Zelfbouw coaxiaal

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Zelfbouw coaxiaal

Bericht door Fuzzbass »

Heeft iemand het ooit aangedrufd om een mid/bass driver met phase plug, zoals bijvoorbeeld de Monacor SPH-.....KEP serie om te bouwen naar een coaxiaal systeem met in het centrum een zeer compact neodymium tweetertje? Ik heb gisteren de moed gehad om van een SPH-135KEP de plug te verwijderen (de topmagneet werd zichtbaar) en er lijkt me ruim voldoende plaats voor bijvoorbeeld een Monacor CRB-30 of zo. De aansluitdraad kan door het poolkern heen, waar voorheen de bevestigingsschroef van de plug zat. De tweeter kan, als deze klein genoeg is, misschien zelfs wel in de plug gewerkt worden, hoewel deze dan niet meer met de originele bout beverstigd kan worden.

Het zou een perfect supercompact time-aligned systeempje opleveren!!!

Of zou het een hoop moeite zijn voor niets?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Lijkt mij een experiment waard, alleen moet je er wel voor zorgen dat de tweeter goed vast zit, anders heb je kans dat hij lostrilt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Had Tony niet eens zoiets gedaan bij de vorige DDIY dag?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ja, Tony had een PHL coaxiale driver, waarin hij een Monacor PA-tweeter gemonteerd heeft. Alleen betrof het hier wel een coaxiale driver die voorbereid is voor de montage van een tweeter.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt me een mooi experiment! coax op die manier kan erg mooi zijn, die KEF uni-q serie vindt ik een pracht speaker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Coaxoaal klinkt zeker mooi en heeft een hele mooie stereoafbeelding. Wdb ben ik wel fan van Tannoy coaxiaal speakers.

Heb er 2 daarvan te koop staan. De bedoeling was om ze ooit in een gesloten box te zetten maar de Qt ervan is daarvoor te hoog (0,5) :( Meer geschikt voor een open baffle of een TML, maar dat gaat er met de huidige ruimte niet zo snel van komen denk ik.

Denk dat de enige expert met zelf bouwen Tony is op dit moment. Zijn experiment heb ik vorig jaar op DDIY gehoord. Klonk niet verkeerd maar toch niet zo als andere coax systemen die ik heb gehoord.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi

Ik was van plan deze neo tweeter in een sph 165 kep te zetten. http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=275-030 Dit tweetertje kwam ook erg goed uit de bus bij zaph's audio tweeter test:
I found myself intrigued by the tiny and cheap Dayton ND20TB, and I like the rear mounting technique. This would be a great driver to supplement a wide range 3" or 4" driver. If you work the design right, the crossover could be a single cap and an LCR notch. It's small size would allow close mounting to the driver, helping to cut down on the lobing at the higher crossover frequency needed.
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/ Ik heb er nog een een paar over, front mounted plastic huisje makkelijk bij te werken.

groeten Roland
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Klinkt niet verkeerd 8)

Let wel ff op dat die tweeter nu wel min of meer in een hoorn werkt. Je moet dus wel de response daarvoor compenseren, of een tweeter nemen die daar al bij past.
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Okee, bedankt voor de antwoorden.

@Deepspace - Over die hoorn werking: ik heb natuurlijk maar een beperkte keuze m.b.t. tweeters. Eerst moet hij namelijk in de 35 mm spreekspoel passen, dan kan ik pas nadenken over het afstraalgedrag.

@Roland - Die is met 44.5 mm helaas te groot. En ik heb er niet echt vertrouwen in dat hij zonder schade kleiner te maken is.

Weet iemand op welke diepte ik het beste de tweeter kan positioneren t.o.v. de bas konus om zonder de looptijd te hoeven corrigeren het meest optimale afstraalgedrag te krijgen?

Overigens: heeft iemand ervaring met dit apparaat? Ik weet, het is goedkope Chinees spul gemaakt door zwaar onderbetaalde huismoedertjes, maar klinkt het? Je kunt in ieder geval je crossover helemaal naarje hand zetten, (dynamische) EQs en limiter per kanaal, looptijdcorrectie, 3-in + 6-uit, MIC input voor auto alignment, noem maar op!
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Fuzzbass schreef:
@Deepspace - Over die hoorn werking: ik heb natuurlijk maar een beperkte keuze m.b.t. tweeters. Eerst moet hij namelijk in de 35 mm spreekspoel passen, dan kan ik pas nadenken over het afstraalgedrag.
I know. Misschien vind je wat leuks bij de car audio tweets?
Overigens: heeft iemand ervaring met dit apparaat? Ik weet, het is goedkope Chinees spul gemaakt door zwaar onderbetaalde huismoedertjes, maar klinkt het? Je kunt in ieder geval je crossover helemaal naarje hand zetten, (dynamische) EQs en limiter per kanaal, looptijdcorrectie, 3-in + 6-uit, MIC input voor auto alignment, noem maar op!
Check op DIYaudio, daar zijn draadjes zat over het ding. Sommigen vinden het geweldig, anderen totaal niet, zoals altijd met audio spul eigenlijk ;)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Pjotr schreef:
......Denk dat de enige expert met zelf bouwen Tony is op dit moment. Zijn experiment heb ik vorig jaar op DDIY gehoord. Klonk niet verkeerd maar toch niet zo als andere coax systemen die ik heb gehoord.
Het waren PA drivers... :wink:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Weet ik Tony :)

Hier een leuk draadje over een coaxiaal uit de jaren '50. Let vooral ook op de spiderconstuctie van de woofer. Dat zie je tegenwoordig niet meer.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

In de HobbyHiFi staat een stukje over een door de Duitse importeur van Vifa gebouwde coaxiaalluidspreker. Natuurlijk op basis van Vifa chassis, maar een handige knutselaar zou het kunnen immiteren.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Fuzz bass

Ik heb er net even de schuifmaat bijgepakt: de dayton tweeter heeft een inbouw doorsnee van 33.0 mm, het front plaatje is van 2.4 mm dik plastic en heeft een doorsnee 45.0 mm, de magneet heeft een doorsnee van 26.0 mm.

Er is dus zelf wat ruimte over, ik meen dat een sph 165 kep een 37 mm phase plug heeft.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Zou moeten passen Roland, volgens de gegevens van de KEP die ik hier heb is de spreekspoel 35,5 mm. Denk wel dat de tweet mooi moet aansluiten op de spreekspoel/conus anders ga je toch allerlei interferenties krijgen op de scherpe rand van de spreekspoel. Vwb de mid: die phaseplug zit er niet voor niets in.

Wel een leuk experiment, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 17 mar 2006, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik had ze aangeschaft om in een sph 165 kep te zetten :!: En natuurlijk omdat ze zo schattig zijn. Een buisje met binnen doorsnee 33 en buiten doorsnee 35 mm zou perfect zijn. Even voorzichtig langs de bandschuur machine, blokje hout erin: en klaar is koax. Ik hou al op, zit volgens mij de daytons iets te veel te pushen. :roll:

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Fuzzbass
Berichten: 89
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 18:49
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Bericht door Fuzzbass »

Roland schreef:
Ik hou al op, zit volgens mij de daytons iets te veel te pushen. :roll:
Ach, hij kost geen drol, dus dat valt best mee. En je hebt gelijk, hij zal ongetwijfeld passend te maken zijn voor een 35 mm spreekspoel.

Het zal echter nog een hele tijd duren voor ik dit idee ga verwezenlijken. Er liggen nog stapels andere klussen in en om het huis.
Plaats reactie