Nieuwe freesjes

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Nieuwe freesjes

Bericht door grimoire »

Ik ben op zoek naar een paar nieue freesjes. Een kantenfrees met lager (die van mij kan max 15mm...) en een afrondfrees met grotere diameter.

Dit is goedkoop, maar z het ook de moeite waard zijn?
http://www.ecotools.nl/freesbeitels-8mm-schacht/

Welke freesjes gebruiken jullie?

Als bovenfrees heb ik een Ferm (duurste model, nog steeds niet duur haha) die geschikt is voor 8mm schacht freesjes? Hier ben ik helemaal tevreden over.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Henkjan »

als je wat meer denkt te gaan frezen kan je beter wat meer uitgeven aan goede kwaliteit (die prijzen suggereren wegwerpkwaliteit)
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Leon »

Uiteindelijk zijn bijna alle HM frezen wegwerpkwaliteit. Frezen met een wisselbaar mes zijn niet echt betaalbaar voor gebruik thuis. Deze frezen werken prima.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Arno »

Met die freesjes van ecotools heb ik geen ervaring, maar mijn ervaring met budgetfreesjes is dan er een redelijke kans is dat het lagertje het begeeft. Dat levert op zich wel weer de mogelijkheid op om je plamuurskills op peil te houden :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Pjotr »

Leon schreef:
Uiteindelijk zijn bijna alle HM frezen wegwerpkwaliteit....
Tja, uiteindelijk slijt alles. Wat is dan het alternatief voor HM? Diamantfrezen? Die heb ik nog niet gezien voor hout.

Zoals HJ al opmerkt, hier geldt wel een redelijk verband tussen kwaliteit en prijs. En slechte kwaliteit wreekt zich uiteinedelijk in de kwaliteit van het freeswerk.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Diamantfrezen? Die heb ik nog niet gezien voor hout.
Toch wordt diamant al volop gebruikt voor hout hoor. Zagen en frezen.
Wel wat duur voor de hobby.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Leon »

Arno schreef:
Dat levert op zich wel weer de mogelijkheid op om je plamuurskills op peil te houden :lol:
Nog geen ervaring mee bij deze frezen: alle lagers blijven tot nu toe heel. Dus voorlopig blijf ik bij mijn mening. Natuurlijk, voor grotere diameters en speciale toepassingen (verlijmen, grepen) gebruik ik wat duurdere frezen (CMT, JVL). Maar het simpele werk gaat prima met dit soort freesjes.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Henkjan »

ik heb met een goedkoop freesje (zo een waar er 6 van bij zitten bij een budget B&D frees) dat die na 1 woofer gat in een multiplex kastje al bij t afval kon, de lijmlaag was steviger dan de frees en op die plek was t snijvlak al weggesleten
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door avdboom »

Ik heb hele goede ervaringen met ENT frezen, hier besteld: http://www.mzsgereedschap.nl/frezen/fre ... ntenfrees/

Niet duur, niet goedkoop maar die van mij heeft echt al wat doorstaan en is nog niet bot en het lager is nog prima. Ik ben overtuigd van ENT :-).
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door MechanicalAnimal »

die gebruik ik ook :D fijne freesjes :goeie:
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door sevenup »

Ik gebruik frezen van het merk LUX.
Kosten rond de 20 euro per stuk en blijven erg lang goed.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door grimoire »

Bedank voor de tips, ik ga eens rondneuzen
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door grimoire »

Toch maar bij ecotools besteld. Alleen een vingerfreesje tot nu toe uitgeprobeerd. Lijkt soepel te gaan en freesje voelt erg scherm aan ook.
Andere freesjes probeer ik binnenkot uit.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Dan »

Ik heb laatst een setje frezen gekocht bij Praxis voor rond de 11€ (het precieze bedrag weet ik niet meer)
Zijn prima freesjes. Ik weet niet wat je wilt frezen maar volgens mij voldoet dit prima voor normale toepassingen.
Ik ga binnenkort proberen om er alu mee te frezen. 'ns kijken of dat lukt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Zweitse »

Dan schreef:
Ik ga binnenkort proberen om er alu mee te frezen. 'ns kijken of dat lukt :mrgreen:
Zou je je ervaringen dan hier op het forum willen plaatsen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Dan »

Tuurlijk! Voor 11 euro is het wel een experimentje waard :D
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Zweitse »

Dan schreef:
Tuurlijk! Voor 11 euro is het wel een experimentje waard :D
Zeker, ik wil de kasten voor mijn ExtremA mono versterkers zelf bouwen, dus ben zeer benieuwd naar de resultaten.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Dan »

Een stuk freeskwaliteit Alu, 8mm dik, gefreesd met een frees uit de frezenset van Praxis à 12€ (om en nabij, ik ben de exakte prijs vergeten)
20130420_172930kl.jpg
20130420_171355kl.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Zweitse »

Netjes hoor, heb je ook nog iets van smering gebruikt?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Dan »

Geen smering. Maar wel tegenlopend frezen anders gaat het niet goed. Dan krijg je rafels. Ik heb trouwens die strook met de cirkelzaag uit een grotere plaat gemaakt.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Zweitse »

Dan schreef:
Geen smering. Maar wel tegenlopend frezen anders gaat het niet goed. Dan krijg je rafels. Ik heb trouwens die strook met de cirkelzaag uit een grotere plaat gemaakt.
Handcirkelzaag? Ik ben zelf nog op zoek naar een non ferro zaagblad voor mijn zaagtafel. Ik heb een aantal platen aluminium van 5mm dik die ik op maat moet zagen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Dan »

Dit is gedaan met een normaal zaagblad voor hout in de handcirkelzaag. Zaagt niet optimaal maar het is te doen...
Volgende week maar 'ns een goed zaagblad kopen.
Maar het ging me vooral om of het te doen is. En dat is't :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Zweitse »

Een non ferro zaagblad zal zeker een nog beter resultaat geven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Pjotr »

Zeker Zweitse, dat gaat stukken beter. Een normaal houtzaagblad heeft een positieve spaanhoek. Dat is eigenlijk niet geschikt voor alu, dat hapt teveel. Voor alu heb je een zaagblad met een kleine negatieve spaanhoek nodig. De kwaliteit van de zaagsnede hangt ook sterk af van de speling van je zaagmachine. Hout is vrij grof van structuur en onregelmatigheden in de snede zie je minder snel. Bij alu valt dat direct op.

Als je een handcirkelzaag hebt kun je die het beste onder een plank schroeven en die dan op een WorkMate of zo bevestigen. Je maakt er dan min of meer een tafelcirkelzaag van. Je hebt dan veel meer controle over het zagen. Bedenk wel dat een houtcirkelzaag eigenlijk gemaakt is voor hout! Met alu ga je hem veel meer belasten dan waar hij voor gemaakt is. Je moet daarmee dus voorzichtig zijn anders loop je het risico dat je zaagmachine in no time versleten is.

Ik heb zelf een Metabo machine van 1200W. 10 mm alu kan ik daar net mee zagen met een non-ferrozaag maar het is duidelijk te zwaar voor de machine. Vuistregeltje is: Loopt het toerental veel terug met zagen dan belast je de machine te zwaar --> Gevaar van oververhitting (doorbranden) van de motor als je niet op oppast.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nieuwe freesjes

Bericht door Zweitse »

Ik heb een Bosch PTS 10. Het te zagen aluminium is 5mm dik, ik ga er vanuit dat dat geen problemen gaat geven.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”