Zelfbouw coaxiaal
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw coaxiaal
Heeft iemand het ooit aangedrufd om een mid/bass driver met phase plug, zoals bijvoorbeeld de Monacor SPH-.....KEP serie om te bouwen naar een coaxiaal systeem met in het centrum een zeer compact neodymium tweetertje? Ik heb gisteren de moed gehad om van een SPH-135KEP de plug te verwijderen (de topmagneet werd zichtbaar) en er lijkt me ruim voldoende plaats voor bijvoorbeeld een Monacor CRB-30 of zo. De aansluitdraad kan door het poolkern heen, waar voorheen de bevestigingsschroef van de plug zat. De tweeter kan, als deze klein genoeg is, misschien zelfs wel in de plug gewerkt worden, hoewel deze dan niet meer met de originele bout beverstigd kan worden.
Het zou een perfect supercompact time-aligned systeempje opleveren!!!
Of zou het een hoop moeite zijn voor niets?
Het zou een perfect supercompact time-aligned systeempje opleveren!!!
Of zou het een hoop moeite zijn voor niets?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Lijkt mij een experiment waard, alleen moet je er wel voor zorgen dat de tweeter goed vast zit, anders heb je kans dat hij lostrilt.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ja, Tony had een PHL coaxiale driver, waarin hij een Monacor PA-tweeter gemonteerd heeft. Alleen betrof het hier wel een coaxiale driver die voorbereid is voor de montage van een tweeter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Coaxoaal klinkt zeker mooi en heeft een hele mooie stereoafbeelding. Wdb ben ik wel fan van Tannoy coaxiaal speakers.
Heb er 2 daarvan te koop staan. De bedoeling was om ze ooit in een gesloten box te zetten maar de Qt ervan is daarvoor te hoog (0,5)
Meer geschikt voor een open baffle of een TML, maar dat gaat er met de huidige ruimte niet zo snel van komen denk ik.
Denk dat de enige expert met zelf bouwen Tony is op dit moment. Zijn experiment heb ik vorig jaar op DDIY gehoord. Klonk niet verkeerd maar toch niet zo als andere coax systemen die ik heb gehoord.
Heb er 2 daarvan te koop staan. De bedoeling was om ze ooit in een gesloten box te zetten maar de Qt ervan is daarvoor te hoog (0,5)
Denk dat de enige expert met zelf bouwen Tony is op dit moment. Zijn experiment heb ik vorig jaar op DDIY gehoord. Klonk niet verkeerd maar toch niet zo als andere coax systemen die ik heb gehoord.
Hoi
Ik was van plan deze neo tweeter in een sph 165 kep te zetten. http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=275-030 Dit tweetertje kwam ook erg goed uit de bus bij zaph's audio tweeter test:
groeten Roland
Ik was van plan deze neo tweeter in een sph 165 kep te zetten. http://www.partsexpress.com/pe/showdetl ... er=275-030 Dit tweetertje kwam ook erg goed uit de bus bij zaph's audio tweeter test:
http://www.zaphaudio.com/tweetermishmash/ Ik heb er nog een een paar over, front mounted plastic huisje makkelijk bij te werken.I found myself intrigued by the tiny and cheap Dayton ND20TB, and I like the rear mounting technique. This would be a great driver to supplement a wide range 3" or 4" driver. If you work the design right, the crossover could be a single cap and an LCR notch. It's small size would allow close mounting to the driver, helping to cut down on the lobing at the higher crossover frequency needed.
groeten Roland
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Okee, bedankt voor de antwoorden.
@Deepspace - Over die hoorn werking: ik heb natuurlijk maar een beperkte keuze m.b.t. tweeters. Eerst moet hij namelijk in de 35 mm spreekspoel passen, dan kan ik pas nadenken over het afstraalgedrag.
@Roland - Die is met 44.5 mm helaas te groot. En ik heb er niet echt vertrouwen in dat hij zonder schade kleiner te maken is.
Weet iemand op welke diepte ik het beste de tweeter kan positioneren t.o.v. de bas konus om zonder de looptijd te hoeven corrigeren het meest optimale afstraalgedrag te krijgen?
Overigens: heeft iemand ervaring met dit apparaat? Ik weet, het is goedkope Chinees spul gemaakt door zwaar onderbetaalde huismoedertjes, maar klinkt het? Je kunt in ieder geval je crossover helemaal naarje hand zetten, (dynamische) EQs en limiter per kanaal, looptijdcorrectie, 3-in + 6-uit, MIC input voor auto alignment, noem maar op!
@Deepspace - Over die hoorn werking: ik heb natuurlijk maar een beperkte keuze m.b.t. tweeters. Eerst moet hij namelijk in de 35 mm spreekspoel passen, dan kan ik pas nadenken over het afstraalgedrag.
@Roland - Die is met 44.5 mm helaas te groot. En ik heb er niet echt vertrouwen in dat hij zonder schade kleiner te maken is.
Weet iemand op welke diepte ik het beste de tweeter kan positioneren t.o.v. de bas konus om zonder de looptijd te hoeven corrigeren het meest optimale afstraalgedrag te krijgen?
Overigens: heeft iemand ervaring met dit apparaat? Ik weet, het is goedkope Chinees spul gemaakt door zwaar onderbetaalde huismoedertjes, maar klinkt het? Je kunt in ieder geval je crossover helemaal naarje hand zetten, (dynamische) EQs en limiter per kanaal, looptijdcorrectie, 3-in + 6-uit, MIC input voor auto alignment, noem maar op!
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
I know. Misschien vind je wat leuks bij de car audio tweets?Fuzzbass schreef:@Deepspace - Over die hoorn werking: ik heb natuurlijk maar een beperkte keuze m.b.t. tweeters. Eerst moet hij namelijk in de 35 mm spreekspoel passen, dan kan ik pas nadenken over het afstraalgedrag.
Check op DIYaudio, daar zijn draadjes zat over het ding. Sommigen vinden het geweldig, anderen totaal niet, zoals altijd met audio spul eigenlijkOverigens: heeft iemand ervaring met dit apparaat? Ik weet, het is goedkope Chinees spul gemaakt door zwaar onderbetaalde huismoedertjes, maar klinkt het? Je kunt in ieder geval je crossover helemaal naarje hand zetten, (dynamische) EQs en limiter per kanaal, looptijdcorrectie, 3-in + 6-uit, MIC input voor auto alignment, noem maar op!
Hoi Fuzz bass
Ik heb er net even de schuifmaat bijgepakt: de dayton tweeter heeft een inbouw doorsnee van 33.0 mm, het front plaatje is van 2.4 mm dik plastic en heeft een doorsnee 45.0 mm, de magneet heeft een doorsnee van 26.0 mm.
Er is dus zelf wat ruimte over, ik meen dat een sph 165 kep een 37 mm phase plug heeft.
Groeten Roland
Ik heb er net even de schuifmaat bijgepakt: de dayton tweeter heeft een inbouw doorsnee van 33.0 mm, het front plaatje is van 2.4 mm dik plastic en heeft een doorsnee 45.0 mm, de magneet heeft een doorsnee van 26.0 mm.
Er is dus zelf wat ruimte over, ik meen dat een sph 165 kep een 37 mm phase plug heeft.
Groeten Roland
Zou moeten passen Roland, volgens de gegevens van de KEP die ik hier heb is de spreekspoel 35,5 mm. Denk wel dat de tweet mooi moet aansluiten op de spreekspoel/conus anders ga je toch allerlei interferenties krijgen op de scherpe rand van de spreekspoel. Vwb de mid: die phaseplug zit er niet voor niets in.
Wel een leuk experiment, ben benieuwd.
Wel een leuk experiment, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 17 mar 2006, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik had ze aangeschaft om in een sph 165 kep te zetten
En natuurlijk omdat ze zo schattig zijn. Een buisje met binnen doorsnee 33 en buiten doorsnee 35 mm zou perfect zijn. Even voorzichtig langs de bandschuur machine, blokje hout erin: en klaar is koax. Ik hou al op, zit volgens mij de daytons iets te veel te pushen.
Groeten Roland
Groeten Roland
Ach, hij kost geen drol, dus dat valt best mee. En je hebt gelijk, hij zal ongetwijfeld passend te maken zijn voor een 35 mm spreekspoel.Roland schreef:Ik hou al op, zit volgens mij de daytons iets te veel te pushen.![]()
Het zal echter nog een hele tijd duren voor ik dit idee ga verwezenlijken. Er liggen nog stapels andere klussen in en om het huis.
