Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie

Deze skai verwerking info vond ik duidelijk/nuttig/bruikbaar

Peiling eindigde op ma 25 nov 2013, 13:59

Ja!
8
89%
Redelijk, ik mis een aantal stappen...
1
11%
Nee! Dit kan handiger (geef gerust tips, dit was mijn eerste poging)
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 9

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door wouter »

Gisteravond ben ik eindelijk bezig geweest met het afwerken van de baffles van mijn L18 monitor.

Ik hoop op korte termijn te gaan experimenteren met de Seas DXT tweeter i.c.m. met de Seas H1224 woofer.

Op dit moment zit er de Seas H1212 in, het is een ontwerp van John Krutke, zaphaudio.com
http://www.zaphaudio.com/audio-speaker17.html

Ik zal toelichten hoe ik, voor het eerst, met Skai gewerkt heb. Helaas had ik te laat door dat de kwaliteit van mijn stuk (140 x 100cm a 8,-) net iets te slecht is voor hoe ik bezig ben geweest. Maar de monitor zelf was een Berken Multiplex testproject, of ik onder verstek een fineer klusje kon overslaan. Zeker i.c.m. met de zwarte voorkant vind ik dit een goedkope en waardige afwerking van een monitor.

Hier in plaatjes hoe ik het heb aangepakt...
Infrezingen rondom 1 mm te groot nemen, en ca 0.7 mm te ONdiep infrezen
Infrezingen rondom 1 mm te groot nemen, en ca 0.7 mm te ONdiep infrezen
Skai een beetje opspannen zodat je geen bobbels moet weg vegen aan de voorzijde. De MDF baffle is aan de voorzijde ingespoten met spuitlijm, net als het skai (lichtelijk). De ronding (R15 mm) is daarbij nauwelijks meegespoten, daar moet straks de rek vandaan komen om het skai om de hoek te trekken. Met Bison Tix uit een tube heb ik de baffle en het skai ingesmeerd wat straks op elkaar komt... (niet zichtbaar op de foto, ik heb het gedeelte op het skai 2x zo breed gemaakt, ik kwam net niet lekker uit met de beide lijm delen).
Skai een beetje strak trekken met tape, het is met spuitlijm ingespoten, net als de voorzijde van de baffle
Skai een beetje strak trekken met tape, het is met spuitlijm ingespoten, net als de voorzijde van de baffle
Vanuit het midden van een lengte/breedte beginnen, de uiteinden (7cm) vrij laten. Dan het skai (diagonaal) om de hoek trekken en een gedeelte in de hoogte wegtrekken en een gedeelte in de breedte. Met een (hand)tacker heb ik nietjes op ruime afstand van de hoeken vastgezet. Zo kun je rustig verder werken.
Alles met nietjes vast zetten...
Alles met nietjes vast zetten...
Units geven rek en druk op de plek bij de infrezing. Even heen en weer schuiven in de infrezing...
Units geven rek en druk op de plek bij de infrezing. Even heen en weer schuiven in de infrezing...
Zo ziet het er daarna uit...
Zo ziet het er daarna uit...
Nu ligt het merkplaatje en de driver nog op het skai leer, dat wordt langs de binnenzijde van de infrezing weggesneden...
Nu ligt het merkplaatje en de driver nog op het skai leer, dat wordt langs de binnenzijde van de infrezing weggesneden...
Weg gesneden skai op de infrezingen geeft het gewenste resultaat
Weg gesneden skai op de infrezingen geeft het gewenste resultaat
Met nog skai en nietjes op de achterkant van de baffle even een optische check...
Optische check
Optische check
Van te voren heb ik er voor gekozen de baffle niet een kleine sponning te geven zodat daar het skai in kan vallen. Ik wil maximale hechting op de randen wanneer ik het om de baffle trek en vast zet met een nietje. Als er een opstaand randje tussen de hoek en de het nietje zit (zie het als een trappetje van 1,5 mm) is er nauwlijks druk op het gedeelte dat uiteindelijk als 'plakstrook' overblijft.
Ik heb naderhand 3 opties voor ogen;
a: 1 of 2 mm MDF op de baffle plakken binnen 1 cm van de buitenranden. Dit hebben we nog liggen...
b: De kast van een klein randje voorzien, zoals ik de LS3/5a kasten gefreest heb. Hierdoor vallen de beschadigingen aan de berken zijwanden ook grotendeels weg.
c: een aluminium deel tussen de baffle en de kast plaatsen als afstand houder, zoals ik bij mijn W130S/SC10N 2-weg heb gedaan. Dit blijkt niet heel zinvol, omdat je van het alu niets meer ziet aangezien het 1 cm binnen in een kier van 1 a 2 mm zit.
Met een liniaal en mesje wordt de overlap verkleind, de nietjes worden verwijderd.
Met een liniaal en mesje wordt de overlap verkleind, de nietjes worden verwijderd.
Meer info volgt wanneer ik verder ben. Voor nu moet ik eerst een bi-wiring terminal in deze kast gaan zetten, zodat ik met een extern filter aan de gang kan wanneer ik met de DXT tweeter ga spelen (heeft dezelfde tweeter korfmaat)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door satefan »

Ik vind dit er toch sjiek uit zien zo! Ben erg benieuwd naar de resultaten en bevindingen met de dxt tweeter. Mijn filteropzet is redelijk, maar zeker nog niet optimaal!

groeten!

Satefan
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door Henkjan »

mooie how-to :goeie:

maaruh: er komt nog wat btext bij denk ik?
het verhaal houdt ineens op bij
Afbeelding
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door SARK »

Ziet er weer superstrak uit :shock:
Ik ben wel nieuwsgierig wat voor functie de kastanje nu eigenlijk heeft :-k
Bijlagen
Kastanje.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door hannesie »

Ik ben dus benieuwd hoe je de baffle met de kast verbind. :?:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door ds23man »

Ja mensen, daar istie weer.....
kit.~png.jpg
kit.~png.jpg (2.81 KiB) 3393 keer bekeken
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door bas focal m180 »

Zeer netjes wouter , gaat deze speaker in productie ?
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door EppeRRR »

Mijn stem is JA! Mooi gedaan :D
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door mikekiwi »

Dank voor dit stappenplan, ik heb vóór gestemd...ben namelijk net zo'n afwerking aan het overwegen en je pakt een aantal issues aan die nog in mijn hoofd rondzingen, fijn dus!

Je meldt dat je met spuitlijm baffle en skai hebt ingespoten; zie ik goed dat je de achterzijde met tix hebt ingesmeerd? En dan ook de het leer op die plaats?

En ben ook wel nieuwsgierig naar het fabrieken van zo'n merkplaatje...
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door JvS »

Mooie uitleg hoor. Ik heb alleen een vraag over deze twee plaatjes:
wouter schreef:

Hier in plaatjes hoe ik het heb aangepakt...

Opmerkingen bij bestand: Infrezingen rondom 1 mm te groot nemen, en ca 0.7 mm te ONdiep infrezen

[en dan]

Opmerkingen bij bestand: Nu ligt het merkplaatje en de driver nog op het skai leer, dat wordt langs de binnenzijde van de infrezing weggesneden...

[en dan]

Opmerkingen bij bestand: Weg gesneden skai op de infrezingen geeft het gewenste resultaat
Je freest hier opzettelijk te ondiep, om te compenseren voor de dikte van het Skai leer, maar als je de drivers erin legt (op het skaileer) steken ze een stukje uit en moet je het skaileer waarop de driver rust ook wegsnijden. Dan zit het helemaal 'snok' mooi en goed.

Zou je als alternatief niet gewoon een bestaande baffle kunnen gebruiken, die gewoon op normale diepte is ingefreesd en dan de driver op het skai leer laten rusten? Dan compenseert dat mooi weer voor de diepte zou ik zeggen. Of zitten daar nadelen aan? Ik zou zeggen dat scheelt puzzelwerk.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door bas focal m180 »

Als ik het goed begrijp moet je ook de baffle 1mm kleiner maken (hoogte/breedte) zodat die niet uitsteekt als je die op de kast monteerd ?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door JvS »

Dat hangt van de dikte van je skai af natuurlijk :). Mijne is 0,5mm dik.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door ray5150 »

wouter schreef:
Helaas had ik te laat door dat de kwaliteit van mijn stuk (140 x 100cm a 8,-) net iets te slecht is voor hoe ik bezig ben geweest.
Zeg Wouter, kun je ook iets meer uitleggen over de verschillende kwaliteiten skai die er te krijgen zijn ?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door grimoire »

Heel mooi geworden!

Was inderdaad ook benieuwd hoe je de baffle nu vastmaakt?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door wouter »

Heb gisteravond samen met de bouwer van een set Troels PMS, of te wel de Pool Mans Strad (naar Sonus Faber stradivari, als is het volgens mij eerder een Elipsa) http://www.troelsgravesen.dk/PMS-EXCEL.htm

Het bekleden ging met zeer mooi skai, afkomtig van een interieur bekleder voor auto's.
De baffles waren met de hand (bij)geschuurd en op de kopse kanten heel dun (2mm). Bij de bovenzijde hebben we daarom een stukje messing geplakt (afgeknipt van een pianoscharnier). Bij de onderzijde zat dit niet en daar trekt het skai de MDF hoek een beetje stuk.

Er zat een sponning in waar het fineer in wegvalt. Eerder leek me dit niet handig maar het werkt prettig. Nadat je het skai tijdelijk vast hebt met nietjes kun je het met nog net iets meer spanning vlak in de hoek van de sponning aandrukken.

Verder gewoon met spuitlijm weer de baffle en het skai ingespoten. Daarna met TIX uit de tube (ivm snelheid verwerken geen blikje) een 2 cm brede lijmrand op het MDF en op het skai gesmeerd.
elipsa 1.jpg
elipsa 10.jpg
elipsa 2.jpg
elipsa 3.jpg
elipsa 8.jpg
elipsa 5.jpg
Niet gek, zo'n lapje van 7 euro :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door ray5150 »

:shock: Meneer is een vakman !
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door wouter »

Thanks!
Dat is het leuke van anderen helpen, je maakt extra meters en daardoor wordt het resultaat steeds beter. Handig voor mijn aanstaande projecten :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door ray5150 »

Hoe zorg je er eigenlijk voor dat het skai aan de achterkant goed strak zit, met niet te veel vouwen ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door wouter »

ca. 10 cm bij de hoek vandaan het al schuin opspannen. Dit zet je dan tijdelijk vast met een nietje, en zo werk je steeds meer materiaal weg zodat je bij de hoek maar 3 kleine plooien hebt. Uitrekken dus, en wat je niet kwijt kunt samendrukken. Zie foto's, hopelijk is het duidelijk te zien. En als dit gedaan is kun je met een platte schroevendraaier onder het skai het in de hoeken nog verder verdelen. Doordat het skai met spuitlijm ingespoten is blijft het kleverig, als een soort sticker. Het laat zich dus redelijk goed nabewerken/verdelen.

Vandaag kreeg ik foto's binnen met de drivers op de baffle gelegd. Op sommige foto's lijkt het te hoog te liggen maar bij aandrukken ligt het perfect.
elipsa 11.jpg
elipsa 12.jpg
elipsa 13.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door bas focal m180 »

Dat skai staat heel erg goed bij excel drivers .

Een speaker ontwerp uit klang und ton ?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Heb gisteravond samen met de bouwer van een set Troels PMS, of te wel de Pool Mans Strad (naar Sonus Faber stradivari, als is het volgens mij eerder een Elipsa) http://www.troelsgravesen.dk/PMS-EXCEL.htm
ff lezen :lol: :lol:

Hier ook nog een mooie ZBA skai bekleedde baffle: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9&start=25
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door bart Luyckx »

wouter schreef: do 01 mei 2014, 9:12
Heb gisteravond samen met de bouwer van een set Troels PMS, of te wel de Pool Mans Strad (naar Sonus Faber stradivari, als is het volgens mij eerder een Elipsa) http://www.troelsgravesen.dk/PMS-EXCEL.htm

Het bekleden ging met zeer mooi skai, afkomtig van een interieur bekleder voor auto's.
De baffles waren met de hand (bij)geschuurd en op de kopse kanten heel dun (2mm). Bij de bovenzijde hebben we daarom een stukje messing geplakt (afgeknipt van een pianoscharnier). Bij de onderzijde zat dit niet en daar trekt het skai de MDF hoek een beetje stuk.

Er zat een sponning in waar het fineer in wegvalt. Eerder leek me dit niet handig maar het werkt prettig. Nadat je het skai tijdelijk vast hebt met nietjes kun je het met nog net iets meer spanning vlak in de hoek van de sponning aandrukken.

Verder gewoon met spuitlijm weer de baffle en het skai ingespoten. Daarna met TIX uit de tube (ivm snelheid verwerken geen blikje) een 2 cm brede lijmrand op het MDF en op het skai gesmeerd.

elipsa 1.jpg
elipsa 10.jpg
elipsa 2.jpg
elipsa 3.jpg
elipsa 8.jpg
elipsa 5.jpg

Niet gek, zo'n lapje van 7 euro :lol:
@wouter: , Waar heb je die steunen gevonden. Hoe zijn ze achteraan gemonteerd? Lijkt me zeer nuttig en mooi om deze ook in mijn ontwerp te gebruiken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door satefan »

Hallo Bart,

Deze luidsprekers zijn van mijn wijlen vriend Rene. Ik weet niet waar hij de steunen vandaan heeft en kan er helaas niet meer achter komen voor je. Ze staan nu bij zijn zoon, maar ik verwacht niet dat hij weet waar de steunen vandaan komen.

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door VintageHarry »

Ze lijken opvallend veel op de Vogel luidsprekersteunen die je op Marktplaats etc. regelmatig ziet langskomen:
IMG_6105.jpeg
Deze zijn in hoek verstelbaar.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Seas L18 (H1224) Monitor met Skai kunstleer baffle

Bericht door bart Luyckx »

Daar lijken ze inderdaad weer sterk op. Bedankt
Plaats reactie