Eendagsproject: Jamjars!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Herrieveld

Eendagsproject: Jamjars!

Bericht door Herrieveld »

Beste ZBA'ers,

Na eindelijk klaar te zijn met de examens en weer eens wat knutseltijd te hebben, besloot ik om eens na te gaan denken over het maken van een paar desktop luidsprekertjes. Ik had al eens een setje computerluidsprekers 'vakkundig ontleed' (van die grote die je naast een echte beeldbuis kon hangen) met daarin een kleine versterkerprint en tot mijn verbazing een paar best net ogende breedbandertjes! Ze hebben zeker anderhalf jaar in een lade liggen verstoffen, maar nu konden ze mooi gebruikt worden.

De bedoeling was om de units te maken uit materialen die ik nog had liggen, en na een kleine zoektocht in de garage kwamen er 2 jampotten tevoorschijn van het Deense merk 'Den Gamle Fabrik' (heerlijke jam, maar da's nu bijzaak 8-[ ). Ze hadden exact de goede diameter om de breedbandertjes in te kunnen herbergen, ware het dan wel met de 'montage-oren' verwijdert.
IMG_2892.JPG
Dit levert natuurlijk de vraag op 'Hoe dan te monteren?'. Het antwoord daarop vind ik in de deksels. Gewoon netjes de uitsnijden en vijlen terwijl ze op de potten zitten en daarna de drivers met de verwijderde oren in de opening hangen en de deksel erop draaien! Nog wel 'even' een gaatje achterin de potten boren (daar ging al gauw zo'n 15 minuten per pot in zitten...), bedraden en afdichten met een dotje siliconenkit.
IMG_2891.JPG
IMG_2893.JPG
Eerste luisterimpressie was eigenlijk heel erg comisch: ze produceren verdomt veel geluid, met een nog best goede kwaliteit (gezien de kosten :mrgreen: ). De term 'glashelder hoog' was van toepassing, ware het niet in een iets te grote mate. Dus, even wat dempingswol uit de garage vissen, de potjes weer opendraaien en deel vullen met wat wol. Nog steeds een goed geluid, maar veel meer in balans qua frequenties. Laag, ja, dat is iets waar deze kleine potjes niet veel kaas van hebben gegeten. Maar, eigenlijk helemaal niet hinderlijk voor het gebruik. Het is wel snel en accuraat, maar absoluut niet diep. Misschien dat ze wat filtering zouden kunnen gebruiken, maar daar heb ik weer niet veel kaas van gegeten (ook al wil ik dit zeer graag leren, maar ook bijv. meetapparatuur ontbreekt).
IMG_2890.JPG
Een goede upgrade lijkt mij vooralsnog een betere vorm van versterking (TA2024, of misschien de AMP6 uit donatieprogramma). Verder kan ik alleen maar zeggen dat ze me veel plezier hebben opgeleverd en dat het resultaat me nog verbaasd ook!

MvG,

KoenL.

P.s. Een manier om ze fatsoenlijk (lees: niet omrollend) op en bureau te plaatsen moet ik ook nog over nadenken :sure:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Eendagsproject: Jamjars!

Bericht door Henkjan »

hij is leuk :goeie:

die kunnen we toevoegen aan deze collectie :mrgreen:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Herrieveld schreef:
P.s. Een manier om ze fatsoenlijk (lees: niet omrollend) op en bureau te plaatsen moet ik ook nog over nadenken :sure:
Kloddertje Jam eronder? Plakt vanzelf vast en dan houd je het bij de oorsprong.

Ik vind dit een geniaal ontwerp, vooral het uitsnijden van de deksels om de drivers te bevestigen vind ik geweldig gevonden. Dat maakt het tweaken met demping ook weer heel makkelijk.

Filteren? Ja dat zou voor mij ook een gok zijn. Spoeltje en weerstandje parallel zetten en dat in serie met de drivers om het mid en hoog wat te dempen?
Motorfret

Bericht door Motorfret »

Met de nieuwe 'klik-klak' deksels van hak moet dit helemaal makkelijk zijn
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... 57c_8.html

Maar hoe ze dat fullrange durven te noemen...
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Geinig! :) Met een equalizer op de pc zou je het laag nog wat opkrikken.
Joland

Bericht door Joland »

Gaaf gedaan! jammer dat je die speakers niet gewoon ergens besteld hebt, dan was het makkelijker na te maken ;)
Herrieveld

Bericht door Herrieveld »

Aan allen,

hartstikke tof om jullie reacties te lezen! Eigenlijk had ik nooit gedacht dat men over dit soort laagdrempelige projectjes ook nog op deze manier dacht! :)
Over een filter: ik denk niet dat ik hier aan ga beginnen, daar is dit projectje mij echt te klein voor en ik denk ook dat juist de eenvoud ook voor een deel het plezier veroorzaakt.

Motorfret: ik ben bang dat de klik-klak sluitingen niet genoeg 'vlees' aan de dop hebben om de driver goed op de rand van de pot te klemmen. Het zou echter het procede nog vele malen eenvoudiger gemaakt hebben als dit wel zo was geweest ;)

Wouter en Ivo: leuk om te zien dat hier nog meer varianten op bedacht zijn! Ik denk alleen wel dat de nu door mij gebouwde versie iets meer 'oomph' en kwaliteit levert dan die visaton-drivertjes in een ongedempte pot :P

Joland: het lijkt mij erg leuk om eens te gaan brainstormen over een geschikte driver voor een dergelijke toepassing, ook al bestaat hier volgens mij al een topic voor: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=20094
Ik kwam dit topic zelf ook al tegen bij een google search naar glazen klankkasten (om de demping uit te zoeken), maar mogelijk staat hier nuttige driver-info in. Zelf denk ik dat een setje FRS-8/4 ook goed geschikt zou kunnen zijn ;)

Laat ik met het volgende afsluiten: Huishoud-HiFi is zo gek eigenlijk nog niet!
Ik heb nu een tweetal keren eens goed kunnen luisteren en met een goede plaatsing en uitrichting van de potten krijg je een mooi ruimtelijk en gedetaileerd beeld! Echt full-range zijn deze potten natuurlijk niet, dus aan punch in het laag is wel gebrek (toch maar eens een zoektocht naar een grote pot zoeken voor een subjar :D), maar naar mijn idee zijn ze uitstekend om een achtergrondmuziekje op te zetten tijdens de typwerkzaamheden :)

MvG,

KoenL
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”