De Russen komen! 6J52P SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door AatV »

De meeste SE versterkers bestaan uit een spanningsversterker, dan een trapje met een lage uitgangsimpedantie en tenslotte een eindbuis.
Ik stel nu een SE versterker voor bestaande uit 5 buisjes, die parallel geschakeld 1 trap vormen.
Het gaat hier om de 6J52P, een buisje dat vergelijkbaar zou zijn met de 810F. de anodedissipatie is veel hoger gespecificeerd, namelijk 10 Watt. En dat voor een buisje dat niet groter is dan een ECC81/82/83.
Hier eerst een plaatje :
plaatje 6j52P.jpg
Het uitgangsvermogen is ongeveer 6,5 Watt, bij een ingangsgevoeligheid van 1,4 Volt.
Het schema:
6j52p jp.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
de_smit
Berichten: 196
Lid geworden op: do 09 jul 2009, 21:26
Locatie: Brabant

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door de_smit »

bij deze een volger ter lering en vermaak....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door ray5150 »

Wat een prachtige topic titel ! :rofl:

Is het alleen maar een idee, of ga je dat daadwerkelijk bouwen, Aat ?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door AatV »

Voorlopig alleen een idee, Ray!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door ray5150 »

Jou kennende heb je al een dozijn van die buisjes gescoord. :mrgreen:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door hsmeets »

Voorstel projectnaam: Krimson :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Jou kennende heb je al een dozijn van die buisjes gescoord. :mrgreen:
Als je ze 10W weg laat kachelen heb je er nog wel meer nodig, gaan ze wel snel denk ik :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door AatV »

Heb - en dat is echt toevallig - al een hele tijd 5 ex. liggen. Zullen ook nog wel even blijven liggen.
Was nogal geïnteresseerd in kleine penthodes die mooie triodecurven opleverden, zoals de 6J52P, D3a, C3g, 6J9P, EF184, E180F, E280F en E810F. Vrijwel allemaal buizen - die in triode geschakeld - een behoorlijke versterking, een lage inwendige weerstand en een lage vervorming hebben en destijds te duur waren om voor audio te gebruiken.
Tegenwoordig veelal goedkoper te verkrijgen als de 'normale' ECC-serie.

@Pjotr, de buisjes staan ingesteld op 7,5 Watt, dus dat zal nog wel los lopen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door Zweitse »

de_smit schreef:
bij deze een volger ter lering en vermaak....
Daar sluit ik mij bij aan :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
@Pjotr, de buisjes staan ingesteld op 7,5 Watt, dus dat zal nog wel los lopen.

groet,
Aat
Nou ja, als ze 10W mogen hebben.... Het is meestal de (te hoge) kathodestroom die ze hard doet slijten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door RobertD »

dus met 1 zo'n buisje en een single ended trafootje van pakweg 7k kun je een leuke 1W versterker bouwen, bijvoorbeeld voor een koptelefoon?

Dit zou echt een enkel-buis koptelefoon versterker kunnen zijn.

Topic titel: De Krim-Amp?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door Mr Tube »

ga ik volgen, bijzonder concept.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
dus met 1 zo'n buisje en een single ended trafootje van pakweg 7k kun je een leuke 1W versterker bouwen, bijvoorbeeld voor een koptelefoon?

Dit zou echt een enkel-buis koptelefoon versterker kunnen zijn.

Topic titel: De Krim-Amp?
@Robert, niets gegarandeerd, de proof of the pudding is in the eating... :mrgreen:
Moet eens kijken of ik ergens een enigszins bruikbare trafo* kan opscharrelen, want veel geld wil ik er niet aan spenderen.

groet,
Aat

* denk op dit moment aan zoiets als een 'dikke" nettrafo 230/18 Volt.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door nl3prc »

Denk dat 230V 6V beter in de richting komt voor een ugt
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door Ah!buis »

Zo zo,wat een toestand hier :o
Let ik even niet op,krijgt Aat het aan de stok met de russen :shock:
Ik mis wel iets echt "Aat's" in dat schema , hebben de russen Ledjepik gepleegd ? :cry: .
Tegelijk er maar 's ingedoken.En ,iets anders verwacht :-$ ,niet helemaal gelukkig :lol: .
Bij deze instlling vind ik de Ra wat hoog,zou eerder voor 1k gaan.
Volgens mijn data mag de buis "maar" 7,5W verstoken :? .
Bij zulke steile buizen en kleine kathodeweerstand is de instelling erg onzeker,kleine verschillen grote gevolgen.
Daar komen de LED's van pas :D .Roosterspanning omhoog en grotere kathodeweerstanden,een stuk stabieler.
Hierbij wat ik in de gauwigheid van heb gebakken.
Anne
Bijlagen
T-6J52n.jpg
S-6J52n.JPG
BL-6J52n.jpg
blokker1
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 30 okt 2013, 17:26

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door blokker1 »

Van de EF184 heb ik er nog wat liggen, dat zou dus ook kunnen? en ugt's heb ik er ook een paar liggen. lijkt me wel leuk om te proberen.

Wat zou je met een pcf80 kunnen maken, daar heb ik er een honderd van liggen of zo.
kan er wel wat doneren aan degene die er iets van willen maken als dat al zou kunnen.

Gr Blokker
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door AatV »

@Anne, wel een goed idee om de stuurroosterpotentiaal (3 x woordwaarde) iets op te lichten, zou het zelf ietsje anders doen, maar toch. Vind het wel opmerkelijk dat je meer en meer LED's gaat gebruiken. :lol:

@Blokker1, de PCF80 gaat het niet worden met een anodedissipatie van 1,7 Watt. Mocht je ook nog wat PCF200 en PCF201 hebben liggen, deze zijn ook niet geschikt als eindbuis. Ook de EF184 is niet geschikt, maar is als triode geschakeld wel een mooie buis. Vaak moet je de gloeistroom/spanning voor deze buizen gelijkrichten om brom te vermijden.

groet,
Aat
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door erikdebest »

Leuk idee!
Wat ik me afvroeg is de miller capaciteit: 5 triodes met hoge versterking in parallel is niet niks (maar een degelijke voorversterker moet het wel aankunnen).

Edit: bedenk me net: een alternatief voor de 6J52P is de russische 6e5p. Een Brit heeft een hele serie buizen getest en deze komt er als beste uit http://www.bartola.co.uk/valves/tag/6e5p/ En 'romy the cat' gebruikt m ook :)

Groet! Erik
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door TubeHead »

Leuk idee ! Ben benieuwd of het ook werkelijkheid gaat worden ;)
riktw
Berichten: 209
Lid geworden op: wo 29 aug 2007, 14:36
Locatie: arnhem

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door riktw »

RobertD schreef:
dus met 1 zo'n buisje en een single ended trafootje van pakweg 7k kun je een leuke 1W versterker bouwen, bijvoorbeeld voor een koptelefoon?

Dit zou echt een enkel-buis koptelefoon versterker kunnen zijn.

Topic titel: De Krim-Amp?
Sinds lange tijd weer eens op dit forum gekeken, leuk idee met die russische buisjes, ook niet duur zie ik.
Ik dacht ook al aan een leuke koptelefoon versterker, eventjes een grafiekje zoeken en wat bereken later:
http://i.imgur.com/B0Khfx7.png
In triodemode nog ruim 1 Watt eruit :)
Heb nog wel ergens een universeel trafotje liggen, eventjes buisjes ebayyen :)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door AatV »

Heb een proefopstelling gemaakt om de buisjes die ik op voorraad had te testen.
Was helaas geen betrouwbare meting uit krijgen. Na verloop van tijd begon de emissie langzaam maar zeker terug te lopen.
Ga hier :( niet verder mee.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: De Russen komen! 6J52P SE

Bericht door Ah!buis »

Hè,wat jammer :( .Was tenminste iets buiten het gewone werk :D .
Met een steilheid richting 50mA/V is het wel een lastig geval.Vandaar dat ik al had voorgesteld om het stuurrooster positief te maken en de stroom door de kathodeweerstand te laten bepalen.
Anne
Plaats reactie