ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door mikekiwi »

Gewoon even een algemeen topic voor de leut:

Stel, je hebt op een ZBA-dag een paar kwartiertjes waarin jouw apparatuur door meerdere mensen wordt beluisterd, hoe ga je die tijd volmaken?

Ik heb een setje speakers en ik weet wat ik leuk vind klinken, maar misschien wil het 'publiek' wel iets anders horen. Om nog maar niet te spreken over de eigenaar van de versterker en/of bron die uiteraard ook zijn mening heeft.
Wat is jullie ervaring wat het beste werkt? Of hoe denken jullie dat het idealiter zou moeten gaan?

Is er behoefte aan het feit dat ik zelf een gevarieerd cd-tje in elkaar draai om te laten horen of is het juist de sfeer van het moment en degene die het snelst met zijn cd-tje naar voren rent (net als vroeger door de bus met schoolreis) die een luistersessie bepalen?

Of een combi?

Graag jullie mening voor de minder ervaren ZBA-luisterdag bezoekers (ongeacht of het voor Alphen, Breda, Beetsterzwaag, Hengelo, etc is....)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door ray5150 »

Pfffff, 80 % van wat op zo'n dag gedraait wordt vind ik toch geen reet aan.
Vrijwel iedereen doet qua muziek keuze zijn best om zo audiofiel en verantwoord mogelijk voor de dag te komen...

Zet die zooi neer, gooi in de speler wat het eerste voorhanden is, en je ziet wel waar het schip strand. :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door hannesie »

Als ik een demo moet geven, maak ik meestal een playlist aan met de muziek die ik lekker vind en dan wel van verschillende genres, zoals Jazz, Klassiek, en dan wel dat de verschillende instrumenten goed te horen en te beoordelen zijn, om dan vervolgens er achter te komen dat de playlist thuis op de server staat.

De goede opname is naar mijn mening wel een vereiste.

Wat wel juist lollig is, met een collectie op een server met een database, dat je snel een verzoeknummer kunt vinden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door RobertD »

Gewoon simpelweg aan de toehoorders vragen of ze nog iets speciaals willen horen werkt ook.
Bezoekers die een specifiek stuk muziek op jouw speakers of via jouw versterker willen horen doen er verstandig aan om zelf een cd mee te brengen. CD's werken in deze setting nog steeds het makkelijkst naar mijn mening.
Eventueel een memory stick om via een aanwezige media speler wat af te spelen zal ook lukken gezien de opkomst van streaming audio in zelfbouwland.
Voor de liefhebbers zijn er ook draaitafels aanwezig (van ondergetekende en van Vinnie) in Alphen. Dus een elpee meenemen kan ook.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door mikekiwi »

ray5150 schreef:
Pfffff, 80 % van wat op zo'n dag gedraait wordt vind ik toch geen reet aan.
Vrijwel iedereen doet qua muziek keuze zijn best om zo audiofiel en verantwoord mogelijk voor de dag te komen...
Vooralsnog staat jouw amp (o.a.) aan mijn Paper Hatt's gekoppeld, dus laat lekker wat horen dat jij leuk vindt! (zolang je de toehoorders maar niet de ruimte uitjaagt... :twisted: ) Ik snap je opmerking en dat was ook een beetje de reden van het starten van het topic. Was begonnen met wat bij elkaar zoeken dat ik zelf gewoon lekkere muziek vind om te horen, maar merkte dat ik toch steeds meer op de opnamekwaliteit zat te selecteren ipv of het een fijn nummer was.
hannesie schreef:
Als ik een demo moet geven, maak ik meestal een playlist aan met de muziek die ik lekker vind en dan wel van verschillende genres, zoals Jazz, Klassiek, en dan wel dat de verschillende instrumenten goed te horen en te beoordelen zijn, om dan vervolgens er achter te komen dat de playlist thuis op de server staat.
:rofl: :D
hannesie schreef:
De goede opname is naar mijn mening wel een vereiste.

Wat wel juist lollig is, met een collectie op een server met een database, dat je snel een verzoeknummer kunt vinden. :mrgreen:
Helemaal mee eens! Ik zal niet zo snel een nummer meenemen dat door een megafoon gezongen is. Aan de andere kant heb ik ook hifi-shows meegemaakt waar in elke kamer Nils Lofgren te horen was. Daarmee zijn de sets onderling wel lekker te vergelijken natuurlijk, maar je bent het op een gegeven moment wel zat...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door Zweitse »

RobertD schreef:
Eventueel een memory stick om via een aanwezige media speler wat af te spelen zal ook lukken gezien de opkomst van streaming audio in zelfbouwland.
Is dat wel verstandig i.v.m. mogelijke besmetting met een virus?
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door mikekiwi »

Zweitse schreef:
RobertD schreef:
Eventueel een memory stick om via een aanwezige media speler wat af te spelen zal ook lukken gezien de opkomst van streaming audio in zelfbouwland.
Is dat wel verstandig i.v.m. mogelijke besmetting met een virus?
De meeste gebruikte mediaspelers draaien op besturingssystemen die minder(/zo goed als niet) vatbaar zijn voor virussen, probleem is verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door ray5150 »

mikekiwi schreef:
Helemaal mee eens! Ik zal niet zo snel een nummer meenemen dat door een megafoon gezongen is. Aan de andere kant heb ik ook hifi-shows meegemaakt waar in elke kamer Nils Lofgren te horen was. Daarmee zijn de sets onderling wel lekker te vergelijken natuurlijk, maar je bent het op een gegeven moment wel zat...
Vergeet de Chinese trommels en de Tibetaanse monikken niet.... :mrgreen: :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door hannesie »

@ Ray, welke cd/album is dat?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door Barry2001 »

Vreselijk soms, die muzak :lol: dat zet je thuis volgens mij voor je lol niet aan. Of Slagerij van Kampen, leuk om de dynamiek van je installatie te testen, ook best leuk om live te zien, maar om dit nou ter ontspanning thuis op te zetten..
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door pappaleo »

Ik heb in een serieuze zaak eens een duet van kerkorgel en triangel of zo te horen gekregen. :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door AatV »

hannesie schreef:
@ Ray, welke cd/album is dat?
Wel geen chinees, maar dit is een bekende :
Kodo_600.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
@ Ray, welke cd/album is dat?
Geen idee, dat heb je met muziek op streamers, d'r zit geen boekje of hoes bijgeleverd... :lol:
Zie ook de suggestie van AatV hierboven.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door Wowly »

Voor mezelf neem ik altijd mijn favo cd's mee, Maar nog liever hoor ik muziek van anderen. Sommigen van mijn meest dierbare liedjes heb ik voor het eerst gehoord op een luisterdag!
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: ZBA-dag: hoe richt je een luistersessie in?

Bericht door MickRS »

Baka forest people - water drums
Suf nummer, maar bijna iedere speaker valt hierbij door de mand. Klinkt het echt als water...?
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”