Ik heb via MP twee 4A trafo's gescoord voor een mooi prijsje voor me FetZilla waar ik aan wil beginnen. Nu is 1 trafo aangekomen met een buts in een aantal buitenste windingen, vermoedelijk tijdens transport omdat ze koud op elkaar lagen en daar onder de montage plaatjes, ik denk dat de laatste de buts in de draden veroorzaakt hebben toen mr. PostNL hem vakkundig in de wagen smeet ofzow...
Ik heb de verkoper al gemailt maar de eerste reactie is niet echt bemoedigend...
Nu zijn er een aantal naast elkaar liggende draden oppervlakkig beschadigd en 1 draad voor zo'n 50% (inkeping), zie foto.
De draden zijn nog wel in tact maar de osolatie is niet meer op de beschadigde plekken, maar het lijkt me dat de trafo nog wel zou moeten werken. Ik kan de draden allemaat wat van elkaar af schuiven zodat er lucht tussen zit, maar dat is nog geen veilig gevoel.
Ik vraag me dan ook af of er spul is warmee ik de lak-isolatie weer kan hetstellen? Als huis tuin en keuken middel gebruiken we bij de wegenwacht nagellak (zonder metaal deeltjes) om bijv. doorgeslagen rotors tijdelijk te herstellen (weerstaat dan 8 a 15 kV), maar ik weet niet hoe duurzaam dat werkt bij een toepassing als deze? Ik denk dat het wel zou kunnen werken, als ik de draden met wat tandenstokers van elkaar af houd en ze met een aantal lagen opnieuw isoleer.
Maar nu de eigenlijke vraag
Weet iemand van een goedje dat er voor bedoeld is om dit te doen?
Verder wil ik hem natuurlijk even testen darna.
Eerst even meten op kopersluiting natuurlijk. Ik dacht er aan om hem daarna met een lamp er tussen aan te sluiten op 230 (als stoombegrenzing voor als er wel kortsluiting is), en dan op de 25V draden t.o.v. de 0 draad te meten. En dan natuurlijk bij de beschadigde trafo het zelfde te meten als de onbeschadigde. Maar wat ik me afvraag... Je zou denken dat je 25VAC meet, maar omdat dit onbelast is slingert dat zeker nog wat verder op? Even dat ik weet wat ik kan verwachten van een 25V trafo, wat zou hier te verwachten zijn?