Phono Pre

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR

Phono Pre

Bericht door SuperR »

Ik wil me misschien een platenspeler cadeau doen. Daar zou natuurlijk een phono-pre bij gemaakt "moeten" worden. Ik heb wel wat schema's gevonden, maar ik deze worden niet zo uitvoerig besproken als bijvoorbeeld eindversterkers.

Ik ben geneigd om deze te maken ivm de reputatie en persoonlijke positieve ervaringen met ontwerpen van Elliott
http://sound.westhost.com/project06.htm
Afbeelding

Heeft een van jullie deze pre gemaakt en zo ja, zijn jullie nog iets geks tegen gekomen?

Of, zwerven er betere/uitgebreidere schema's rond?
Het moet opamp-based zijn. Geen losse torren of buizen in deze pre.
Agent327

Re: Phono Pre

Bericht door Agent327 »

Ik denk dat het ding niet optimaal is wat betreft ruis, pu element belasting en overload gedrag. Maar ik zou hem direct bouwen op een stukje kale print , kost niks en is zo klaar.

En dan als de muziek speelt :rock: lezen voor de volgende stap:

Bob Cordell
The complete VinylTrak™ preamp is described in depth in Volume 4 of Linear Audio (http://www.linearaudio.net), September 2012.
John P

Bericht door John P »

Er staan een aantal mooie ontwerpen op platenspeler.com . Als je een wilt bouwen op gaatjesprint kijk dan even naar hier naar.
SuperR

Bericht door SuperR »

Agent327 schreef:
Ik denk dat het ding niet optimaal is wat betreft ruis, pu element belasting en overload gedrag.
Ik ben niet bekend met de termen "pu element belasting" en je definitie van "overload gedrag". Wat is de reden dat je niet enthousiast bent over het ontwerp?
Als je een wilt bouwen op gaatjesprint kijk dan even naar hier naar.
Gaatjesprint =; , laten we zeggen dat ik er geen fan van ben.
Die PhonoCard, is dat een beter schema?
Afbeelding
SuperR

Bericht door SuperR »

Deze komt van de spec sheet van Linear technology.
RIAA_LT.png
Na een korte google-search kwam ik op een uitgedokterd PCB'tje uit. Veel componenten, PCB zag er mooi uit. Dat lijkt me wel wat. Kost dat?
"800 Zweedse kronen = 92,1336223 euro's" :-s
http://sjostromaudio.net/shop/pre-ampli ... lifer.html
Agent327

Bericht door Agent327 »

Die Phonocard is alleen voor moving coil elementen.
Dat ding van Linear technology ziet er wat betreft ruis en overload goed uit denk ik.

Dat verhaal over element belasting heb ik nu geen tijd voor (ik moet aan het werk).
Misschien kom je het verhaal van Cordell en cartridge loading wel ergens tegen op internet of zijn website. Anders probeer ik het vanavond.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Deze is ook met een gewone lm317/337 voeding te gebruiken.
Print is al voorbereid( 10x10cm) voor alleen de phonoversterker.
Dit is de beste voorversterker die ik tot nu toe heb gehoord.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ilit=solar
SuperR

Bericht door SuperR »

koifarm schreef:
Dat is zonde, dan heb ik de afgelopen 2 uur voor niks zitten prutsen :)
Ahh, laat maar, het is bijna hetzelfde schema alleen anders getekend en zonder buffer opamp. Je splitst de C's met een "moeilijke waarde" in meerdere gangbare waardes. Om maar een willekeurige c te pakken, de 30nF. Als ik die waarde bij DB intik vind ik enkel 330nF varianten. Jij neemt 3 c's van 10nF, wat wel een gangbare waarde is. Idem voor de 97k5 Ohm. Dat is ook beter te vormen met een 90k9 en 6k8 weerstand.
pre_1.png
Dit ding is gebaseerd op de spec/application sheet van Analog Devices met ipv de AD845 een LME49990 en als optionele U2 een LM49600 buffer.
pre_1_sch.png
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Maar vooral de ingangselektie mogelijkheden van mijn schema, maken het optimaal afstellen op het gebruikte element de belangrijkste optie. Zeer duidelijk hoorbare verschillen bij verschillende selectie van de ingangsweerstand bij MM elementen.

Gebruik voor de condensatoren in het RIAA correctie styroflex types. Deze werken/klinken het mooist in deze toepassing. Hier en daar wijken de waardes wel iets af.

Lm49600 is alleen nodig als je direkt een hoofdtelefoon wilt aansturen.
Laatst gewijzigd door koifarm op vr 25 jan 2013, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

koifarm schreef:
Maar vooral de ingangselektie mogelijkheden van mijn schema, maken het optimaal afstellen op het gebruikte element de belangrijkste optie. Zeer duidelijk hoorbare verschillen bij verschillende selectie van de ingangsweerstand bij MM elementen.
Maar dat kies je toch eenmalig?
De platenspeler die ik in gedachte heb, vermeldt in de spec sheet dat een load van 47k en 200-500pF wordt geadviseerd.
Er is een speler op het optie-lijstje met een andere naald en ook die adviseert 47k en 200-600pF.
Optie 3, met weer een andere naald adviseert wederom 47k en 150-300pF.

Ga ik dan te kort door de bocht als ik zeg dat onafhankelijk van mijn keuze, een 47kOhm en 250pF goed is?

Edit;
LM49600 eruit gesloopt. Ik wist wel dat het niet nodig was, maar ik heb een aantal van die dingen dus ik dacht; "kan ik die eindelijk gebruiken" :)
Ik moet even kijken door welke waarde ik de 7k87 ga vervangen uit de serie die ik heb.
Laatst gewijzigd door SuperR op vr 25 jan 2013, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Bijna altijd is de ingangspecificatie voor MM elementen 47k. Maar juist door het finetunen van deze waarde maken soms enkele kiloohms een zeer groot verschil in geluid(vooral hoge tonen). Het fine tunen van de ingangscapaciteit geeft kleinere verschillen.

Juist door het gebruik van de dipschakelaar kun snel omschakelen en zo het verschil beoordelen. Dit voorkomt ook beschadigde soldeercontacten als je iedere keer weerstanden en condensatoren wilt veranderen.

Kijk maar eens naar de top phono voorversterkers die hebben bijna allemaal deze ingangselectie mogelijkheid, dit maakt net het verschil. En de extra kosten zijn misschien €5,- per kanaal.
Laatst gewijzigd door koifarm op vr 25 jan 2013, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Als ik kijk naar de plaatjes in jouw topic gebruik je geen Eagle. Dat is jammer. Anders had ik het schema printje kunnen voorzien van een printtrafo. Ik ben niet van plan een batterijvoeding te gebruiken en ik wil wat smd opampjes gebruiken dus 1op1 jouw layout overnemen gaat niet.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Misschien is dit iets: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1&start=50 . Gebruik 'm naar volle tevredenheid, meet goed, klinkt goed, erg tevreden. Printje is misschien nog wel te rochelen als je belangstelling hebt.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Geeft niet, het is prima om je eigen layout te gebruiken.
Ik vindt het wel handig om de opamp in een voetje te hebben. Want dat maakt het wissellen van de opamp veel makkelijker. Er zijn duidelijk hoorbare verschillen tussen de verschillende types opamps. Hierdoor is het verder optimaliseren van de schakeling naar je eigen smaak veel makkelijker.

Ik neem mijn voorversterker 9 februari mee naar Enschede, dan kunnen mensen zelf de mogelijkheden horen van de selectie mogelijkheden.

Het klopt eenmaal de optimale instellingen gevonden dan zijn de instelmogelijkheden overbodig, totdat het element wordt gewisseld.
Laatst gewijzigd door koifarm op vr 25 jan 2013, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

koifarm schreef:
Geeft niet, het is prima om je eigen layout te gebruiken.
Ik vindt het wel handig om de opamp in een voetje te hebben. Want dat maakt het wissellen van de opamp veel makkelijker. Er zijn duidelijk hoorbare verschillen tussen de verschillende types opamps. Hierdoor is het verder optimaliseren van de schakeling naar je eigen smaak veel makkelijker.

Ik neem mijn voorversterker 9 februari mee naar Hengelo, dan kunnen mensen zelf de mogelijkheden horen van de selectie mogelijkheden.

Het klopt eenmaal de optimale instellingen gevonden dan zijn de instelmogelijkheden overbodig, totdat het element wordt gewisseld.
Rij dan ook even door naar Enschede :mrgreen: die van mij is daar ook aanwezig.
SuperR

Bericht door SuperR »

Barry2001 schreef:
Misschien is dit iets: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1&start=50 . Gebruik 'm naar volle tevredenheid, meet goed, klinkt goed, erg tevreden. Printje is misschien nog wel te rochelen als je belangstelling hebt.
Ik zal eens naar het schema staren. In de print alleen zou ik geen interesse hebben aangezien ik dan alsnog zelf iets moet maken voor de voeding. Aangezien ik aan 1 PCB momenteel genoeg zou hebben ets ik hem gewoon zelf. Dat betekent dat China er wss niet aan te pas komt. Op het eerste gezicht is ook jouw schakeling praktisch gelijk aan die die "van mij". het enige verschil is dat je een DC servo gebruikt in plaats van een condensator op de uitgang.
PS. Dat die opamp-gebaseerde dingen allemaal op elkaar lijken is natuurlijk ook geen verrassing. De bodeplot van de voorversterker moet overal bij benadering gelijk zijn, anders klopt de tooncorrectie niet.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Sorry Barry, ik bedoelde natuurlijk Enschede. :-&
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

koifarm schreef:

Wat ik me afvraag bij dit ontwerp is, wordt de RIAA correctie niet afhankelijk van de ingang impedantie van de voorversterker op deze wijze?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Op een of andere wijze heb ik altijd het idee dat het zinnig is om een gebalanceerde aansluiting te hebben op een phono pre.
Het signaal komt immers uit een spoel en als de bedrading in de arm goed is aangesloten dan hangt deze niet aan aarde.
Of terwijl het signaal is al gebalanceerd.
Daar ben ik eens wat verder mee gaan zoeken en kwam hier op uit.
Lijkt goed te maken ook zonder de buisjes.
Misschien een idee?

http://www.tubecad.com/2007/09/blog0120.htm

Groetjes George
SuperR

Bericht door SuperR »

Kappa7 schreef:
en als de bedrading in de arm goed is aangesloten dan hangt deze niet aan aarde.
Is dat zo? Zijn die RCA pluggen voor L en R niet eens met elkaar verbonden?
Niet alle zwevende 0-en noemen we gebalanceerd. In dit geval zou dat alleen op gaan als het aardedraadje was verbonden met het midden van beide spoeltjes. Maar als dat het geval was, zou het raar zijn om RCA-pluggen te gebruiken ipv een setje XLR.
Misschien een idee?
Ja kan, een zogeheten instrumentation amplfier wordt daarbij gebruikt voor de eerste stage.
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplifier
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Kappa7 schreef:
koifarm schreef:

Wat ik me afvraag bij dit ontwerp is, wordt de RIAA correctie niet afhankelijk van de ingang impedantie van de voorversterker op deze wijze?
Volgens mij heeft dit bij normale uitgangsimpedanties( tussen de 10k en 100k) geen invloed.
Maar ik kan mij voorstellen dat bij impedanties lager als 1k dit wel invloed kan hebben. De phono voorversterker meet hier bij mij aan 47k binnen de 0,2db van de RIAA curve.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

SuperR schreef:
Kappa7 schreef:
en als de bedrading in de arm goed is aangesloten dan hangt deze niet aan aarde.
SuperR schreef:
Is dat zo? Zijn die RCA pluggen voor L en R niet eens met elkaar verbonden?
Dat is dan ook gelijk de reden waarom er bij de meeste armen geen RCA wordt gebruikt.
Wordt dat wel toegepast dan is de aarde ge isoleert van het chassis.
Daarnaast is dan soms een aparte aarde draad nodig. voor de aarding van de speler zelf.
Het element blijft dus eigenlijk altijd los van aarde.
Tenzij er gebruik wordt gemaakt van MM elementen die hebben vaak alleen groen -R aan aarde en de andere -L niet.
SuperR schreef:
Kappa7 schreef:
SuperR schreef:
Niet alle zwevende 0-en noemen we gebalanceerd. In dit geval zou dat alleen op gaan als het aardedraadje was verbonden met het midden van beide spoeltjes. Maar als dat het geval was, zou het raar zijn om RCA-pluggen te gebruiken ipv een setje XLR.
Klopt je hebt nu geen reverentie op een midden aftakking, Zet me wel weer aan het denken.
Ik lees wel meer dat een MC van nature al een gebalanceerd signaal heeft maar feitelijk is deze dat niet aangezien deze een reverentie mist.
Duik ik nog wel eens verder in.
SuperR schreef:
Kappa7 schreef:
Misschien een idee?
SuperR schreef:
Ja kan, een zogeheten instrumentation amplfier wordt daarbij gebruikt voor de eerste stage.
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplifier
Misschien is het wat en kan je er wat mee het lijkt mij een leuke schakeling.
Schermafdruk-Still More Phono Preamps - Mozilla Firefox.png
SuperR

Bericht door SuperR »

Edit;
Ik ga gewoon aan de slag met het schema waar ik al aan was begonnen, wat een copy/match is van Koifarm's schema.
dre

Bericht door dre »

Paradise R3 schematic amplifier.pdf
(20.55 KiB) 118 keer gedownload
SuperR

Bericht door SuperR »

dre schreef:
Paradise R3 schematic amplifier.pdf
Ahh, een grote print, veel onderdelen en een setje te koop in de "For Sale" afdeling. Ik zal eens kijken of die print te pakken kan krijgen. Zo ja, leuk, zo niet, dan ga ik weer naar het ontwerpje staren wat hier (klaar) op mijn scherm staat.
Plaats reactie