Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Gisteravond ben ik eindelijk bezig geweest met het afwerken van de baffles van mijn L18 monitor.
Ik hoop op korte termijn te gaan experimenteren met de Seas DXT tweeter i.c.m. met de Seas H1224 woofer.
Op dit moment zit er de Seas H1212 in, het is een ontwerp van John Krutke, zaphaudio.com
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html
Ik zal toelichten hoe ik, voor het eerst, met Skai gewerkt heb. Helaas had ik te laat door dat de kwaliteit van mijn stuk (140 x 100cm a 8,-) net iets te slecht is voor hoe ik bezig ben geweest. Maar de monitor zelf was een Berken Multiplex testproject, of ik onder verstek een fineer klusje kon overslaan. Zeker i.c.m. met de zwarte voorkant vind ik dit een goedkope en waardige afwerking van een monitor.
Hier in plaatjes hoe ik het heb aangepakt... Skai een beetje opspannen zodat je geen bobbels moet weg vegen aan de voorzijde. De MDF baffle is aan de voorzijde ingespoten met spuitlijm, net als het skai (lichtelijk). De ronding (R15 mm) is daarbij nauwelijks meegespoten, daar moet straks de rek vandaan komen om het skai om de hoek te trekken. Met Bison Tix uit een tube heb ik de baffle en het skai ingesmeerd wat straks op elkaar komt... (niet zichtbaar op de foto, ik heb het gedeelte op het skai 2x zo breed gemaakt, ik kwam net niet lekker uit met de beide lijm delen). Vanuit het midden van een lengte/breedte beginnen, de uiteinden (7cm) vrij laten. Dan het skai (diagonaal) om de hoek trekken en een gedeelte in de hoogte wegtrekken en een gedeelte in de breedte. Met een (hand)tacker heb ik nietjes op ruime afstand van de hoeken vastgezet. Zo kun je rustig verder werken. Met nog skai en nietjes op de achterkant van de baffle even een optische check... Van te voren heb ik er voor gekozen de baffle niet een kleine sponning te geven zodat daar het skai in kan vallen. Ik wil maximale hechting op de randen wanneer ik het om de baffle trek en vast zet met een nietje. Als er een opstaand randje tussen de hoek en de het nietje zit (zie het als een trappetje van 1,5 mm) is er nauwlijks druk op het gedeelte dat uiteindelijk als 'plakstrook' overblijft.
Ik heb naderhand 3 opties voor ogen;
a: 1 of 2 mm MDF op de baffle plakken binnen 1 cm van de buitenranden. Dit hebben we nog liggen...
b: De kast van een klein randje voorzien, zoals ik de LS3/5a kasten gefreest heb. Hierdoor vallen de beschadigingen aan de berken zijwanden ook grotendeels weg.
c: een aluminium deel tussen de baffle en de kast plaatsen als afstand houder, zoals ik bij mijn W130S/SC10N 2-weg heb gedaan. Dit blijkt niet heel zinvol, omdat je van het alu niets meer ziet aangezien het 1 cm binnen in een kier van 1 a 2 mm zit. Meer info volgt wanneer ik verder ben. Voor nu moet ik eerst een bi-wiring terminal in deze kast gaan zetten, zodat ik met een extern filter aan de gang kan wanneer ik met de DXT tweeter ga spelen (heeft dezelfde tweeter korfmaat)
Ik hoop op korte termijn te gaan experimenteren met de Seas DXT tweeter i.c.m. met de Seas H1224 woofer.
Op dit moment zit er de Seas H1212 in, het is een ontwerp van John Krutke, zaphaudio.com
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html
Ik zal toelichten hoe ik, voor het eerst, met Skai gewerkt heb. Helaas had ik te laat door dat de kwaliteit van mijn stuk (140 x 100cm a 8,-) net iets te slecht is voor hoe ik bezig ben geweest. Maar de monitor zelf was een Berken Multiplex testproject, of ik onder verstek een fineer klusje kon overslaan. Zeker i.c.m. met de zwarte voorkant vind ik dit een goedkope en waardige afwerking van een monitor.
Hier in plaatjes hoe ik het heb aangepakt... Skai een beetje opspannen zodat je geen bobbels moet weg vegen aan de voorzijde. De MDF baffle is aan de voorzijde ingespoten met spuitlijm, net als het skai (lichtelijk). De ronding (R15 mm) is daarbij nauwelijks meegespoten, daar moet straks de rek vandaan komen om het skai om de hoek te trekken. Met Bison Tix uit een tube heb ik de baffle en het skai ingesmeerd wat straks op elkaar komt... (niet zichtbaar op de foto, ik heb het gedeelte op het skai 2x zo breed gemaakt, ik kwam net niet lekker uit met de beide lijm delen). Vanuit het midden van een lengte/breedte beginnen, de uiteinden (7cm) vrij laten. Dan het skai (diagonaal) om de hoek trekken en een gedeelte in de hoogte wegtrekken en een gedeelte in de breedte. Met een (hand)tacker heb ik nietjes op ruime afstand van de hoeken vastgezet. Zo kun je rustig verder werken. Met nog skai en nietjes op de achterkant van de baffle even een optische check... Van te voren heb ik er voor gekozen de baffle niet een kleine sponning te geven zodat daar het skai in kan vallen. Ik wil maximale hechting op de randen wanneer ik het om de baffle trek en vast zet met een nietje. Als er een opstaand randje tussen de hoek en de het nietje zit (zie het als een trappetje van 1,5 mm) is er nauwlijks druk op het gedeelte dat uiteindelijk als 'plakstrook' overblijft.
Ik heb naderhand 3 opties voor ogen;
a: 1 of 2 mm MDF op de baffle plakken binnen 1 cm van de buitenranden. Dit hebben we nog liggen...
b: De kast van een klein randje voorzien, zoals ik de LS3/5a kasten gefreest heb. Hierdoor vallen de beschadigingen aan de berken zijwanden ook grotendeels weg.
c: een aluminium deel tussen de baffle en de kast plaatsen als afstand houder, zoals ik bij mijn W130S/SC10N 2-weg heb gedaan. Dit blijkt niet heel zinvol, omdat je van het alu niets meer ziet aangezien het 1 cm binnen in een kier van 1 a 2 mm zit. Meer info volgt wanneer ik verder ben. Voor nu moet ik eerst een bi-wiring terminal in deze kast gaan zetten, zodat ik met een extern filter aan de gang kan wanneer ik met de DXT tweeter ga spelen (heeft dezelfde tweeter korfmaat)
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Ik vind dit er toch sjiek uit zien zo! Ben erg benieuwd naar de resultaten en bevindingen met de dxt tweeter. Mijn filteropzet is redelijk, maar zeker nog niet optimaal!
groeten!
Satefan
groeten!
Satefan
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
mooie how-to
maaruh: er komt nog wat btext bij denk ik?
het verhaal houdt ineens op bij

maaruh: er komt nog wat btext bij denk ik?
het verhaal houdt ineens op bij
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Ziet er weer superstrak uit
Ik ben wel nieuwsgierig wat voor functie de kastanje nu eigenlijk heeft
Ik ben wel nieuwsgierig wat voor functie de kastanje nu eigenlijk heeft
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Ik ben dus benieuwd hoe je de baffle met de kast verbind. 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Zeer netjes wouter , gaat deze speaker in productie ?
- mikekiwi
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
- Locatie: Alphen aan den Rijn
- Contacteer:
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Dank voor dit stappenplan, ik heb vóór gestemd...ben namelijk net zo'n afwerking aan het overwegen en je pakt een aantal issues aan die nog in mijn hoofd rondzingen, fijn dus!
Je meldt dat je met spuitlijm baffle en skai hebt ingespoten; zie ik goed dat je de achterzijde met tix hebt ingesmeerd? En dan ook de het leer op die plaats?
En ben ook wel nieuwsgierig naar het fabrieken van zo'n merkplaatje...
Je meldt dat je met spuitlijm baffle en skai hebt ingespoten; zie ik goed dat je de achterzijde met tix hebt ingesmeerd? En dan ook de het leer op die plaats?
En ben ook wel nieuwsgierig naar het fabrieken van zo'n merkplaatje...
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Mooie uitleg hoor. Ik heb alleen een vraag over deze twee plaatjes:
Zou je als alternatief niet gewoon een bestaande baffle kunnen gebruiken, die gewoon op normale diepte is ingefreesd en dan de driver op het skai leer laten rusten? Dan compenseert dat mooi weer voor de diepte zou ik zeggen. Of zitten daar nadelen aan? Ik zou zeggen dat scheelt puzzelwerk.
Je freest hier opzettelijk te ondiep, om te compenseren voor de dikte van het Skai leer, maar als je de drivers erin legt (op het skaileer) steken ze een stukje uit en moet je het skaileer waarop de driver rust ook wegsnijden. Dan zit het helemaal 'snok' mooi en goed.wouter schreef:
Hier in plaatjes hoe ik het heb aangepakt...
Opmerkingen bij bestand: Infrezingen rondom 1 mm te groot nemen, en ca 0.7 mm te ONdiep infrezen
[en dan]
Opmerkingen bij bestand: Nu ligt het merkplaatje en de driver nog op het skai leer, dat wordt langs de binnenzijde van de infrezing weggesneden...
[en dan]
Opmerkingen bij bestand: Weg gesneden skai op de infrezingen geeft het gewenste resultaat
Zou je als alternatief niet gewoon een bestaande baffle kunnen gebruiken, die gewoon op normale diepte is ingefreesd en dan de driver op het skai leer laten rusten? Dan compenseert dat mooi weer voor de diepte zou ik zeggen. Of zitten daar nadelen aan? Ik zou zeggen dat scheelt puzzelwerk.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Als ik het goed begrijp moet je ook de baffle 1mm kleiner maken (hoogte/breedte) zodat die niet uitsteekt als je die op de kast monteerd ?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Dat hangt van de dikte van je skai af natuurlijk
. Mijne is 0,5mm dik.
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Zeg Wouter, kun je ook iets meer uitleggen over de verschillende kwaliteiten skai die er te krijgen zijn ?wouter schreef:Helaas had ik te laat door dat de kwaliteit van mijn stuk (140 x 100cm a 8,-) net iets te slecht is voor hoe ik bezig ben geweest.
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Heel mooi geworden!
Was inderdaad ook benieuwd hoe je de baffle nu vastmaakt?
Was inderdaad ook benieuwd hoe je de baffle nu vastmaakt?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Heb gisteravond samen met de bouwer van een set Troels PMS, of te wel de Pool Mans Strad (naar Sonus Faber stradivari, als is het volgens mij eerder een Elipsa) http://www.troelsgravesen.dk/PMS-EXCEL.htm
Het bekleden ging met zeer mooi skai, afkomtig van een interieur bekleder voor auto's.
De baffles waren met de hand (bij)geschuurd en op de kopse kanten heel dun (2mm). Bij de bovenzijde hebben we daarom een stukje messing geplakt (afgeknipt van een pianoscharnier). Bij de onderzijde zat dit niet en daar trekt het skai de MDF hoek een beetje stuk.
Er zat een sponning in waar het fineer in wegvalt. Eerder leek me dit niet handig maar het werkt prettig. Nadat je het skai tijdelijk vast hebt met nietjes kun je het met nog net iets meer spanning vlak in de hoek van de sponning aandrukken.
Verder gewoon met spuitlijm weer de baffle en het skai ingespoten. Daarna met TIX uit de tube (ivm snelheid verwerken geen blikje) een 2 cm brede lijmrand op het MDF en op het skai gesmeerd.
Niet gek, zo'n lapje van 7 euro
Het bekleden ging met zeer mooi skai, afkomtig van een interieur bekleder voor auto's.
De baffles waren met de hand (bij)geschuurd en op de kopse kanten heel dun (2mm). Bij de bovenzijde hebben we daarom een stukje messing geplakt (afgeknipt van een pianoscharnier). Bij de onderzijde zat dit niet en daar trekt het skai de MDF hoek een beetje stuk.
Er zat een sponning in waar het fineer in wegvalt. Eerder leek me dit niet handig maar het werkt prettig. Nadat je het skai tijdelijk vast hebt met nietjes kun je het met nog net iets meer spanning vlak in de hoek van de sponning aandrukken.
Verder gewoon met spuitlijm weer de baffle en het skai ingespoten. Daarna met TIX uit de tube (ivm snelheid verwerken geen blikje) een 2 cm brede lijmrand op het MDF en op het skai gesmeerd.
Niet gek, zo'n lapje van 7 euro
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Thanks!
Dat is het leuke van anderen helpen, je maakt extra meters en daardoor wordt het resultaat steeds beter. Handig voor mijn aanstaande projecten
Dat is het leuke van anderen helpen, je maakt extra meters en daardoor wordt het resultaat steeds beter. Handig voor mijn aanstaande projecten
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Hoe zorg je er eigenlijk voor dat het skai aan de achterkant goed strak zit, met niet te veel vouwen ?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
ca. 10 cm bij de hoek vandaan het al schuin opspannen. Dit zet je dan tijdelijk vast met een nietje, en zo werk je steeds meer materiaal weg zodat je bij de hoek maar 3 kleine plooien hebt. Uitrekken dus, en wat je niet kwijt kunt samendrukken. Zie foto's, hopelijk is het duidelijk te zien. En als dit gedaan is kun je met een platte schroevendraaier onder het skai het in de hoeken nog verder verdelen. Doordat het skai met spuitlijm ingespoten is blijft het kleverig, als een soort sticker. Het laat zich dus redelijk goed nabewerken/verdelen.
Vandaag kreeg ik foto's binnen met de drivers op de baffle gelegd. Op sommige foto's lijkt het te hoog te liggen maar bij aandrukken ligt het perfect.
Vandaag kreeg ik foto's binnen met de drivers op de baffle gelegd. Op sommige foto's lijkt het te hoog te liggen maar bij aandrukken ligt het perfect.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Dat skai staat heel erg goed bij excel drivers .
Een speaker ontwerp uit klang und ton ?
Een speaker ontwerp uit klang und ton ?
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
ff lezenwouter schreef:Heb gisteravond samen met de bouwer van een set Troels PMS, of te wel de Pool Mans Strad (naar Sonus Faber stradivari, als is het volgens mij eerder een Elipsa) http://www.troelsgravesen.dk/PMS-EXCEL.htm
Hier ook nog een mooie ZBA skai bekleedde baffle: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9&start=25
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
@wouter: , Waar heb je die steunen gevonden. Hoe zijn ze achteraan gemonteerd? Lijkt me zeer nuttig en mooi om deze ook in mijn ontwerp te gebruiken.wouter schreef: ↑do 01 mei 2014, 9:12Heb gisteravond samen met de bouwer van een set Troels PMS, of te wel de Pool Mans Strad (naar Sonus Faber stradivari, als is het volgens mij eerder een Elipsa) http://www.troelsgravesen.dk/PMS-EXCEL.htm
Het bekleden ging met zeer mooi skai, afkomtig van een interieur bekleder voor auto's.
De baffles waren met de hand (bij)geschuurd en op de kopse kanten heel dun (2mm). Bij de bovenzijde hebben we daarom een stukje messing geplakt (afgeknipt van een pianoscharnier). Bij de onderzijde zat dit niet en daar trekt het skai de MDF hoek een beetje stuk.
Er zat een sponning in waar het fineer in wegvalt. Eerder leek me dit niet handig maar het werkt prettig. Nadat je het skai tijdelijk vast hebt met nietjes kun je het met nog net iets meer spanning vlak in de hoek van de sponning aandrukken.
Verder gewoon met spuitlijm weer de baffle en het skai ingespoten. Daarna met TIX uit de tube (ivm snelheid verwerken geen blikje) een 2 cm brede lijmrand op het MDF en op het skai gesmeerd.
elipsa 1.jpg
elipsa 10.jpg
elipsa 2.jpg
elipsa 3.jpg
elipsa 8.jpg
elipsa 5.jpg
Niet gek, zo'n lapje van 7 euro![]()
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Hallo Bart,
Deze luidsprekers zijn van mijn wijlen vriend Rene. Ik weet niet waar hij de steunen vandaan heeft en kan er helaas niet meer achter komen voor je. Ze staan nu bij zijn zoon, maar ik verwacht niet dat hij weet waar de steunen vandaan komen.
groet,
Satefan
Deze luidsprekers zijn van mijn wijlen vriend Rene. Ik weet niet waar hij de steunen vandaan heeft en kan er helaas niet meer achter komen voor je. Ze staan nu bij zijn zoon, maar ik verwacht niet dat hij weet waar de steunen vandaan komen.
groet,
Satefan
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Ze lijken opvallend veel op de Vogel luidsprekersteunen die je op Marktplaats etc. regelmatig ziet langskomen:
Deze zijn in hoek verstelbaar.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle
Daar lijken ze inderdaad weer sterk op. Bedankt
