FM tuner project
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
FM tuner project
De laatste tijd kriebelt het steeds meer om me met deze materie bezig te houden, eigenlijk al een lang gekoesterde wens.
Ik wil een FM tuner bouwen geheel discreet, nou ja discreet is een groot woord want IC's komen er wel in maar ik zoek niet een 2 IC oplossing. Het gaat mij vooral om de techniek om een zo goed mogelijke tuner te bouwen, hierbij dus het onderste uit de kan.
De Revox B760 is een belangrijke inspiratiebron
Uitgangspunt:
Frontend: Ik heb wel wat liggen maar het liefst heb ik een Valvo FD11A of een HF deel van een Revox met 4 a 5 afstemkringen
Middenfrequent: die zal al snel 4traps
Demodulator: fase detectie zoals in de B760 of iets met PLL
Stereo decoder: ook discreet opbouwen.
Parallel aan dit project loopt ook nog een buizen tuner waarvan ik ook af en toe een update zal geven.
Er zijn nog wel wat vragen, zoals de voor en nadelen van keramische filters. Is het achter elkaar zetten van 4 van die filters een goed idee? zoals in de MF strip van elektuur is toegepast (1973). Is het hebben van eindeloos veel filters een goed idee? In de B760 zie je bijvoorbeeld een 8 voudig filter plus nog eens 5 MF kringen, dus in totaal 13 afgestemde kringen in het MF deel.
Maatregelen om de vervorming zo laag mogelijk te houden, ik begrepen dat vooral de MF versterker verantwoordelijk is voor de vervorming.
In de Kenwood L02T zijn veel maatregelen genomen om de vervorming laag te houden, alleen wel heel erg complex allemaal met heel veel trafotjes dus niet erg aantrekkelijk om die weg te volgen.
Voor onderdelen zal ik vooral van sloopprinten gebruik maken voor trafotjes enzo.
Hebben jullie nog suggesties of tips of misschien nog wat onderdelen die ik kan gebruiken dan hou ik me aanbevolen.
Ben benieuwd hoeveel kennis hier aanwezig is over FM radio techniek.
Ik wil een FM tuner bouwen geheel discreet, nou ja discreet is een groot woord want IC's komen er wel in maar ik zoek niet een 2 IC oplossing. Het gaat mij vooral om de techniek om een zo goed mogelijke tuner te bouwen, hierbij dus het onderste uit de kan.
De Revox B760 is een belangrijke inspiratiebron
Uitgangspunt:
Frontend: Ik heb wel wat liggen maar het liefst heb ik een Valvo FD11A of een HF deel van een Revox met 4 a 5 afstemkringen
Middenfrequent: die zal al snel 4traps
Demodulator: fase detectie zoals in de B760 of iets met PLL
Stereo decoder: ook discreet opbouwen.
Parallel aan dit project loopt ook nog een buizen tuner waarvan ik ook af en toe een update zal geven.
Er zijn nog wel wat vragen, zoals de voor en nadelen van keramische filters. Is het achter elkaar zetten van 4 van die filters een goed idee? zoals in de MF strip van elektuur is toegepast (1973). Is het hebben van eindeloos veel filters een goed idee? In de B760 zie je bijvoorbeeld een 8 voudig filter plus nog eens 5 MF kringen, dus in totaal 13 afgestemde kringen in het MF deel.
Maatregelen om de vervorming zo laag mogelijk te houden, ik begrepen dat vooral de MF versterker verantwoordelijk is voor de vervorming.
In de Kenwood L02T zijn veel maatregelen genomen om de vervorming laag te houden, alleen wel heel erg complex allemaal met heel veel trafotjes dus niet erg aantrekkelijk om die weg te volgen.
Voor onderdelen zal ik vooral van sloopprinten gebruik maken voor trafotjes enzo.
Hebben jullie nog suggesties of tips of misschien nog wat onderdelen die ik kan gebruiken dan hou ik me aanbevolen.
Ben benieuwd hoeveel kennis hier aanwezig is over FM radio techniek.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: FM tuner project
Op zich een leuk project, maar ..... heeft het nog zin ?
En dan bedoel ik het overschakelen van de zenders naar DAB.
Het lijkt me zo jammer van alle energie die je er in steekt en dan tot de conclusie komt dat het niet meer werkt.
Rien
En dan bedoel ik het overschakelen van de zenders naar DAB.
Het lijkt me zo jammer van alle energie die je er in steekt en dan tot de conclusie komt dat het niet meer werkt.
Rien
Re: FM tuner project
Die discussie hebben we onlangs al hier gevoerd :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=9&t=20182
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=9&t=20182
Re: FM tuner project
Het nut is hier niet aan de orde, ik vind de techniek gewoon erg interessant en het is leuk om te bouwen. Net als tape decks, dat heeft geen zin maar wel erg leuk om mee bezig te zijn.
Ik heb nog wel vertrouwen dat de de komende 10 jaar FM ontvangst mogelijk is, als dat niet zo is dan is het jammer maar dan heb ik wel het plezier van het bouwen en nadenken over kwaliteit gehad.
Ondertussen zit ik een paar printen van een B760 te bekijken die ik vanavond gescoord heb, dit gaat nu wel de richting van het project bepalen.
Ik heb nog wel vertrouwen dat de de komende 10 jaar FM ontvangst mogelijk is, als dat niet zo is dan is het jammer maar dan heb ik wel het plezier van het bouwen en nadenken over kwaliteit gehad.
Ondertussen zit ik een paar printen van een B760 te bekijken die ik vanavond gescoord heb, dit gaat nu wel de richting van het project bepalen.
Re: FM tuner project
B760....het design is in ieder geval Über-kwijl...
Ik heb van ds23man begrepen dat het met de techniek bij deze ook wel snor zit.
Heeft Radio Twenthe je nog kunnen helpen met een front-end module ?
Ik heb van ds23man begrepen dat het met de techniek bij deze ook wel snor zit.
Heeft Radio Twenthe je nog kunnen helpen met een front-end module ?
Re: FM tuner project
En anders zijn er nog van die kleine fm zendertjesMr Tube schreef:Ik heb nog wel vertrouwen dat de de komende 10 jaar FM ontvangst mogelijk is, als dat niet zo is dan is het jammer maar dan heb ik wel het plezier van het bouwen en nadenken over kwaliteit gehad.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: FM tuner project
Heb je de benodigde meetapparatuur en generatoren om de zaak af te regelen?
Re: FM tuner project
Ik heb de frontend van een 760 te pakken, erg mooi met aparte oscillator module.
verder de spoelen van het filter wat erachter komt dus dat is een mooi uitgangspunt.
meet apparatuur:
RF signaalgenerator kan ik lenen
Verder heb ik een Scoop van 200MHz en een counter van 1,5GHz (Philips)
verder de spoelen van het filter wat erachter komt dus dat is een mooi uitgangspunt.
meet apparatuur:
RF signaalgenerator kan ik lenen
Verder heb ik een Scoop van 200MHz en een counter van 1,5GHz (Philips)
Re: FM tuner project
Als dat het doel is kun je misschien beter je focus richten op de radioamateur banden. Is overzichtelijker en ook veel meer zelfbouw. Heeft bovendien een element van sportieve uitging in het kader van ver gelegen zenders met weinig vermogen ontvangen. Zelf iets knutselen op het gebied van FM ontvangers blijft toch meer het aan elkaar plakken van lego blokjes.Mr Tube schreef:Het nut is hier niet aan de orde, ik vind de techniek gewoon erg interessant en het is leuk om te bouwen. Net als tape decks, dat heeft geen zin maar wel erg leuk om mee bezig te zijn.
Re: FM tuner project
Zo ver versletenPjotr schreef:het aan elkaar plakken van lego blokjes.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: FM tuner project
Ik zou inderdaad ook geen tuner gaan bouwen. Maar de voldoening om een oude Revox B760 op te knappen is ook leuk! Ik kan makkelijk lullen, heb nog een stapel Revox spul liggen voor revisie!
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: FM tuner project
Ah, dan heb ik hier een geweldig koopje : http://www.2dehands.be/audio-video-tv/a ... 19144.htmlray5150 schreef:B760....het design is in ieder geval Über-kwijl...
Ik heb van ds23man begrepen dat het met de techniek bij deze ook wel snor zit.![]()
Heeft Radio Twenthe je nog kunnen helpen met een front-end module ?
Let wel: de advertentie is enigszins moeilijk begrijpbaar.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: FM tuner project
Nee, die zijn niet ZO domds23man schreef:Is die advertentie door een cavia opgesteld?
Re: FM tuner project
Als je het met Google in het Frans/Waals terugvertaalt zou het wel eens een zinnige tekst kunnen worden.ds23man schreef:Is die advertentie door een cavia opgesteld?
groet,
Aat
Re: FM tuner project
Voor zulke vertalingen hebben ze hier geen google nodig
Ooit hadden we hier een vliegonderneming SABENA die vertelde,zo uit 't Frans vertaald, dat je er met SABENA al geweest was
.
Totdat iemand ? ze er op wees wat daarmee gezegt word , heeft toch even geduurd
.
Anne
Ooit hadden we hier een vliegonderneming SABENA die vertelde,zo uit 't Frans vertaald, dat je er met SABENA al geweest was
Totdat iemand ? ze er op wees wat daarmee gezegt word , heeft toch even geduurd
Anne
Re: FM tuner project
Ik vind het met dat "geweldige koopje" wel meevallen.
Op Marktplaats staan ze voor rond de 300 Euro...
Op Marktplaats staan ze voor rond de 300 Euro...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: FM tuner project
Deze is gereviseerd, oftewel de stekker is opgepoetst en de zekering is vervangen... 
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: FM tuner project
Wel het kan natuurlijk steeds dat deze verkoper daadwerkelijk een goeie revisie van het toetsel heeft gedaan. Kan altijd. Maar ik heb 'm al een mailtje gestuurd om te zeggen dat het NL niet echt geweldig is. 
Re: FM tuner project
Nou in Nederland kunnen ze er ook wat van.ds23man schreef:Belgen, een onuitputtelijke bron van humoer!
Weet je nog VanNelle op tv
Of Conny Stuart met haar liedje Zeur niet ,met daarin de zin "vermoord je moeder maar zeur niet" die later spoorloos verdween
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 18 jun 2014, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: FM tuner project
Gaat wel heel erg off topic zo, aan de horizon zie ik de man met de bezem al...
Ik dacht, zet ter aanvulling de service manual van de B760 in het topic. blijkt dat kreng 49 MB te zijn.
Dan maar zo : http://elektrotanya.com/studer_revox_b7 ... nload.html
(half minuutje wachten tot hij vrijgegeven is.)
Ik dacht, zet ter aanvulling de service manual van de B760 in het topic. blijkt dat kreng 49 MB te zijn.
Dan maar zo : http://elektrotanya.com/studer_revox_b7 ... nload.html
(half minuutje wachten tot hij vrijgegeven is.)
