Meten met speakerworkshop??

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Meten met speakerworkshop??

Bericht door michiel »

Ik heb onderhand allerlei leuk speelgoed in huis waarmee ik zou kunnen meten. Met de set up die ik nu heb staan kan ik met Smaart live wat meetingen doen. Maar ik wil meer!

Ik heb speakerworkshop op de pc staan maar ik snap nog niet helemaal wat de bedoeling is. Ze willen eerst dat ik de amp uit gang op de line in zet? :roll: Ik vertrouw dat niet helemaal...

Maar hoe werkt het programma verder? Ik kan de structuur niet echt ontdekken....


Voor de rest zijn alle tips mbt meten welkom, misschien kan ik ergens een ander mooi programmatje vinden om meetingen te doen??
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ha Michiel,

Met speakerworkshop kan ik je niet helpen. Ben er wel eens mee bezig geweest, maar ben er ook weer snel vanafgestapt.
Ik heb vroeger veel getest met audiotester. Een klein programmaatje van geloof ik iets in de 20 euro. Is wat simpeler dan SPWS.

Misschien eens kijken op http://www.audiotester.de/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meten met speakerworkshop??

Bericht door Pjotr »

michiel schreef:
Ze willen eerst dat ik de amp uit gang op de line in zet? :roll: Ik vertrouw dat niet helemaal...
Er wordt waarschijnlijk bedoeld: line-out -> line-in. Daarmee maak je een loop-through verbinding om de boel eerst te testen. Als het goed is meet je dan sec de frequentiekarakteristiek van je geluidskaart.

Pas ook op dat je met de Windows-mixer geen interne software feedback creeert door daar line-in naar line-out te voeren.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 607
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 12:02
Locatie: Hellevoetsluis/Vlissingen

Bericht door michiel »

Ik had echt begrepen dat je de amp op de lini in moet zetten, dit om een referentie meeting te doen ofzo. Ik denk dat ze willen weten hoe de karateristiek van de amp is zodat dit je meeting niet verstoort.
Er zal dan wel een of andere spannings deler tussen moeten, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet maken. Welk voltage stuurt de amp uit, en wat kan die geluidskaart hebben?? Voor mij is dat allemaal maar een vaag verhaal.

Daar komt ook nog eens bij dat ik totaal niet met het programma over weg kan. Ik snap de werking niet echt. Niet iets waarvan je zegt gebruiksvriendelijk in mijn ogen. :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Met het aansluiten van de uitgang van een versterker op een soundcard moet je zoiezo oppassen. Vaak is de - van de speakeruitgang NIET dezelfde aarde als de aarde van de ingang, zit soms een 100 ohm weerstand tussen. Dan kun je problemen met aardlussen krijgen. Dit nog afgezien van een te hoge spanning of versterkers die in brug staan. De lijningang van een geluidskaart kan meestal niet meer dan 4 V_pp hebben en bij meer dan 5 V_pp gaan ze stuk. Heb je dus een verzwakker nodig. Het is dus niet aan te bevelen zonder gebalanceerde en beveiligde voorversterker voor je geluidskaart.

Het door Edo genoemde Audiotester is voor het geld een erg goed en relatief eenvoudig progje. Zou eerst eens hiermee gaan spelen om het een beetje in de vingers te krijgen. Je kan er zowel met sweeps als met ruis en een impuls de frequentierespons mee meten.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Pjotr schreef:
Met het aansluiten van de uitgang van een versterker op een soundcard moet je zoiezo oppassen. Vaak is de - van de speakeruitgang NIET dezelfde aarde als de aarde van de ingang, zit soms een 100 ohm weerstand tussen. Dan kun je problemen met aardlussen krijgen. Dit nog afgezien van een te hoge spanning of versterkers die in brug staan. De lijningang van een geluidskaart kan meestal niet meer dan 4 V_pp hebben en bij meer dan 5 V_pp gaan ze stuk. Heb je dus een verzwakker nodig. Het is dus niet aan te bevelen zonder gebalanceerde en beveiligde voorversterker voor je geluidskaart.

Het door Edo genoemde Audiotester is voor het geld een erg goed en relatief eenvoudig progje. Zou eerst eens hiermee gaan spelen om het een beetje in de vingers te krijgen. Je kan er zowel met sweeps als met ruis en een impuls de frequentierespons mee meten.
En impedantiemetingen mee doen.....
Betaalbaar en handig...
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Bericht door Nijn »

Hey,

Ik zag net dat er hier ook weer een zelfbouwforum actief is, :). Wat betreft speakerworkshop kan ik zeggen dat het programma wat ongebruiksvriendelijk is... (iets meer dan een beetje eigenlijk) maar zodra je er wat mee gestoeid hebt je de werking beter door krijgt.

Misschien dat je wat hebt aan het 'manual' wat al een tijdje op internet rondzwerft, volgens mij hier: http://www.audiodiycentral.com/resource ... %201.0.zip
Daarnaast is het best handig om een 'jig', soort van schakel/calibreerkastje te maken. Scheelt je een hoop geklooi met draadjes. Op de site van SW staat ook hier een handleiding voor dacht ik.

Nu nog even werken aan het gangbaar krijgen van mijn microfoonvoorversterker, en hopelijk kan ik binnenkort ook een keer echt geluid gaan meten.

Groeten en succes met SW-en,

Martin
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Nijn schreef:
Ik zag net dat er hier ook weer een zelfbouwforum actief is, :).
jaja, goed gezien Nijn, welkom hier :!:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik ben laatst ook bezig geweest met speaker workshop.

Ik heb een mic-preamp gemaakt en ik heb zo'n mic capsule die vrijwel recht is tot 20 Khz.

Zonder referentie kon ik best aardige metingen maken:

Afbeelding

Alleen de fase is niet echt betrouwbaar, maar dat schijnt redelijk normaal te zijn ;)

Ik heb het spul voor eem jig liggen, denk echter dat ik het niet ga maken, omdat speakerworkshop een beetje wazig werkt. De metingen exproteer ik wel en gebruik ze gewoon in lspCAD ofzo...
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

audiotester lijkt me wel een goed programma voor weinig geld.

Welke geluidskaarten werken er het best mee? Ik heb een aantal oude eenvoudige kaartjes liggen, maar weet niet of ze goed genoeg zijn.

een soundblaster PCI CT5807
en een turtle beach tb400
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik zou niet voor een al te eenvoudige kaart gaan, kwaliteit van de kaart bepaald sterk de kwaliteit van de metingen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Henkjan ........... :?: ,

Heb het elders al een paar keer genoemd: Met een SoundblasterLive van 20 euri kun je prima metingen doen MITS op een samplefrequentie van 48KHz! Dan is die kaart spatrecht van 10 Hz tot 20 KHz en hij is behoorlijk ruisarm. Dus heb je die al in je PC zitten dan kun je daar al goed mee uit de voeten.

En Audiotester werkt er perfect mee.

Wat de wat duurdere 24bits/96KHz Soundblasters doen (ong 45 euri) weet ik niet zo.

Zelf heb ik een al wat oudere M-Audio 2496 "Audiophile". Hele mooie kaart, maar dat is wel een andere prijsklasse. Alhoewel ik ze op E-Bay voor onder de $100,- heb gezien.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Meet Audiotester ook de absolute fase? Zou moeten kunnen aangezien het met impulsresponse en FFT werkt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Wat de wat duurdere 24bits/96KHz Soundblasters doen (ong 45 euri) weet ik niet zo.

Zelf heb ik een al wat oudere M-Audio 2496 "Audiophile". Hele mooie kaart, maar dat is wel een andere prijsklasse. Alhoewel ik ze op E-Bay voor onder de $100,- heb gezien.
Herinner je je nog dat ik een jaar terug vrij enthousiast was over de Revolution? Toen was de 2496 al tot 199,- gezakt. Op het moment maakt het niet uit of je bij Peter Verspuy, Dirk Witte, Feedback, Dijkman of een andere willekeurige instrumentenhandel kijkt... overal worden ze voor 99,- aangeboden. Tweedehands vragen ze er vaak meer voor. :D

Het is vast door de komst van usb, firewire, 192-bits, enz., maar de prijzen zijn werkelijk flink gekelderd! je hebt nu zelfs een Delta 44 voor 149,- of een Delta 66 voor 199,- De nieuwe Audiophile 192 kost overigens ook nog maar 179,-

Wie een SB Live van 20,- niet helemaal vertrouwd, wie AD/DA-converters nodig heeft, of wie de PC ook wel eens voor muziek gebruikt (opnamen maken/overzetten?), doet er op dit moment zeer verstandig aan de SB heel snel te vergeten! De eerstvolgende stap lijkt nu de Audiophile 2496 te zijn. Weliswaar enkel in financieel opzicht een stap, want geluidstechnisch gezien maak je echt een zevenmijls-sprong.

Mario
Laatst gewijzigd door Marp op ma 28 mar 2005, 5:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Heb het elders al een paar keer genoemd: Met een SoundblasterLive van 20 euri kun je prima metingen doen MITS op een samplefrequentie van 48KHz!
Enkel in de gaten houden dat je de standaardfrequentie van 44,1 naar 48KHz zet, of geeft dit ook nog bepaalde beperkingen?

Mario
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Mijn ervaring is dat op alle andere samplefrequenties dan 48 KHz die kaart gewoon bagger is omdat ie dan gaat resamplen naar 48 KHz. Icm Audiotester geeft die 48 KHz een beperking in de resolutie van je metingen omdat de maximale FFT lengte van Audiotester 32K is. Dat is bij TS metingen eigenlijk te beperkt maar responsiemetingen gaat prima. Als je een Audiophile op 8 KHz set, sampled ie ook echt op 8 KHz. Dan heb je wel voldoende resolutie voor TS metingen.

Idd als je een Audiophile 2496 nu voor onder de 100 EU kan krijgen, gewoon doen. Die kaart is echt van een andere orde dan een standaard SB-Live. Zitten tenminste ook fatsoenlijke cinch aansluitingen op. Heb je er nog wel een mic versterker bij nodig.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr, heb je mijn vraag over de fase gezien?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jawel Jeroen maar ik heb daar eigenlijk nooit naar gekeken. Bij impedantie plots en transferfuntie (van een versterker b.v.) meet het iig de fase correct. Bedoel je met absolute fase meten dat je voor de afstand tussen microfoon en speaker kunt corrigeren?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ha, topic over geluidskaarten weer actief, dat scheelt zoeken.

ik meet met een laptop met een USB geluidskaart (Soundblaster MP3+). gaat wel goed zo op t oog, maar 1 ding valt me op en dat is dat de herhaalbaarheid niet je dat is, ik bedoel bij het meer malen uitvoeren van de zelfde meteing onder identieke omstandigheden dan verschuift de curve wat. nou meen ik me te herrinneren dat er nogal wat te optimaliseren was aan de instellingen van de geluidskaart, maar weet niet meer wat :roll: iemand wat tips?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Bedoel je met absolute fase meten dat je voor de afstand tussen microfoon en speaker kunt corrigeren?
Ja dat is erg belangrijk om de faserelatie tussen drivers onderling te kunnen leggen zoals je weet. Hoef je niet te weten waar het akoestisch centrum exact zit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Jeroen,

Heb het niet getest, maar je kunt iets instellen van "samples before". Staat bij mij op 20 maar zou je ook op 0 kunnen zetten. Ook kun je in het impulsdisplay het startpunt van het FFT window met een muisklik aangeven. Denk dat je daarmee een heel eind komt. In de nieuwere versie 2.1 kun je iig de fase weergeven van een impulsrespons maar heb dat dus nog niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ok. Ik wil het graag weten omdat er nogal eens wat mensen zijn die mij mailtjes sturen over goede en goedkope meetsoftware. Ik zie dat speakerworkshop in principe alles kan en nog gratis is ook. Al het andere wat ik ken, behalve DLSA Pro is behoorlijk aan de prijs. En als Audiotester een goed alternatief is en alles kan, dan is dat natuurlijk ook een leuke aanrader.

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ach Jeroen,

Spendeer er zelf eens 28 euri aan. Het zal je niet teleurstellen. Er zit iig een verdraaid snelle en goede RTA in. Het is nog volop in ontwikkeling en het wordt steeds beter zonder dat het gebruiksgemak achteruit gaat. Eigenlijk gebruik ik het meer dan mijn veel fancier Sample Champion.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Nou neuh. Ik ga niet alleen maar om anderen goed te kunnen adviseren 28 euro uitgeven. Ben heel tevreden met DLSA Pro, doet alles wat ik wil. Hoef ik ook niet te investeren in een betere geluidskaart en een microfoonversterker. Als het nou bij die 28 euro bleef, dan zou ik het nog kunnen overwegen.

Maar iig bedankt voor de info :D

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ja dat is natuurlijk zo Jeroen maar DLSA heeft een max. FFT lengte van 4096, vind ik toch ook wel beperkt hoor.
Pjotr schreef:
..........Icm Audiotester geeft die 48 KHz een beperking in de resolutie van je metingen omdat de maximale FFT lengte van Audiotester 32K is. Dat is bij TS metingen eigenlijk te beperkt ...............
Hmm, dit klopt niet helemaal. Haalde hier even Sample Champion met Audiotester door elkaar. SC meet TS-parameters met een MLS signaal en een FFT. Dan is bovenstaande wel relevant, alhoewel SC tot 256K gaat voor een FFT. Dus dan is 48KHz geen beperking voor de resulutie.

Audiotester meet TS parameters met een sinussignaal (sweep) en dat gaat met een SB-Live op 48 KHz prima.
Plaats reactie