kan dit?
Moderator: Beheerdersteam
kan dit?
hoi allemaal.
ik heb een simpel jbl baskisje gemaakt met daarin dus een jbl subwoofer 140watt rms. nu had ik deze eerst op een jvc mini setje aangesloten gebridged, daar hing verder niks aan. die is 100watt. niet optimaal maar t was good for the moment. nu heb ik een skytec versterker gekocht en ik weet dat dit amateur spul is maar er viel mij direct wat op tijdens het testen.
nml dat de jvc mini set harder en dieper leek te gaan terwijl deze veel minder wattage heeft??? de subwoofer ging ook veel sneller door zijn knieen. ik hoorde veel sneller dat het maximum bereikt was. maw de speaker gaaf minder volume en ging eerder door zijn hoefjes met de skytec. kan dit aan die versterker liggen.
moet er nog wel bij vermelden dat de kist eerst onder een schuine muur stond wat wellicht de bass vergroot heefft, maar toch.
ben benieuwd wat jullie zeggen.
ik heb een simpel jbl baskisje gemaakt met daarin dus een jbl subwoofer 140watt rms. nu had ik deze eerst op een jvc mini setje aangesloten gebridged, daar hing verder niks aan. die is 100watt. niet optimaal maar t was good for the moment. nu heb ik een skytec versterker gekocht en ik weet dat dit amateur spul is maar er viel mij direct wat op tijdens het testen.
nml dat de jvc mini set harder en dieper leek te gaan terwijl deze veel minder wattage heeft??? de subwoofer ging ook veel sneller door zijn knieen. ik hoorde veel sneller dat het maximum bereikt was. maw de speaker gaaf minder volume en ging eerder door zijn hoefjes met de skytec. kan dit aan die versterker liggen.
moet er nog wel bij vermelden dat de kist eerst onder een schuine muur stond wat wellicht de bass vergroot heefft, maar toch.
ben benieuwd wat jullie zeggen.
Re: kan dit?
Tja, wat moeten we daar nou in godsnaam op zeggen. ja, dat kan ?
"Als ik hier druk, doet het daar pijn, hoe kan dat dokter ?"
Zonder typenummers, technische gegevens, foto's en dergelijke, is het vrijwel onmogelijk om daar een zinnig antwoord op te geven...
Enigste conclusie vooralsnog is dat je JVC setje meer continu vermogen kan uitsturen dan de Skypech.
"Als ik hier druk, doet het daar pijn, hoe kan dat dokter ?"
Zonder typenummers, technische gegevens, foto's en dergelijke, is het vrijwel onmogelijk om daar een zinnig antwoord op te geven...
Enigste conclusie vooralsnog is dat je JVC setje meer continu vermogen kan uitsturen dan de Skypech.
Re: kan dit?
"Wattage", of vermogen zoals het in een normale grootheid wordt aangegeven zegt helaas niet zo veel. Mijn gok n.a.v. je verhaal is dat de nieuwe versterker simpelweg niet zo goed presteert met je subwoofer.
Er vanuit gaande dat je een filter voor je subwoofer hebt (in je pc of surround receiver?), is het misschien verstandig om de skytek te ruilen voor een eenvoudige andere versterker;
http://www.bax-shop.nl/versterker/behri ... tails.html
Maar idd zoals Raymond zegt, het is een beetje koffiedik kijken zonder betere omschrijving
Er vanuit gaande dat je een filter voor je subwoofer hebt (in je pc of surround receiver?), is het misschien verstandig om de skytek te ruilen voor een eenvoudige andere versterker;
http://www.bax-shop.nl/versterker/behri ... tails.html
Maar idd zoals Raymond zegt, het is een beetje koffiedik kijken zonder betere omschrijving
Re: kan dit?
nou de skytec gaat sowieso terug. hij maakt ook zo'n herrie dat ik mijn studio monitoren niet eens meer hoor. i i g niet al hun mooie details. hier dan de specs.
van de sub. jbl gt 122 4 ohm 140rms 280piek.
even ter info de skytec sky 800 mk2
800watt dus ggebridged wat ie dus is.
weet niet of dit relevant is maar de rest van de set:
dynaudio bm15a
aangestuurd door rme adi2
aangestuurd door delta 66 m-audio.
aangestuurd door gewone pc.
ik wil nog wat extra laag voor films. voor muziek maken zijn de dyns heerlijk.
ik hoor door de sub ook naar mijn idee teveel hoge tonen. lang lang geleden dat filter gekocht zonder te weten hoe of wat. de winkelier zei dat ie goed was voor deze jbl sub.
waar koop je voor deze sub een goede mono versterker. liefst met ingebouwd filter?
van de sub. jbl gt 122 4 ohm 140rms 280piek.
even ter info de skytec sky 800 mk2
800watt dus ggebridged wat ie dus is.
weet niet of dit relevant is maar de rest van de set:
dynaudio bm15a
aangestuurd door rme adi2
aangestuurd door delta 66 m-audio.
aangestuurd door gewone pc.
ik wil nog wat extra laag voor films. voor muziek maken zijn de dyns heerlijk.
ik hoor door de sub ook naar mijn idee teveel hoge tonen. lang lang geleden dat filter gekocht zonder te weten hoe of wat. de winkelier zei dat ie goed was voor deze jbl sub.
waar koop je voor deze sub een goede mono versterker. liefst met ingebouwd filter?
Re: kan dit?
nou de skytec gaat sowieso terug. hij maakt ook zo'n herrie dat ik mijn studio monitoren niet eens meer hoor. i i g niet al hun mooie details. hier dan de specs.
van de sub. jbl gt 122 4 ohm 140rms 280piek.
even ter info de skytec sky 800 mk2
800watt dus ggebridged wat ie dus is.
weet niet of dit relevant is maar de rest van de set:
dynaudio bm15a
aangestuurd door rme adi2
aangestuurd door delta 66 m-audio.
aangestuurd door gewone pc.
ik wil nog wat extra laag voor films. voor muziek maken zijn de dyns heerlijk.
ik hoor door de sub ook naar mijn idee teveel hoge tonen. lang lang geleden dat filter gekocht zonder te weten hoe of wat. de winkelier zei dat ie goed was voor deze jbl sub.
waar koop je voor deze sub een goede mono versterker. liefst met ingebouwd filter?
van de sub. jbl gt 122 4 ohm 140rms 280piek.
even ter info de skytec sky 800 mk2
800watt dus ggebridged wat ie dus is.
weet niet of dit relevant is maar de rest van de set:
dynaudio bm15a
aangestuurd door rme adi2
aangestuurd door delta 66 m-audio.
aangestuurd door gewone pc.
ik wil nog wat extra laag voor films. voor muziek maken zijn de dyns heerlijk.
ik hoor door de sub ook naar mijn idee teveel hoge tonen. lang lang geleden dat filter gekocht zonder te weten hoe of wat. de winkelier zei dat ie goed was voor deze jbl sub.
waar koop je voor deze sub een goede mono versterker. liefst met ingebouwd filter?
Re: kan dit?
oeps.
ik kan het filter ook niet meer zien dus specs daarvan word lastig dan met heel de kist open.
ik kan het filter ook niet meer zien dus specs daarvan word lastig dan met heel de kist open.
Re: kan dit?
Voor het geld van zo'n Behringer of Skypech kun je ook een Peavey CS series bezitten...
http://www.marktplaats.nl/z/peavey-cs.h ... increasing
Hetgeen mij nu de toorn van Gerhard gaat opleveren...
Is er eigenlijk wel iets aan dat baskistje berekend ?
Ik lees niet over inhoud, soort of poort...
http://www.marktplaats.nl/z/peavey-cs.h ... increasing
Hetgeen mij nu de toorn van Gerhard gaat opleveren...
Is er eigenlijk wel iets aan dat baskistje berekend ?
Ik lees niet over inhoud, soort of poort...
Re: kan dit?
nee de afmetingen zijn puur op de gok gemaakt. ik was nog jong en er was geen internet dat vol stond met advies en fora. het is een basreflex systeem noemen ze dat geloof ik. kist van ongeveer 60cm hoog 40 breed. 2,5 cm mdf. plaatdikte. ik weet niet hoe ik fot kan toevoegen met ipad. heb er net een gemaakt.
ik heb nu deze bestelt
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3010 ... ggest=true
maar toch bedankt voor het meedenken en de tip.
ik heb nu deze bestelt
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/3010 ... ggest=true
maar toch bedankt voor het meedenken en de tip.
Re: kan dit?
Sja, zo op gok is de kans erg klein dat er goed geluid uit komt, ook al hang je er een versterker van 1000 euro of meer aan.
Als je een beetje wat meer rond leest leer je dat er voor luidsprekers units zogeheten Thiele / Small parameters zijn.
Aan de hand van die gegevens kun je met bepaalde programma de meest gunstige inhoud en afmetingen berekenen.
Vraag me niet naar het hoe en waarom, daar hebben andere meer verstand van.
Die Conrad versterker zit kwalitatief op hetzelfde niveau als zo'n Skypech trouwens, had je beter even mee kunnen wachten.
er duikt hier vaak genoeg leuks te koop op. vaak kwalitatief veel beter dan dat China spul.
Heer SupeR had een tijdje geleden een mooi monoblok te koop, kon die aan de straatstenen niet kwijt...
Als je een beetje wat meer rond leest leer je dat er voor luidsprekers units zogeheten Thiele / Small parameters zijn.
Aan de hand van die gegevens kun je met bepaalde programma de meest gunstige inhoud en afmetingen berekenen.
Vraag me niet naar het hoe en waarom, daar hebben andere meer verstand van.
Die Conrad versterker zit kwalitatief op hetzelfde niveau als zo'n Skypech trouwens, had je beter even mee kunnen wachten.
er duikt hier vaak genoeg leuks te koop op. vaak kwalitatief veel beter dan dat China spul.
Heer SupeR had een tijdje geleden een mooi monoblok te koop, kon die aan de straatstenen niet kwijt...
Re: kan dit?
Gewoon een ouwe Stage Acccompany versterker op de kop tikken.
Hufterproof Highend ©.
Maar nu het verschil tussen de JVC en de Skytec: het subwaffertje is 4 ohms en je hebt die Skytec versterker gebrugd.
Dat trekt-ie dus niet en gaat qua stroom en dus ook qua spanning door den knietjes. Minimaal 8 ohm als je brugt.
Resultaat: flutbasjes.
Dit verder afgezien van eventuele foute afstemming en maten van de kist.
Hufterproof Highend ©.
Maar nu het verschil tussen de JVC en de Skytec: het subwaffertje is 4 ohms en je hebt die Skytec versterker gebrugd.
Dat trekt-ie dus niet en gaat qua stroom en dus ook qua spanning door den knietjes. Minimaal 8 ohm als je brugt.
Resultaat: flutbasjes.
Dit verder afgezien van eventuele foute afstemming en maten van de kist.
Re: kan dit?
ja overal waar ik ook las stond nergens 4 ohm gebrugd, altijd stond er 8 ohm gebrugd. dus ik bellen naar bax shop (toch geen slechte shop) en dat moest geen probleem zijn 4 ohm.naja de skytec gaat retour.
ik hoop dat deze andere van conrad nu beter is.
ik hoop dat deze andere van conrad nu beter is.
Re: kan dit?
zoiets als dit?KT88 schreef:Gewoon een ouwe Stage Acccompany versterker op de kop tikken.![]()
Hufterproof Highend ©.
http://link.marktplaats.nl/770178021
is die prijs goed?
Laatst gewijzigd door zony op zo 02 feb 2014, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: kan dit?
Die Conrad versterker zit kwalitatief op hetzelfde niveau als zo'n Skypech trouwens, had je beter even mee kunnen wachten.
er duikt hier vaak genoeg leuks te koop op. vaak kwalitatief veel beter dan dat China spul.
Heer SupeR had een tijdje geleden een mooi monoblok te koop, kon die aan de straatstenen niet kwijt...[/quote]
ja hij KAN nog geannuleerd worden
.
omdat hij compleet was en de reviews buitengewoon goed waren dacht ik doen. dan ben ik gelijk klaar.
er duikt hier vaak genoeg leuks te koop op. vaak kwalitatief veel beter dan dat China spul.
Heer SupeR had een tijdje geleden een mooi monoblok te koop, kon die aan de straatstenen niet kwijt...[/quote]
ja hij KAN nog geannuleerd worden
omdat hij compleet was en de reviews buitengewoon goed waren dacht ik doen. dan ben ik gelijk klaar.
Re: kan dit?
is deze dan wel te bridgen op 4 ohm?
http://link.marktplaats.nl/770178021
zal met huidige unit niet nodig zijn maar zit er ook over te denken een zwaardere speaker te kopen.
http://link.marktplaats.nl/770178021
zal met huidige unit niet nodig zijn maar zit er ook over te denken een zwaardere speaker te kopen.
Re: kan dit?
ray5150 schreef:Sja, zo op gok is de kans erg klein dat er goed geluid uit komt, ook al hang je er een versterker van 1000 euro of meer aan.
Als je een beetje wat meer rond leest leer je dat er voor luidsprekers units zogeheten Thiele / Small parameters zijn.
Aan de hand van die gegevens kun je met bepaalde programma de meest gunstige inhoud en afmetingen berekenen.
ik zal afmetingen eens opmeten. t gaat dan om de binnenmaten neem ik aan?
misschien heb ik geluk en kloppen de verhoudingen wel, maar dt zal wel niet, komt dat heel nauw, op de centimeter?
Laatst gewijzigd door zony op zo 02 feb 2014, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: kan dit?
als we het toch over speaker maten hebben. ik heb me wel eens laten vertellen dat de beste bas komt uit een kist die aflopend is, waarbij de afloop lengte zo lang mogelijk moet zijn.
is dit zie foto dan niet de beste indeling? even niet letten op ontbreken van maten het gaat puur om de indeling/opbouw.
net met ipad gemaakt dus t is geen technische tekening
.
is dit zie foto dan niet de beste indeling? even niet letten op ontbreken van maten het gaat puur om de indeling/opbouw.
net met ipad gemaakt dus t is geen technische tekening
Re: kan dit?
Is mij niet helemaal duidelijk of deze gebrugd te gebruiken is, staat niks over in de specsheet.zony schreef:is deze dan wel te bridgen op 4 ohm?
http://link.marktplaats.nl/770178021
zal met huidige unit niet nodig zijn maar zit er ook over te denken een zwaardere speaker te kopen.
Pas je bovenstaande berichten even aan, d'r gaat iets niet helemaal goed met quoten, staat zo rommelig...
Re: kan dit?
Dat is ongeveer de eerste SA eindtrap uit 1983 en die kan niet gebrugd worden.zony schreef:zoiets als dit?KT88 schreef:Gewoon een ouwe Stage Acccompany versterker op de kop tikken.![]()
Hufterproof Highend ©.
http://link.marktplaats.nl/770178021
is die prijs goed?
Kijk of je een SA800 of SA1600 kunt vinden, die hebben naast een groter vermogen ook de mogelijkheid tot bruggen.
Ik heb zelf een SA1600 gescoord voor 200 euro, ze komen regelmatig voorbij op MP.
Maar er zijn meer merken hoor; Peavey, JBL-Urei enz. Ook Yamaha bijvorbeeld.
Re: kan dit?
bedankt allen voor de reacties, voorlopig laat ik even de subwooferversterker van conrad komen. ik begrijp dat ik voor wat meer een stuk meer zal hebben maar wil voor nu even niet meer geld uitgeven. weliicht wil ik nog een wat zwaardere woofer kopen maar daar houd t wel mee op. indien ik meer budget heb en tekort kom met mijn huidige woofer zal ik jullie raad zeker weer plegen. bedankt!!!
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: kan dit?
Dank voor de reclame , ding heb ik op MP staanzony schreef:KT88 schreef:Gewoon een ouwe Stage Acccompany versterker op de kop tikken.![]()
Hufterproof Highend ©.
zoiets als dit?
http://link.marktplaats.nl/770178021
is die prijs goed?
Dit beestje hoef je niet eens te bruggen,(kan niet eens) je weet niet wat er gebeurt als je zo'n versterker op die unit los laat, dat staat in geen enkele verhouding meer tot die JVC of Skypech versterker. Ook als je 'm fullrange gebruikt, weinig HiFi versterkers die er bij in de buurt komen. Ik heb 'm thuis eens uitgeprobeerd, was zeer onder de indruk. Goede soundstage, diepte en een rustig geluidsbeeld.
De specs van het ding.
http://www.stageaccompany.com/support/v ... Sa900b.pdf
Staat ook de 500 beschreven, is voor beide modellen.
Van de genoemde modellen, is de Peavey de minste, heb er wel eens wat gebruikt in een project, CS800 en CS1000, was niet slecht maar minder dan de anderen. Yamaha's PC serie, JBL MPX/MPA ( zelfde als QSC EX) MPA heeft speakon, MPX niet btw, van die JBL/QSC's alleen de grotere modellen gebruiken, de kleintjes EX800 en 1600 klinken niet , De 6290 (met ventilator) en de 6260 zijn ook heel fijn, maar de trafo's maken vaak lawaai. Dateq HPA 1000, in lijn met de 62xx , iets meer detail iets minder warm.
Dan over vermogen, als je het subje voor een beetje extra laag bij de film gebruikt, heb je niet veel nodig, als je die SA 500 te klein vind is de beste weg, meteen naar een EX4000/MPX1200 dat zijn op de Crown Ma3600 en MA5000 VZ na zo'n beetje de best laag versterkers die je kunt vinden, Stonden laatst een paar MPX1200's voor 450,- ex per stuk op MP, zijn al weer weg. MA 5000VZ (2.2KW per kanaal))is wat overdreven voor thuis denk ik ZELFS
Genoemde versterkers hebben alle , JAWEL , een conventionele voeding, schakelende voeding en laag gaat niet samen. Ik heb vele schakelende versterkers uitgeprobeerd, was die rekken van 190 Kilo per rack beetje zat, heb nix gevonden wat goed genoeg was.
Denk dat als je een goede versterker op dat speakertje loslaat de kans groot is dat je ook niet perse meer een grotere hoeft voor voorlopig.
Laatst gewijzigd door Hans 4354,5 op zo 02 feb 2014, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: kan dit?
Nu heb ik totaal geen kaas gegeten van speakers bouwen maar als ik dit zo zie verwacht ik dat het een nieuw huisje moet worden voor de JBL'szony schreef:als we het toch over speaker maten hebben. ik heb me wel eens laten vertellen dat de beste bas komt uit een kist die aflopend is, waarbij de afloop lengte zo lang mogelijk moet zijn.
is dit zie foto dan niet de beste indeling? even niet letten op ontbreken van maten het gaat puur om de indeling/opbouw.
net met ipad gemaakt dus t is geen technische tekening.
Kijk eens in de documentatie vade speakers en zoek eens op wat de aanbevolen kast inhoud is.
Reken vervolgens eens de inhoud uit de elke speaker achter zich ziet.
Als ik overigesns naar je tekening kijk dan zie ik twee speakers.
Die kan je dus gewoon met een stereo versterker aan sturen elk kanaal een eigen speaker.
Hoef je ook niet te gaan bruggen en ik ga er van uit dat beide speakers parallel staan waardoor de 4ohm al eigenlijk 2ohm word als je al een versterker kan vinden die 4ohm gebrugd aan kan dan zal die met die 2ohm impedantie belasting ook door de knieën gaan.
Wat jij doet gaat dus nooit goed komen opndeze wijze.
Re: kan dit?
@kappa nee die tekening was enkel als voorbeeld wat mij een goed kastindeling zou lijken algemeen gezien. los van maatvoerign die hoort bij een specifieke speaker.
ik zal is bij jbl informeren maar heb weinig zin om de kast te verbouwen nu. wellicht al ik verhuisd ben over paar maanden dus thnx voor je tip.
ik zal is bij jbl informeren maar heb weinig zin om de kast te verbouwen nu. wellicht al ik verhuisd ben over paar maanden dus thnx voor je tip.
Re: kan dit?
dit lijkt er meer opray5150 schreef:
Pas je bovenstaande berichten even aan, d'r gaat iets niet helemaal goed met quoten, staat zo rommelig...
