De Russen komen! 6J52P SE
Moderator: Beheerdersteam
De Russen komen! 6J52P SE
De meeste SE versterkers bestaan uit een spanningsversterker, dan een trapje met een lage uitgangsimpedantie en tenslotte een eindbuis.
Ik stel nu een SE versterker voor bestaande uit 5 buisjes, die parallel geschakeld 1 trap vormen.
Het gaat hier om de 6J52P, een buisje dat vergelijkbaar zou zijn met de 810F. de anodedissipatie is veel hoger gespecificeerd, namelijk 10 Watt. En dat voor een buisje dat niet groter is dan een ECC81/82/83.
Hier eerst een plaatje : Het uitgangsvermogen is ongeveer 6,5 Watt, bij een ingangsgevoeligheid van 1,4 Volt.
Het schema: groet,
Aat
Ik stel nu een SE versterker voor bestaande uit 5 buisjes, die parallel geschakeld 1 trap vormen.
Het gaat hier om de 6J52P, een buisje dat vergelijkbaar zou zijn met de 810F. de anodedissipatie is veel hoger gespecificeerd, namelijk 10 Watt. En dat voor een buisje dat niet groter is dan een ECC81/82/83.
Hier eerst een plaatje : Het uitgangsvermogen is ongeveer 6,5 Watt, bij een ingangsgevoeligheid van 1,4 Volt.
Het schema: groet,
Aat
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Wat een prachtige topic titel !
Is het alleen maar een idee, of ga je dat daadwerkelijk bouwen, Aat ?
Is het alleen maar een idee, of ga je dat daadwerkelijk bouwen, Aat ?
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Als je ze 10W weg laat kachelen heb je er nog wel meer nodig, gaan ze wel snel denk ikray5150 schreef:Jou kennende heb je al een dozijn van die buisjes gescoord.
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Heb - en dat is echt toevallig - al een hele tijd 5 ex. liggen. Zullen ook nog wel even blijven liggen.
Was nogal geïnteresseerd in kleine penthodes die mooie triodecurven opleverden, zoals de 6J52P, D3a, C3g, 6J9P, EF184, E180F, E280F en E810F. Vrijwel allemaal buizen - die in triode geschakeld - een behoorlijke versterking, een lage inwendige weerstand en een lage vervorming hebben en destijds te duur waren om voor audio te gebruiken.
Tegenwoordig veelal goedkoper te verkrijgen als de 'normale' ECC-serie.
@Pjotr, de buisjes staan ingesteld op 7,5 Watt, dus dat zal nog wel los lopen.
groet,
Aat
Was nogal geïnteresseerd in kleine penthodes die mooie triodecurven opleverden, zoals de 6J52P, D3a, C3g, 6J9P, EF184, E180F, E280F en E810F. Vrijwel allemaal buizen - die in triode geschakeld - een behoorlijke versterking, een lage inwendige weerstand en een lage vervorming hebben en destijds te duur waren om voor audio te gebruiken.
Tegenwoordig veelal goedkoper te verkrijgen als de 'normale' ECC-serie.
@Pjotr, de buisjes staan ingesteld op 7,5 Watt, dus dat zal nog wel los lopen.
groet,
Aat
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Daar sluit ik mij bij aande_smit schreef:bij deze een volger ter lering en vermaak....
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Nou ja, als ze 10W mogen hebben.... Het is meestal de (te hoge) kathodestroom die ze hard doet slijten.AatV schreef:@Pjotr, de buisjes staan ingesteld op 7,5 Watt, dus dat zal nog wel los lopen.
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: De Russen komen! 6J52P SE
dus met 1 zo'n buisje en een single ended trafootje van pakweg 7k kun je een leuke 1W versterker bouwen, bijvoorbeeld voor een koptelefoon?
Dit zou echt een enkel-buis koptelefoon versterker kunnen zijn.
Topic titel: De Krim-Amp?
Dit zou echt een enkel-buis koptelefoon versterker kunnen zijn.
Topic titel: De Krim-Amp?
Re: De Russen komen! 6J52P SE
@Robert, niets gegarandeerd, de proof of the pudding is in the eating...RobertD schreef:dus met 1 zo'n buisje en een single ended trafootje van pakweg 7k kun je een leuke 1W versterker bouwen, bijvoorbeeld voor een koptelefoon?
Dit zou echt een enkel-buis koptelefoon versterker kunnen zijn.
Topic titel: De Krim-Amp?
Moet eens kijken of ik ergens een enigszins bruikbare trafo* kan opscharrelen, want veel geld wil ik er niet aan spenderen.
groet,
Aat
* denk op dit moment aan zoiets als een 'dikke" nettrafo 230/18 Volt.
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Zo zo,wat een toestand hier
Let ik even niet op,krijgt Aat het aan de stok met de russen
Ik mis wel iets echt "Aat's" in dat schema , hebben de russen Ledjepik gepleegd ?
.
Tegelijk er maar 's ingedoken.En ,iets anders verwacht
,niet helemaal gelukkig
.
Bij deze instlling vind ik de Ra wat hoog,zou eerder voor 1k gaan.
Volgens mijn data mag de buis "maar" 7,5W verstoken
.
Bij zulke steile buizen en kleine kathodeweerstand is de instelling erg onzeker,kleine verschillen grote gevolgen.
Daar komen de LED's van pas
.Roosterspanning omhoog en grotere kathodeweerstanden,een stuk stabieler.
Hierbij wat ik in de gauwigheid van heb gebakken.
Anne
Let ik even niet op,krijgt Aat het aan de stok met de russen
Ik mis wel iets echt "Aat's" in dat schema , hebben de russen Ledjepik gepleegd ?
Tegelijk er maar 's ingedoken.En ,iets anders verwacht
Bij deze instlling vind ik de Ra wat hoog,zou eerder voor 1k gaan.
Volgens mijn data mag de buis "maar" 7,5W verstoken
Bij zulke steile buizen en kleine kathodeweerstand is de instelling erg onzeker,kleine verschillen grote gevolgen.
Daar komen de LED's van pas
Hierbij wat ik in de gauwigheid van heb gebakken.
Anne
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Van de EF184 heb ik er nog wat liggen, dat zou dus ook kunnen? en ugt's heb ik er ook een paar liggen. lijkt me wel leuk om te proberen.
Wat zou je met een pcf80 kunnen maken, daar heb ik er een honderd van liggen of zo.
kan er wel wat doneren aan degene die er iets van willen maken als dat al zou kunnen.
Gr Blokker
Wat zou je met een pcf80 kunnen maken, daar heb ik er een honderd van liggen of zo.
kan er wel wat doneren aan degene die er iets van willen maken als dat al zou kunnen.
Gr Blokker
Re: De Russen komen! 6J52P SE
@Anne, wel een goed idee om de stuurroosterpotentiaal (3 x woordwaarde) iets op te lichten, zou het zelf ietsje anders doen, maar toch. Vind het wel opmerkelijk dat je meer en meer LED's gaat gebruiken.
@Blokker1, de PCF80 gaat het niet worden met een anodedissipatie van 1,7 Watt. Mocht je ook nog wat PCF200 en PCF201 hebben liggen, deze zijn ook niet geschikt als eindbuis. Ook de EF184 is niet geschikt, maar is als triode geschakeld wel een mooie buis. Vaak moet je de gloeistroom/spanning voor deze buizen gelijkrichten om brom te vermijden.
groet,
Aat
@Blokker1, de PCF80 gaat het niet worden met een anodedissipatie van 1,7 Watt. Mocht je ook nog wat PCF200 en PCF201 hebben liggen, deze zijn ook niet geschikt als eindbuis. Ook de EF184 is niet geschikt, maar is als triode geschakeld wel een mooie buis. Vaak moet je de gloeistroom/spanning voor deze buizen gelijkrichten om brom te vermijden.
groet,
Aat
-
erikdebest
- Berichten: 127
- Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
- Locatie: Zwitserland
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Leuk idee!
Wat ik me afvroeg is de miller capaciteit: 5 triodes met hoge versterking in parallel is niet niks (maar een degelijke voorversterker moet het wel aankunnen).
Edit: bedenk me net: een alternatief voor de 6J52P is de russische 6e5p. Een Brit heeft een hele serie buizen getest en deze komt er als beste uit http://www.bartola.co.uk/valves/tag/6e5p/ En 'romy the cat' gebruikt m ook
Groet! Erik
Wat ik me afvroeg is de miller capaciteit: 5 triodes met hoge versterking in parallel is niet niks (maar een degelijke voorversterker moet het wel aankunnen).
Edit: bedenk me net: een alternatief voor de 6J52P is de russische 6e5p. Een Brit heeft een hele serie buizen getest en deze komt er als beste uit http://www.bartola.co.uk/valves/tag/6e5p/ En 'romy the cat' gebruikt m ook
Groet! Erik
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Sinds lange tijd weer eens op dit forum gekeken, leuk idee met die russische buisjes, ook niet duur zie ik.RobertD schreef:dus met 1 zo'n buisje en een single ended trafootje van pakweg 7k kun je een leuke 1W versterker bouwen, bijvoorbeeld voor een koptelefoon?
Dit zou echt een enkel-buis koptelefoon versterker kunnen zijn.
Topic titel: De Krim-Amp?
Ik dacht ook al aan een leuke koptelefoon versterker, eventjes een grafiekje zoeken en wat bereken later:
http://i.imgur.com/B0Khfx7.png
In triodemode nog ruim 1 Watt eruit
Heb nog wel ergens een universeel trafotje liggen, eventjes buisjes ebayyen
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Heb een proefopstelling gemaakt om de buisjes die ik op voorraad had te testen.
Was helaas geen betrouwbare meting uit krijgen. Na verloop van tijd begon de emissie langzaam maar zeker terug te lopen.
Ga hier
niet verder mee.
groet,
Aat
Was helaas geen betrouwbare meting uit krijgen. Na verloop van tijd begon de emissie langzaam maar zeker terug te lopen.
Ga hier
groet,
Aat
Re: De Russen komen! 6J52P SE
Hè,wat jammer
.Was tenminste iets buiten het gewone werk
.
Met een steilheid richting 50mA/V is het wel een lastig geval.Vandaar dat ik al had voorgesteld om het stuurrooster positief te maken en de stroom door de kathodeweerstand te laten bepalen.
Anne
Met een steilheid richting 50mA/V is het wel een lastig geval.Vandaar dat ik al had voorgesteld om het stuurrooster positief te maken en de stroom door de kathodeweerstand te laten bepalen.
Anne
