hulp gevraagd bij ontwerp 2-weg FAST bookshelf speakers
Moderator: Beheerdersteam
hulp gevraagd bij ontwerp 2-weg FAST bookshelf speakers
Hallo,
Ik ben van plan 2 bookshelf speakers te maken en deze te gebruiken als rears.
Ik heb 2 Visaton bg13p breedband speakers liggen. nu heb ik begrepen uit een eerdere post dat die geen laag kunnen weergeven. Nu wil ik graag een 2 weg systeem maken met deze bg13p en een passende woofer. Visaton verkoopt ook 2-weg scheidingsfilters, kan iemand mij ook vertellen of dit bruikbaar is? En ik ben benieuwd of het hele idee reëel is.
Technical Data Filter:
Rated power 100 W
Maximum power 160 W
Nominal impedance 8 Ohm
Skirt selectivity 12 dB / Okt.
Turn-over frequency 3000 Hz
Dimensions 100 x 150 mm
Technical Data BG13P speaker:
Rated power 20 Watt
Maximum power 40 Watt
Nominal impedance 8 Ohm
Frequency response (-10 dB) 120 - 20000 Hz
Mean sound pressure level 89 dB (1W/1m)
Maximum cone displacement 3 mm
Resonance frequency fs 170 Hz
Magnetic induction 0,75 Tesla
Magnetic flux 190 µ Weber
Height of front pole-plate 4 mm
Voice coil diameter 20 mm
Height of winding 4,5 mm
Cutout diameter 110 mm
Net weight 0,32 kg
D.C. resistance Rdc 6,5 Ohm
Mechanical Q factor Qms 4,22
Electrical Q factor Qes 2,8
Total Q factor Qts 1,68
Equivalent volume Vas 1,55 l
Effective piston area Sd 75 cm2
Dynamically moved mass Mms 4,5 g
Force factor Bxl 3,15 T m
Inductance of the voice coil L 0,4 mH
Ik ben van plan 2 bookshelf speakers te maken en deze te gebruiken als rears.
Ik heb 2 Visaton bg13p breedband speakers liggen. nu heb ik begrepen uit een eerdere post dat die geen laag kunnen weergeven. Nu wil ik graag een 2 weg systeem maken met deze bg13p en een passende woofer. Visaton verkoopt ook 2-weg scheidingsfilters, kan iemand mij ook vertellen of dit bruikbaar is? En ik ben benieuwd of het hele idee reëel is.
Technical Data Filter:
Rated power 100 W
Maximum power 160 W
Nominal impedance 8 Ohm
Skirt selectivity 12 dB / Okt.
Turn-over frequency 3000 Hz
Dimensions 100 x 150 mm
Technical Data BG13P speaker:
Rated power 20 Watt
Maximum power 40 Watt
Nominal impedance 8 Ohm
Frequency response (-10 dB) 120 - 20000 Hz
Mean sound pressure level 89 dB (1W/1m)
Maximum cone displacement 3 mm
Resonance frequency fs 170 Hz
Magnetic induction 0,75 Tesla
Magnetic flux 190 µ Weber
Height of front pole-plate 4 mm
Voice coil diameter 20 mm
Height of winding 4,5 mm
Cutout diameter 110 mm
Net weight 0,32 kg
D.C. resistance Rdc 6,5 Ohm
Mechanical Q factor Qms 4,22
Electrical Q factor Qes 2,8
Total Q factor Qts 1,68
Equivalent volume Vas 1,55 l
Effective piston area Sd 75 cm2
Dynamically moved mass Mms 4,5 g
Force factor Bxl 3,15 T m
Inductance of the voice coil L 0,4 mH
Laatst gewijzigd door dopiereit op wo 07 aug 2013, 0:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: hulp gevraagd bij ontwerp 2-weg bookshelf speakers
het ondersteunen van een fullrange met een woofer wordt ook wel een FAST genoemd (Fullrange And Subwoofer Technology)
het is zeer zeker mogelijk met de fullrange die je vermeld had.
om het simuleren makkelijker te maken zo je ook een Visaton woofer kunnen kiezen ivm dat beide drivers dan in boxsim staan (freeware van Visaton zelf)
voor de rest zijn de filters die Visaton verkoopt niet bruikbaar vanwege de scheidingsfrequentie die te hoog ligt.
het is zeer zeker mogelijk met de fullrange die je vermeld had.
om het simuleren makkelijker te maken zo je ook een Visaton woofer kunnen kiezen ivm dat beide drivers dan in boxsim staan (freeware van Visaton zelf)
voor de rest zijn de filters die Visaton verkoopt niet bruikbaar vanwege de scheidingsfrequentie die te hoog ligt.
Re: hulp gevraagd bij ontwerp 2-weg bookshelf speakers
Okay, alleen ik ben niet goed in het ontwerpen van een filter, beter gezegd heb ik daar 0,0 verstand van. Dus daar zal ik wat hulp/uitleg bij moeten hebben. Het programma boxsim heb ik al eens eerder geraadpleegd maar loop daar ook vast bij het filter opstellen. Verder ben ik benieuwd wat voor woofers voldoende zijn voor een goed geluidsbeeld. (niet te groot neem ik aan?)
Re: hulp gevraagd bij ontwerp 2-weg FAST bookshelf speakers
Hoeveel laag is er nodig voor een rear? Misschien is dit best geschikt. 120 - 20.000 Hz lijkt mij niet verkeerd. Dat is dan wel -10 dB.
Wat ik nu heb zijn van die standaard kenwood speakers, deze hebben zeer slecht geluid. Dat verpest de films vaak, als ik een 5.1 dts film kijk worden de stemmen vaak blikkerig en de effecten zijn nauwelijks hoorbaar. Dus ik denk dat rear speakers wel degelijk een breed bereik moeten hebben. En daar komt bij als je de speakers ooit nog als stereo set wilt gebruiken, dit ook mogelijk is.
Hier heb ik voor jou in Boxsim een rear speaker gesimuleerd met de BG13 en een W130S, front van het kastje is dan ca 34x17cm. Beiden krijgen een volume van 3liter (gesloten).
Eenvoudiger kan ik het niet maken
Als je wil kan ik ze ook simuleren waarbij de W130s een groter volume krijgt en zo ook wat meer laag geeft.
Als je wil kan ik ze ook simuleren waarbij de W130s een groter volume krijgt en zo ook wat meer laag geeft.
Ok, hierbij de simulatie met de W130s in 8liter bassreflex op 55hz afgestemd, de BG13 krijgt nu 2 liter. Ziet er niet verkeerd uit zou ik zeggen. Filter blijft identiek.
arjank schreef:Hier heb ik voor jou in Boxsim een rear speaker gesimuleerd met de BG13 en een W130S, front van het kastje is dan ca 34x17cm. Beiden krijgen een volume van 3liter (gesloten).
Mijn dank is groot, hier heb ik dus wat aan! dus als ik het goed begrijp, een gesloten kast van 3 liter met de w130s en de bg13 in 1 of is het 3 liter per unit?. ik wil ze graag compact houden, dus ik ga voor het 3 liter idee. binnenkort maar aan het ontwerpen!
3 liter per unit, dat is het makkelijkst te bouwen. Maar 4liter voor de W130s en 2 voor de BG13 is iets beter want dan geeft de W130s iets meer laag. WIl je echt meer laag dan zul je toch voor de grotere variant moeten gaan (diepere kast maken) waarbij de W130S een 8 liter bassreflex kastje krijgt.
dan ga ik toch voor de 4 liter / 2 liter verhouding. Zal binnenkort een ontwerpje tekenen.
Check ook eens mijn ontwerp, die is wel met philips drivers maar het idee is vergelijkbaar http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=14783
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
@Arjan: als je nou een GHP doet voor die W130, is er dan wat meer laag uit te krijgen?
Dat had ik al geprobeerd, de W130S(C) is niet erg onder de indruk van een dikke condensator voor z'n spreekspoelHenkjan schreef:@Arjan: als je nou een GHP doet voor die W130, is er dan wat meer laag uit te krijgen?
Arjank,
Dat ziet er goed uit in Boxsim! Ik zie wel in het wisselfilter een spoel van 3 mH en 0,4 ohm. Dat lijkt mij een dure jongen, is hier nog wat aan te veranderen? of hoeft het geen luchtspoel te zijn en kan een goedkopere met kern worden gebruikt?
Ik weet overigens niet wat het budget is van de topic starter.
Dat ziet er goed uit in Boxsim! Ik zie wel in het wisselfilter een spoel van 3 mH en 0,4 ohm. Dat lijkt mij een dure jongen, is hier nog wat aan te veranderen? of hoeft het geen luchtspoel te zijn en kan een goedkopere met kern worden gebruikt?
Ik weet overigens niet wat het budget is van de topic starter.
Ik wil de kosten graag wel beperkt houden, wil het beneden de 100 euro houden. MDF plaat heb ik wel, de bg13p heb ik 2x en voor de rest zal ik de benodigdheden wel moeten bestellen. de w130s zijn voor ong. 25 euro per stuk te bestellen dus totaal € 50 voor de woofers, hou ik nog 50 over voor de aansluitterminals en de filters.
Ik heb bij http://www.elektronica-online.nl de benodigdheden opgezocht waar ze overigens niet alles hebben, dus zal toch ook eens ergens anders moeten kijken, iemand nog suggesties? Heb hier ook mijn Visaton Alto Line kit besteld die hier te zien is.
Ik heb bij http://www.elektronica-online.nl de benodigdheden opgezocht waar ze overigens niet alles hebben, dus zal toch ook eens ergens anders moeten kijken, iemand nog suggesties? Heb hier ook mijn Visaton Alto Line kit besteld die hier te zien is.
- bartsegers
de w130 kun je hier voor 2 tientjes kopen:
http://www.radio-ster.nl/index.php?page ... t&Itemid=1
Alle beetjes helpen
Alle beetjes helpen
Helaas woon ik niet in de buurt van Den Haag maar Leeuwarden, dus zal ik incl. de benzine kosten al een stuk duurder uitkomen aangezien ze niet willen verzenden:bartsegers schreef:de w130 kun je hier voor 2 tientjes kopen:
Alle beetjes helpen
''Wij zijn geen webwinkel waarin u kunt bestellen en betalen
Het doel van deze website is ondersteuning van de verkoop in onze winkel
Via deze website kunt u ook niet alle artikelen vinden die wij voeren''
dan maar 7 euro duurder en wel thuisbezorgd krijgen
Trouwens, wel bedankt voor het meedenken!
heb hier een soort van ontwerpje gemaakt, dit is ongeveer het idee.. let niet op de detaillering, dat had idd beter gekund maar ik heb het snel getekend.. het gaat tenslotte om het idee 
Dat ziet er aantrekkelijk uit! Hebben de hoeken van 45 graden nog een speciale functie of is dit puur voor het oog? En ze worden afgewerkt met restjes mahoniefineer?
Voor de aansluitterminals kun je gewoon chassisdelen voor 6 mm banaanstekers gebruiken, dat is vaak de goedkoopste oplossing volgens mij.
De filtercomponenten zullen het meest kosten, maar ik hoop dat hier nog wat slimme ideeën geroepen gaan worden.
Voor de aansluitterminals kun je gewoon chassisdelen voor 6 mm banaanstekers gebruiken, dat is vaak de goedkoopste oplossing volgens mij.
De filtercomponenten zullen het meest kosten, maar ik hoop dat hier nog wat slimme ideeën geroepen gaan worden.
Die hoeken zijn puur voor het oog, en ze worden inderdaad afgewerkt in mahonie fineer, goed idee van die chassisdelen! scheelt inderdaad weer. Het project kan nog even wachten dus ik heb de tijd om goed na te denken wat het beste/meest economische idee is voor dit project. Dus als dat allemaal duidelijk is ga ik gelijk aan de slag!moerman schreef:Dat ziet er aantrekkelijk uit! Hebben de hoeken van 45 graden nog een speciale functie of is dit puur voor het oog? En ze worden afgewerkt met restjes mahoniefineer?
leuk project! heb het net even gelezen! inderdaad vergelijkbaar idee, en leuk ontwerp! heb je ook nog foto's van het complete eindresultaat?arjank schreef:Check ook eens mijn ontwerp, die is wel met philips drivers maar het idee is vergelijkbaar http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=14783
Ik had daar al een kern spoeletje voor in gedachte, er loopt niet veel vermogen doorheen.moerman schreef:Arjank,
Bijv deze http://shop.speakerenco.nl/product_info ... cts_id=913
Arjan, allereerst heel veel dank voor het ontwerpen en meedenken met dit project.
Zou je voor me op een rijtje kunnen zetten wat uiteindelijk de benodigdheden zijn voor het filter? (hoeft niet per direct, denk er rustig over na en doe het alleen als het je uitkomt) maar dan zoek ik op internet de onderdelen zo kan ik een beetje een prijs schetsen. Ik denk dat onder de 100 euro blijven niet reëel is aangezien die componenten voor het filter inderdaad prijzig zijn.