Lak isolatie trafo hetsteld -> nu testen....

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

avdboom

Lak isolatie trafo hetsteld -> nu testen....

Bericht door avdboom »

Ik heb de vraag al in het FetZilla draadje gesteld, maar ik weet niet elke electronicavreters daar allemaal mee lezen :lol: , dus hier nog even de vraad specifiek.

Ik heb via MP twee 4A trafo's gescoord voor een mooi prijsje voor me FetZilla waar ik aan wil beginnen. Nu is 1 trafo aangekomen met een buts in een aantal buitenste windingen, vermoedelijk tijdens transport omdat ze koud op elkaar lagen en daar onder de montage plaatjes, ik denk dat de laatste de buts in de draden veroorzaakt hebben toen mr. PostNL hem vakkundig in de wagen smeet ofzow...
Ik heb de verkoper al gemailt maar de eerste reactie is niet echt bemoedigend...

Nu zijn er een aantal naast elkaar liggende draden oppervlakkig beschadigd en 1 draad voor zo'n 50% (inkeping), zie foto.
De draden zijn nog wel in tact maar de osolatie is niet meer op de beschadigde plekken, maar het lijkt me dat de trafo nog wel zou moeten werken. Ik kan de draden allemaat wat van elkaar af schuiven zodat er lucht tussen zit, maar dat is nog geen veilig gevoel.
Ik vraag me dan ook af of er spul is warmee ik de lak-isolatie weer kan hetstellen? Als huis tuin en keuken middel gebruiken we bij de wegenwacht nagellak (zonder metaal deeltjes) om bijv. doorgeslagen rotors tijdelijk te herstellen (weerstaat dan 8 a 15 kV), maar ik weet niet hoe duurzaam dat werkt bij een toepassing als deze? Ik denk dat het wel zou kunnen werken, als ik de draden met wat tandenstokers van elkaar af houd en ze met een aantal lagen opnieuw isoleer.

Maar nu de eigenlijke vraag :roll: .
Weet iemand van een goedje dat er voor bedoeld is om dit te doen?

Verder wil ik hem natuurlijk even testen darna.
Eerst even meten op kopersluiting natuurlijk. Ik dacht er aan om hem daarna met een lamp er tussen aan te sluiten op 230 (als stoombegrenzing voor als er wel kortsluiting is), en dan op de 25V draden t.o.v. de 0 draad te meten. En dan natuurlijk bij de beschadigde trafo het zelfde te meten als de onbeschadigde. Maar wat ik me afvraag... Je zou denken dat je 25VAC meet, maar omdat dit onbelast is slingert dat zeker nog wat verder op? Even dat ik weet wat ik kan verwachten van een 25V trafo, wat zou hier te verwachten zijn?
Bijlagen
2013-10-11 22.11.54.jpg
Laatst gewijzigd door avdboom op di 28 jan 2014, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ray5150

Re: Lak isolatie trafo winding herstellen?

Bericht door ray5150 »

De beste oplossing zou toch zijn om hem af te wikkelen tot de beschadiging, daar doorknippen, koper schoonkrassen (heel grondig !), aan elkaar solderen met een kleine centimeter overlap, krimpkousje erom, en dan weer op wikkelen.

Maar ja, of je daar zin in hebt is een tweede... :roll:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eerst maar eens goed kijken wat de beschadiging is met een goede loep en of er geen sluiting in zit. Is dat in orde dan kun je afwerken met langzaam uithardende epoxy. Dus de 24 uurs epoxy die uithardt bij hogere temperaturen. Daarmee leg je hem dan in de oven op ca. 70 - 80 gr. de epoxy wordt dan waterdun en trekt dan capillair tussen de wikkelingen.
avdboom

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
Eerst maar eens goed kijken wat de beschadiging is met een goede loep en of er geen sluiting in zit. Is dat in orde dan kun je afwerken met langzaam uithardende epoxy. Dus de 24 uurs epoxy die uithardt bij hogere temperaturen. Daarmee leg je hem dan in de oven op ca. 70 - 80 gr. de epoxy wordt dan waterdun en trekt dan capillair tussen de wikkelingen.
Heb je een idee of de gebruikte folie in trafo's als deze 80 graden kunnen weerstaan? Die zit namelijk ook inder de buitenste wikkeling...

En heb je een voorbeeld van een epoxy die hier voor geschikt zou zijn?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je moet wel een goede oven hebben, beste gaat dat met een elektrische. Ja, die folie is polypropyleen en die kan makkelijk 100 graden hebben. Anders die folie eerst afwikkelen, dan kun je het ook beter inspecteren. Maar dat is wel een heel eind folie... :mrgreen: Heb je geen oven dan kun je ook de trafo zelf eerst verwarmen tot ca. 80 graden en dan de aangemaakte epoxy aanbrengen. Het vloeit er dan als water in en tussen de wikkelingen als het warm wordt.

Een hele geschikte epoxy hiervoor is UHU Plus 300, verkrijgbaar in de meeste modelbouwzaken zoals Quartel of Toemen, ff Googelen ;)
avdboom

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
Je moet wel een goede oven hebben, beste gaat dat met een elektrische. Ja, die folie is polypropyleen en die kan makkelijk 100 graden hebben. Anders die folie eerst afwikkelen, dan kun je het ook beter inspecteren. Maar dat is wel een heel eind folie... :mrgreen: Heb je geen oven dan kun je ook de trafo zelf eerst verwarmen tot ca. 80 graden en dan de aangemaakte epoxy aanbrengen. Het vloeit er dan als water in en tussen de wikkelingen als het warm wordt.

Een hele geschikte epoxy hiervoor is UHU Plus 300, verkrijgbaar in de meeste modelbouwzaken zoals Quartel of Toemen, ff Googelen ;)
Oke, thanks. Is een hete lucht oven ook goed? De kip braad die prima :lol:

Even citaat uit FetZilla topic van mij:
Oke, net even snel doorgemeten. Er is geen kopersluiting tussen 230V en 25V bedrading. De buitenste wikkeling is de 25V wikkeling, vermoedelijk alles onder de folie onder die wikkel dus 230V. In dat geval acht ik de kans groot dat ik de 0 verbinding goed kan bereiken, doorknippen en met 2 draden naar buiten kan leiden.
Bijkomend + is dat de 25V draad bijna een bijna 10x lagere spanning voert en de kans op doorslag van de isolatie dus aanzienlijk kleiner is. En de reparatie kans daarmee groter.

Me humeur begint weer een beetje bij te trekken.... :lol: , maar nog niet te vroeg juichen....
Ik ga eens nadenken of ik de nagellak van me vrouw plunder en het er op waag :lol: :-$ , of dat ik ga bakken met epoxy...

Eerst eens proberen de 0 te delen naar twee draden, de FetZilla blijkt een kieskeurig monstertje te zijn :rofl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

avdboom schreef:
Oke, thanks. Is een hete lucht oven ook goed? De kip braad die prima :lol:
Als het een gewone grote is, is dat prima maar i.t.t. tot lucht gebraden kip is de lucht van gebraden trafo niet te harden :lol: Pas dus op met de temperatuur.

Nagellak is minder geschikt hier, loopt er niet capillair tussen en springt er zo weer af.
avdboom

Bericht door avdboom »

Wat ik me zojuist af vroeg... Zou plaatselijk verhitten met een bouw föhn ook werken? Ik heb een IR temperatuur meter om de temparatuur op 80 graden te krijgen en houden.
Denk dat dit wel moet werken...

Ik vraag me ook.af waarmee ik de buitenste wikkel het beste weer kan inpakken ter bescherming/extra isolatie...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nee een föhn gaat niet werken. Je moet eigenlijk de hele trafo langzaam door en door verwarmen zodat ie niet snel afkoelt, anders heeft het geen zin. Bovendien is de lucht van een föhn te heet voor de epoxy en je blaast het weg.

Als je eerst de folie er af haalt en dan met epoxy repareert kun je later diezelfde folie weer gebruiken om er omheen te wikkelen ter isolatie. Geef toe, simpel is het allemaal niet en het kost wat tijd als je het goed wilt doen
avdboom

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
Nee een föhn gaat niet werken. Je moet eigenlijk de hele trafo langzaam door en door verwarmen zodat ie niet snel afkoelt, anders heeft het geen zin. Bovendien is de lucht van een föhn te heet voor de epoxy en je blaast het weg.
Wat het hem is, onder die buitenste wikkeling zit een 2e laag folie, dus daar onder kan het sowiezo niet lopen, en dat werkt ook thermisch isolerend dus ik weet niet hoe effectief het dan is als de kern door en door 80 graden is, maar de epoxy zal gewoon over die folie naar beneden lopen. Mijn redenatie was dat ik dus alleen die buitenste wikkel op zo'n 80 graden hoef te houden. Als ik de fohn op een afstandje houd dan is de lucht niet perse gloeiend heet, even balans in vinden.
Maar is het punt dat die epoxy heel langzaam vloeibaar wordt ofzo? En wordt het zooo dun?

En verder ging ik gewoon even alle optie na, vermoedelijk vindt moeders de vrouw het niet zo fijn als de volgende lading cup cakes een Epoxy deluxe flavour mee krijgen :lol: ...
Als je eerst de folie er af haalt en dan met epoxy repareert kun je later diezelfde folie weer gebruiken om er omheen te wikkelen ter isolatie. Geef toe, simpel is het allemaal niet en het kost wat tijd als je het goed wilt doen
De folie is geen wikkel, maar een soort van er omheen gekrompen, als ik die er af haal krijg ik hem denk ik nooit meer goed terug. Ik kan het natuurlijk wel proberen, maar of het lukt?

Het gaat me niet om de tijd of moeite hoor. Ik denk meestal gewoon na voordat ik iets ga doen, en bij voorkeur zo veel mogelijk nadenken en zo weinig mogelijk doen :rofl: :-$
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik geef je alleen mijn ervaring ermee, zie wat je er mee kunt of niet. Overigens, de oven hier gebruik ik voor dit soort klusjes als de vrouw elders vertoeft, loopt ze ook niet in de weg in de keuken :mrgreen: Ik leg er wel altijd alu folie onder ter bescherming. Tot nu toe geen klachten gehad over een epoxy aroma, Zo'n vaart loopt dat niet met die kleine hoeveelheden :lol:

Als ik de foto van de trafo bekijk kan ik mij niet voorstellen dat de isolatiefolie niet gewikkeld is. Tot nu toe ook geen ringkern tegengekomen waarbij dat niet zo is. Zou nog maar eens erg goed kijken. Die PP folie is ook erg sterk en kun je later best weer gebruiken.
avdboom

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
Ik geef je alleen mijn ervaring ermee, zie wat je er mee kunt of niet. Overigens, de oven hier gebruik ik voor dit soort klusjes als de vrouw elders vertoeft, loopt ze ook niet in de weg in de keuken :mrgreen: Ik leg er wel altijd alu folie onder ter bescherming. Tot nu toe geen klachten gehad over een epoxy aroma, Zo'n vaart loopt dat niet met die kleine hoeveelheden :lol:
Je ervaringen worden ook zer gewaardeerd :D ! Misschien toch mar de oven optie. Hoe lang zal een 4A trafo nodig hebben voordat hij door en door gaar is denk je? :rofl: En 80 graden moet dus geen probleem zijn voor alles wat er op en aan zit?
Ik denk dat de beste optie dan is eerst de trafo te verhitten en dan de epoxy er over te laten vloeien. Evt. daarna nog even in de hete oven laten na garen :lol:
Als ik de foto van de trafo bekijk kan ik mij niet voorstellen dat de isolatiefolie niet gewikkeld is. Tot nu toe ook geen ringkern tegengekomen waarbij dat niet zo is. Zou nog maar eens erg goed kijken. Die PP folie is ook erg sterk en kun je later best weer gebruiken.
Je hebt gelijk :oops: , het zit er zo strak omheem dat het 1 geheel lijkt, maar ik heb het vanmorgen afgerold :).

1e waar ik even naar keek, lukt het om van de 25-0-25V trafo een 2x 25V trafo met afzonderlijke wikkelingen te maken? Foutje van mij, de FetZilla heeft twee wikkelingen nodig, i.p.v. 25-0-25 :oops: , nooit bij het verschil stil gestaan :-s . Maar dit lijkt een inkoppertje te worden :D , centrale 0 scheiden en met twee draden naar buiten leiden en we hebben 2 25V wikkels , en een DIY trafo :rock: :lol:

Daarna de epoxy aanbrengen en het geduld opbrengen de PP folie weer aan te brengen...
Bijlagen
2013-10-13 10.17.31.jpg
2013-10-13 10.27.55.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als ik die foto zo zie zit er toch wel een flinke deuk in de draad. M.i. is dit toch de verantwoordelijkheid van de verzender. Die had het beslist beter moeten verpakken.
avdboom schreef:
Misschien toch mar de oven optie. Hoe lang zal een 4A trafo nodig hebben voordat hij door en door gaar is denk je? :rofl: En 80 graden moet dus geen probleem zijn voor alles wat er op en aan zit?
Ik denk dat de beste optie dan is eerst de trafo te verhitten en dan de epoxy er over te laten vloeien. Evt. daarna nog even in de hete oven laten na garen :lol:
Ja, dat is de weg. Mijn oven (al dan niet met hete lucht) slingert wat tussen de 70 en 80 graden op die temperatuur. Zou het wel eerst checken met een thermometer. 80 graden is wel het maximum wat je aan moet houden i.v.m. de PVC isolatie van de aansluitdraden. Hoe lang dat duurt? Denk iets van minimaal 20 minuten voor het goed doorwarmen van zo'n trafo.

Die epoxy wordt waterdun bij die temperatuur maar geleert dan ook vrij snel. Dus het aanbrengen op de hete trafo is de beste methode. Wel eerst goed ontvetten met wat alcohol (vet van je handen zie je vrijwel niet maar zit er wel).
avdboom

Bericht door avdboom »

Pjotr schreef:
Als ik die foto zo zie zit er toch wel een flinke deuk in de draad. M.i. is dit toch de verantwoordelijkheid van de verzender. Die had het beslist beter moeten verpakken.
Ja, denk ik ook, maar de verkoper hult zich in stil zwijgen.

Ik weet genoeg van hem om vandaag even lekker 80km te gaan rijden om hem door zijn woonkamerraam te donderstralen :twisted: , maar ik steek mijn energie en brandstof maar in het repareren van deze trafo...

Ik heb deze winkel gevonden voor de epoxy, ik kanniet echt een bekende bouwmarkt in de buurt vinden die dit in het assortiment heeft.
http://www.netshop.nl/shop/krikkem/cont ... _PLUS.html
Walt

Bericht door Walt »

Ook al kan je het repareren, je zal toch met een slecht gevoel blijven zitten omtrent de brandveiligheid van deze trafo lijkt me...? Wellicht beter toch maar op zoek gaan naar een onbeschadigd exemplaar?

Groetjes Walter
avdboom

Bericht door avdboom »

Walt schreef:
Ook al kan je het repareren, je zal toch met een slecht gevoel blijven zitten omtrent de brandveiligheid van deze trafo lijkt me...? Wellicht beter toch maar op zoek gaan naar een onbeschadigd exemplaar?

Groetjes Walter
Meer een slecht gevoel dat het er zit...

Brand veiligheid zit ik niet zo over in, maar bedankt voor je commentaar! In het vervelendste geval ontstaat er sluiting en fikt de zekering door. Er zit m.i. genoeg luchtspleet tussen om de 25V draden te isoleren van elkaar, als er nog een epoxy of ander goedje overheen komt moet dit voldoende isolatie zijn om veilig te noemen. De originele lak-isolatie is ook maar flinterdun. En bij de gevallen waar die doorslaat heb je ook voornamelijk stank en geen brand.

Maar... ik sluit niet uit dat als ik de boel up'n running heb en tevreden ben met de prestaties ik toch nog eens een paar mooie afgeschemde/ingegoten trafo's scoor en deze vervang. Maar voor nu denk ik dat het moet werken om in ieder geval spelend te krijgen.

Al met al wel balen, maarjah...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Valt zo te zien wel mee Walt. De trafo wordt niet continue op vollast belast en het gaat dan om de lokale warmte ontwikkeling. Die is op de "kneep" wel wat hoger maar vloeit makkelijk weg naar het naastliggende koper. Zie daar niet echt een probleem.
avdboom schreef:
Ik heb deze winkel gevonden voor de epoxy, ik kanniet echt een bekende bouwmarkt in de buurt vinden die dit in het assortiment heeft.
http://www.netshop.nl/shop/krikkem/cont ... _PLUS.html
Die is wel aan de prijs. Toemen is goedkoper: http://www.toemen.nl/uhu-plus-endfest-3 ... p-252.html en Quartel is weer duurder: http://www.quartel.nl/webshop/productde ... d=UHU45647 Maar is weer een andere hoeveelheid. Je moet ook even rekening houden met de verzendkosten.

Quartel zit wel dichter in bij jouw in de buurt: A'dam en Pijnacker (bij Delft). Dus als je daar in de buurt komt scheelt dat verzendkosten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Dat is voornamelijk een kwestie van netjes werken. en enigszins weten maar je mee bezig bent. :wink:
Zo heb ik de transformator die in mijn JLH versterker zit geheel afgewikkeld, en opnieuw opgewikkeld. dit omdat hij origineel 2 x 30 VAC was, en ik 4 x 15 VAXC nodig had.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1450314
De lak beschadigd niet zo snel, je moet het bij de uiteinden en echt met een mes afkrassen.
Hij werkt al jaren probleemloos, terwijl er toch een temperatuur van tegen de 60 graden in de kast heerst.

Overigens, avdboom, is dit niks voor je ? :
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647 ... ombi-snel/
Dat is wel bij vrijwel iedere bouwmarkt te krijgen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Overigens, avdboom, is dit niks voor je ? :
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/647 ... ombi-snel/
Dat is wel bij vrijwel iedere bouwmarkt te krijgen.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE RaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaY!

Enerzijds is dat troep en anderzijds vloeit dat niet netjes tussen de wikkelingen. Kan ook geen hoge temperatuur hebben.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Okee, wist ik niet. ik giet niet dagelijks epoxy in mijn trafo's. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bison heeft alleen verstand van Bisonkit en Montagekit. Als je eenmaal met de betere epoxylijmen van b.v. Pacer, UHU enz. hebt gewerkt wil je dat spul van Bison nooit meer zien.
avdboom

Bericht door avdboom »

Zooo, trafo winding is gedeeld, en de UHU Epoxy besteld. Bedankt voor de link Peter, heb hem maar online besteld, 2,95 euro verz. kosten vond ik wel redelijk met de redelijke prijs van de Epoxy. Zou een weekje levertijd op zitten, dus zat tijd om de oven voor te verwarmen :mrgreen:
Bijlagen
2013-10-13 20.17.32.jpg
avdboom

Bericht door avdboom »

Zoo... het weekje levertijd werd een ruime maand, maar de epoxy is binnen gekomen O:) . Daarna nog even momentje vinden dat ik tijd had om te bakken met epoxy, vanavondf was het zover.

Eerst een testje gedaan met een kopje in de oven, de oven op 90Gr gaf zo'n 80 graden temparatuur met de IR temparatuurmeter. Er vanuitgaande dat die ook wel een 5 a 10% afwijking kan geven maar zo gelaten, ik wil de trafo neit thermisch beschadigen, of de isolatie van de bedrading.

Hoppa... trafo voor 45 min in de oven op 90 graden :mrgreen: :rofl: .
De epoxy klaar gezet om te mengen, trafo uit de oven, mengen en smeren maar. De Epoxy gaat inderdaad zeer mooi vloeien Peter. Ik heb de trafo temparatuur gemeten na het aanbrengen en meet nu zo'n 60 a 65 graden. iets minder als gewenst, maar het vloeit al mooi. En voor de 3000N sterkte hoef ik toch niet te gaan. Ben benieuwd hoe het aanvoelt als het afgekoeld en hard is O:)
Bijlagen
Testje
Testje
Lastig op de foto te zetten, maar hier de trafo met de epoxy er over uitgevloeid.
Lastig op de foto te zetten, maar hier de trafo met de epoxy er over uitgevloeid.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zie dat je het er vrij dik op hebt gedaan of lijkt dat zo? De bedoeling is dat het blanke koper verder geen sluiting kan maken. Maar dat zit zo te zien wel goed :D

Het hard tamelijk hard en kleefvrij uit maar blijft toch enigszins flexibel. Je kunt nog een half uurtje "nagaren" op 70 - 80 gr.C in de oven mocht het nog een beetje kleverig aanvoelen maar dat zal denk ik niet.
avdboom

Re: Lak isolatie trafo hetstend -> nu testen....

Bericht door avdboom »

Ja Peter, het zit er vrij dik op, beetje gul geweest omdat het inderdaad als water naar beneden droop :lol: . Maar voor kortsluiting ben ik ook niet meer bang O:) .

Ik heb de trafo ook weer in zijn jasje gewikkeld en de tweede trafo de 0 gedeeld zodat ik 2 25V windingen krijg O:) . Dus beiden trafo's zjn nu klaar om te testen.

Dat is de volgende vraag, hoe kan ik de trafo het beste testen?
Bijv. :
- Onbelast 240AC er op en de AC op de 2 windingen meten? Wat zou dan (onbelast) te verwachten zijn?
- Zoals bovenstaand maar dna met een 60W lamp als stroom beperking in de 240AC voeding?
- Op 240AC en op de 25V lijnen meten die belest zijn met 40 of 60W lampen om de belaste spanning te meten? En wat zou daar te verwachten zijn bij een goede 25V trafo?
Bijlagen
2014-01-24 21.47.11.jpg
2014-01-25 21.35.49.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”