Nieuwe freesjes
Moderator: Beheerdersteam
Nieuwe freesjes
Ik ben op zoek naar een paar nieue freesjes. Een kantenfrees met lager (die van mij kan max 15mm...) en een afrondfrees met grotere diameter.
Dit is goedkoop, maar z het ook de moeite waard zijn?
http://www.ecotools.nl/freesbeitels-8mm-schacht/
Welke freesjes gebruiken jullie?
Als bovenfrees heb ik een Ferm (duurste model, nog steeds niet duur haha) die geschikt is voor 8mm schacht freesjes? Hier ben ik helemaal tevreden over.
Dit is goedkoop, maar z het ook de moeite waard zijn?
http://www.ecotools.nl/freesbeitels-8mm-schacht/
Welke freesjes gebruiken jullie?
Als bovenfrees heb ik een Ferm (duurste model, nog steeds niet duur haha) die geschikt is voor 8mm schacht freesjes? Hier ben ik helemaal tevreden over.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuwe freesjes
als je wat meer denkt te gaan frezen kan je beter wat meer uitgeven aan goede kwaliteit (die prijzen suggereren wegwerpkwaliteit)
Re: Nieuwe freesjes
Uiteindelijk zijn bijna alle HM frezen wegwerpkwaliteit. Frezen met een wisselbaar mes zijn niet echt betaalbaar voor gebruik thuis. Deze frezen werken prima.
Re: Nieuwe freesjes
Met die freesjes van ecotools heb ik geen ervaring, maar mijn ervaring met budgetfreesjes is dan er een redelijke kans is dat het lagertje het begeeft. Dat levert op zich wel weer de mogelijkheid op om je plamuurskills op peil te houden 
Re: Nieuwe freesjes
Tja, uiteindelijk slijt alles. Wat is dan het alternatief voor HM? Diamantfrezen? Die heb ik nog niet gezien voor hout.Leon schreef:Uiteindelijk zijn bijna alle HM frezen wegwerpkwaliteit....
Zoals HJ al opmerkt, hier geldt wel een redelijk verband tussen kwaliteit en prijs. En slechte kwaliteit wreekt zich uiteinedelijk in de kwaliteit van het freeswerk.
Re: Nieuwe freesjes
Toch wordt diamant al volop gebruikt voor hout hoor. Zagen en frezen.Pjotr schreef:Diamantfrezen? Die heb ik nog niet gezien voor hout.
Wel wat duur voor de hobby.
Re: Nieuwe freesjes
Nog geen ervaring mee bij deze frezen: alle lagers blijven tot nu toe heel. Dus voorlopig blijf ik bij mijn mening. Natuurlijk, voor grotere diameters en speciale toepassingen (verlijmen, grepen) gebruik ik wat duurdere frezen (CMT, JVL). Maar het simpele werk gaat prima met dit soort freesjes.Arno schreef:Dat levert op zich wel weer de mogelijkheid op om je plamuurskills op peil te houden
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Nieuwe freesjes
ik heb met een goedkoop freesje (zo een waar er 6 van bij zitten bij een budget B&D frees) dat die na 1 woofer gat in een multiplex kastje al bij t afval kon, de lijmlaag was steviger dan de frees en op die plek was t snijvlak al weggesleten
Re: Nieuwe freesjes
Ik heb hele goede ervaringen met ENT frezen, hier besteld: http://www.mzsgereedschap.nl/frezen/fre ... ntenfrees/
Niet duur, niet goedkoop maar die van mij heeft echt al wat doorstaan en is nog niet bot en het lager is nog prima. Ik ben overtuigd van ENT
.
Niet duur, niet goedkoop maar die van mij heeft echt al wat doorstaan en is nog niet bot en het lager is nog prima. Ik ben overtuigd van ENT
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Nieuwe freesjes
Ik gebruik frezen van het merk LUX.
Kosten rond de 20 euro per stuk en blijven erg lang goed.
Kosten rond de 20 euro per stuk en blijven erg lang goed.
Re: Nieuwe freesjes
Toch maar bij ecotools besteld. Alleen een vingerfreesje tot nu toe uitgeprobeerd. Lijkt soepel te gaan en freesje voelt erg scherm aan ook.
Andere freesjes probeer ik binnenkot uit.
Andere freesjes probeer ik binnenkot uit.
Re: Nieuwe freesjes
Ik heb laatst een setje frezen gekocht bij Praxis voor rond de 11€ (het precieze bedrag weet ik niet meer)
Zijn prima freesjes. Ik weet niet wat je wilt frezen maar volgens mij voldoet dit prima voor normale toepassingen.
Ik ga binnenkort proberen om er alu mee te frezen. 'ns kijken of dat lukt
Zijn prima freesjes. Ik weet niet wat je wilt frezen maar volgens mij voldoet dit prima voor normale toepassingen.
Ik ga binnenkort proberen om er alu mee te frezen. 'ns kijken of dat lukt
Re: Nieuwe freesjes
Zou je je ervaringen dan hier op het forum willen plaatsenDan schreef:Ik ga binnenkort proberen om er alu mee te frezen. 'ns kijken of dat lukt
Re: Nieuwe freesjes
Zeker, ik wil de kasten voor mijn ExtremA mono versterkers zelf bouwen, dus ben zeer benieuwd naar de resultaten.Dan schreef:Tuurlijk! Voor 11 euro is het wel een experimentje waard
Re: Nieuwe freesjes
Een stuk freeskwaliteit Alu, 8mm dik, gefreesd met een frees uit de frezenset van Praxis à 12€ (om en nabij, ik ben de exakte prijs vergeten)
Re: Nieuwe freesjes
Geen smering. Maar wel tegenlopend frezen anders gaat het niet goed. Dan krijg je rafels. Ik heb trouwens die strook met de cirkelzaag uit een grotere plaat gemaakt.
Re: Nieuwe freesjes
Handcirkelzaag? Ik ben zelf nog op zoek naar een non ferro zaagblad voor mijn zaagtafel. Ik heb een aantal platen aluminium van 5mm dik die ik op maat moet zagen.Dan schreef:Geen smering. Maar wel tegenlopend frezen anders gaat het niet goed. Dan krijg je rafels. Ik heb trouwens die strook met de cirkelzaag uit een grotere plaat gemaakt.
Re: Nieuwe freesjes
Dit is gedaan met een normaal zaagblad voor hout in de handcirkelzaag. Zaagt niet optimaal maar het is te doen...
Volgende week maar 'ns een goed zaagblad kopen.
Maar het ging me vooral om of het te doen is. En dat is't
Volgende week maar 'ns een goed zaagblad kopen.
Maar het ging me vooral om of het te doen is. En dat is't
Re: Nieuwe freesjes
Zeker Zweitse, dat gaat stukken beter. Een normaal houtzaagblad heeft een positieve spaanhoek. Dat is eigenlijk niet geschikt voor alu, dat hapt teveel. Voor alu heb je een zaagblad met een kleine negatieve spaanhoek nodig. De kwaliteit van de zaagsnede hangt ook sterk af van de speling van je zaagmachine. Hout is vrij grof van structuur en onregelmatigheden in de snede zie je minder snel. Bij alu valt dat direct op.
Als je een handcirkelzaag hebt kun je die het beste onder een plank schroeven en die dan op een WorkMate of zo bevestigen. Je maakt er dan min of meer een tafelcirkelzaag van. Je hebt dan veel meer controle over het zagen. Bedenk wel dat een houtcirkelzaag eigenlijk gemaakt is voor hout! Met alu ga je hem veel meer belasten dan waar hij voor gemaakt is. Je moet daarmee dus voorzichtig zijn anders loop je het risico dat je zaagmachine in no time versleten is.
Ik heb zelf een Metabo machine van 1200W. 10 mm alu kan ik daar net mee zagen met een non-ferrozaag maar het is duidelijk te zwaar voor de machine. Vuistregeltje is: Loopt het toerental veel terug met zagen dan belast je de machine te zwaar --> Gevaar van oververhitting (doorbranden) van de motor als je niet op oppast.
Als je een handcirkelzaag hebt kun je die het beste onder een plank schroeven en die dan op een WorkMate of zo bevestigen. Je maakt er dan min of meer een tafelcirkelzaag van. Je hebt dan veel meer controle over het zagen. Bedenk wel dat een houtcirkelzaag eigenlijk gemaakt is voor hout! Met alu ga je hem veel meer belasten dan waar hij voor gemaakt is. Je moet daarmee dus voorzichtig zijn anders loop je het risico dat je zaagmachine in no time versleten is.
Ik heb zelf een Metabo machine van 1200W. 10 mm alu kan ik daar net mee zagen met een non-ferrozaag maar het is duidelijk te zwaar voor de machine. Vuistregeltje is: Loopt het toerental veel terug met zagen dan belast je de machine te zwaar --> Gevaar van oververhitting (doorbranden) van de motor als je niet op oppast.
Re: Nieuwe freesjes
Ik heb een Bosch PTS 10. Het te zagen aluminium is 5mm dik, ik ga er vanuit dat dat geen problemen gaat geven.
