Paasproject 2013 - Black Beauty gen3
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Paasproject 2013 - Black Beauty gen3
Al eerder aangekondigd, paartje van de nieuwe CHR70A *) speciaal voor mij gemaakt en per koerier laten invliegen **), en nu t Pasen is kunnen we eindelijk aan de slag: de update van de Black Beauty voor de CHR70 gen3.
Omdat de gen3 dermate andere parameters heeft dan de in de 1e versie van de BB gebruikte gen1 of gen2 versies, zullen we voor de gen3 het GHP concept moeten laten, en een andere methode zoeken voor fatsoenlijk laag. Omdat ik wel het formaat gelijk wilde houden, ben ik eens wat gaan stoeien met LspCAD om te zien of misschien toch een BR mogelijk was. Een gewone afstemming zou een veel grotere kast opleveren, maar met een flinke bak demping rolde er een zo op het oog lekker commercieel afgestemd kastje uit:
En dat is dan met deze BR buis (de BRHP35 van IT)
Ik had gelukkig nog een setje door Arno gemaakte kastjes in zwart MDF staan, dus dit jaar een vliegende start...
*) de CHR70A is de jongste variant van de CHR70; response en parameters gelijk aan de gen3, maar de A heeft nu een betere mechanische stop/rem die de driver beschermt bij te grote uitslag.
**) de normale levering gaat per boot, die waren allemaal onderweg en zouden pas na Pasen hier zijn
*) de CHR70A is de jongste variant van de CHR70; response en parameters gelijk aan de gen3, maar de A heeft nu een betere mechanische stop/rem die de driver beschermt bij te grote uitslag.
**) de normale levering gaat per boot, die waren allemaal onderweg en zouden pas na Pasen hier zijn
- MechanicalAnimal
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Paasproject 2013 - Black Beauty gen3
op de wanden komt Bondum800, in t midden van de kast komt nog wat sonofil
- MechanicalAnimal
kiek 's oan.......klaar strak op Pasen
HJ...is dat deze driver? http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... ull-range/
wat kost zulks straks in NL ongeveer? kan nog niks vinden?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo, ze zitten in elkaar, en zijn geschuurd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
3e laag beits zit er op, gaat minder dan verwacht, 1e laag met kwast gaf veel strepen, die dus vrijwel er af geschuurd, toen met de roller wat redelijk gaat maar wel ietwat sinaasappel. nog een paar uur dan gaan we maar eens de drivers er in schroeven en meten
Ben benieuwd! Die markaudio drivers hebben wel een mooie look vind ik 
Met beits wordt het zwarte mdf nog zwarter, of iets ander?
Met beits wordt het zwarte mdf nog zwarter, of iets ander?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
het is gewoon blanke beits, zonder dat is het zwarte MDF grijs, met beits (of blanke lak) wordt het zwartgrimoire schreef:Met beits wordt het zwarte mdf nog zwarter, of iets ander?
- MechanicalAnimal
MechanicalAnimal schreef:
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo, ze spelen
aan de PC (lofi, on-board geluidskaart, Herman Karton versterker), met wat EQ vanuit VLC (om de ergste midschreeuw te temmen). en hoe klinkt dat dan? best wel lekker, stemmen levensecht, mooi breed geluidsbeeld, mooie detaillering, laag ook goed in orde. Heb nu Hugh Maselela - Stimela op staan, net nog Rammstein, Brood, Metallica en bij allemaal me in moeten houden om t volume niet open te draaien. Maar ook Yuri Honing of een stukje Vivaldi klinkt prima.
Morgen maar eens meten en een sperkring in elkaar batsen, en dan eens goed luisteren. Tot nu toe dik tevreden.
gewoon, t zelfde als de CHR70 tot nu ook was
Morgen maar eens meten en een sperkring in elkaar batsen, en dan eens goed luisteren. Tot nu toe dik tevreden.
Hollanders... altijd weer over die centen hèMechanicalAnimal schreef:MechanicalAnimal schreef:HJ...is dat deze driver? http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... ull-range/
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
zo, ik heb ff snel wat gemeten en 2 opties voor t correctie filtertje gesimuleerd:
het oplopend hoog laat ik voorlopig even voor wat t is, off axis verdwijnt dat toch wel. hooguit de piek bij 10.5kHz zou je kunnen aanpakken met een extra RCL (je ziet die ook als resonantie terug in de CSD/BD, meer dan die piek bij 13kHz, dus t zou wat meer rust moeten geven)
- optie 1 is de simpele, met een enkele RCL, breed werkend (q=1) rond de 1800Hz. Hiermee blijft de dip bij 1.7kHz (effect van rolrand, zie je bij veel drivers) wel zitten.
- optie 2 is 2 sperkringen, een bij 1200Hz en een bij 2500Hz waarmee de response mooi vlak wordt, maar die wel flink duurder is m.n. door de grotere condensatoren die er nu nodig zijn
het oplopend hoog laat ik voorlopig even voor wat t is, off axis verdwijnt dat toch wel. hooguit de piek bij 10.5kHz zou je kunnen aanpakken met een extra RCL (je ziet die ook als resonantie terug in de CSD/BD, meer dan die piek bij 13kHz, dus t zou wat meer rust moeten geven)
het hoog loopt wel flink op!
straks ook maar eens wat aandacht aan besteden toch?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dat deed de 1e versie van de BB ook. off axis merk je daar weinig tot niets meer van. de gen1 van de CHR70 had nog een resonantie bij iets van 8kHz, en klonk wat scherp; bij de gen3 zit die een stukje hoger en zal naar verwachting minder storendre schreef:het hoog loopt wel flink op!
Waarom loopt dat hoog toch zo veel op, eigenlijk? Op basis van de grafiek van Mark zelf zou je dat niet verwachten. Die grafiek zou zo in een boek van Floyd Toole kunnen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ondertussen de 2 varianten van t filter aan t beluisteren, scheelt erg weinig... wat wel strookt met de meting: de gemeten response van die 2 varianten verschilt veel minder dan de simulatie, die dip bij 1800Hz is minder diep bij het eenvoudige filter, maar is er juist meer bij het filter met de 2 kringen.
btw: heeft iemand wat tips met wat voor soort muziek je het beste dit kan beoordelen? en waarop dan te letten?
btw: heeft iemand wat tips met wat voor soort muziek je het beste dit kan beoordelen? en waarop dan te letten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
of uit de Hobby Hifi:ik zal eens vragen naar de metingen van Mark, ik weet dat hij veel moeite doet om goede metingen te krijgen en wil deze ook zo ongefilterd mogelijk publicerenIvo schreef:Waarom loopt dat hoog toch zo veel op, eigenlijk? Op basis van de grafiek van Mark zelf zou je dat niet verwachten. Die grafiek zou zo in een boek van Floyd Toole kunnen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
voor de compleetheid, hier de grafiek zoals gemeten door Markaudio:Ivo schreef:.... de grafiek van Mark zelf ....
Het gaat al veel meer op elkaar lijken als de schaalverdeling bij Markaudio ook bij 40 dB begint in plaats van -? 10dB.
groet,
Aat
groet,
Aat
Ja, maar zelfs dan is het verschil wel groot. Maar goed, ik weet niet precies hoe Markaudio meet en hoe dat uitwerkt.