Focal 165mm car driver in OB U-kast met karton mid filter?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
avdboom

Focal 165mm car driver in OB U-kast met karton mid filter?

Bericht door avdboom »

Oke, ene project net aan klaar begint het toch al weer te kriebelen,,,

[Update]Zie mijn tweede post voor de nieuwe brainwave...

Ik wil nu eens gewoon iets proberen met spullen die ik voor het grootste gedeelte al heb, teminste... onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Ik weet het, car audio hoort in de auto, maar ik heb ze nu eenmaal liggen O:)

Geinspireerd door Toels TQWT vroeg ik mij af of ik met de mid/woofer van een Focal compose-set wat kan.
Het gaat om een 16cm mid/woofer, 100% zeker weet ik het niet maar de link verwijst naar een datasheet die volgens mij bij deze woofer hoort, of een net nieuwere versie die qua spec's denk ik niet erg veel zal verschillen. Of denken jullie wel? Enige wat ik zag is dat er bij mij geen "focal" op de stofkap in het centrum van de conus staat, maar dat is denk ik meer een cosmetisch verschil.
http://www.focal.com/en/index.php?contr ... chment=659

Het is een driver met een redelijk rendement, alhoewel de datasheets altijd wel wat optimistisch zullen zijn, maar ik ga er dan ook geen hoog rendement tweeter aan koppelen. Het zal geen raspaard HES speaker worden, maar misschien kunnen wat van de eigenschappen er in terug komen.

Maar de grote vraag: Kan er met deze driver een hoorn zoals bijv. de TQWT van Troels gemaakt worden? Het hoeft niet heel erg laag te gaan, maar zou wel mooi meegenomen zijn. Kunnen de goeroes met de data van het focal sheet hier een inschatting van maken? Ik heb wat gezocht maar kan nergens eenduidig vinden welke parmeters leidend zijn en wat ze ongeveer zouden moeten zijn voor een hoorn. Ik kom op een EBP 87 uit, maar of dat genoeg is heb ik geen idee van :?

Qua tweeter denk ik aan twee opties:
- Bijbehorende focal tweeter in een waveguide plaatsen (dit om wel het effect er van te krijgen, en de looks)
- De SEAS 27TBFC/G in een waveguide zoals hier als je naar beneden scolt te zien is: http://kotisivu.dnainternet.net/anukaa/ ... uides.html
Deze tweeter zal dan de oude uit mijn DD8 MkII zijn die licht beschadigd is en ik derhalve t.z.t. zou willen vervangen om die reden, en dus "over" zijn.

Zo, bijna een heel omlijnt plan terwijl eigenlijk de vraag is: kan dit met deze woofer? Maar het rolde er zo uit met typen :)
Laatst gewijzigd door avdboom op wo 14 aug 2013, 20:40, 3 keer totaal gewijzigd.
bas focal m180
Contacteer:

Re: Focal 165 V2 polyglass car audio driver geschikt voor ho

Bericht door bas focal m180 »

Ik weet niet , qts is erg hoog 0,8 , fs is bijna 80 .

Deze units zijn echte freeair speakers , dus voor in de deur of hoedenplank .

ik heb ze in een gesloten kast gehad maar gingen snel in de vervorming .

Ik raad het af om deze dingen ergens anders voor te gebruiken dan als voor in de auto .
avdboom

Re: Focal 165 V2 polyglass car audio driver geschikt voor ho

Bericht door avdboom »

Ik was er al bang voor.

Ik heb ook wat gesimuleerd met gesloten kast maar dat is het inderdaad net niet, free-air doet deze het goed en een gesloten kast van 2000L komt in de buurt :-& ..

Mijn volgende gedachten was OB (dat is immers free-air toch?) maar door de akoestische kortsluiting valt er dan geen laag meer uit te halen. Mijn volgende gedachten was een kast met open achterkant (zoals ook door jou in je focal topic gesuggereerd), eigenlijk een OB in een U-kast dus, maar dan zwaar gedempt om akoestische kortsluiting die in de mid frequenties problematisch kunnen worden (volgens artiekel van Jeroen D in audio special). Ik hoop daarmee te bereiken dat de woofer wel het idee heeft free-air te zijn en een goede response geeft, maar de akoestische kortsluiting minimaal is om die problemen, alsmede reflecties van achteren, te vermijden.

Ik vraag mij dan af of een geperforeerde achterkant met een demping van gemiddelde dictheid dit kan bewerkstellingen?
Het zou leuk zijn, het gaat me er niet om om hi-fi grenzen te verleggen, maar meer om iets leuks te maken met de spullen die ik heb om bezig te blijven en als vinger oefening. En het zou leuk zijn om te kijken of ik die focal sound ook weer in me huiskamer kan krijgen, voor de fun en afwisseling O:)

Ik ben benieuwd naar jullie meningen....
John P

Re: Focal 165 V2 car driver geschikt voor OB U-kast met demp

Bericht door John P »

Er zijn wel eens goede resultaten gehaald met grote breedbanders met eenzelfde probleem, die in een koker werden gestopt waarvan de achterkant gevuld was met opgerold golfkarton. Zo krijg je ook een achterkant die "doorzichtig"is voor lage tonen, maar dicht en absorberend voor middentonen.
avdboom

Bericht door avdboom »

John P schreef:
Er zijn wel eens goede resultaten gehaald met grote breedbanders met eenzelfde probleem, die in een koker werden gestopt waarvan de achterkant gevuld was met opgerold golfkarton. Zo krijg je ook een achterkant die "doorzichtig"is voor lage tonen, maar dicht en absorberend voor middentonen.
Mmm, dat is ook een idee, dan krijg je toch een vrij open structuur achter, en door de vrij brede (gebogen) OB toch ook nog wat laag. Geen diep laag, maar ik heb nog een aktieve (DIY 8) ) subje staan die makkelijk de 30Hz red en vanaf zo'n 80Hz nog makkelijk kan overnemen. Ik vraag me dan af of ik het beste gewoon een behuizing kan maken en de woofer wat ruimte geven aan de achterkant en de laatste 15cm met opgerold karton vullen ofzo? Dan snij ik gewoon repen op maat en maak een stalep die er net in past en schuif ik er zo in...

Andere mensen nog goede suggesties of commentaar op dit idee?
avdboom

Bericht door avdboom »

Mmm, ik heb even zitten zoeken maar ik kan echt helemaal niets over deze techniek op het www vinden. Ik ben benieuwd naar ervaringen hier van van anderen, weet iemand hier misschien wat meer van te vinden?

Ik denk dat het sowiezo een poging waard is, dus als ik de tijd heb zal ik eens een kastje van zeg 20L in elkaar batsen om het mee te proberen. Dan heb ik ook nog genoeg ruimte over om evt. later een gesloten kastje er in te maken voor een bredbander om eens met een FAST systeem te stoeien als dit voor de (mid)woofer goed uitpakt :-).

Iets om mee van de straat te zijn in ieder geval haha....
avdboom

Bericht door avdboom »

John P schreef:
Oke,

Ik wil dit eens een kans geven. Met platen karton gestapeld die precies in de achterkant van de kast passen.

De vragen die bij mij boven komen.

Het wordt dus eigenlijk een OB U kast, maar zou volume van de "U" nog uitmaken?
Ik denk nu aan iets van 15 a 18L volume achter de woofer, zeg interne bxhxd 180mm, 280mm, 340mm.
Er boven zou dan een compartiment zitten voor een Alpair 5 om als dit goed uitpakt eens te kijken of hiermee een FAST te maken is.
Zou dit voldoende zijn, en niet te diep waarbij de U kast meer een grote poort wordt??

Hoever ik het karton er in laat steken kan ik natuurlijk mee experimenteren, en meten. Ik heb een joint venture gesloten met ErikW, die net een meetset heeft, en net als mij eens wat ervaringen op wil doen met filterbouw en een interesse heeft naar FAST systemen.
En zou demping tussen de driver en het karton dan nog zinvol zijn zonder het OB/free-air effect te verstoren, maar wel de mid frequenties te dempen? Ik denk dan aan een zeer open dempng als twaron of losjes wol/sonofill.

EDIT: Ohja,
Is er iemand die een vage benadering kan geven van wat voor -3dB punt ik bij iets als dit kan verwachten? En dan ga ik er vanuit dat de OB akoestische kortsluiting een grotere rol spelen als de exacte parameters van de driver.
80 a 100Hz zou mooi zijn wat betreft mij, ik heb nog een mooi subje om er bij te zetten voor laag ondersteuning. Of is dat in my dreams?

Ziet iemand anders nog moeilijkheden/kansen/vragen voordat ik ga zagen?
John P

Re: Focal 165mm car driver in OB U-kast met karton mid filte

Bericht door John P »

Je begeeft je nu in simulatievrij territorium, ik denk dat gezond verstand nu nog je enige houvast is. Bij de proeven zou ik wel eerst proberen met een "karton"-oppervlakte van zeg 15x15 cm. Mijn gevoel (voor wat het waard is) zegt mij dat voldoende moet zijn om resultaten te zien i.p.v. een hele achterwand. Kortom, veel succes in je reis 'to boldly go where no one has gone before'.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

avdboom schreef:
John P schreef:
Oke,

Ik wil dit eens een kans geven. Met platen karton gestapeld die precies in de achterkant van de kast passen.

De vragen die bij mij boven komen.

Het wordt dus eigenlijk een OB U kast, maar zou volume van de "U" nog uitmaken?
Ik denk nu aan iets van 15 a 18L volume achter de woofer, zeg interne bxhxd 180mm, 280mm, 340mm.
Er boven zou dan een compartiment zitten voor een Alpair 5 om als dit goed uitpakt eens te kijken of hiermee een FAST te maken is.
Zou dit voldoende zijn, en niet te diep waarbij de U kast meer een grote poort wordt??

ik meen dat dan de lengte van de panelen bepalend is en niet de inhoud .
Als het een hele lange buis of welke vorm dan ook maar lang dat het dan een TL transmissie lijn wordt .

Maar welke U construktie dan ook dempen met karton ?

Maar met een meetset kan je wel lekker expirimenteren met vanalles en nogwat .
avdboom

Re: Focal 165mm car driver in OB U-kast met karton mid filte

Bericht door avdboom »

Mmm, dit wordt denk ik een projct opzich. Bedacht me wel dat ik natuurlijk maar 1 kant hoef te maken voor metingen, dat scheelt weer... Gewoon proberen dus...

I guess I'll take one for the team on this one :mrgreen:

Zou wel leuk zijn als blijkt dat er met free-air/car audio ook werkbare systemen te maken zijn...

Ik ben benieuwd, nothing to loose...
Plaats reactie