FM tuner project

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

De laatste tijd kriebelt het steeds meer om me met deze materie bezig te houden, eigenlijk al een lang gekoesterde wens.
Ik wil een FM tuner bouwen geheel discreet, nou ja discreet is een groot woord want IC's komen er wel in maar ik zoek niet een 2 IC oplossing. Het gaat mij vooral om de techniek om een zo goed mogelijke tuner te bouwen, hierbij dus het onderste uit de kan.

De Revox B760 is een belangrijke inspiratiebron

Uitgangspunt:

Frontend: Ik heb wel wat liggen maar het liefst heb ik een Valvo FD11A of een HF deel van een Revox met 4 a 5 afstemkringen
Middenfrequent: die zal al snel 4traps
Demodulator: fase detectie zoals in de B760 of iets met PLL
Stereo decoder: ook discreet opbouwen.

Parallel aan dit project loopt ook nog een buizen tuner waarvan ik ook af en toe een update zal geven.

Er zijn nog wel wat vragen, zoals de voor en nadelen van keramische filters. Is het achter elkaar zetten van 4 van die filters een goed idee? zoals in de MF strip van elektuur is toegepast (1973). Is het hebben van eindeloos veel filters een goed idee? In de B760 zie je bijvoorbeeld een 8 voudig filter plus nog eens 5 MF kringen, dus in totaal 13 afgestemde kringen in het MF deel.
Maatregelen om de vervorming zo laag mogelijk te houden, ik begrepen dat vooral de MF versterker verantwoordelijk is voor de vervorming.
In de Kenwood L02T zijn veel maatregelen genomen om de vervorming laag te houden, alleen wel heel erg complex allemaal met heel veel trafotjes dus niet erg aantrekkelijk om die weg te volgen.

Voor onderdelen zal ik vooral van sloopprinten gebruik maken voor trafotjes enzo.

Hebben jullie nog suggesties of tips of misschien nog wat onderdelen die ik kan gebruiken dan hou ik me aanbevolen.
Ben benieuwd hoeveel kennis hier aanwezig is over FM radio techniek.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: FM tuner project

Bericht door Rien Kleinjan »

Op zich een leuk project, maar ..... heeft het nog zin ?
En dan bedoel ik het overschakelen van de zenders naar DAB.
Het lijkt me zo jammer van alle energie die je er in steekt en dan tot de conclusie komt dat het niet meer werkt.

Rien
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

Die discussie hebben we onlangs al hier gevoerd :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=9&t=20182
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Het nut is hier niet aan de orde, ik vind de techniek gewoon erg interessant en het is leuk om te bouwen. Net als tape decks, dat heeft geen zin maar wel erg leuk om mee bezig te zijn.
Ik heb nog wel vertrouwen dat de de komende 10 jaar FM ontvangst mogelijk is, als dat niet zo is dan is het jammer maar dan heb ik wel het plezier van het bouwen en nadenken over kwaliteit gehad.

Ondertussen zit ik een paar printen van een B760 te bekijken die ik vanavond gescoord heb, dit gaat nu wel de richting van het project bepalen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

B760....het design is in ieder geval Über-kwijl...
revoxB760-01.jpg
Ik heb van ds23man begrepen dat het met de techniek bij deze ook wel snor zit. :D

Heeft Radio Twenthe je nog kunnen helpen met een front-end module ?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door rjmulder »

Mr Tube schreef:
Ik heb nog wel vertrouwen dat de de komende 10 jaar FM ontvangst mogelijk is, als dat niet zo is dan is het jammer maar dan heb ik wel het plezier van het bouwen en nadenken over kwaliteit gehad.
En anders zijn er nog van die kleine fm zendertjes :wink:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Heb je de benodigde meetapparatuur en generatoren om de zaak af te regelen?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Ik heb de frontend van een 760 te pakken, erg mooi met aparte oscillator module.
verder de spoelen van het filter wat erachter komt dus dat is een mooi uitgangspunt.

meet apparatuur:

RF signaalgenerator kan ik lenen
Verder heb ik een Scoop van 200MHz en een counter van 1,5GHz (Philips)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Dan mis je nog een RF millivoltmeter volgens mij.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: FM tuner project

Bericht door Pjotr »

Mr Tube schreef:
Het nut is hier niet aan de orde, ik vind de techniek gewoon erg interessant en het is leuk om te bouwen. Net als tape decks, dat heeft geen zin maar wel erg leuk om mee bezig te zijn.
Als dat het doel is kun je misschien beter je focus richten op de radioamateur banden. Is overzichtelijker en ook veel meer zelfbouw. Heeft bovendien een element van sportieve uitging in het kader van ver gelegen zenders met weinig vermogen ontvangen. Zelf iets knutselen op het gebied van FM ontvangers blijft toch meer het aan elkaar plakken van lego blokjes.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: FM tuner project

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
het aan elkaar plakken van lego blokjes.
Zo ver versleten :o ,dan heb je er wel heel veel mee gespeed :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Ik zou inderdaad ook geen tuner gaan bouwen. Maar de voldoening om een oude Revox B760 op te knappen is ook leuk! Ik kan makkelijk lullen, heb nog een stapel Revox spul liggen voor revisie!
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
B760....het design is in ieder geval Über-kwijl...
revoxB760-01.jpg
Ik heb van ds23man begrepen dat het met de techniek bij deze ook wel snor zit. :D

Heeft Radio Twenthe je nog kunnen helpen met een front-end module ?
Ah, dan heb ik hier een geweldig koopje : http://www.2dehands.be/audio-video-tv/a ... 19144.html
Let wel: de advertentie is enigszins moeilijk begrijpbaar.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Is die advertentie door een cavia opgesteld? :shock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Is die advertentie door een cavia opgesteld? :shock:
Nee, die zijn niet ZO dom :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Dan zal het wel een Wallocavia geweest zijn...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: FM tuner project

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Is die advertentie door een cavia opgesteld? :shock:
Als je het met Google in het Frans/Waals terugvertaalt zou het wel eens een zinnige tekst kunnen worden. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: FM tuner project

Bericht door Ah!buis »

Voor zulke vertalingen hebben ze hier geen google nodig :shock:
Ooit hadden we hier een vliegonderneming SABENA die vertelde,zo uit 't Frans vertaald, dat je er met SABENA al geweest was :shock: .
Totdat iemand ? ze er op wees wat daarmee gezegt word , heeft toch even geduurd :lol: .
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Belgen, een onuitputtelijke bron van humor! :lol:
Laatst gewijzigd door ds23man op wo 18 jun 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

Ik vind het met dat "geweldige koopje" wel meevallen.
Op Marktplaats staan ze voor rond de 300 Euro...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Deze is gereviseerd, oftewel de stekker is opgepoetst en de zekering is vervangen... :lol:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door Muug »

Wel het kan natuurlijk steeds dat deze verkoper daadwerkelijk een goeie revisie van het toetsel heeft gedaan. Kan altijd. Maar ik heb 'm al een mailtje gestuurd om te zeggen dat het NL niet echt geweldig is. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: FM tuner project

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Belgen, een onuitputtelijke bron van humoer! :lol:
Nou in Nederland kunnen ze er ook wat van.
Weet je nog VanNelle op tv :? .Stond een koortje te drenzen "koffie-die-zich-onder-scheit" :shock: .
Of Conny Stuart met haar liedje Zeur niet ,met daarin de zin "vermoord je moeder maar zeur niet" die later spoorloos verdween :lol:
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 18 jun 2014, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Je vergeet de D Anne :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

Gaat wel heel erg off topic zo, aan de horizon zie ik de man met de bezem al...

Ik dacht, zet ter aanvulling de service manual van de B760 in het topic. blijkt dat kreng 49 MB te zijn. :shock:

Dan maar zo : http://elektrotanya.com/studer_revox_b7 ... nload.html
(half minuutje wachten tot hij vrijgegeven is.)
Plaats reactie