Unity horn met vintage Philips componenten

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

Zoals de topictitel al zegt ben ik begonnen met een projectje waarbij ik oude Philips componenten gebruik in een Unity horn.
Het gaat om een enkele behuizing die voorzien wordt van een 12v versterkertje en een accu.

De volgende componenten gebruik ik per hoorn:
  • 2x AD0160/t4
    2x AD5060/sq4
    2x AD8066/w4

De Philips kenners onder ons zullen ongetwijfeld al ontdekt hebben dat dit met uitzondering van de AD8066/w4, de bezetting is van een 22RH426 luidspreker.

De reden dat ik voor een Unity horn kies:
  • Relatief compact voor een 3-weg (h x b x d: 27 x 44 x 35cm)
    Hoog rendement van ongveer 100db 1w/m
    Leuk om te bouwen
Onderstaande afbeelding laat het voorlopige ontwerp zien, verdere updates volgen binnenkort.
UNIT1001-ASS.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door ds23man »

Grappig, lijkt een beetje op line array kasten zoals die tegenwoordig in de PA wereld gebruikt worden!
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

ds23man schreef:
Grappig, lijkt een beetje op line array kasten zoals die tegenwoordig in de PA wereld gebruikt worden!
Vaak passen ze daar wel multiple entry horns toe maar dan wel op een andere manier. De bedenker van dit systeem is Tom Danley en het idee erachter is dat de hoorn zich gedraagt als een puntbron.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door ds23man »

Dat is bij line array kasten ook de bedoeling, anders kun je ze nooit bovenelkaar hangen.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Ivo »

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Ik vind het een fascinerend principe, maar the proof is in the pudding en ik heb nog nooit een Unityhoorn gehoord.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door bartsegers »

Is dit principe ook mogelijk zonder tweeter " op de as" ?

Ik zie 2 tweeters, maar mis de direct stralende. Is die nodig?

Wel leuk weer eens een hoorntje hier :goeie:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

bartsegers schreef:
Ik zie 2 tweeters, maar mis de direct stralende
Er is inderdaad geen direct stralende tweeter. De hoorn zal door een twee-kanaals versterkertje aangestuurd worden en dat is het makkelijkste als er even aantallen drivers aanwezig zijn.
In de PA- wereld zijn in het verleden verschillende systemen geweest die tweeters op één hoorn plaatste. Als ik me niet vergis vooral Renkus Heinz en EV.

mijn tweeters komen met behulp van dit verloopje bij elkaar:
20130317_173130.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Vinculum »

Heel bijzonder concept! Had er nog nooit van gehoord. Je creeert een soort breedbander/coaxiaal uit meerdere units.
Mijn boerenverstand zegt alleen dat de subtiele tweetertrillingen flink in de verdrukking zullen komen door a) het tunneltje waar ze doorheen moeten en b) het geweld van de woofers en de mids die later in de hoorn zitten.
En hoe zit het met de afstanden? De tweetergeluiden moeten een veel grotere afstand afleggen dan de mid en de woofers. Hoe krijg je die akoustisch op 1 lijn?

Verder ben ik wel heel erg benieuwd hiernaar en naar jouw ontwerp gezien jouw creatieve ontwerpen uit het verleden! Ga je Breda halen? :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door ds23man »

Weet je zeker dat het wel werkt met gewone tweeters? Het principe is gebaseerd op compressiedrivers. Het laag en mid worden door kamer ervoor tot compressiedriver omgetransformeerd en op het uiteinde komt een echt compressiedriver.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

Vinculum schreef:
Mijn boerenverstand zegt alleen dat de subtiele tweetertrillingen flink in de verdrukking zullen komen door a) het tunneltje waar ze doorheen moeten en b) het geweld van de woofers en de mids die later in de hoorn zitten.
En hoe zit het met de afstanden? De tweetergeluiden moeten een veel grotere afstand afleggen dan de mid en de woofers. Hoe krijg je die akoustisch op 1 lijn?
Wat de woofers en mids zullen doen met het geluid van de tweeters zal de tijd leren. Voorlopig ga ik eerst eens kijken hoe het bouwen lukt en dan komen de antwoorden op de vragen vanzelf.
Vinculum schreef:
Verder ben ik wel heel erg benieuwd hiernaar en naar jouw ontwerp gezien jouw creatieve ontwerpen uit het verleden! Ga je Breda halen? :sure:
Eerlijk gezegd heb ik nog helemaal niet in mijn agenda gekeken of ik naar Breda kan komen, het is een hobby project dat in wat verloren uurtjes gedaan zal worden. Ik zal het wel in mijn achterhoofd houden :wink:
ds23man schreef:
Weet je zeker dat het wel werkt met gewone tweeters? Het principe is gebaseerd op compressiedrivers. Het laag en mid worden door kamer ervoor tot compressiedriver omgetransformeerd en op het uiteinde komt een echt compressiedriver.
Dat is nog even de vraag. Arjank heeft al eens geëxperimenteerd met deze tweeter op een hoorn en boekte daar hele leuke resultaten mee. Als ik zonder compressie voldoende rendement haal om de midsectie bij te houden is het prima.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Ivo »

Heatside schreef:
mijn tweeters komen met behulp van dit verloopje bij elkaar:
20130317_173130.jpg
Mooi bedacht.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Ivo »

En niet zonder precedent... :rofl:
Bijlagen
288_tree.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Vinculum »

Pfff, daar zal een stoot geluid uitgekomen zijn!
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Ivo »

Vinculum schreef:
En hoe zit het met de afstanden? De tweetergeluiden moeten een veel grotere afstand afleggen dan de mid en de woofers. Hoe krijg je die akoustisch op 1 lijn?
TD (Tom Danley) stelt dat het in principe in orde is, wanneer de drivers ergens binnen een halve golflengte van de wisselfrequentie vallen. Hoe lager de wisselfrequentie, hoe groter de toelaatbare afstand is. Tussen woofer en mid zal dat wel loslopen, schat ik in, maar de overgang naar de tweeter wordt misschien krap.

Maar als je niks probeert, heb je ook geen lol.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

Ivo schreef:
Vinculum schreef:
En hoe zit het met de afstanden? De tweetergeluiden moeten een veel grotere afstand afleggen dan de mid en de woofers. Hoe krijg je die akoustisch op 1 lijn?
TD (Tom Danley) stelt dat het in principe in orde is, wanneer de drivers ergens binnen een halve golflengte van de wisselfrequentie vallen. Hoe lager de wisselfrequentie, hoe groter de toelaatbare afstand is. Tussen woofer en mid zal dat wel loslopen, schat ik in, maar de overgang naar de tweeter wordt misschien krap.
Het is de bedoeling om rond de 1200hz te gaan filteren. Dan heb ik een halve golflengte van ongeveer 14cm, als het goed is blijf ik daar net binnen.
Ivo schreef:
Maar als je niks probeert, heb je ook geen lol.
Dat is ook mijn instelling :wink:
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

Voorlopig wil ik de originele crossover frequentie van 500hz aanhouden tussen de AD8066/w4 en de ad5060/sq4.
Volgens hornresp komt de ad5060sq/sq4 met originele achterkamer namelijk niet lager:
AD5060sq4 Unity 1.jpg
Stel dat ik de achterkamer kleiner maak (0.1l) krijg ik de volgende respons. Hij is dan inzetbaar vanaf ongeveer 300hz.
AD5060sq4 Unity 2.jpg

De hoorns zijn gesimuleerd als offset hoorn met gesloten achterkamer (4Pi).

Helaas heb ik geen programma's om iets te simuleren voor de tweeter. Wel heb ik bekeken wat de opties zijn voor de AD8066/w4. Met een offset hoorn met een gesloten achterkamer kreeg ik niet voor elkaar wat ik voor ogen had. Een offset hoorn met gepoortte achterkamer lijkt er al meer op. De kunst is om de voorkamer zo klein mogelijk te krijgen en de achterkamer zo groot mogelijk. De Achterkamer zal ik rond 100hz afstemmen, daaronder valt de boel stijl af.
AD8066w4 Unity 4pi.jpg
Echt overtuigd ben ik niet maar dit is voorlopig het beste resultaat dat ik gehaald heb met deze driver.

2pi ziet het er gelukkig stukken beter uit:
AD8066w4 Unity 2pi.jpg
Tot zover deze update.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door bartsegers »

Pas je nu wel of niet compressie toe bij je woofer en midrange ?
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

bartsegers schreef:
Pas je nu wel of niet compressie toe bij je woofer en midrange ?
Bij zowel mijn woofer als midrange pas ik compressie toe. De mids hebben een kleine voorkamer met een korte poort. De woofer heeft een iets grotere voorkamer met een grotere poort, dat is eerder een manifold afstemming.
michelvandebeek
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 21:21

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door michelvandebeek »

Leuk om dit hier te zien! Zeer interessant concept ...

Heb zelf ook aardig gestoeid met hoorns waaraan / -in drivers op verschillende posities gemonteerd werden. Een tip ... probeer eerst zoveel als mogelijk proefhoorns te maken van 'waaibomenhout'. De kans is namelijk groot dat je wat iteraties nodig zal hebben. Besteed veel aandacht aan de filtering ... een van de belangrijkste succesfactoren voor het slagen van dit soort ontwerpen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door bartsegers »

mocht je ooit nog 1 losse compressiondriver nodig hebben, dan heb ik er hier nog eentje liggen van peavey.
(een nieuwe, niet heel zware)

het is er maar eentje, maar wellicht wel handig.
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

michelvandebeek schreef:
Leuk om dit hier te zien! Zeer interessant concept ...
Besteed veel aandacht aan de filtering ... een van de belangrijkste succesfactoren voor het slagen van dit soort ontwerpen.
En daar ligt nu net mijn probleem, ik heb geen middelen om metingen uit te voeren en van filtering heb ik nog weinig kaas gegeten. Voorlopig is mijn doel om het originele filter te gebruiken, wel zal de crossover frequentie van mid naar hoog moeten veranderen. deze ligt nu op 5000hz en zal naar ongeveer 1200hz moeten.
bartsegers schreef:
mocht je ooit nog 1 losse compressiondriver nodig hebben, dan heb ik er hier nog eentje liggen van peavey.
(een nieuwe, niet heel zware)
het is er maar eentje, maar wellicht wel handig.
Bedankt voor de hint. Voorlopig probeer ik het met de originele tweeters, mede door de relatief lage fs waardoor ik ze al laag in kan zetten. Als ik met een enkele cd ga werken zal ik heel het concept moeten veranderen (triampen?)
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

Op dit moment staat de behuizing gelijmd te wachten op een TA2020 bordje.
Bijlagen
Wachtend op wat er komen gaat.
Wachtend op wat er komen gaat.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door arjank »

Heatside schreef:
Op dit moment staat de behuizing gelijmd te wachten op een TA2020 bordje.
+1

Cool, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door bartsegers »

Mooi zaag en freeswerk!

Hoop dat de philipsen matchen met de looks, dan zit het wel goed :)
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Unity horn met vintage Philips componenten

Bericht door Heatside »

bartsegers schreef:
Mooi zaag en freeswerk!
Eigenlijk is alles redelijk quick and dirty gebouwd. Het zaagwerk is vrij vrij strak maar de handgrepen en andere gaten zijn gewoon met gatenzaag en decopeerzaag gemaakt. De frees heb ik enkel gebruikt voor de afrondingen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”