klankkleur van buizen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

klankkleur van buizen

Bericht door Muug »

Zit ik zo wat te lezen over lampen. Elke lamp heeft zo wel zijn klankkleur volgens sommigen. De GM70 zou zou de helderheid van de 2A3 met een erg strakke bas combineren. De 300B is dan weer lekker "warm"... Wat zijn jullie ervaringen?
Audiolicious

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Audiolicious »

Onzin, e.e.a. valt of staat met de instelling van de buis en de hoeveelheid lokale of globale tegenkoppeling en 't daaruit resulterende vervormingsspectrum.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: klankkleur van buizen

Bericht door maikbike »

Muug schreef:
Wat zijn jullie ervaringen?
Dat je zelf moet luisteren en oordelen, en niet blind op andermans mening of oren af kan gaan :wink:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: klankkleur van buizen

Bericht door TheoK »

maikbike schreef:
Muug schreef:
Wat zijn jullie ervaringen?
Dat je zelf moet luisteren en oordelen, en niet blind op andermans mening of oren af kan gaan :wink:
+1
Audiolicious

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Audiolicious »

maikbike schreef:
Muug schreef:
Wat zijn jullie ervaringen?
Dat je zelf moet luisteren en oordelen, en niet blind op andermans mening of oren af kan gaan :wink:
+2, jij moet 't mooi vinden en ernaar luisteren, dat een ander het misschien he-le-maal niks vindt moet je dan maar voor lief nemen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Muug »

Dit moet zowat het nuchterste forum aller tijden zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door audiomanics »

Muug schreef:
Dit moet zowat het nuchterste forum aller tijden zijn. :mrgreen:
Ik denk dat de meesten hun mening voor zich houden.. moe van het aantal oeverloze discussies...

Kees
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: klankkleur van buizen

Bericht door AatV »

audiomanics schreef:
Ik denk dat de meesten hun mening voor zich houden.. moe van het aantal oeverloze discussies...

Kees
Ik zie van iedereen het advies dat je vooral moet luisteren en daarna je oordeel vellen.
Betere adviezen ga je niet krijgen. 8)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Dit moet zowat het nuchterste forum aller tijden zijn. :mrgreen:
Ach, een borrel gaat 'r altijd wel in :kwijl:
Alleen, drinken is slecht voor de gezondheid en je wordt er doof van :o
Hoe weet u dat :?
Wat zeg je :?: :lol:
(naar W.Z. of was't F.J. :? )
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 12 feb 2014, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: klankkleur van buizen

Bericht door ds23man »

grouse.jpg
grouse.jpg (6.74 KiB) 416 keer bekeken
Proost!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: klankkleur van buizen

Bericht door MarcelvdG »

Ik heb er geen ervaring mee, maar zuiver theoretisch lijkt het me geen gek verhaal dat buizenversterkers met verschillende buizen verschillend klinken, vooral niet als ze zonder tegenkoppeling bedreven worden.

Ze hebben allemaal een andere inwendige weerstand en andere aanbevolen transformatieverhouding van de trafo, en daarmee een andere demping van de luidsprekerresonantie. Daarnaast heeft de manier waarop het rooster gewikkeld is een duidelijke invloed op het karakter van de vervorming. Theoretisch heeft een buis met een uniform rooster bijvoorbeeld een macht-anderhalf-spanning-stroomkarakteristiek (althans als de stroom zodanig is dat er ruimteladingseffecten optreden), maar met speciaal gewikkelde roosters konden ze vroeger ook exponentiele buizen maken voor de automatische versterkingsregeling van radio's. Aangezien geen enkel echt rooster perfect uniform is, zal geen enkele buis precies een anderhalfste macht geven.

Maar nogmaals, ik heb er zelf nooit mee geexperimenteerd.
Audiolicious

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Audiolicious »

MarcelvdG schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar zuiver theoretisch lijkt het me geen gek verhaal dat buizenversterkers met verschillende buizen verschillend klinken, vooral niet als ze zonder tegenkoppeling bedreven worden.

Ze hebben allemaal een andere inwendige weerstand en andere aanbevolen transformatieverhouding van de trafo, en daarmee een andere demping van de luidsprekerresonantie. Daarnaast heeft de manier waarop het rooster gewikkeld is een duidelijke invloed op het karakter van de vervorming. Theoretisch heeft een buis met een uniform rooster bijvoorbeeld een macht-anderhalf-spanning-stroomkarakteristiek (althans als de stroom zodanig is dat er ruimteladingseffecten optreden), maar met speciaal gewikkelde roosters konden ze vroeger ook exponentiele buizen maken voor de automatische versterkingsregeling van radio's. Aangezien geen enkel echt rooster perfect uniform is, zal geen enkele buis precies een anderhalfste macht geven.

Maar nogmaals, ik heb er zelf nooit mee geexperimenteerd.
Geen tegenkoppeling bestaat niet, er is altijd lokaal tegenkoppeling aanwezig, anders zou de versterker überhaupt niet functioneren.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door grimoire »

In mijn gitaarversterker maken verschillende voorversterker buisjes wel degelijk (soms groot) verschil. Met eindbuizen heb ik nog weinig geexperimenteerd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Muug »

ja jong, maakt het nog wat moeilijker ! :shock: :mrgreen:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door grimoire »

Hahaha knuppel in het hoenderhok geloof ik...

Gitaarversterker zit vast ook wat anders in elkaar, ik heb ook geen verstand van buizen dus laat je niet gek maken;)

Verschil zit er bij de gitaarversterker misschien ook vooral in of een buisje oud/bijna op is. Neuwe buizen heb ik niet naast elkaar geprobeerd dus no worries :idea:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Pjotr »

Muug schreef:
ja jong, maakt het nog wat moeilijker ! :shock: :mrgreen:
Ja, dat is nu eenmaal inherent aan buizen als je over de klankkleur begint. Bij uitstek een onderwerp waar er geen twee gelijk zijn, zoveel hoorbare klankkleur (vervorming) bepalende variabelen... :mrgreen:
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: klankkleur van buizen

Bericht door molekuul »

zeker bij gitaar versterkers wil je gebruik maken van de niet lineariteit van de buizen. Een gitaar versterker is dan ook niet een versterker die "niets toe voegt", een gitaar versterker is een instrument, een apparaat wat een bepaalde klank mee geeft. Iedere artiest heeft zo zijn voorkeur voor een bepaald merk. ieder merk, zelfs iedere lijn binnen een merk heeft een eigen karakter.
Dit geld, welliswaar in mindere mate, ook voor HIFI/High-End versterkers.

Dit karakter wordt bepaald door de vervorming van de componenten in de versterker. Andere componenten geven dan ook een ander karakter.
Dit geldt ook voor ieder merk van deze componenten.
Een component zoals een Buis is een samenvoeging van vele parameters zoals:
Verschillen in bijvoorbeeld de legeringen
Verschillen in de vorm van de gebruikte materialen
Net andere afstand tussen onderdelen,
etc.

alhoewel deze aan de specificaties voldoen, zijn er toch kleine verschillen.
Ons oor is een erg nauwkeurig instrument. Als je het gehoor traint, dan kun je de verschillen goed horen.

het is zoals eerder al gezegd, luisteren, luisteren, luisteren....
aanstaande zaterdag zal op de luisterdag in hengelo een 300B versterker van TriodeDick aanwezig zijn. Wel op een heel mooi paar luidsprekers, want hier zit nog veel meer verschil in dan in de versterkers.

Kom eens luisteren

groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Muug »

kzou wel willen komen luisteren
maar het is niet alleen meer dan 300km enkel (wat uiteindelijk nog te doen is, cruise control op en wat mp3's spelen) maar 's avonds moeten we om 19u op een etentje aanwezig zijn, dus daar zitten we met een logistieke knoop !
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: klankkleur van buizen

Bericht door MarcelvdG »

Audiolicious schreef:
Geen tegenkoppeling bestaat niet, er is altijd lokaal tegenkoppeling aanwezig, anders zou de versterker überhaupt niet functioneren.
Hoe dat zo?
Audiolicious

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Audiolicious »

MarcelvdG schreef:
Audiolicious schreef:
Geen tegenkoppeling bestaat niet, er is altijd lokaal tegenkoppeling aanwezig, anders zou de versterker überhaupt niet functioneren.
Hoe dat zo?
Hoe wat zo? Een buis is altijd lokaal tegengekoppeld, dit is inherent aan de werking ervan, anders kan er uberhaupt geen versterking plaatsvinden. Een versterker zonder tegenkoppeling bestaat dus niet, er is altijd een vorm van tegenkoppeling aanwezig, anders zou de 'versterker' als oscillator gaan werken, of per direct na inschakelen de uitgang optrekken naar de voedingsspanning, ongeacht de stimulans op de ingang.

Ik kan dat allemaal wel in detail gaan uitleggen, maar ik stel voor dat je een boek over de werking van buizenversterkers er eens op naslaat.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: klankkleur van buizen

Bericht door AatV »

Audiolicious schreef:
Hoe wat zo? Een buis is altijd lokaal tegengekoppeld, dit is inherent aan de werking ervan, anders kan er uberhaupt geen versterking plaatsvinden. Een versterker zonder tegenkoppeling bestaat dus niet, er is altijd een vorm van tegenkoppeling aanwezig, anders zou de 'versterker' als oscillator gaan werken, of per direct na inschakelen de uitgang optrekken naar de voedingsspanning, ongeacht de stimulans op de ingang.

Ik kan dat allemaal wel in detail gaan uitleggen, maar ik stel voor dat je een boek over de werking van buizenversterkers er eens op naslaat.
Leuk, zo'n polemisch standpunt, ga er alvast rustig bij zitten, trek een biertje open met een schaaltje nootjes erbij... :twisted:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Audiolicious schreef:
Hoe wat zo? Een buis is altijd lokaal tegengekoppeld, dit is inherent aan de werking ervan, anders kan er uberhaupt geen versterking plaatsvinden. Een versterker zonder tegenkoppeling bestaat dus niet, er is altijd een vorm van tegenkoppeling aanwezig, anders zou de 'versterker' als oscillator gaan werken, of per direct na inschakelen de uitgang optrekken naar de voedingsspanning, ongeacht de stimulans op de ingang.

Ik kan dat allemaal wel in detail gaan uitleggen, maar ik stel voor dat je een boek over de werking van buizenversterkers er eens op naslaat.
Leuk, zo'n polemisch standpunt, ga er alvast rustig bij zitten, trek een biertje open met een schaaltje nootjes erbij... :twisted:

groet,
Aat
Kan een standpunt dan polemisch zijn? Een tekst of een uitspraak kan dat zijn maar een standpunt? :P :lol:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: klankkleur van buizen

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Kan een standpunt dan polemisch zijn?
ja.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Pjotr schreef:
Kan een standpunt dan polemisch zijn?
ja.

groet,
Aat
Nu nog een standpunt vinden dan wat op oorlogspad wil ... :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: klankkleur van buizen

Bericht door Ah!buis »

Een standpunt polemisch :? ,ja en nee :o
Er zijn minstens twee personen nodig om te twisten,of lig je met jezelf overhoop dan heb je toch (nog) geen standpunt 8-[ .
Als je zegt "Allah is de grootste" is dat voor een islamiet geen polemisch standpunt.
Voor mij zou dat 't wel zijn :-s .Let wel zou,begin er niet aan :o ,onbegonnen werk :twisted: .
Anne
Plaats reactie