[Update]Zie mijn tweede post voor de nieuwe brainwave...
Ik wil nu eens gewoon iets proberen met spullen die ik voor het grootste gedeelte al heb, teminste... onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Ik weet het, car audio hoort in de auto, maar ik heb ze nu eenmaal liggen
Geinspireerd door Toels TQWT vroeg ik mij af of ik met de mid/woofer van een Focal compose-set wat kan.
Het gaat om een 16cm mid/woofer, 100% zeker weet ik het niet maar de link verwijst naar een datasheet die volgens mij bij deze woofer hoort, of een net nieuwere versie die qua spec's denk ik niet erg veel zal verschillen. Of denken jullie wel? Enige wat ik zag is dat er bij mij geen "focal" op de stofkap in het centrum van de conus staat, maar dat is denk ik meer een cosmetisch verschil.
http://www.focal.com/en/index.php?contr ... chment=659
Het is een driver met een redelijk rendement, alhoewel de datasheets altijd wel wat optimistisch zullen zijn, maar ik ga er dan ook geen hoog rendement tweeter aan koppelen. Het zal geen raspaard HES speaker worden, maar misschien kunnen wat van de eigenschappen er in terug komen.
Maar de grote vraag: Kan er met deze driver een hoorn zoals bijv. de TQWT van Troels gemaakt worden? Het hoeft niet heel erg laag te gaan, maar zou wel mooi meegenomen zijn. Kunnen de goeroes met de data van het focal sheet hier een inschatting van maken? Ik heb wat gezocht maar kan nergens eenduidig vinden welke parmeters leidend zijn en wat ze ongeveer zouden moeten zijn voor een hoorn. Ik kom op een EBP 87 uit, maar of dat genoeg is heb ik geen idee van
Qua tweeter denk ik aan twee opties:
- Bijbehorende focal tweeter in een waveguide plaatsen (dit om wel het effect er van te krijgen, en de looks)
- De SEAS 27TBFC/G in een waveguide zoals hier als je naar beneden scolt te zien is: http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ ... uides.html
Deze tweeter zal dan de oude uit mijn DD8 MkII zijn die licht beschadigd is en ik derhalve t.z.t. zou willen vervangen om die reden, en dus "over" zijn.
Zo, bijna een heel omlijnt plan terwijl eigenlijk de vraag is: kan dit met deze woofer? Maar het rolde er zo uit met typen