Na eindelijk klaar te zijn met de examens en weer eens wat knutseltijd te hebben, besloot ik om eens na te gaan denken over het maken van een paar desktop luidsprekertjes. Ik had al eens een setje computerluidsprekers 'vakkundig ontleed' (van die grote die je naast een echte beeldbuis kon hangen) met daarin een kleine versterkerprint en tot mijn verbazing een paar best net ogende breedbandertjes! Ze hebben zeker anderhalf jaar in een lade liggen verstoffen, maar nu konden ze mooi gebruikt worden.
De bedoeling was om de units te maken uit materialen die ik nog had liggen, en na een kleine zoektocht in de garage kwamen er 2 jampotten tevoorschijn van het Deense merk 'Den Gamle Fabrik' (heerlijke jam, maar da's nu bijzaak
Dit levert natuurlijk de vraag op 'Hoe dan te monteren?'. Het antwoord daarop vind ik in de deksels. Gewoon netjes de uitsnijden en vijlen terwijl ze op de potten zitten en daarna de drivers met de verwijderde oren in de opening hangen en de deksel erop draaien! Nog wel 'even' een gaatje achterin de potten boren (daar ging al gauw zo'n 15 minuten per pot in zitten...), bedraden en afdichten met een dotje siliconenkit.
Eerste luisterimpressie was eigenlijk heel erg comisch: ze produceren verdomt veel geluid, met een nog best goede kwaliteit (gezien de kosten
Een goede upgrade lijkt mij vooralsnog een betere vorm van versterking (TA2024, of misschien de AMP6 uit donatieprogramma). Verder kan ik alleen maar zeggen dat ze me veel plezier hebben opgeleverd en dat het resultaat me nog verbaasd ook!
MvG,
KoenL.
P.s. Een manier om ze fatsoenlijk (lees: niet omrollend) op en bureau te plaatsen moet ik ook nog over nadenken