer met verschillende impedantie?
pappaleo
Contacteer:

Re: 8 ohm tweeter in cobinatie met een 4 ohm woofer

Bericht door pappaleo »

Ja hoor, geen probleem. Zolang je in je filter maar rekening houdt met de impedanties van de afzonderlijke units.

De belasting voor de versterker zal in het geval van een 4 ohm woofer 4 ohm zijn en naarmate de frequentie hoger wordt oplopen naar 8 ohm of nog meer.

Een impedantiekarakteristiek is sowieso geen rechte lijn.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Heb ik het juist als ik zeg dat een 4 Ohm's woofer in combinatie met een 8 Ohm's tweeter een rendement winst van 6 dB geeft voor de woofer?
richard

Bericht door richard »

Zweitse schreef:
Heb ik het juist als ik zeg dat een 4 Ohm's woofer in combinatie met een 8 Ohm's tweeter een rendement winst van 6 dB geeft voor de woofer?
Nee, geen rendement winst. Er wordt door de halve impedantie een dubbele stroom gevraagd bij dezelfde spanning.
Dus er komt bij dezelfde spanning wel zo'n 3 dB meer uit dan bij een 8 Ohm exemplaar. Wil je 6 dB meer neem je twee 8 Ohm woofers parallel.

Dus goed opletten hoe de gevoeligheid is gespecificeerd, bij 1 Watt of bij 2,83 Volt. Beide mogelijkheden komen voor. Hierbij is 2,83 Volt 1 Watt bij een 8 Ohm unit, maar 2 Watt bij een 4 Ohm unit.
Plaats reactie